Sivistynyt alkoholinkäyttö

  • Viestiketjun aloittaja tiukkapipo vai ei?!
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin siis minua ahdistaa lähinnä se että lapsi näkee sitten pitkin päivää että isi juo kaljan ja luo sitten kuvan päässään että se on vastaavaa kuin vesi, maito tai mehu... Kyseessä siis nyt vasta 2,5-vuotias lapsi jonka en halua ajattelevan että olut on kuin vettä.

Tänäänkin mies oli saunan jälkeen juonut pienen tölkin olutta, ja lapsi oli sitten tullut siihen viereen höpöttelemään että hänen lelutkin ostavat kaupasta kaljaa...

Mies ei siis koskaan juo humalahakuisesti lapsen seurassa, mutta se vaan särähtää korvaan (ja hermoon) että kesällä pitäisi muka saada juoda muutama olut päivässä (ei siis putkeen vaan muutaman tunnin välein yksi) ilman että siinä on mitään ihmeellistä...
Onko sinulla huonoja kokemuksia lapsena alkoholista? Onko joku läheinen juonut liikaa?

Ei ole.
Mutta se tosiasia että nykypäivän lapset hilluvat kaupungilla humalassa jo ala-asteikäisinä pistää huolettamaan. En halua että ainakaan kotoa tulee malli siihen että kaljan voi ottaa jos janottaa...
 
ap
Ja entäs miten itse suhtautuisitte siihen jos 2,5 vuotias leikkii että hänenkin lelut voi juoda kaljaa kun isikin voi juoda jos janottaa...

Mielestäni oluen käyttäminen janojuomana antaa ymmärtää että olut on kuin mikä tahansa juoma, ja sitä de ei ole. Vesi on janoa varten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jesus Christ Superstar:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin siis minua ahdistaa lähinnä se että lapsi näkee sitten pitkin päivää että isi juo kaljan ja luo sitten kuvan päässään että se on vastaavaa kuin vesi, maito tai mehu... Kyseessä siis nyt vasta 2,5-vuotias lapsi jonka en halua ajattelevan että olut on kuin vettä.

Tänäänkin mies oli saunan jälkeen juonut pienen tölkin olutta, ja lapsi oli sitten tullut siihen viereen höpöttelemään että hänen lelutkin ostavat kaupasta kaljaa...

Mies ei siis koskaan juo humalahakuisesti lapsen seurassa, mutta se vaan särähtää korvaan (ja hermoon) että kesällä pitäisi muka saada juoda muutama olut päivässä (ei siis putkeen vaan muutaman tunnin välein yksi) ilman että siinä on mitään ihmeellistä...
Ei siinä mun mielestä ole mitään ihmeellistä. Eihän se siitä hiprakkaan tule. Nautittavaksihan ne on tehty, antaa nyt miehen nauttia kesällä (ainakin) elämästään.

Tosin join tuossa muutama tunti sitten kaksi olutta... :whistle:
Mä en myöskään näe tossa mitään ongelmaa. Mä en millään usko, että sille lapselle on haittaa siitä, että se näkee isänsä juovan muutaman oluen päivän mittaan. Ei siitä alkoholista kannata tehdä mitään suurta numeroa. Ei muutaman oluen juomista myöskään mun mielestä tarvitse salata keneltäkään, ei lapselta eikä vaimolta. Hyvähän se vaan on, että lapsi ymmärtää, että janoon voi hörpätä bissen, se ei tarkoita että täytyisi vetää överilärvit.. Nimenomaan sellasta tervettä suhtautumista mietoihin alkoholijuomiin elintarvikkeena, eikä huumausaineena. Sellasta Etelä-Euroopan meininkiä.

Mutta mä olen ehkä huono sanomaan, kun mun mies tooooosi harvoin juo edes yhden saunaoluen, jos ollaan jossain kylässä ja sille erikseen tarjotaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin siis minua ahdistaa lähinnä se että lapsi näkee sitten pitkin päivää että isi juo kaljan ja luo sitten kuvan päässään että se on vastaavaa kuin vesi, maito tai mehu... Kyseessä siis nyt vasta 2,5-vuotias lapsi jonka en halua ajattelevan että olut on kuin vettä.

