Sisustusasiaa; laminaattikysymys

Hei!

Olemme päätyneet laminaattilattioihin ainakin makuuhuoneiden osalta (lapset, koirat jne jne). Haluamme tummat lattiat ja olen nyt tykästynyt Wengeen. Pakko kysyä kokemuksia, onko kenelläkään esim. Tarkettin laminaateista ja etenkin wenge (viisto) laminaatista kokemuksia? Kesto, lian näkyminen jne.

En itse halua vaaleita lattioita enkä punertavia, tummat koirankarvat näkyvät niin, että päivittäin on imuroitava ainakin kerran. Siksi uuteen kotiin tummat lattiat. Vaikka villakoirat taitavat näkyä parhaiten tummaa pitaa vasten :kieh:

Kiitos vastauksista =)
 
Mulla ei oo vastausta (sori!) mutta meillekin olis tulossa wenge-laminaatti, viistoreunainen (laivankanneksi sitä kai sanotaan).

Meillä myös noita elukoita (paljon!) joten villakoiria on aina nurkat täynnä. Eli kiinnostaa se paskan näkyminen ja kestävyys (yksi iso koira) =).


 
Minäpäs heitän ilmoille kysymyksen tuosta viistereunasta - meiltäkin kun kaksi koiraa löytyy... Kuinkahan helposti koirat saavat siihen aikaan "revittelyjälkiä", siis spurtatessa kynnet varmaan tarraavat noihin reunoihin helpommin kuin sileään lattiaan? Tätä jäimme itse miettimään ja loppupelissä päädyimme ihan sileään lattiaan. Yhtenä vaikuttavana tekijänä oli myös kaiken töhnän kertyminen rakoon, ruokapöydän allekin kun lattia on laitettava :whistle:
 
Meillä on tumma laminaattilattia.Tykkään kovasti väristä ja vieraatkin ovat kehuneet tummaa lattiaamme onnistuneeksi valinnaksi.Paljon muuta hyvää en sitten laminaatista voi sanoa.Meillä on hyvälaatuinen ja takuulla varustettu laminaatti,luulin että se kestäisi enemmän kulutusta.Meillä on jo nyt lattiassa paljon naarmuja ja koloja (asuttu alle 6kk talossa)Laminaatti on myös suhteellisen arka vedelle.Vain nihkeällä pyyhkimistä suositellaan.Tummassa näkyy kyllä lika ja pöly erittäin hyvin,vaaleampi olisi paljon helpompi puhtaanapidon puolesta.
Eipä näitä kaikkia hyviä ja huonoja puolia tule mietittyä loputtoman tarkasti varsinkaan silloin,kun on sisustusvaihe kiivaimmillaan.
Onnea sisutusvalinnoille =)
 
Saattaa olla niinkin,vaikka en oikeasti usko niin.Melkein kaikki tutut joilla on laminaattia,sanovat samaa;naamurja ja koloja tulee yllättävän helposti.Tummassa näkyy kolot ja naarmutkin selvemmin,kuin vaaleassa laminaatissa.
 
Laminaatti+lapset+koirat on mun mielestä tosi huono yhdistelmä. Ensinnäkin se on todella liukas materiaalina, ei kestä kosteutta (kaatunut vesilasi tms.) ja kaikki tahrat suorastaan loistaa siitä. Oli sitten tummaa tai vaaleata laminaattia. Ja se on kylmä jalkojen alla, jos ei ole lattialämmitystä.
Kaikista paras lattiamateriaal on mielestäni koira+lapsi perheelle kunnolla lakattu lankkulattia tai muovimatto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cira-:
Laminaatti+lapset+koirat on mun mielestä tosi huono yhdistelmä. Ensinnäkin se on todella liukas materiaalina, ei kestä kosteutta (kaatunut vesilasi tms.) ja kaikki tahrat suorastaan loistaa siitä. Oli sitten tummaa tai vaaleata laminaattia. Ja se on kylmä jalkojen alla, jos ei ole lattialämmitystä.
Kaikista paras lattiamateriaal on mielestäni koira+lapsi perheelle kunnolla lakattu lankkulattia tai muovimatto.
Nykyään laadukkaat laminaatit kestää myös kosteutta. Meillä on uuteen taloomme lattiavalinnat ajankohtaisia ja mitä olemme kokemuksi lapsiperheiltä kuulleet, on laattalattia paras lapsiperheessä ja varsinkin, jos on koiria. Parketeista ehdottomasti vahattu, ei lakattu. Laadukkaat laminatit toimivat hyvin makkareissa. Meille tulee vesikiertoinen lattialämmitys.
 
Edellisessä kämpässä mulla oli 2 vuotta sileä halpislaminaatti (Starkista ostettu joku "nimetön" tuote) eikä siihen tullut 40kg koirasta minkäänlaisia jälkiä, ei siis naarmun naarmua. Sen sijaan makkariin metallikehikkoisen ja -jalkaisen sängyn alle tuli kyllä kunnon reikä :O Se oli sillon ku oltiin vielä vastarakastuneita ;)

Kosteudenkestosta sen verran että eihän parkettikaan kestä kosteutta yhtään. Laminaatti ei mun mielestä ole ollenkaan kylmä jalan alla, mutta omakotitalossa asia on tietty eri ku kerrostalon ylimmässä kerroksessa...
 
