Smartpostista pari kysymystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huijattuko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huijattuko

Vieras
Mua on ilmeisesti huijattu nettikaupoissa (yksityishenkilöiden välinen). Myyjä sanoo lähettäneensä paketin viime maanantai-aamuna. Keskiviikkona ilmoitin aikaa olevan maanantaille, jolloin teen rikosilmoituksen. Tänään kun se rikosilmoituspäivä koitti, paketti olikin mystisesti palautunut myyjälle koska paketin päällä oli eri osoite kuin koneeseen syötetty (?) Lisäksi paketista ei löydy mitään koodia, millä se sitten kirjataan? Annoin illan aikaa maksaa rahat takaisin, etsii kuulemma edelleen koodia......

Onko siis smartpost-paketissa se koodi paketin päällä kuten normipaketissa? Palautetaanko lähetys viikon päästä lähettäjälle jos osoitteet ei täsmää? Mulle ei ole tullut ilmoitusta saapuneesta paketista, eikö smartpostin kanssa pääse aika pitkälle posti- ja puhelinnumerolla?

Sen olen oppinut, että Smartpostin kanssa ei välttämättä mikään toimi siten kuin pitäisi... Muutamankin kerran on jäänyt ilmoitus tulematta ja jos en olisi tiennyt odottaa pakettia (ja saanut sitä seuraamistunnusta) niin olisi nekin paketit palautuneet lähettäjälle. Postissa vaan ihmeteltiin, että mitenkähän tämä on mahdollista...

Mutta en kyllä tiedä noista koodeista muuta kuin sen, että se tyyppi joka ne noutaa automaatista lätkii lapun paketin päälle ja kai on mahdollista, että vahingossa laput voisivat mennä sekaisin...? Paljon olen kuullut sekaannuksia noissa oikeastikin tapahtuneen...

• Tykkää
Reactions: Lokki
Itse oon käyttänyt vaan normipostia niin siksi ei hajuakaan näistä. Eikä tää pakettisotku ole ainoa syy miksi huijariksi epäilin, jotenkin ehkä vain "vahvistus" epäilyille.

Smartpostikin tulostaa lähettäjän saamalle kuitille lähetystunnuksen jonka mä oon aina heti lähettänyt vastaanottajalle.
Kaikenjärjen mukaan tuolla myyjällä siis on se lähetystunnus josta olisi nähnyt missä paketti seikkailee... ...ja muistaakseni se säilyy 7vuorokautta.

Ikinä ei oo ongelmia ollu vaikka oon paljon tuon kautta lähettänyt ja vastaanottanut

Kai niitä paketteja siellä automaatissa tovin säilytetään? Jos lasketaan maanantaina lähteneen, olisi ollut tiistaina perillä. Tänään kerran saapunut takaisin, joten jo perjantaina palautettu?

Minä kerran sohelsin pakettia lähettäessäni, olin kirjoittanut paketin päälle tiedot smart-postia varten, mutta kärräsin sen kuitenkin postin tiskille, ja lähti maksikirjeenä. Ja kyllä vain löysi paketti perille!
Oli viety paketti sinne missä se smart-automaatti oli, ja sieltä sitten oli asiaa lähdetty ilmettelemään. Paketin päällä onneksi oli se vastaanottajan puhelinnumero, joten soittivat tälle henkilölle, ja pitivät sitten paketin siellä jemmassa, kunnes vastaanottaja sen kipaisi hakemaan.

Nolotti niin vietävästi, mutta kaikki kuitenkin meni hyvin :D

Ja niissä paketeissa on kyllä se tarra, missä on seuraavat tiedot tulostettuna:

Lähettäjä (eli se mistä se on lähetetty)
Vastaanottaja (se automaatti tietoineen mihin se on lähetetty, sekä vastaanottajan puh.nro)
Ja se seurantakoodi (eli se JJFI -alkuinen).

ja seurantakoodihan tulostuu myös siihen lähettäjän kuittiin, eli sen koodin perusteella pystyy katsoon missä se paketti on seikkaillut.

Mie ehkä tekisin niin, että pyytäisin siltä lähettäjältä kuvan siitä paketista, mihin on kirjoitettuna sinun tietosi.
Lokerossa sitä pakettia säilytetään se 7 vuorokautta, jonka jälkeen se sitten lähtee vastaanottajalle takaisin.

[QUOTE="mii";29759634]Ostitko muumimukeja[/QUOTE]

En sentään. Pikkusummasta kyse, mutta periaatteesta vituttaa. Varmaan satoja kauppoja olen tehnyt verkon kautta, ja aina ennen käyttänyt järkeä ja sillä pärjännyt mutta kun tämä oli "pakko saada".

Meille kävi kerran niin, että kone jumiutui eikä sieltä tullut kuittia edes. Ruutu oli vain valkoisena ja mitään ei tapahtunut. Pakettia ei saanut takaisin, se oli jo maksettu eikä homma edennyt mitenkään. Eikun jännittämään, että menikö siitä tiedot kuitenkin eteenpäin ja lähtikö matkaan.

• Tykkää
Reactions: IhanaaMahtavaa
Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;29759610:
Smartpostikin tulostaa lähettäjän saamalle kuitille lähetystunnuksen jonka mä oon aina heti lähettänyt vastaanottajalle.
Kaikenjärjen mukaan tuolla myyjällä siis on se lähetystunnus josta olisi nähnyt missä paketti seikkailee... ...ja muistaakseni se säilyy 7vuorokautta.

