Sisustusvinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rania
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rania

Aktiivinen jäsen
06.08.2006
1 359
0
36
Eli mitä pidät sisustamisessa tärkeänä? Täytyykö olla paljon rahaa vai voiko pienemmälläkin budjetilla selvitä? Onko oltava merkkituotetta vai kelpaisko vaikka itse tehty? Aloitatko väreistä, muodoista ym.? Mitkä ovat hyviä materiaaleja?

Jokainen varmasti makunsa tietää, ihan mielenkiinnosta kyselen ja olen katsellutkin nyt paljon sisustusjuttuja. Jos kohta pääsis omaa laittamaan.

Itse pidän lämpimistä väreistä ja luonnonmateriaaleista. Pientä sälää en tahtoisi kerätä, mutta ikävä kyllä kertyy... Muodoista pidän, esim. Iittalan Kivi kynttilälyhdyt ovat mieleeni. Luonnonvaloa pitää olla ja sähkölaitteista en pidä. Mieheni taas pitää ja se tuottaa joskus päänvaivaa, onneksi olen saanut pidettyä makkarin sähkölaitteettomana alueena -en saa nukuttua sähkölaitteiden lähellä!

Uudessa kodissa takka on tärkeä ja säilytystilaa pitää olla reilusti. Keittiön pitäisi olla reilun kokoinen, sillä viihdymme siellä koko sakki. Lapsille (tyttö ja poika) pitäisi olla erilliset huoneet ja vanhempien makuuhuoneesta toivon reilun kokoista. Mieheni pitää pienemmistä huoneista. Kodinhoitohuone olisi ehdoton, mutta jos päätämme hankkia vanhemman talon-reilunkokoinen kylppärikin kelpaa.

Tykkäisin tehdä itsekin esim. verhoja, tyynyjä ja jopa entisöidä jonkun osaavan kanssa vanhasta käyttökelpoista. Hirveästi en haluaisi sisustukseen laittaa rahaa, mutta taitaa siihen nykyään upota aika paljon?

Lämpimät värit ja luonnonmateriaalit on lähellä miunkin sydäntä. Budjetin ei välttämättä tarvitse olla suuri, vaan pienilläkin asioilla saa ilmettä muutettua paljon (esim. koristetyynyt, pienet yksityiskohdat jne.).

Mä pidän sisustamisessa tärkeänä sitä että asunto on oman näköinen ja sellainen että siinä viihtyy. En myöskään halua mitään edustuskotia, jossa on sitten huonekalut suojattuna ettei vaan mene pilalle :| .
Pienellä rahalla saa paljonkin aikaiseksi. Itse olen maalannut pintoja, tehnyt löytöjä kirppikseltä yms. Kun esim. olkkarissa on yhtenäinen linja, eli värit, huonekalut, matot ja muut sopii hyvin yhteen, niin voi sitten hankkia muutama "ylellisyystuote" vähän kalliimmalla.
Ja lastulevyä en asuntooni huoli vaikka aseella uhattaisiin :D . Tuo entisöinti on hyvä idea. Ja siis muutenkin kalusteiden kunnostaminen vaikka maalaamalla. Kirppiksiltä ja huutonetistä ja vaikka mistä muualta löytyy edullisesti vanhoja puisia huonekaluja, joista saa kuin uusia vähän vaivaa näkemällä.
Sitten on vielä tietenkin antiikki jota ei niin halvalla kyllä saa edes. Mutta niitä ei saisi omin päin maalailla. Tai saa tietty, mutta silloin niiden arvo laskee huomattavasti.

En sisusta rahalla, vaikkakin kyllähän sitä sisustamiseen menisi ihan tasan niin paljon kuin on laittaa. Mutta enemmän pidän tavaroiden ja huonekalujen yhdistelemisestä, kirppari- ja huutokauppalöydöistä. Entisöinnistä ja tavaroiden uudelleen käyttämisestä.

Esteettisyys on tärkeää. Kaikki kaunis hivelee silmää. Tykkään puusta, siis kunnon tavarasta, oikeasta puusta. Kuluneesta, klohmuisesta, maalatusta, petsatusta. Puu pinta on kaunis. Meillä on jonkin verran vielä lastulevyhirvityksiä ja ajan kanssa hukkaamme ne ja hankimme tilalle ikuisia, ajattomia huonekaluja.

Väreistä suosin tällä hetkellä ruskeaa, vaniljaa, lilaa, vedenvihreetä, limenvihreetä... Rakastan tunnelmavalaistusta, kynttilöitä, pehmeitä tyynyjä, muhkeita mattoja.

Kodikkuus on tärkeää ja se että koti näyttää kodilta, meidän kodilta. Eikä se ole suoraan katalogin sivuilta tai liian moderni ja harkittu.

Alkuperäinen kirjoittaja Rania:
Eli mitä pidät sisustamisessa tärkeänä? Täytyykö olla paljon rahaa vai voiko pienemmälläkin budjetilla selvitä? Onko oltava merkkituotetta vai kelpaisko vaikka itse tehty? Aloitatko väreistä, muodoista ym.? Mitkä ovat hyviä materiaaleja?

Jokainen varmasti makunsa tietää, ihan mielenkiinnosta kyselen ja olen katsellutkin nyt paljon sisustusjuttuja. Jos kohta pääsis omaa laittamaan.

Itse pidän lämpimistä väreistä ja luonnonmateriaaleista. Pientä sälää en tahtoisi kerätä, mutta ikävä kyllä kertyy... Muodoista pidän, esim. Iittalan Kivi kynttilälyhdyt ovat mieleeni. Luonnonvaloa pitää olla ja sähkölaitteista en pidä. Mieheni taas pitää ja se tuottaa joskus päänvaivaa, onneksi olen saanut pidettyä makkarin sähkölaitteettomana alueena -en saa nukuttua sähkölaitteiden lähellä!

