Sodeiden syönnistä

Kyselisin vain, että teettekö itse soseet? Ja jos teette, niin mitä vihanneksia/kasviksia käytätte?

Meillä tytteli nyt 5kk ja tähän mennessä olen ostanut lähes kaikki kaupasta, kun niitä on mennyt loppujen lopuksi niin vähän kerrallaan. Mutta nyt kun ruokahalu on kasvanut, ajattelin alkaa itse tekemään. Koitin tavallisella vatkaajalla ja sitten tehosekoittimella peruna-porkkanasosetta tehdä, mutta jäi aika paljon kokkareita, vaikka kuinka muusasin.

Niin ja miten pakastatte soseutetun ruoan? Olen kuullut, että jääpalarasioihin olisi hyvä laittaa...??

Kaikki tää sodeiden kanssa touhuilu on vielä niin uutta, joten kiitos kaikille jo etukäteen vinkeistä ;)

 
mammu09
jääpala rasia on ok jos tarvitsee vain pieniä annoksia, mutta kyllä siitä tietysti voi ottaa monta palaa kerrallaan!! Isoon astiaan ei kannata laittaa, kun siitä ei sitten saa sopivia annoksia, eikä sulatettua voi pakastaa uudelleen!! Ja perunaa sisältäviä soseita ei kannata pakastaa, sillä peruna muuttuu vetiseksi ja rakeiseksi jäädyttyään!
 
mä pakastan pieniin pakasterasioihin (olikos se nyt 2dl vai mitä..). Pelkkää perunasosetta en pakasta mutta pieniä määriä muiden kasvisten seassa kyllä, ei oo meidän poikaa haitannu ne ns. rakeet.
Kannattaa vähän "ylikeittää" niitä vihanneksia niin soseutuu paremmin. Meillä on käytössä sauvasekoitin ja aika sileetä soosia sillä saa.
Perunan ja porkkanan lisäks voisit kokeilla vaikka bataattia, maissia jne.
 
meillä neitiä haittasi hirveästi pienetkin rakeet soseen seassa ja teinkin soseet niin että soseutin sauvasekoittimella ja sitten painelin ne vielä lusikalla siivilän läpi... johan kelpasi!! :D onneksi sitä ei tarttenut kauaa tehdä kun neiti sitten oppi nielemään niitä rakeitakin... Pakastimeen laitoin soseita pienissä piltti purkeissa, siihen mahtui sopiva annos ruokailukertaa kohti...
 
teinimammako87
Meillä ei ole pakastinta niin en saa ikinä pakastettua ruokaa. Mutta Meidän neiti (11kk) syö jo melkeinpä samaa ruokaa kun mekin. Esimerkiksi jos teemme seitistä (seiti on hyvä antaa lapselle,ei ruotoja) ruokaa niin otan palan seitiä,perunaa ja vihanneksia tytölle keitän ne valmiiksi ja soseutan. Kiisselikin on hyvää ja helppo tekoista. Isommalle lapselle jolla on jo hampaita niin voi ostaa pikkuporkkanoita ja antaa niitä,jogurtit on myös hyviä. Soseet on helppo tehdä jos sauvasekoitin löytyy :) Neuvolasta saa sellaisen ensilusikallisia kirjan jossa on hyviä ruokaohjeita pienelle! Kyllä se itse tehty on parasta,ainakin tietää mitä lapselleen antaa! Vaikkakin joskus jos laiskotuttaa niin tulee haettua kaupan hyllyltä piltti purkki :)
 

Yhteistyössä