Sisäleikkejä ja tekemistä 2-vuotiaalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Snoopy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Snoopy

Vieras
Ei tykkää leikkiä yksinään (kuka tykkää? ;) ), ja nyt on uusi vauva talossa ja ulkoilemaan ei pääse pariin viikkoon päivisin.

Kaikenkukkuraksi esikoinen on kipeä, nyt vinkkejä ajankuluksi meille päivisin. Temppurataa ajattelin kokeilla, mutta nyt kuumeisena nää "riehumisleikit" on pannassa.

Muovailuvaha, vesiväreillä maalaminen, legoilla rakentaminen, majojen rakentamista ja tietty kaikkiin peruskotitöihin vaan lapsi mukaan. Sen ikäiset ovat mega-ylpeitä, jos pääsevät painamaan astianpesunappia, täyttämään/tyhjentämään pesukonetta, pesemään perunoita tai luuttumaan lattioita yms.

Tää kyllä vaatii tilaa ja tarvikkeita...
Laita koko suihkulattian peittävä paperi (en tiedä mistä saa, mutta joku pakkauspaperikin tai tapettia käy ) suihkun lattialle. Ota sormimaalia (miksi sitä nyt oikeasti kutsutaankin ), riisu lapsi alasti ja ja sano että nyt saa sotkea!!!
Seinät on sitten helppo pestä ja tulee omintakeinen tapetti :D

Mullakin alkaa tekeminen loppua 2v6kk pojan kanssa. Monta päivää on jo mennyt sisällä (tosin iltaisin ulkoilee ja on muutakin tekemistä), kun ensin oli kovat pakkaset, sitten minä olin viikon kuumeessa ja flunssassa. Nyt on vauva ollut jo perjantaista lähtien kipeä, eilen näytti jo paremmalta, mutta alkoikin yöllä oksentamaan. Aurinko paistaa ulkona ja ois kiva mennä sinne...

Ollaan rakennettu legoilla ja rakennuspalikoilla, maalattu, potkittu palloa, piirretty, siivottu, leivottu ja tehty ruokaa, mut tänään tuntuu jo, että ulos ois päästävä.

Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Tää kyllä vaatii tilaa ja tarvikkeita...
Laita koko suihkulattian peittävä paperi (en tiedä mistä saa, mutta joku pakkauspaperikin tai tapettia käy ) suihkun lattialle. Ota sormimaalia (miksi sitä nyt oikeasti kutsutaankin ), riisu lapsi alasti ja ja sano että nyt saa sotkea!!!
Seinät on sitten helppo pestä ja tulee omintakeinen tapetti :D

Sormivärien tilalle erilaisia hedelmäsoseita; voi myös maistella samalla ku maalailee :)

Lapinonni ehdottikin jo tota mitä ite meinasin tulla ehdottamaan :)
Meillä vaan levitin puoliksi revityn lakanan suihkunurkkaan, kostutin sitä hieman, riisuin muksut ja annoin sormivärit. Kun taideteos oli valmis, kuivatin sen ja pingotin kehyksiin. Tuli persoonallinen taulu muksujen huoneeseen!

Minulla on kertaalleen ollut hankaluuksia pestä puhtaalle iholle levitettyjä sormivärejä pois, mutta minä maalasinkin koko vartaloni. Silloin harmitti, etten ollut laittanut mitään rasvaa alle. Myöhemmin teatterimeikkejä käyttäessäni rasvaamisesta oli apua.

No melkein kaikkihan ton ikäisellä vaatii äidin osallistumista... mutta tässä meidän puuhia, sama tilanne (vauva). Melkein mikään näistä ei kyllä onnistu jos vauva on huonotuulinen, koska meillä ei ainakaan onnistu 2-vuotiaalla itsenäisesti mikään muovailu tms, täytyy vahtia ja ohjata, muuten ne on suussa ja matoissa.

Jumppa yhdessä, musiikki soimaan ja sammakkoloikkia, karhunkävelyä jne. On muuten hemmetin raskaita noi sammakkoloikat! ;)

Soitatte ja laulatte yhdessä, meillä on suosikkibiisit kerätty vihkoon. Parhaita on sellaiset, joihin yhdistyy leikkilaulu.

Piirtäminen.

Muovailuvahalla muovaileminen.

Narupujottelujuttujen tekeminen.

Palapelien tekeminen (pelistä voi ottaa valokuvan valmiina ja teettää niin lapsi tietää minkälainen pitäisi tulla, jos ei muuten ole mallia).

Muistipelit. Esim. meillä vielä vaan etsitään pareja, ei käännetä vielä nurinpäin.

Ihan ykkönen on tollanen leikkiteltta mikä meillä on, yhdellä sivulla kauppa, yhdellä nukketeatteri, yhdellä postitoimisto. Siitä voi kehittää vaikka mitä leikkejä!

Ai niin ja saippuakuplien puhaltelu kylppärissä. :)

Katsomme myös valokuvia National Geographicin nettisivuilta, kaikkia villieläimiä jne. Tyttö aina huutaa kun menen koneelle, et "Kuvia!"

Sitten tietenkin kirjojen lukeminen, ja paljon aikaa saa menemään myös perus asioiden opetteluun, esim. itse pukeminen.

Jos haluaa omaa aikaa vauvan nukkuessa niin leikkii, ettei huomaa, mitä kaikkea kiellettyä lapsi tekee, siinähän sillä kuluu aika kuin siivillä ja on tyytyväinen! ;)

Laululeikeistä tuli mieleen.. Kirjakaupoissa on myynnissä sellanen "Täti Monika - Lasten kivat laululeikit", siel on monta kivaa leikkiä sen varalta, ettei satu itse muistamaan kovin montaa laululeikkiä ulkoa. Ja cd mukana, niin ei tarvitse itse välttämättä toimia "kuoronjohtajana". :)

Yhteistyössä