Uudessa kodissa takka on tärkeä ja säilytystilaa pitää olla reilusti. Keittiön pitäisi olla reilun kokoinen, sillä viihdymme siellä koko sakki. Lapsille (tyttö ja poika) pitäisi olla erilliset huoneet ja vanhempien makuuhuoneesta toivon reilun kokoista. Mieheni pitää pienemmistä huoneista. Kodinhoitohuone olisi ehdoton, mutta jos päätämme hankkia vanhemman talon-reilunkokoinen kylppärikin kelpaa.

Tykkäisin tehdä itsekin esim. verhoja, tyynyjä ja jopa entisöidä jonkun osaavan kanssa vanhasta käyttökelpoista. Hirveästi en haluaisi sisustukseen laittaa rahaa, mutta taitaa siihen nykyään upota aika paljon?

Minusta tärkeintä on se, että itse viihtyy.

Mun tyyli on sellainen pelkistetty. Huonekalut ovat laadukkaita ja kestäviä ja mielestäni myös ajattomia. Säästän rahaa, jotta saan ostettua mieleiseni. Siis periaatteena huonekaluissa on se, että köyhän ei ole varaa ostaa halpaa. Jos ei ole heti varaa ostaa kunnollista, olen ilman kunnes rahat löytyy.

Verhoja ja muita sisustuselementtejä on eri vuodenaikoihin erit. Verhot on erit kesäksi, talveksi ja jouluksi. Verhojen ei tarvi olla kalliita, nehän eivät käytössä kulu, vaikka eivät mitään Vallilaa olisikaan. Samoin on monen muun sisustuselementin kanssa.

Mielestäni pyyhkeisiin kannattaa panostaa niin, että ovat kunnollisia. Ei tarvi parin vuoden välein ostaa uusia kauhtuneiden tilalle. Toki kauhtuneisuus ei kaikkia häiritse, itseäni kyllä. Samoin on petivaatteiden kanssa jne.

Lämpimiä värejä liputan myös minä :wave: Ja nimenomaan värejä en oo mikään beessin ja sinisen ystävä, vaan esim. makuuhuoneessa väreinä vahva violetti, tumma vihreä ja siinä hailakan sininen, olohuoneessa mausteiset violetti, okra ja viininpunainen...Seiniä vaan ei pysty mihinkään muuttamaan, kun on kaupungin vuokra-asunto :/ Eli vitivalkoiset ovat ja pysyvät.

Oon huomannut että hallitusti se pieni sälä tuo kodikkuutta kummasti, aina on tuntunut että jää jotain puuttumaan, nyt oon alkanut "kerätä" kynttilöitä, tauluja seinille, lampetteja seinille jne. ja jotain tyyliin sopivaa pikkuesinettä. Mulla on tavoitteena olkkarissa intialaistyyppinen sisustus, ja sehän on aika runsas. Rahaa ei hirveesti oo käytettävissä, huonekalut on vanhoja jne. mutta yritän ettiä ideoita millä "uudistaa" ja esim. sopivan värisillä peitteillä ja tyynynpäällisillä saa ilmettä muutettua.

Viimeinen hankinta oli hobbyhallista Akaasia-arkkusetti, mietin kauan raaskinko, lopulta osottautui kannattavaksi. Tilasin nuo arkut nimittäin alunperin makkariin yöpäöydäksi, mutta veivätkin enemmän tilaa kuin arvelin. Isompi on nyt olohuoneessa pöytänä, ja pienempi makkarissa yöpöytänä. Hintaa noilla yht. 149e, mutta se arkkupöytä tuli samalla (oli myös ostoslistalla "joskus") eli sain kaksi yhden hinnalla...siis säästin :whistle: ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rania:

Minusta tärkeintä on se, että itse viihtyy.

Mun tyyli on sellainen pelkistetty. Huonekalut ovat laadukkaita ja kestäviä ja mielestäni myös ajattomia. Säästän rahaa, jotta saan ostettua mieleiseni. Siis periaatteena huonekaluissa on se, että köyhän ei ole varaa ostaa halpaa. Jos ei ole heti varaa ostaa kunnollista, olen ilman kunnes rahat löytyy.

Verhoja ja muita sisustuselementtejä on eri vuodenaikoihin erit. Verhot on erit kesäksi, talveksi ja jouluksi. Verhojen ei tarvi olla kalliita, nehän eivät käytössä kulu, vaikka eivät mitään Vallilaa olisikaan. Samoin on monen muun sisustuselementin kanssa.

Mielestäni pyyhkeisiin kannattaa panostaa niin, että ovat kunnollisia. Ei tarvi parin vuoden välein ostaa uusia kauhtuneiden tilalle. Toki kauhtuneisuus ei kaikkia häiritse, itseäni kyllä. Samoin on petivaatteiden kanssa jne.

Ja lisään vielä, että ei kaikkea tosiaan tarvi ostaa uutena eli ei tarvi olla hyvää ja kallista :). Paljon hyvää löytyy myös kirppareilta ja huutokaupoista. itsellänikin on 100-vuotiaita huonekalujakin :). Ja vanhoista huonekaluista pidän sen vuoksi,e ttä niissä on yleensä joku tarina.

Siisteys on meidänkin huushollissa kaiken a ja o. Toki tuo pikkutenava pitää huolen siitä, että aina ei niin siistiä ole.