Sitä taaperoakin voi ihan KIELTÄÄ kunnolla, eikä vaan lässyttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toinen äiti

Vieras
Ärsyttää perhekerhoissa/muskareissa/avoimissa päiväkodeissa jne nää äipät, jotka ei saa pieniä taaperoitaan ruotuun. Mukula vaeltaa edellä ja läpsii muita järjestelmällisesti, äiti hiihtää perässä ja lässyttää hiljaisella äänellä että "ei saa, heiii, ei saa, jookos ei lyödä". Jessus, miten ollaan noin uusavuttomia? Onko ne kotona itse jotain 1-vuotiaiden nyrkkeilysäkkejä sitten, kun ei saa millään muksua ruotuun?

Ymmärrän ettei 1-2 vuotias ymmärrä että toiseen sattuu, mutta kyllä se ymmärtää mitä EI tarkoittaa. Itse otan lasta heti tiukasti käsistä kiinni, katson silmiin ja sanon napakasti EI, noin EI saa tehdä. Ja ei kyllä meillä ookkaan mitään muksimisongelmia, vaikka erittäin vilkas poika löytyykin! Minusta voi pysyä kotona, jos ei saa lapsiaan kuriin.

Nimimerkillä tänään perhekerhossa pahoinpidelty, heh heh.

Totta. Tai paremminkin, jos kerran pelkkä "ei" ei johda minkään ei-toivotun toiminnan lopettamiseen, pitäisi vanhemman ottaa lapsi pois tilanteesta. Tästä syystä ihmisen lapset ovat niin pieniä ja kasvavat hitaammin kuin aikuiset. Ei ole pahoinpitelyä, jos pikkulapsen nostaa pois läpsimästä toisia.

Olen kyllä säikäyttänyt perusteellisesti esim. 5-vuotiaan veljentyttäreni, kun hän ryhtyessään krokettimailalla huiskimaan isoveljeään (joka osasi väistää) saattoi samalla vaaraan kaksi serkkuaan. Näytin vihaisen naaman ja karjaisin, mikä oli neidolle ilmeisesti ihan uusi asia. Mutta jos toiset ovat vaarassa, on tilanteesta tehtävä selkeästi loppu.

"kuri ja rajat" nimenomaan. Omakin lapsi on kerran saanut kiellostani raivarit muskarissa, jolloin me poistuimme. Ens kerralla uus yritys, mutta ei sinne koko ryhmää jäädä terrorisoimaan jos lapsen käytös menee mahdottomaksi.

Mulla ei enää noin pientä ole, mutta olen varmaan ollut tuontyylinen äiti, koska olen arka ihminen, niin en osaa oikein toisten ihmisen nähden kunnolla komentaakaan tai no tuttujen kyllä, mutta vieraiden edessä menen kaikinpuolin hieman lukkoon.

Aamen! Mulla yks mammatuttava, jolla 4- ja 2-vuotiaat pojat...ei niin mitään kuria jätkillä! Pienempi lyö, puree, raapii, heittelee silmälasit päästä lattialle aikuisilta, tukistaa...jne. Sille sanotaan EI hyvin ponnettomasti ja sitten vähän naureskellaan päälle, kun se meijän pikku-Antero ei vielä ymmärrä...2-vuotias??? Halloo! Ihan takuulla ymmärtää, kun kunnolla opetetaan, mikä on sallittua ja mikä ei. Isompi sitten varastaa ruokaa (myös meillä kyläillessään), kaivaa margariinirasiaa sormilla, karjuu ja sylkee...perhe varmaan ihmettelee, miksi me ei juurikaan enää kyläillä tai kysellä leikkimään ;). Ja juu, minähän olen sitten ihan hirveä natsiäiti, jolle ei uskalla jättää lapsia hoitoonkaan :D.

Mulla ei enää noin pientä ole, mutta olen varmaan ollut tuontyylinen äiti, koska olen arka ihminen, niin en osaa oikein toisten ihmisen nähden kunnolla komentaakaan tai no tuttujen kyllä, mutta vieraiden edessä menen kaikinpuolin hieman lukkoon.

Eikö sulle tullut koskaan mieleen, että ihmiset saattais sua enemmän tuijottaa ja katsoa pahasti kun et pidä lapsiasi kurissa?

