Soijamaidosta

Lapsellamme epäillään maitoallergiaa. Kokeilemme soijamaitoa. Miten te muut valmistatte maidon? Tuntuu hankalalta keittää vesi, jäähdyttää, sekoittaa ja odottaa sitten ruoka-aikaa...
Nytkin on 2 tuntia siitä kun sain maidon valmiiksi "juonti lämpöisenä" ja muksu nukkuu vieläkin! Joten siirsin maidon jo aikoja sitten jääkaappiin. Voisiko päivän maidot valmistaa valmiiksi jääkaappiin ja ottaa sieltä tarvittavat määrät? vai meneekö pilalle, kun lämmittää hieman uudelleen? Entä kalkkilisät? Vielä ei ollut puhetta niistä, mutta mitä ja milloin ja kuinkapaljon sitä tarvittaisiin, jos tämä osoittautuu maitoallergiaksi. Vauva nyt 9 kk.
 
itse olen vähän samasta asiasta kysellyt, meillä vaan poitsu 3,5kk.

Annoin itse kokeilumielessä soijamaitoa 8soijatuttelia9 pariviikkoa ja ei ehkä se auttanut.

Mutta tuosta valmistuksesta. Sain apteekista vihkon missä sanottiin, että voi tehdä vuorokauden annoksen valmiiksi jääkaappiin ja lämmittä sieltä tarvittavamäärä. Soitin kuitenkin valion neuvontaan ja siellä kielleettiin ehdottomasti tekemästä etukäteen, koska he eivät halua ottaa itselleen sitä ristkiä, että lapselle käy huonosti. Maitohan on hyvä kasvualusta bakteereille joten niin VOi alkaa kehittymään jos sitä ei syötetäkään heti. Varsinaisesti sitä ei voi todeta, mutta kannattaa olla varovainen.

itse tein maidon silleen että keitin vedenkeittimessä veden ja kaadoin 100ml tai 150ml vettä puhtaaseen tuttipulloon ( riippuen määrästä minkä arvelin vauvan syövän) Jäähtyi siinä nopeammin pöydällä ilman korkkia. jos oli kauheen kiire antaa maito niin korkki päälle ja kylmän vesihanan alla heiluttelin ja jäähty siinäkin tosi nopeesti. Sitten kun vesi oli sopivaa niin lisäsin jauheen ja sekoitin. Ohjeessä kyllä käsketään laittaa jauhe ensin ja sitten vesi, mutta miksi ei näinpäin! Aikaa meni noin pari minuuttia.
Ainakaan meidän herra ei heti herättyään halunnut maitoa vaan kun alko heräileen niin kiehautin veden hja laitoin jäähtyyn ja istten kun nälkä alko iskeen niin sit jauheet kehiin 8 kunhan vain ei ollut liikaa jäähtynyt vesi)

Olisikohan näistä jotain apua

B) B)
 
poika 7kk
Ei saa tehdä valmiiksi. Valmiiseen juomaan saattaa alkaa kehittyä bakteeri säilytyksen aikana, joka on maailmalla tappanut pari vauvaa! Itse olen päivällä tehnyt kerta-annoksen - yritän varautua ja laittaa vähän aiemmin kun arvelen olevan ruoka-aika - kiinteän syönnin aikana jäähtyy. Yöksi olen laittanut keitetyn veden jääkaappiin ja lämmittänyt sitten yöllä, on nopeampaa. Pullot voit keittää, jos haluat oikein puhdasta. Kylmävesiastiassa tai hanan alla huljuttelee, niin jäähtyy nopeammin. Hanasta menee kyllä aika paljon vettä... Muistaakseni valmista juomaa saa tarjota tunnin ajan, sit pitää heittää pois. Tsemppiä!
 
suositus
Jep, noin vuosi sitten muuttui suositus tämänlaiseksi kaikkien jauhemaisten äidinmaidonkorvikkeiden valmistuksesta:

Suositus jauhemaisen äidinmaidonkorvikkeen käsittelystä

1. Valmista kerralla oikeaa annostusta noudattaen vain yhden syöttökerran annos.

2. Valmista juoma puhtaaseen, keitettyyn (yli 70 °C) ja jäähdytettyyn veteen. Ota vesi kylmävesihanasta. Pese ja keitä pullot ennen käyttöä. Pulloja ei tarvitse keittää lisäruokiin siirtymisen jälkeen.

3. Älä säilytä nautintavalmista korviketta lämpimänä (esim. huoneenlämmössä tai kerta-annosta yösyöttöä varten termospullossa).

4. Heitä syötön jälkeen pulloon jäänyt korvike pois.

Ja syyt tähän ja koko tarina löytyy Elintarvikeviraston sivuilta:
http://www.elintarvikevirasto.fi/kuluttajalle/index.html?page=5625

Kannattaa noudattaa valmistusohjetta. Sitä ei huvin vuoksi tehdä noin tiukaksi.
 
Meillä tyttö juonut aluksi Peptidi-tuttelia 3kk ja 2,5 vuotta Soija-tuttelia, tein aina vrk:n annoksen jääkaappiin josta lämmitin tarvittavan määrän mikrossa. Tyttö on kokoajan ollut täysin terve!!! En usko maidon vanhenevan sen enempää kuin tavallinen avattu maitopurkkikaan, tosin vuorokauden annos vain, säilytys jääkaapissa. Maalais järkeä hyvät immeiset!!!!!!
 
Meillä lapsi alkoi juomaa soijatuttelia 10kk iässä. Hän ei halunnut maitoa lämpöisenä, joten olen aina tehnyt sen suoraan kylmään vesijohtoveteen ja hyvin on jauhe sekoittunut ja lapselle maistunut. Aluksi reissussa ollessa tein maidon kaupan pulloveteen. On kyllä ollut huomattavasti helpompaa kun ei maitoa ole tarvinnut aina lämmittää.
 
Meidän neiti rupesi saamaan tuttelin soijamaitoa 10vko:sesta, ja vuoden ikään asti keitettiin vedet, laitettiin päivän annos, eli aamusta iltaan ja yöksi sitten erikseen, säheltämistä se oli, monet kerrat tuli kiire kun huomasin vedet eivät riittäneet ja nälkä kova, ja jo 4kk ei juonut kuin kylmää maitoa, ei suostunut juomaan lämmintä, mutta kun neiti tuli vuoden enään ei keitetty vettä, ja nyt neiti on 1,4v ja muuten jatkuu maitosählinki. ;)
 
Allergisten äiti
En vähättele hygienian tärkeyttä, en lainkaan. Mutta 9-kuinen saa jo pöpöjä kodista muutenkin ja syö kai jotakin kiinteitä. Hänelle veden keittäminen ei enää (vuosi sitten saamamme ohjeen mukaan) ole tarpeen. Voit siis tehdä soijakorvikkeen kylmään vesijohtoveteen sekoittamalla. Lämmitä sitten halutessasi. Meidän pojat joivat maitonsa aina mieluiten kylmänä. (Alkoivat saada sojamaitoa 8- ja 9-kuisina.)

Kalkkilisä tarvitaan, jos korviketta menee vuorokaudessa alle litra. 1 pussi Calcium-Sandoz-jauhetta oli sopivasti. Toki muutkin kalkkivalmisteet varmaan sopivat. Tuo Calcium-Sandoz liuotetaan nesteeseen (tai sekoitetaan ruokaan).
 

Yhteistyössä