Sisaruspulma, lapsille yhteinen isäkö?

  • Viestiketjun aloittaja Isosiskon pikkusisko
  • Ensimmäinen viesti
Isosiskon pikkusisko
Sain kyllä niin ihmeellisen ehdotuksen että. Siskoni, joka on pari vuotta minua vanhempi ja itse olen nyt kolmekymppinen, kahden lapsen äiti.

Sisar on ollut naimisissa pidempään kuin minä, mutta ei ole lapsia heidän perheeseen ilmaantunut. Sisko tuli eilen kertomaan, että kaikkien testien ja kokeilujen jälkeen on tulos ollut se, ettei lapsia tule. Vika on miehessä, jonka siittiöt ovat tehottomat. Sisko rakastaa miestään yli kaiken ja haluaa lapsen. Hän ihailee myös minun miestäni ja pitää hänestä kovin.

Eilän hän kyseli mitä mieltä olisin, jos mieheni olisi heidän lapsensa isä. Siis keinohedelmöityksellä, eikä mitään makuuhuonetouhuja.

Olin hämmentynyt. Sittenhän heidän lapsensa olisi meidän lapsten sisko tai veli. Miten serkkuus? Ei olisi serkkuja. Onkohan tuommoinen edes lakitekstein edes mahdollista?
 
"Muuan"
Mä taas näkisin niin, että tuo olis oikeasti hyvä vaihtoehto.

Ensinnäkin vaikka siskosi lapsi ei saisi koskaan tietää biologista isäänsä, hän tuskin päätyisi naimisiin omien sisarustensa kanssa (tämä riski on aina kun käytetään tuntematonta luovuttajaa)

Lisäksi myös bioisä näkisi lapsensa kehityksen ja kasvun.

Mitään virallista tietoahan tuosta ei tarvitse jäädä mihinkään. Äidin aviomies on aina lähtökohtaisesti lapsen isä.
 
"vieras"
[QUOTE="Muuan";27457541]Mä taas näkisin niin, että tuo olis oikeasti hyvä vaihtoehto.

Ensinnäkin vaikka siskosi lapsi ei saisi koskaan tietää biologista isäänsä, hän tuskin päätyisi naimisiin omien sisarustensa kanssa (tämä riski on aina kun käytetään tuntematonta luovuttajaa)

Lisäksi myös bioisä näkisi lapsensa kehityksen ja kasvun.

Mitään virallista tietoahan tuosta ei tarvitse jäädä mihinkään. Äidin aviomies on aina lähtökohtaisesti lapsen isä.[/QUOTE]

Ihannemaailmassa voisi onnistua. Entä kun välit meneekin ja joku vihaistuksissaa tuo asia julki. Entä jos siskolla on jotain kiinnostusta ap: mieheen. Entä jos kaikki ei menekään hyvin ja syntyy vammainen lapsi....
 
---
[QUOTE="Muuan";27457541]Mä taas näkisin niin, että tuo olis oikeasti hyvä vaihtoehto.

Ensinnäkin vaikka siskosi lapsi ei saisi koskaan tietää biologista isäänsä, hän tuskin päätyisi naimisiin omien sisarustensa kanssa (tämä riski on aina kun käytetään tuntematonta luovuttajaa)

Lisäksi myös bioisä näkisi lapsensa kehityksen ja kasvun.

Mitään virallista tietoahan tuosta ei tarvitse jäädä mihinkään. Äidin aviomies on aina lähtökohtaisesti lapsen isä.[/QUOTE]

Samoja asioita minäkin mietin mielessäni. Jos lapsi vaikka sairastuu vakavasti, biologisen vanhemman henkilöllisyyden tietämisestä voi olla hoidossa suurta apua.

Mutta tuo edellyttää toki, että kaikki osapuolet ovat aikuisia ihmisiä ja ymmärtävät, mitä sukusolujen luovutus tarkoittaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
dfdxf
Tottakai lapset olisivat serkkuja keskenään! Vai meinasitteko ihan avoimesti aina jutella että tää tädin vauva on myös isin vauva jne?

Siskosi ja miehensä on vauvan vanhemmat ja that´s it. Joskus kun lapset sopivassa iässä, voi asian sitten heidänkin kanssaan käydä läpi.
 