Tänäänkin mies oli saunan jälkeen juonut pienen tölkin olutta, ja lapsi oli sitten tullut siihen viereen höpöttelemään että hänen lelutkin ostavat kaupasta kaljaa...

Mies ei siis koskaan juo humalahakuisesti lapsen seurassa, mutta se vaan särähtää korvaan (ja hermoon) että kesällä pitäisi muka saada juoda muutama olut päivässä (ei siis putkeen vaan muutaman tunnin välein yksi) ilman että siinä on mitään ihmeellistä...
Onko sinulla huonoja kokemuksia lapsena alkoholista? Onko joku läheinen juonut liikaa?

Ei ole.
Mutta se tosiasia että nykypäivän lapset hilluvat kaupungilla humalassa jo ala-asteikäisinä pistää huolettamaan. En halua että ainakaan kotoa tulee malli siihen että kaljan voi ottaa jos janottaa...
Minä taas haluan lasteni saavan mallin miten alkoholia voi juoda humaltumatta. Kaikki lapset tulevat juomaan jossain vaiheessa, moni näistä sammumiseen asti juoneista ovat joko alkoholisti tai absolutistiperheistä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja entäs miten itse suhtautuisitte siihen jos 2,5 vuotias leikkii että hänenkin lelut voi juoda kaljaa kun isikin voi juoda jos janottaa...

Mielestäni oluen käyttäminen janojuomana antaa ymmärtää että olut on kuin mikä tahansa juoma, ja sitä de ei ole. Vesi on janoa varten.
Antaa leikkiä, tuohan osoittaa että heillä on terve suhtautuminen alkoholiin.
 
Jos se ei oo jokapäiväistä, et tehdään pihahommia helteessä, ni kyllä oluen voi ottaa janojuomaksi aina silloin tällöin (siis useammankin päivässä) ja grillatessa ja saunoessa.
Itse en olutta käytä nykyisin ollenkaan, mutta sillä lähtee jano paremmin kuin vedellä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hippi:
Mikä siinä on, että kahvi, kannabis ja kaakao ei riitä?
Etkö juo ollenkaan vettä tai mehuja? En oikein usko kannabiksen olevan hyvän makuista. Jos se on, niin otatko sitä niin vähän että et päihdy siitä kuten minä teen alkoholin kanssa?
 
vieras
Kannatan avointa alkoholikulttuuria myös lapsiperheissä. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että humaltua tarvitsee. Itselläni on kotona ollut Etelä-Eurooppalainen malli eli punkku ruokajuomana, olut janojuomana. Ei tietenkään joka päivä, mutta kyllä kauniina kesäpäivänä vanhempani joivat olutta kokkailun, pihatöiden ja saunomisen lomassa. Ei jäänyt traumoja ei.
 
mie
No ei toi mun mielestä kuullosta pahalta. Tietty jos menee monta kaljaa joka päivä tai monta kertaa viikossa niin eihän se terveellistä ole. Riippuu myös kuinka vauhdilla juo, jos mun mies juo 1 kaljan parin tunnin välein vaikka koko illan niin eipä se pahemmin päähän nouse, iso mies kun on.
 
Meillä mies saattaa joskus ottaa saunaoluen ja kesällä janoonki oluen tai kaks jos sattuu olemaan kaapissa, mutta ei mua haittaa enkä näe että meän lapsetkaan siitä kärsivät.
Kerran esikoinen kysyi saunassa että isi ja äiti (ja silloin meillä molemmilla oli oluttölkit mukana) miksi te ette koskaan juo kaljaa?!
Ovat nähneet olutpullon/tölkin monestikki, mutta kännissä ei olla heidän edessä oltu eikä siitä olla tehty mitää suurta juttua. Meillä se on nimellä aikuisten juoma, kuten kaikki muutki mitkä ei ole lapsille tarkoitettuja.
 
hippi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hippi:
Mikä siinä on, että kahvi, kannabis ja kaakao ei riitä?
Etkö juo ollenkaan vettä tai mehuja? En oikein usko kannabiksen olevan hyvän makuista. Jos se on, niin otatko sitä niin vähän että et päihdy siitä kuten minä teen alkoholin kanssa?
Nääh. Kannabiksen aiheuttamaa päihtymystä ei voi verrata alkoholin vastaavaan.
 
