Siskosi tai veljesi joutuu dialyysiin kun munuainen pettää ja sinua pyydetään luovuttajaksi

  • Viestiketjun aloittaja "akka"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Siihen että joutuu käymään dialyysissä ei kuole. Hemmetin ikävää se on ja rajoittaa menemisiä mutta potilaalla on oikeus saada dialyysihoitoa maksutta myös muualla suomessa. Usein tilanne on pienillä paikkakunnilla se että dialyysipaikat on niin kortilla että jonkun pitää mennä muualle hoitoon jotta vieraspaikkakuntalainen voi saada dialyysin.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";26778325]Luultavasti jos,mjostain selviäisi että jollekin tuntemattomalle voisin luovuttaa, niin suostuisin siihenkin.[/QUOTE]

Entäs sitten kun lähisukulainen tai vaikka oma lapsi tarvitsee munuaisen ja olet anut sen jollekin satunnaiselle kusipäälle?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26779293]Entäs sitten kun lähisukulainen tai vaikka oma lapsi tarvitsee munuaisen ja olet anut sen jollekin satunnaiselle kusipäälle?[/QUOTE]

Onko kaikki muut sulle kusipäitä paitsi omat lähisukulaiset?

Mä ymmärrän että joku ei halua luovuttaa, mutta tälläistä vihamielisyyttä en todellakaan ymmärrä. Siis puhutaan kuoleman sairaista ihmisistä, joista muutama onnekas saa luovutetun munuaisen ja mahdollisesti pelastuu, niin heitä kutsut kusipäiksi? Yök.
 
Jaa en tiiä. Siskon kanssa ei olla pidetty mitään yhteyttä. Inhottava ihminen. Et kyllä varmaan antaisin koska en pystyisi kieltäytymään enkä halua että kukaan kuolee, mutta.. Jep. Olisi vähän vaikeaa.
 
"Simba"
En luovuttais sisarilleni. Mulla on yksi lapsi ja leikkaus on tulppavaaran takia mulle riski. Mun sisarukset eivät ole sen arvoisia itsekkyydessään, en pidä heihin edes yhteyttä. Lapselle olen ainut ihminen, joka hänen hyvinvointiaan yms ajttelee.
 
Tyrkyttäisin itseäni luovuttajaksi, vaikkei pyydettäisikään. Siis jos kyse olisi siskostani.
Tai lapsistani. Tai siskoni lapsista.

Tuntemattomille en varaosia lähtisi luovuttamaan (paitsi sitten kun olen jo muutenkin vainaa, niin käyttäkööt jos jotain käyttökelpoista vielä löytyy), mutta mun sisko on :heart:
 
janna.M
[QUOTE="akka";26778189]Suostutko vai et, sisaruksesi elämä saattaa riippua tästä.
Miksi suostut, miksi et?[/QUOTE]

Tottakai suostun ilman miettimistä. Mulla on niin läheiset välit sisaruksiini etten edes voisi
miettiä etten suostuisi jos itsellä terveydentila kunnossa.
 
ghgh
En suostuisi. Minulla synnynnäisesti vain yksi munuainen joka sekin toimii huonosti joten on täysin mahdotonta luovuttaa. Suurimmalla todennäköisyydellä sisaruksistani minä olen sekä joka siirrettä joskus tarvitsee.
 
"vieras"
Totta kai luovuttaisin. Ystäville ja muille sukulaisille myös. Ehkä jopa tuntemattomille, pitäisi tutustua riskeihin tarkemmin ennen tuohon suostumista. Mutta mä en vois elää tietäen, että olisin voinut pelastaa jonkun läheiseni ja en pelastanut. Mielummin otan leikkaukseen kuuluvat riskin kuin tuon syyllisyyden.
 
"akka"
Kysyin tätä siksi että veljeni vaimo on dialyysissa,takana yksi siirrännäinen joka ei pelitä.Minä ja siskoni ei kelpaa luovuttajiksi, veljen vaimon sisarukst kelpaa muttei suostu.
velipoika tuomitsee sen mutta näillä sisaruksilla on perhettä.Lisäksi elämä yhden munuaisen varassa on aika vaikeaa.
Luovutan munuaiseni entäs jos oma lapsi sitä tarvitsisi?
 
"vieras"
Tutustukaa ensin siihen millaista on elää yhden munuaisen kanssa. Olen just lukenut, että moni odottaa sitä luovuttajaa vuosia joten uskon, että kaikki nämä 'luovutan tarvitsevalle vaikka heti' vastaukset ovat täyttä p**a :)
Niin kuin Suomessa ei saa luovuttaa muuta kuin lähimmille sukulaisille. Ja pitää olla sopiva, että voi luovuttaa eli sille sisaruksellekaan ei välttämättä voi luovuttaa vaikka haluaisi. Eli johtuu ihan muista syystä, että elimiä pitää odottaa kauan ja moni jopa kuolee elinsiirtojonossa.
 
  • Tykkää
Reactions: metsänpeitto
Tutustukaa ensin siihen millaista on elää yhden munuaisen kanssa. Olen just lukenut, että moni odottaa sitä luovuttajaa vuosia joten uskon, että kaikki nämä 'luovutan tarvitsevalle vaikka heti' vastaukset ovat täyttä p**a :)
Suomessa omaisluovutus on harvinaista, Ruotsissa paljon yleisempää. Tiedä sitten mistä se johtuu. Muistaakseni luvut menivät niin, että Suomessa 3 % munuaissiirteen saajista saa sen omaiselta, Ruotsissa muistaakseni 60 %. Mm. prinssi Danielilla on isänsä munuainen.
 

Yhteistyössä