Sinä kouluttamaton kolmen-useamman lapsen kotiäiti

  • Viestiketjun aloittaja Mamma
  • Ensimmäinen viesti
Mamma
Miksi et ole hankkinut koulutusta? Oletko suunnitellut meneväsi vielä kouluun vai menetkö suoraan töihin kun lapset kasvavat?
Anteksi että kysyn mutta olen utelias. Tuttavani odottaa viidettä lasta,kaikki tulleet putkeen eikä äiti ole käynyt kuin peruskoulun. Ajokorttiakaan ei ole koska hän pelkää ajamista. Tulee vain mieleen että onkohan elämässä muuta sisältöä kuin lapset? Äiti on uupunut mutta haluaa silti lisää lapsia.

Eihän kotiäitiydessä ole mitään vikaa niin kauan kuin lapset ovat hyvinhoidetut ja kaikilla on hyvä olla. Täälläpäin vain on valitettavan yleistä että juuri nämä neljän lasten äitien lapset ovat likaiset ja pyörivät yksin kylillä,vanhemmilla on masennusta ja ongelmia.

Tietenkään kaikilla ei ole niin!
 
:wave:
mä olen kouluttautunut, mutta en halua enää alan töihin. joten kuulun kai tähän ketjuun. ajokortin hommasin nyt 30v kun oli pieni tarve ja ylimääräistä rahaa. aiemmin en tarvinnut ajokorttia..
 
HelloShitty
:wave: :ashamed:
olen kyllä käyny kouluja mutta ne jäi kesken; lukio koska ei ollu mun juttuani ja kauppiksen koska aloin ootttaa esikoista. kun olin menossa takas olin taas paksuna joten skippasin sen ja ajattelin mennä aikuiskoulutukseen. sinne olinkin menossa mutta sit aloin miettiä oppisopimusta.

syksyllä testi näytti plussaa (ylläriraskaus) ja päätimme pitää lapsen. sen jälkeen on todellakin mun vuoro mennä kouluun/töihin. mies opiskelee tällä hetkellä.

on mulla elämässä muutakin kuin lapset vaikka ne viekin suurin osa mun ajasta jne. tää aika on kuitenkin niin lyhyt joten nyt otetaan kaiken irti. :heart:

vastaan asiallisiin kysymyksiin jos nyt joku haluu tietää enempää. :D
 
Kohta kolmen äiti
Lapset voi hyvin, kolmas tulossa ja koulun aion käydä loppuun uudesta tulokkaasta huolimatta. Ei ole lapset likaisia ja huolehdin että on kaikki tarpeellinen. Katson perään ja komennan sekä opetan käytöstapoja. Eli ei tosiaankaan pidä yleistää.:) Ajokortti löytyy ollut siitä lähtien kun täytin 18v.
Sosiaalitoimistossa en ole asiakkaana.
 
Zoe-F
Täti meni naimisiin, hankki kuusi lasta, ukko alkoi juopottelemaan liikaa. Täti heitti ukon pihalle ja meni kouluun. Perusti vanhainkodin ja lapsistakin tuli ihan kunnon ihmisiä. Ja aina oli ruoka pöydässä. Tästä aikaa siis noin 40 vuotta.
 
wyyhti
Onkohan nää ihmiset miettinyt sitä, että joskus se lasten saaminen loppuu. Ja ei niitä lapsilisiäkään lopun elämää saa. Että miten se vanhuus turvataan? Pyydetäänkö lapsilta rahaa elämiseen ( valitettavasti tiedän tälläisiäkin ).
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja wyyhti:
Onkohan nää ihmiset miettinyt sitä, että joskus se lasten saaminen loppuu. Ja ei niitä lapsilisiäkään lopun elämää saa. Että miten se vanhuus turvataan? Pyydetäänkö lapsilta rahaa elämiseen ( valitettavasti tiedän tälläisiäkin ).
Sitten siivoojaksi?
 
peruskoulu täälläkin,vihasin kouluja erinnäisistä syistä joten jäi sitten ammatti hankkimatta ..mut tarkoitus ku pienin kasvaa niin mennä kouluun.ajokorttikin löytyy :D ja mulle ei tuu siis muksuja enää lisää ikinä..tästä eteenpäin sit voikin panostaa myös itseensä.
 
vieras
Minusta tuntuu, että kouluttamattomien suurperheiden äitien ongelmana voi olla se, jos parisuhde loppuu. Silloin voi olla ilman miehen palkkaa vaikeaa pitää huolta isosta lapsikatraasta huonoilla tuloilla. Paitsi tietenkin, jos on rikas jo valmiiksi. Tai ryhtyy yrittäjäksi + menestyy.

