Soija-allergiasta

Voi plääh tytöllämme (vajaa 11kk) todettiin soija-allergia. Hän sai soija-altistuksessa ihan kunnon reaktion niin että huulet turpos ja nenä valui ja posket punoitti. Jatkamme siis Neocatella.

Mitä pitää ottaa huomioon soija-allergisella? Luin, että soijalesitiini ei välttämättä aiheuta oireita soija-allergiselle. Tuntuu, että kaikki ruuat sisältää soijaa :( Mitkä muut palkokasvit voi aiheuttaa allergiaa soija-allergiselle. Olen pistänyt merkille, että usein syödessä tyttö pistää jossain vaiheessa sormet suuhun ja työntää kielen+ruuan ulos suusta. Ihan kuin suuta kutittaisi. Syömme purkkiruokia, Bonaa/Pilttejä/Muksuja jne. Olen tarkastanut, että ovat maidottomia+soijattomia. Tarviiko mamman alkaa valmistamaa ruuat nyt itse jos tyttö onkin allerginen myös muillekin kuin maidolle+soijalle...

Lisään vielä kysymyksen: saako Kelalta jotain erityiskorvausta? Niinkuin keliaakikot saavat. En ole vielä ehtinyt puhua lääkärin kanssa soija-allergiasta. Olimme vasta testeissä ja sain puhelinajan myöhemmäksi ajankohdaksi....
 
Soijalesitiinissä (E322) ei periaatteessa ole soijan allergisoivia ainesosia, koska se on tehty soijan rasvasta. Käytännössä sen valmistuksen aikana siihen saattaa kuitenkin tulla pieniä määriä soijaa. Mä sinuna vahtisin ainakin ensialkuun ettei sitä soijalesitiiniä tule mistään, koska silloin saa paremmin seurattua, että onko muitakin allergisoivia ruoka-aineita.

Ristiallergioista http://www.allergia.com/index.phtml?s=886
 

Yhteistyössä