Sisäseinien maalaus - onnistuuko aloittelijalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minni harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minni harmaana

Vieras
Meinasin sutia ilman pohjamaalia ja isolla pensselillä.
Telaa en nyt löydä ja nuo on aika pieniä seinäpintoja; ei yhtään ehjää seinää vaan ikkuna-, ovi- ja kaapistoseiniä.

Olen teippaillut nyt kaikki rajakohdat ja pari kaapin ovea joutuu irrottamaan. Saas nähdä miten ämmän käy :D

Se vielä, että pitääkö nuo kaikki pinnat maalata samoin tein vai voiko pitää taukoa?

Käy ostamassa se tela. Pensselin jäljet jää näkymään rumasti. Ellet sitten vedä isolla pensselillä ja paksulla maalilla ristiin rastiin että jää efektiksi.

Anti mennä vaan ja jos haluut paussia pitää niin katkaise maalaus jonnekin ikkunan tai oven kulmaan, isommalla seinäpinnalla voi jäädä havaittava ero eri aikaan maalatuista kohdista. Riippuu niin maalistakin..ja muista pistää pensseli muovipussiin tauon ajaksi niin ei kuivu :)
Tela olisi ollut kyllä ehdoton, tulee toisenlaista jälkeä ja maalia säästyy. Toisaalta pensselillä saa lätkittyä kerralla niin paksun pinnan että saattaa selvitä yhdellä maalauskerralla. Olen maalannut myös joskus pesusienellä kun ei ollut sutiakaan :D

[QUOTE="hmm";26973099]mulla sama projekti, hioin ääsken vähään karheammaksi pintaa ja kohta alan maalaamaan mutta penselillä en sitä tekisi.[/QUOTE]
Luultavasti pitää maalata kahteen kertaan niin mietin, että jos siihen toiseen kerrokseen saan hankittua telan ja eka kerroksen maalaan pensselillä. Joo.. kiire on saada näkyvää aikaan :D

Juu, tela ehdottomasti aloittelijalle parempi ja nopeampikin. Ja kyllä voi pitää taukoja maalaamisessa, mutta jos pienet pinnat maalattavana, niin kyllähän ne tekee nopeasti (telalla!).

Telaa mäkin mieluummin käyttäisin seinien maalaukseen. On olemassa myös sellaisia pieniä teloja, jotka mahtuvat kapeisiinkin seiniin. Nyt joku ammattilainen varmaan pyörtyy, mutta mä olen käyttänyt maalaamiseen myös vessapaperirullan hylsyn sisään tungettua pesusientä. Maalarinteipillä vaan hylsyä sen verran tiukemmaksi, että sieni pysyy hylsyn päässä. Ja maalannut siis kastamalla sienen maaliin ja "töpöttämällä" pintaa. Tällä tavalla olen saanut huonekaluista jopa siistimpiä kuin siveltimellä maalaamalla. Jotkut siveltimet ovat ärsyttäviä, kun niistä irtoaa karvoja. Eli jos maalaa siveltimellä, kannattaa valita hyvä sivellin. Mä käytän siveltiminä aina lakkasiveltimiä, olen todennut ne laadultaan paremmiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;26973123:
Anti mennä vaan ja jos haluut paussia pitää niin katkaise maalaus jonnekin ikkunan tai oven kulmaan, isommalla seinäpinnalla voi jäädä havaittava ero eri aikaan maalatuista kohdista. Riippuu niin maalistakin..ja muista pistää pensseli muovipussiin tauon ajaksi niin ei kuivu :)
Tela olisi ollut kyllä ehdoton, tulee toisenlaista jälkeä ja maalia säästyy. Toisaalta pensselillä saa lätkittyä kerralla niin paksun pinnan että saattaa selvitä yhdellä maalauskerralla. Olen maalannut myös joskus pesusienellä kun ei ollut sutiakaan :D
Seinäpinnat on niin kapeita - parin telan levyisiä - kaistaleita, että luulis onnistuvan sudilla. Kiitos rohkaisusta :)

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26973165:
Tällaisia siveltimiä löytyy rautakauppojen alekoreista ja ne tunnistaa halvasta hinnasta :D
Juurikin näin. Ja on niitä myös hyllyissä, ainakin K-Raudassa oli. Lakkasiveltimistä en ole koskaan saanut karvoja irtoamaan ja vaikka ne kalliimpia ovatkin, niin käytän silti niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26973174:
Juurikin näin. Ja on niitä myös hyllyissä, ainakin K-Raudassa oli. Lakkasiveltimistä en ole koskaan saanut karvoja irtoamaan ja vaikka ne kalliimpia ovatkin, niin käytän silti niitä.

Itselläni kyllä irtosi kympikin lakkasiveltimestä ainakin yksi karva, olin vähän pettynyt. :P Mutta sileämpää jälkeä kyllä tuli.

AP: persiilleen menee...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26973174:
Moni ottaa mielummin sen viiden pensselin setin hintaan 2,90 kuin maksaa yhdestä kunnollisesta 12,90.

Kaikki listat irti, seinien rajaukset maalarinteipillä millin tarkasti ja riittävän leveeltä matkalta, seinän mahdolliset kittaukset ja hiomiset, seinän pesu maalipesulla, pohjamaalaus, tarvittaessa toiseenkiin kertaan, pintamaali ainakin kahteen kertaan.

Ja TELALLA ja kunnolla maalia telaan, ei vedellä kuivana. ;)

Persiilleen meni tosiaan! Jo maalikin on väärän väristä; kaupassa näytti kaakaonruskealta ja tuohan on possunpunaista!
Ei tullu valmista tänään. Siispä telaostoksille ja uutta maalia. Ja luultavasti se ammattimieskin tekemään..

Yhteistyössä