Ikinä ei oo ongelmia ollu vaikka oon paljon tuon kautta lähettänyt ja vastaanottanut

Jos tulostaa, tuntuu luvattoman usein olevan kuittipaperi loppu ja kuittia ei saa.

Sen saa helpolla kyllä kysymällä aspasta, joko soittamalla tai sitten ihan Postin sivujen kautta, on jopa siellä se online-chat (kuuteen asti illalla auki) ;)

Tuota meidän pakettia ei löytynyt mistään heidän järjestelmästään.
Oli lopulta menny kuitenkin perille, mutta ei minkäänlaista saapumisilmoitukstakaan ollut vastaanottaja saanut, koska paketti ei ollut rekisteröitynyt, koska se kone oli mennyt keskenkaiken rikki, hänen piti postista käydä sitä pakettia kysymässä.

Alkuperäinen kirjoittaja kooäffä;29760175:
Tuota meidän pakettia ei löytynyt mistään heidän järjestelmästään.
Oli lopulta menny kuitenkin perille, mutta ei minkäänlaista saapumisilmoitukstakaan ollut vastaanottaja saanut, koska paketti ei ollut rekisteröitynyt, koska se kone oli mennyt keskenkaiken rikki, hänen piti postista käydä sitä pakettia kysymässä.

Vieläkö käytät jatkossa palvelua? Ihan perseestä koko touhu.

Olen monta pakettia lähettänyt ja saanut smartpostin kautta. Yhden kerran automaatti ei tulostanut kuittia, jolloin soitin saman tien asiakaspalvelunumeroon (automaatin kyljessä). Sieltä vastattiin nopeaan ja kovasti pahoiteltiin, etten ollut saanut kuittia. Ilmeisesti kuittipaperi oli loppu (sunnuntai-ilta). Sain saman tien sähköpostiin koodin, jonka laitoin eteenpäin vastaanottajalle. Hän sai hakea paketin lähettämäni koodilla tai saatuaan saman koodin tekstiviestinä.
Myyjänä pystyy seuraamaan koodin perusteella, milloin paketti on haettu.

mä olen kymmeniä paketteja lähettänyt sekä vastaanottanut smartpostilla eikä koskaan ole mitään ongelmia ollut. ettei se vika olis kuitenkin vaan käyttäjissä?

Kun lähetät smartpostin kautta paketin, valitset siitä postinumeron mihin paketti lähetetään.
Kun paketti on jätetty -> tulostat kuitin siitä samalla, jossa on seurantakoodi lähetykselle.
Sillä ei ole mitään väliä mitä siinä paketin päällä lukee vaiko lukeeko mitään osoitteita
Jos hän on ilmoittanut sinun puhelinnumerosi niin postilta tulee viesti sinulle.
VAIKKA puhelinnumerokin olisi väärä niin sinne minne postiin paketti on lähetetty niin sitä pidetään siellä 2 täyttä kalenteriviikkoa. Sen jälkeen se palautetaan takaisin lähettäjälle ja siitä tulee saapumisilmoius lähettäjän kotiin, jossa on lunastusmaksu uusista postikuluista.
Ei se toimipakkapalutus ilmaista ole!
Paketin päällä on kuitekin se aikaisempi seurantakoodi tulostettuna siihen, joten ainakaan mikään koodi ei hukassa voi olla!

- Pyydä tiliotteesta tuolta päivältä lähetetty smartpostikuitti, kun eihän siihen käteinenkään käy! Sen hän kyllä saa jostain verkkopankista kaivettua!
- Pyydä seurantakoodi, mikä on siinä paketin päällä.

Sori mutta vaikuttaa nyt huijauksen yritykseltä, itselle kävi vuosi sitten näin.
Kyllästyin siihen kissahiirileikkiin ja tein lopuksi rikosilmoituksen.
Sain rahat lopulta takaisin kun poliisisetä vähän puhutteli pikkurikollista :)

Paketin päällä ei kuulemma ole koodia, kuitti on hävinnyt ja tiliotteet tulee aikanaan kuulemma pankista paperisena. Aamusta heti rikosilmoitusta tekemään, tuskin ne kengät tulee tälläkään lupaamiskerralla. Harmittaa lähinnä oma sinisilmäisyys, oon monia kauppoja tehnyt netissä onnistuneesti, nyt tuli eteen "pakko saada" kengät fb-kirpparilla. Tajusin kyllä toisaalta kusetusyrityksen maksupäivänä kun rahoja ei millään meinannut löytyä vaikka samaan pankkiin maksettu ja tilinumero ainakin täsmäsi nimeen..

Paketin päällä ei kuulemma ole koodia, kuitti on hävinnyt ja tiliotteet tulee aikanaan kuulemma pankista paperisena.

Soita aamulla smartpostin aspaan ja kysy näkyykö siellä sinun puhelinnumerolla merkattua pakettia ollenkaan? Luulisi että heillä siellä on joku historia käytössään, eli näkisi onko sinun puhelinnumerolla merkattu ollenkaan ikinä lähetettyä pakettia?
Minä ainakin tuon varmistaisin ennen kun poliisille menisin, ihan kaiken varalta.

Yhteistyössä