Minua ahdistaisi olla niin riippuvainen miehestä, että joutuisin köyhyyteen jos suhde kariutuisi. Ja voisin masentua kyseisestä ajatuksesta ynnä laiminlyödä masennuksesta johtuen lapsista huolenpitoa. Muutoin en usko, että äidin kouluttamattomuus + lapsimäärä tekee lapsista likaisia:)
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
ja ootan siis neljättä lasta. =)
Mielenkiinnosta kysyn millä elätätte kolme,kohta neljä lasta jos mies opiskelee ja sinä olet kotona? Asutteko vuokralla? Onko lapsilla harrastuksia? Matkusteletteko? Luulisi että tuollaisessa tilanteessa ylimääräisiin ei ole varaa. Ei pöljempi pärjäisi =)

Ja onnea uudesta vauvasta!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma:
Miksi et ole hankkinut koulutusta? Oletko suunnitellut meneväsi vielä kouluun vai menetkö suoraan töihin kun lapset kasvavat?
Anteksi että kysyn mutta olen utelias. Tuttavani odottaa viidettä lasta,kaikki tulleet putkeen eikä äiti ole käynyt kuin peruskoulun. Ajokorttiakaan ei ole koska hän pelkää ajamista. Tulee vain mieleen että onkohan elämässä muuta sisältöä kuin lapset? Äiti on uupunut mutta haluaa silti lisää lapsia.

Eihän kotiäitiydessä ole mitään vikaa niin kauan kuin lapset ovat hyvinhoidetut ja kaikilla on hyvä olla. Täälläpäin vain on valitettavan yleistä että juuri nämä neljän lasten äitien lapset ovat likaiset ja pyörivät yksin kylillä,vanhemmilla on masennusta ja ongelmia.

Tietenkään kaikilla ei ole niin!
olen käyny lukion ja hankkinut ammatikorkeakoulututkinnon. Olin työssäkin joiain vuosia ennen lasen "hankkimista". Mutta eiköpähän tilanne ole aivan sama, kun usean lapsen jälkeen hakeudun takas työelämään.... vakituista työpaikkaa ei ole, joten uskon, ettei koulutukseni vastaa enää tämän päivän tarpeisiin ja työpaikka on vaikea saada ilman lisäkoulutusta. Kyllä ammatin ehtii vanhemmallakin iällä hankkia.
 
Ap


olen käyny lukion ja hankkinut ammatikorkeakoulututkinnon. Olin työssäkin joiain vuosia ennen lasen "hankkimista". Mutta eiköpähän tilanne ole aivan sama, kun usean lapsen jälkeen hakeudun takas työelämään.... vakituista työpaikkaa ei ole, joten uskon, ettei koulutukseni vastaa enää tämän päivän tarpeisiin ja työpaikka on vaikea saada ilman lisäkoulutusta. Kyllä ammatin ehtii vanhemmallakin iällä hankkia.[/quote]

Ehtii toki jos on motivaatiota.
 
mä sain esikoisen heti ysin jälkeen, menin suoraan töihin kun kuopus oli reilu 2vuotias (kolmas lapsi). ja oon ihan unelma paikassa :D en siis missään siivousduunissa... haluisin jatkaa tossa työpaikassa vaikka koko ikäni,ehkä muuttaa työtehtäviä joskus kunhan kuopus menee eskariin... ja ehkä sitten kouluttautua vähän niihin toisiin hommiin...
 
Meillä 7 lasta..
Lukion käymisen jälkeen en oo ammattia itelleni lukenut,vaan oli töissä työmarkkinatuella siihen asti kun ensimmäinen lapsi syntyi.
Kun ensimmäinen oli 5kk,aloin yksityisyrittäjäksi,jonka aikana syntyi toinen ja kolmas ja kun aloin odottamaan neljättä,lopetin ne työhommat sikseen ja jäin kotiin.
Sen jälkeen on sitten syntynyt viides ja kaksoset(kuudes ja seitsemäs ;) )..

Edellenkään mulla ei ole ammattia,ajokortti löytyy,mutta en myöskään uskalla ajaa...enää.. :ashamed: ..kuin ehkä kesäaikaan..