........................
No enpä nyt tosiaan ymmärrä mitä erikoista tässä on. Samalla lailla niitä luovutettuja siittiöitä käytetään eikä siinä nähdä mitään ongelmia. Ihme kieroilijoita olette te, jotka näette tässä ajatuksen jostain vikittelystä. Mä näen tässä vain positiivisia puolia.
 
Blue
Mikä pointti on siinä etä sen luovuttajan pitää olla sinun miehesi?

Mikään ei tue sitä ratkaisua jos hedelmöitys kuitenkin on keinohedelmöityksellä tapahtuva. Enenmmän vaivaa siitä on. Helpommalla pääsee (ja varmasti halvemmallakin) spermapankissa vierailemalla.

Mitäsiskosi sanoi selitykseksi tähän outoon ideaan?
 
Blue
Millä tavalla?
Munasoluja ei voi varastoida. Ne on pakko luovuttaa "tuoreeltaan". Lisäksi moni tekee niin että luovuttaa munasolun jotta läheinen pääsee nopeammin hoitoon, eli luovuttaa munasolun jollekin muulle mutta se oma läheinen siirtyy samalla sitten jonon kärkeen joten saa sen seuraavan sopivan munasolun.

Ja kyllä, koen myös siskolta siskolle luovutuksen erilaiseksi kuin siskon pyynnön "lainata" toisen miestä. Mutta tämähän on tietysti ihan mun omassa päässäni tämä asia, jollain toisella ei varmasti olisi ongelmaa moisen asian kanssa, eikä ehkä mullakaan jos sitä spermaa ei olisi mahdollisuus paljon helpommin saada tuntemattomalta luovuttajalta. Ja kun kyse ei ole edes "suvun jatkamisesta", koska siskon mieshän on ihan eri sukua...
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
-ap- Isosiskon pik...
Voin kertoa, että en ole miehelleni asiasta kertonut mitään. En myös usko, että siskollani on mitään taka-ajatuksia (mieheni kaappaamista tms.). Olen siitä varma. Mutta kovasti minua asia mietityttää.
 
........................
Eikö luovutettuja siittiöitä sitten tarvitse ollenkaan jonottaa tai odottaa? Voinko vaikka huomenna pirauttaa jonnekin hoitolaan, että ostaisin parit siittiöt kiitos?

En usko, että luovutettua munasolua käyttänyt miettisi, että olenko nyt ollenkaan tämän lapsen äiti, kun ei tullut omasta munasta. Ap:nkaan ei siis tarvitse pohtia mitään sisarus/serkku -systeemejä. Syntyvä lapsi olisi sun siskon ja sen miehen lapsi ja teidän lasten serkku. Piste.
 
Blue
Eikö luovutettuja siittiöitä sitten tarvitse ollenkaan jonottaa tai odottaa? Voinko vaikka huomenna pirauttaa jonnekin hoitolaan, että ostaisin parit siittiöt kiitos?

En usko, että luovutettua munasolua käyttänyt miettisi, että olenko nyt ollenkaan tämän lapsen äiti, kun ei tullut omasta munasta. Ap:nkaan ei siis tarvitse pohtia mitään sisarus/serkku -systeemejä. Syntyvä lapsi olisi sun siskon ja sen miehen lapsi ja teidän lasten serkku. Piste.
Mutta tämän odotuksen lisäksi siihen lisätään lisätään lisää kalliita tutkimuksia ja toimenpiteitä (miehen terveyden tutkiminen, sperman käsittelyt yms.). Mutta mikäs siinä jos on aikaa odottaa ja rahaa maksaa se (kovin herkästi ei kuitenkaan varmaan kelakorvauksia tuosta saa). Ja pakollinen halu saada juuri siskon mies lapselle isäksi...
 
........................
Mutta tämän odotuksen lisäksi siihen lisätään lisätään lisää kalliita tutkimuksia ja toimenpiteitä (miehen terveyden tutkiminen, sperman käsittelyt yms.). Mutta mikäs siinä jos on aikaa odottaa ja rahaa maksaa se (kovin herkästi ei kuitenkaan varmaan kelakorvauksia tuosta saa). Ja pakollinen halu saada juuri siskon mies lapselle isäksi...
Eikö niitä luovutettuja munasoluja tai luovuttajaa sitten tarvi tutkia mitenkään? Että tyrkätään sisään vaan ja toivotaan parasta?

Siskon miehestä ei tulisi lapsen isää. Niinkuin luovutetun munasolun luovuttajastakaan ei tule lapsen äitiä.
 

Yhteistyössä