sisarusten paras ikäero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ikäeroa on 2v9kk ja itse olen kokenut sen tosi hyväksi oman jaksamisen kannalta. Kun vauva syntyi isompi osasi jo monta asiaa, oli kuiva, söi itse jne. Ja nyt isompina 4,5 v ja toinen pian 2v leikkivät paljon yhdessä.

Meillä sama ikäero, mutta meidän esikoinen on kovassa uhmaiässä, joka tuntuu vaan pahenevan. Ón pikkuveljestään mustasukkainenkin. Vaikka on omatoiminen joissain asioissa, on myös todella autettava, ei viitsi itse pukea, hakee huomiota piruilemalla jne.Äidin pinna on tiukalla ja lähdenkin töihin lepäämään.

Kiva kuulla, että kuitenkin myöhemmin heistä voi olla seuraa toisilleen, ovat molemmat poikia.

Toisaalta pitkä ikäero esim. 7v on hyvä, kun isommasta on jo oikeasti apuakin, eikä ole enää mustis, on jo odottanut pikkusisarusta, tämä siis äidin jaksamiselle parempi, hirveesti heille ei seuraa toisistaan ole jo 4 vuoden ikäero alkaa olla liikaa, jos kavereiksi sisarukset haluaa.

Vuoden ikäero on rankka,mutta toinen ei vielä tajua olla msutasukkainen, kuitenkin liian nopeaa joutuu ns. kasvamaan isoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aiak usein lyhyellä ikäerolla eli 1v-3v olis paras, jos esikoinen olisi tyttö, ovat omatoimisia ja omaavat hoitovietin.

ai. jos meidän esikoistytöltä kysyy, ei olisi tarvinnut pikkusisarta ollenkan. tappelua 24/7.

No sun oman jaksamisen kannalta varmaan pidempi ikäero on parempi. Mutta pidemmän päälle, jos lyhyt ikäero niin leikkivät/tappelevat myöhemmin yhdessä eikä tarvitse olla keksimässä tekemistä heille.

Puhtaasti lapsen kannalta tarkastelutuna on Tiina Kaitaniemen kirjassa "Luonnollinen lapsuus" määritelty n. 4 vuotta. Näkökulma on evoluutiossa sekä biologiassa ja perustelut kattavat. Suosittelen lukemaan, ketä aihe kiinnostaa

mun kaverilla, joka on jo täyttäny 14 vuotta, on huima ikäero pikkusisariinsa, kaveri on siis perheensä vanhin.
Hänen ja vanhimman pikkusiskonsa välillä on ikäeroa 2 vuotta, kun taas toiseksi vanhimpaan on ikäeroa 6 vuotta ja nuorimpaan 9 vuotta. Tammikuussa syntyvän vauvan, mahdollisesti viidennen tytön välillä ikäeroa heillä on 14 vuotta.
Mulla ja mun pikkuveljellä on ikäeroa 6 vuotta ja toisella kaverillani ja veljellään 5 vuotta.
Yks tyyppi, joka oli ennen mun kaveri, on 15 sisarusta ( lesta ), hänellä on ikäeroa vanhimpaan sisarukseensa 23 vuotta ja nuorimpaan 12.

Meidän muksuilla ikäeroa 1v2kk. Alkuun se oli raskasta kun oli kaksi vaippaikäistä/syötettävää. Isompi oppi juuri kävelemään kun toinen syntyi. Ei ollut mustasukkaisuusjuttuja eikä muutakaan. Mutta kun kasvoivat isommaksi niin ovat kuin paita ja peppu. Katselin juuri kuvia missä ovat 2-ja 3 vuotiaat, silloin leikkivät koko ajan keskenään eikä meno ole hidastunut, vaikka ovat jo 4-ja 5 vuotiaat. Toisilleen tärkeät, toivottavasti aina :)

Yhteistyössä