hippi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hippi:
Mikä siinä on, että kahvi, kannabis ja kaakao ei riitä?
Etkö juo ollenkaan vettä tai mehuja? En oikein usko kannabiksen olevan hyvän makuista. Jos se on, niin otatko sitä niin vähän että et päihdy siitä kuten minä teen alkoholin kanssa?
Nääh. Kannabiksen aiheuttamaa päihtymystä ei voi verrata alkoholin vastaavaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hippi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hippi:
Mikä siinä on, että kahvi, kannabis ja kaakao ei riitä?
Etkö juo ollenkaan vettä tai mehuja? En oikein usko kannabiksen olevan hyvän makuista. Jos se on, niin otatko sitä niin vähän että et päihdy siitä kuten minä teen alkoholin kanssa?
Nääh. Kannabiksen aiheuttamaa päihtymystä ei voi verrata alkoholin vastaavaan.
No minkälainen se päihtymys on? Otat ilmeisesti kannabista päihtyäksesi, mitä saat päihtymyksestä?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hippi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No minkälainen se päihtymys on?
Sitä sinun kannattaa itse kokeilla.
Ei kaikkea kannata itse kokeilla, varsinkaan ottamatta ensin selvää asiasta. Käsittääkseni se vaikuttaa rauhoittavasti, mutta ero unilääkkeeseen ei ole minulle täysin selvä.
 
hippi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hippi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No minkälainen se päihtymys on?
Sitä sinun kannattaa itse kokeilla.
Ei kaikkea kannata itse kokeilla, varsinkaan ottamatta ensin selvää asiasta. Käsittääkseni se vaikuttaa rauhoittavasti, mutta ero unilääkkeeseen ei ole minulle täysin selvä.
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2008/07/669288

Siinä on hieman pohjatietoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hippi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No minkälainen se päihtymys on?
Sitä sinun kannattaa itse kokeilla.
Ei kaikkea kannata itse kokeilla, varsinkaan ottamatta ensin selvää asiasta. Käsittääkseni se vaikuttaa rauhoittavasti, mutta ero unilääkkeeseen ei ole minulle täysin selvä.
Ei se kyllä rauhoittavasti vaikuta. Ainakaan kaikkiin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hippi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No minkälainen se päihtymys on?
Sitä sinun kannattaa itse kokeilla.
Ei kaikkea kannata itse kokeilla, varsinkaan ottamatta ensin selvää asiasta. Käsittääkseni se vaikuttaa rauhoittavasti, mutta ero unilääkkeeseen ei ole minulle täysin selvä.
Ei se kyllä rauhoittavasti vaikuta. Ainakaan kaikkiin.
Ei rauhoita ei, etenkään jos vetää överit! Koskaan ei ole niin ikävää tunnetta ollut.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hippi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No minkälainen se päihtymys on?
Sitä sinun kannattaa itse kokeilla.
Ei kaikkea kannata itse kokeilla, varsinkaan ottamatta ensin selvää asiasta. Käsittääkseni se vaikuttaa rauhoittavasti, mutta ero unilääkkeeseen ei ole minulle täysin selvä.
Ei se kyllä rauhoittavasti vaikuta. Ainakaan kaikkiin.
Ainoa tapaamani kannabista nauttinut oli rauhallinen, jankkaava ja epälooginen. En tunne häntä selvänä, joten en tiedä mikä oli kannabiksen aiheuttamaa ja mikä persoonaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hippi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hippi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No minkälainen se päihtymys on?
Sitä sinun kannattaa itse kokeilla.
Ei kaikkea kannata itse kokeilla, varsinkaan ottamatta ensin selvää asiasta. Käsittääkseni se vaikuttaa rauhoittavasti, mutta ero unilääkkeeseen ei ole minulle täysin selvä.
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2008/07/669288

Siinä on hieman pohjatietoa.
Tuo ei kerro minkälainen päihtymys on, vain päihtymyskäytön turvallisuudesta. Miltä se päihtymys tuntuu, sitä haen. Onko se kuten alkoholi nukuttavassa vaiheessa vai jotain muuta?
 

Yhteistyössä