Miksi muuten kannattaa parkettina ottaa vahattu eikä lakattu? Onko jollakin kokemuksia laminaatti vs. parketti. Onko olennaista eroa käytössä. Kolhuja toki tulee parkettiin helpommin ja parketti on paremman näköistä :)
 
pakko sanoa tähän vaikka ei nyt oikein liity tuohon laminaattiin, mutta meille on tulossa oikea puulattia, ostetaan sahalta m2 n.20e, eli ei paljoakaan kalliinpi kuin laminaatti, no se on mäntyä joten aika pehmeää, mutta käsittelemme sen sitten petsillä ja ohuella kerroksella lakalla tai sellaisella öljyvahalla...vai miksikä sitä sanottiinkaan....
suosittelen tälläistä vaihtoehtoa, tooosi anteeksi antava kolhuille ja naarmuille.
 
Meillä oli edellisessä asunnossa punertava, kosteussuojattu laminaattilattia. Ja ikuna ei enää laminaattia meille, päätti hän. Kaikki tahrat näkyivät kauas, pöly kerääntyi extrahyvin ja oli oikeesti kylmä jalan alle. :snotty:

Nyt, kun uuden lattiamateriaalin valinta on ajankohtainen, on meillä kalkkiviivoilla laatta, parketti ja muovimatto. Luulen, että laatta vie voiton. Lämmityspiuhojen kera. :)

ja ni, myös meidän perheessä asustelee koiria, joten siksi tuo parketti taitaa jäädä haaveeksi vain.. :whistle:
 
=) kerää tuo viistoreuna aika mukavasti ruokaa yms pöydän alla. =) Ei muuta ku veitsellä rappaamaan. katsos kun eihän sitä voi niin märäksi kastella että irtois. Aikuisilla toimii varmasti paremmin kun lapsiperheessä.
 
Joku kyseli parketista. Meille tulee vahattu parketti on helpompi ns. paikata aina siltä kohdalta, kun tarvii, ei tarvi koko parkettia lakata. Muutenkin vahattu on mielestäni kauniimpi.

Makkareihin ja alakerran takkahuoneeseen/aulaan tulee laadukas laminaatti, olohuoneeseen ja ruokailutilaan parketti, keittiöön, eteisaulan, alakerran pukeutumistilaan, kodinhoitohuoneeseen, vessoihin ja kylpytiloihin tulee laattalattia. Meillä on vesikiertoinen lattialämmitys.
 
Kimppa
Meilläkin on tummaa (viileän sävyistä, ei punertavaa!) ja sellaista viistereunaista laminaattia muualla paitsi keittiössä. Pinta on myös suht matta ja "röpöliäinen" mikä auttaa musta siihen, ettei kaikki lika erotu niin hyvin. Lattialämmityksellä lattia on miellyttävän tuntuinen.

Kaipa ne villakoirat näkyvät jos niitä etsii, mutta kuten ennenkin (vaalealla lattialla) kerran viikossa imurointi riittää. Ehkä mulla on myös aika hyvä sietokyky pikkupölylle ;) Myönnän rehellisesti, että valintaperusteena oli se, että lattia on niin hyvännäköinen, ei niinkään käytännöllisyys..

Olen sitä mieltä, että kyllä useimmat laminaatit kestävät paremmin vettä kuin puulattia. Olen nähnyt monta parkettia, jotka ovat menneet pilalle vähäisestäkin kosteudesta. Ei laminaatillekaan tietenkään vettä kannata jättää ja peseminenkin kannattaa tehdä just nihkeällä rätillä.
 
Meillä siis löytyy täältä Laattaa,lankkua ja laminaattia lattioista. Ja jos vaan ikinä noita lattioita uusitaan, niin joko laatalle kaikki ja alle lämmitys tai sitten kaikki paitsi eteinen lankulle.
Toisaalta tää puulattia on jo ainakin sen 30 vuotta kestäny, joten eiköhän toinen mokoma mene perään :D . Jos oikeen alkaa nuo elämisen jäljet ärsyttämään, niin saattaahan tuon hioa ja vaikka petsata/vahata uuden veroiseksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Asianajaja:
=) kerää tuo viistoreuna aika mukavasti ruokaa yms pöydän alla. =) Ei muuta ku veitsellä rappaamaan. katsos kun eihän sitä voi niin märäksi kastella että irtois. Aikuisilla toimii varmasti paremmin kun lapsiperheessä.
Meillä ei oo lapsia (eikä tuu) mutta elukoita kyllä.
Laminaatti on osoittautunut hyväksi ja kestäväksi. Puuta se laminaattikin sisältä on, eri muodossa vaan kuin parketti, ja vähän muovia päälle niin kyllä se vettä kestää siinä missä parkettikin ellei paremminkin. Kunhan ei jätä lammikoita lattioille.

Roskat meitä tässä mietityttää (koiran kynsien ohella) eniten, eli onkos rakoset sitten täynnä hiekkaa ja muuta sontaa? Sen kai näkee sitten.

:whistle:
 
Meillä on halppis- ja kallista laminaattia, halpis on liukas, näkyy heti lika, mut kallis on puilikarheaa, näyttää oikealta puulta, kun on tumma, ei näy lika. Meille ei halppis laminaattia tule enään.
 
Meillä on tosi tumma laminaatti ja voin sanoa, että siinä jos jossai se lika ja pöly näkyy!! Tykkään lattiasta muuten tosi paljon, mutta joudun siivoamaan ihan joka päivä, yleensä luutuan päivittäin... Joka ikinen leivänmurunen, roska, hiekka tms. näkyy tosi selvästi!!! Eli jos haluaa päästä siisteyden kanssa helpolla, niin en suosittele tummaa laminaattia! Mut muutenhan se on tosi nätti ja tunnelmallinen.. :)
 

Yhteistyössä