Sininen/vihreä, osanssi/lila, keltainen/punainen... onko näissä jotain itua vai oonko kakarana keksinyt, että ovat jotenkin pareja

  • Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
Ei noissa ole päätä, ei häntää.

Sininen, keltainen ja punainen on päävärejä.

Sininen ja oranssi on vastavärit, samoin punainen ja vihreä keskenään, ja keltainen ja lila keskenään.

En mä saa noista pareja mihinkään suuntaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vastavärit:
Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
oranssi ja lila on "parit" mut loput menee mielikuvituksen piikkiin :xmas: :D
Ei taida nekään olla... oranssi ja sininen, violetti ja keltainen, vihreä ja punainen.
äh..nii onkin..mä näin vaan mielessäni väriympyrän joka näytti et oranssi ja lila on parit mut silti tökki jotenkin...

eli nekään siis ei oo parit :D
 
Rukoilijasirkka
Mä en oo ikinä tajunnut, että ihmiset ei tajua väreistä mitään. On mulle aina ollut ihan selvä juttu, mitä pitää sekoittaa saadakseen mitäkin värejä.

Oranssissa ja violetissa on molemmissa punaista. Sinisessä ja vihreässä molemmissa sinistä, mutta ei noissa "pareissa" ole mitään logiikkaa. Punainen ja keltainen on päävärejä.
 
vieras
Sininen ja vihreä löytyvät poikien osastolta
keltainen ja punainen tyttöjen

oranssi ja violetti sellaisia erikoissia, poikkeavia


sini-vihreä viileä, kelt-puna lämmin
 
oranssi ja lila ovat vastavärejä väriympyrässä. Muita vastavärejä ovat esim. punainen-vihreä ja sininen-keltainen.
SYNESTESIA on nimike ominaisuudelle, jos kokee tietyn numeron, sanan tai luvun tietyn väriseksi tms. Synestesian muotoja on tuhansia, minä näen esim kuukaudet erivärisinä ja viikonpäivät :D
 
väriympyrä
Alkuperäinen kirjoittaja Nette:
oranssi ja lila ovat vastavärejä väriympyrässä. Muita vastavärejä ovat esim. punainen-vihreä ja sininen-keltainen.
SYNESTESIA on nimike ominaisuudelle, jos kokee tietyn numeron, sanan tai luvun tietyn väriseksi tms. Synestesian muotoja on tuhansia, minä näen esim kuukaudet erivärisinä ja viikonpäivät :D
Pieleen menivät nuo väriympyrän selitykset. Sininen ja keltainen ovat päävärejä, eivät vastavärejä keskenään. Vastaväriparit muodostuvat siten, että yhden päävärin (punainen-keltainen-sininen) vastaväri on kahden muun päävärin yhdistelmä (oranssi-vihreä-violetti).

Eli kuten joku jo aiemmin tuolla kirjoitti, punaisen vastaväri on vihreä (sininen+keltainen), sinisen vastaväri oranssi (punainen+keltainen) ja keltaisen vastaväri on violetti (sininen+punainen).
 

Yhteistyössä