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Mäkään en kestä lässyttäjiä. Joidenkin äänensävy nostaa oikein karvat pystyyn. Viimeisin kokemus tältä päivältä kirpparilta, kun parivuotias veteli toisten kamoja pöydiltä ja tangoilta lattialle, ja äiti vaan lässytti metrin päästä, että älä Asko nyt viitsi.

eräissä lastenjuhlissa oli sellanen äiti joka alta kaks vuotiasta jatkuvasti komensi, ja ei edes mitenkään jämptisti, vaan suorastaan hysteerisenä komensi! sekään oi ollu oikeen kivaa kunneltavaa.

ite oon just semmonen lässyttäjä-äiti ja hyvin on tähän asti toiminu :) lapsi tietää että jos se lässyttäminen ei tehoa niin sillon mennään pois, joko tilanteesta tai koko paikasta, kuten vaikka em. kirpparilta. mähän en kenellekkään ala karjumaan.

Omille taaperoilleni varmaankin aikanaan lähinnä lässytin, en karjunut. Niille ei tarvinnut karjua, koska olin lässyttänyt juut, eit ja vaihtoehdot vauvasta asti, ja nostanut syliin ja vienyt pois rauhoiteltavaksi aina jos tilanne oli mennyt ns. överiksi....

Kumpikaan ei koskaan saanut läpsiä toisia lapsia, ei repiä toisia hiuksista edes vauvana (kuten lasten serkku sai tehdä esikoiselleni äitinsä mielestä kun "hän vaan tutkii"), ei nyppiä kukkia ruukuista tai kasvimaista, ei juosta toisia päin.

Mulla sit oli varmaan jotain ihan ihmeellisiä lapsia. No, ilmankos heistä on tullut ihan vallan ihmeellisiä ja erinomaisia aikuisia...

:D

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
eräissä lastenjuhlissa oli sellanen äiti joka alta kaks vuotiasta jatkuvasti komensi, ja ei edes mitenkään jämptisti, vaan suorastaan hysteerisenä komensi! sekään oi ollu oikeen kivaa kunneltavaa.

ite oon just semmonen lässyttäjä-äiti ja hyvin on tähän asti toiminu :) lapsi tietää että jos se lässyttäminen ei tehoa niin sillon mennään pois, joko tilanteesta tai koko paikasta, kuten vaikka em. kirpparilta. mähän en kenellekkään ala karjumaan.

No hyvä, jos lapsi tietää. Omassa esimerkissäni kirpparilta äiti ja lapsi eivät lähteneet pois. Äiti jatkoi kiertelyä ja lässyttämistä. Äiti nosteli niitä kamoja kyllä onneksi takaisin, mutta ei kunnolla puuttunut siihen, että lapsi sitä jatkoi. En jäänyt katsomaan, onnistuiko lapsi pudottamaan jotain rikkimenevää.

Meillä alle 3-vuotias tyttö, jolla on varmaan kävelynaloituksesta asti ollut väkivaltaisia "taipumuksia". Vieraita ihmisiä, tai no myös sukulaisia, joita tapaa harvemmin kuin joka päivä, vierastaa niin että ei uskalla liikkuakaan heidän paikalla ollessaan, mutta tuttujen kesken iskua, potkua ja nipistystä tulee päivittäin. Ja päivittäin tulee myös jäähyjä, joskus ei ole tuntia hereilläoloajassa etteikö tyttö istuisi jäähyllä lyömisestä. Kielletään kyllä tiukasti jo siinä vaiheessa jos nähdään että nyrkki on nousemassa ja myös estetään jos keritään.

On tosi turhauttavaa, kun mikään ei tehoa, pelottaa päiväkodin aloituskin, kun tyttö siellä tutustuu paremmin muihin niin todennäköisesti uskaltaa alkaa lyömäänkin. Veljensä ei ollut ollenkaan tuollainen, on aina ollut kiltti ja huomaavainen toisia kohtaan... Ja väittäisin kyllä että samoilla eväillä kummatkin on kasvatettu.

meill 1v5kk tytsy ymmärtää ei on rakkautta ja kuria.. uhma nostaa j opätä ja korvat vaa koristeena, kai mä edes sit vaukuuttavalta näytän kun kiellän napakasti ja ohjaan muihin leikkeihin vaikka se ilkikurissesti sit takas menee pahoja tekee tätä toistoa tehdään sit niin loputtomiin asti

Ei sitä tarvikaan karjua lapselle. Mutta monesti se naseva EI on tehokkaampi kun lässynlässyn. En omallekaan karjunut, totesin tiukasti EI ja otin tilanteesta. Erottaa se pienikin koska äiti vaa lässyttää ja koska se on tosissaan.

Yhteistyössä