Sininen, punainen, keltainen, valkoinen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

JONSERED Karhunkantaja

Vieras
Jännä juttu. Kaikki -nen-loppuisia ja päävärejä. Paitsi valkoinen, mutta sen yhdistää tuohon ryhmään se, että luonnossa sitä ei saa sekoittamalla muista väreistä pigmenttejä. (Päävärihyrrää ei huomioida tässä ;) )

Ja muut värit esim. ruskea, musta, vihreä, oranssi, violetti, siis ne jotka saadaan sekoittamalla ns. päävärejä, ovat aivan toisen näköisiä sanoja. Eivät -nen-loppuisia.

*piti tämäkin ajatelma päästää maailmalle, ettei pää tule liian painavaksi :D :saint: *

Jonseredinen, ehkä ne on siinä hellittelypäätteinä, kun ne on nuo päävärit niin rakkaita ja tärkeitä ja muita ei edes olisi ilman. Hassuilta kyllä kuulostaisivat ilman tuota -nen päätettä, vaikka voihan niin sanoa, että vaikka päällä on sinipaita.

:D

Mutta kun -nen-pääte on diminutiivi. Ei ole loogista, ei ainakaan minusta. Ei, vaikka sitä käytetäänkin hellittelymuodoissa. Mistä saakka ihminen on osannut erottaa päävärit muista ja nimennyt ne eri tavalla?

Ja sinipaita, sinisukka, siniverinen ovat kyllä ihan oikeita sanoja, mutta jos väri mainitaan erikseen, käytetään eri muotoa. Punatukkainen, punainen tukka.

Onhan siitä maalaustaiteesta jo merkkejä yli kolmenkymmenen tuhannen vuoden takaa luolamaalauksista. Varmaan jo tuolloin on huomattu, että jokin väri näyttää eriltä erilaisia pohjia vasten tai kun murskaa punaista mineraalia kivellä, jossa on jos sinisiä marjoja murskattu syntyykin ihan uusi väri. Ei siitä kovin pitkälle tarvitse sitten pohtia ennenkuin huomaa, ettei päävärejä saa muista väreistä enää takaisinsekoitettua.

Mutta että nimetä ne eri tavoin?

Varsinkin, kun sanat ovat eri ikäisiä. Olisiko sitten ollut niin, että aluksi vain pääväreillä oli nimet? Sininen ja mustahan ovat olleet toistensa synonyymejä. Missä vaiheessa on tullut oleelliseksi nimetä myös muut värit?

Ehkä niitä muita värejä ei ole edes pidetty omina väreinään aluksi vaan on vain ajateltu, että ovat päävärien jatkeita ja niistä on sitten saumaton liukuma toiseksi väriksi. Punaisesta tulee oranssin punainen joka kuitenkin on vielä selvästi punainen, mutta pian jo keltainen jne. Josko sitten, kun näiden muiden värien merkitys ja käyttö on lisääntynyt, on tullut tarpeelliseksi nimetä ne erikseen. Nykyään on niin paljon muitakin nimityksiä väreille, päävärien eri sävyillekin omia nimiään riippuen usein, mistä niiden pigmentti on lähtöisin, kun esimerkiksi kiistatta puhtaan sinistä sinistä on vaikea tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pölijä:
Ehkä niitä muita värejä ei ole edes pidetty omina väreinään aluksi vaan on vain ajateltu, että ovat päävärien jatkeita ja niistä on sitten saumaton liukuma toiseksi väriksi. Punaisesta tulee oranssin punainen joka kuitenkin on vielä selvästi punainen, mutta pian jo keltainen jne. Josko sitten, kun näiden muiden värien merkitys ja käyttö on lisääntynyt, on tullut tarpeelliseksi nimetä ne erikseen. Nykyään on niin paljon muitakin nimityksiä väreille, päävärien eri sävyillekin omia nimiään riippuen usein, mistä niiden pigmentti on lähtöisin, kun esimerkiksi kiistatta puhtaan sinistä sinistä on vaikea tehdä.

Tätähän minäkin. :) Siis että on riittänyt osata kertoa suunnilleen.

Kaikkea sitä pohdiskelee aikansa kuluksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
nii, suomeksihan ne on alunperin kaikki keksitty. pitäs löytää sen afrikolan salaiset kääröt..

Välivärien nimeäminen voi olla tuoreempi ilmiö kuin kuvitellaan, joten voihan se olla, että täällä paikallisesti jotain suomekaltaista on puhuttu, kun täkäläiset ovat nimeämiset keksineet. Melko varmaahan se on, että keksintö on tehty itsenäisesti muuallakin, toistuvasti ja rinnakkain, ennenkuin siitä on tullut niin itsestään selvä osa ihmiskulttuuria kuin nyt.

nii, suomeksihan ne on alunperin kaikki keksitty. pitäs löytää sen afrikolan salaiset kääröt..

Välivärien nimeäminen voi olla tuoreempi ilmiö kuin kuvitellaan, joten voihan se olla, että täällä paikallisesti jotain suomekaltaista on puhuttu, kun täkäläiset ovat nimeämiset keksineet. Melko varmaahan se on, että keksintö on tehty itsenäisesti muuallakin, toistuvasti ja rinnakkain, ennenkuin siitä on tullut niin itsestään selvä osa ihmiskulttuuria kuin nyt.

Lainasanoina on osa tullut, vielä jokin aika sitten, puhutaan siis kymmenistä vuosista, ei juurikaan käytetty sanaa violetti, vaan puhuttiin sinipunaisesta tai hienommat ihmiset kretuleenista ;)

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:

Lainasanoina on osa tullut, vielä jokin aika sitten, puhutaan siis kymmenistä vuosista, ei juurikaan käytetty sanaa violetti, vaan puhuttiin sinipunaisesta tai hienommat ihmiset kretuleenista ;)

Kretuleeni, hassuja nämä vanhat sanat. Tuo on niin kaukainen, ettei edes kalskahda tutulta. Pitää ottaa käyttöön, ettei unehdu. Miten vanha sana oranssi on suomenkielessä? Kun asiasta on joskus tullut puhetta niin oranssi on ollut sellainen väri, josta ihmisillä tuntuu olevan eniten eriäviä mielipiteitä siitä, milloin kyse on juuri oranssista eikä kellertävästä punaisesta tai punertavasta keltaisesta.

Mä luulen et noi sun väris on keksitty olevan ns. päävärejä vasta sen jälkeen kun väreille on annettu suomenkileiset nimet.. Eihän painoissa ole käytetty muuta kun mustaa alun alkaien joten ei ole ollut tarvetta tietää mitä ovat cmyk -värit tai rgb -värit..

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Mä luulen et noi sun väris on keksitty olevan ns. päävärejä vasta sen jälkeen kun väreille on annettu suomenkileiset nimet.. Eihän painoissa ole käytetty muuta kun mustaa alun alkaien joten ei ole ollut tarvetta tietää mitä ovat cmyk -värit tai rgb -värit..

Olet hassu

Olet hassu

Joo niin olen mut myös työni puolesta faktatietota omaava :D

Siinäpä se onkin: kuinka on osunut juuri ns. pääväreille saman kaavan mukaiset nimet.

Yhteistyössä