Olen ajatellut,että olen kotona niin kauan nyt kuin saan ja pystyn olemaan.Varsinkin kun toisella kaksostytöllä(nyt 2v5kk) todettiin diabetes,niin haluan hoitaa lapset kotona niin kauan kuin pystyn..
Ehkä sitten kun sen aika tulee,luen itselleni ammatin..tai sitten en..mutta töihin yritän päästä,eikä siihen ainakaan sitä ammattia välttämättä tarvita... :whistle:
Isäntäkin kävi ammattikoulun ja pääsi töihin vakipaikkaan koulun jälkeen,eikä ole päivääkään tehnyt ammattiaan vastaavaa työtä... ;)

Mutta tällä hetkellä olen kotona ja erittäin tyytyväinen siihen...eikä ne työt täälläkään tekemällä lopu... ;)
Niin ja se piti vielä sanomani,että en myöskään koe eläväni isännän siivellä,vaikka isäntä on työelämässä ja minä en...eikä meillä eletä rikkaasti,muutakuin lapsirikkaasti... ;)
 
Lakimies ja insinööri
Olen 28v, koulutuksia löytyy 2 eli pohjakoulutukseltani olen lakimies ja ammattikorkeakoulusta valmistuin nyt syksyllä.

Töissä olen kokoajan opiskelun ja lasten ohessa käynyt. Kolmas lapsi on tulossa (05, 07 ja tulossa 08) Eli ei se lasten saaminen ole mikään syy jättää koulut käymättä!!!! Laiskuus sen sijaan on.

Kotoa olen sellaisen kasvatuksen saanut että oma selustakin on turvattava eikä rakentaa miehen varaan. Ja täytyyhän lasten turvaakin ajatella, mikään kun ei ole ilmaista. Ajatella jos jäisin vaikka leskeksi ja ei olisi koulutusta... Nyt olen kuitenkin turvannut perheemme toimeentulon myös omalta osaltani ja jos joskus niin huono-onninen olen että yksin jään lasten kanssa, tiedän että pärjäämme taloudellisesti vallan mainiosti.
 
lakimies myöskin
Alkuperäinen kirjoittaja Lakimies ja insinööri:
Olen 28v, koulutuksia löytyy 2 eli pohjakoulutukseltani olen lakimies ja ammattikorkeakoulusta valmistuin nyt syksyllä.

Töissä olen kokoajan opiskelun ja lasten ohessa käynyt. Kolmas lapsi on tulossa (05, 07 ja tulossa 08) Eli ei se lasten saaminen ole mikään syy jättää koulut käymättä!!!! Laiskuus sen sijaan on.

Kotoa olen sellaisen kasvatuksen saanut että oma selustakin on turvattava eikä rakentaa miehen varaan. Ja täytyyhän lasten turvaakin ajatella, mikään kun ei ole ilmaista. Ajatella jos jäisin vaikka leskeksi ja ei olisi koulutusta... Nyt olen kuitenkin turvannut perheemme toimeentulon myös omalta osaltani ja jos joskus niin huono-onninen olen että yksin jään lasten kanssa, tiedän että pärjäämme taloudellisesti vallan mainiosti.
Miksi sie kävit inssikoulutuksen OTK:n lisäksi? Ihan mielenkiinnosta utelen...!
 
Lunatic
Sellaset monien lasten kotiäidit yleensä pelkää muuta elämää. Haluavat olla vaan kotona ja siksi tekevät lapsia lapsen perään, jaksoivat tai eivät. Luulevat ettei heistä oikein ole muuhun.. tai että muu ei huvita. Vaikkeivat edes ole kokeilleet muuta, voisi huvittaakin jos kokeilisivat.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Sellaset monien lasten kotiäidit yleensä pelkää muuta elämää. Haluavat olla vaan kotona ja siksi tekevät lapsia lapsen perään, jaksoivat tai eivät. Luulevat ettei heistä oikein ole muuhun.. tai että muu ei huvita. Vaikkeivat edes ole kokeilleet muuta, voisi huvittaakin jos kokeilisivat.
Siltä usein vaikuttaa. Siksi kai tulee masennusta.
 
korkeakoulutettu 1 lapsen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Sellaset monien lasten kotiäidit yleensä pelkää muuta elämää. Haluavat olla vaan kotona ja siksi tekevät lapsia lapsen perään, jaksoivat tai eivät. Luulevat ettei heistä oikein ole muuhun.. tai että muu ei huvita. Vaikkeivat edes ole kokeilleet muuta, voisi huvittaakin jos kokeilisivat.
Siltä usein vaikuttaa. Siksi kai tulee masennusta.
Aika julmaa puhetta.
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
ja ootan siis neljättä lasta. =)
Mielenkiinnosta kysyn millä elätätte kolme,kohta neljä lasta jos mies opiskelee ja sinä olet kotona? Asutteko vuokralla? Onko lapsilla harrastuksia? Matkusteletteko? Luulisi että tuollaisessa tilanteessa ylimääräisiin ei ole varaa. Ei pöljempi pärjäisi =)

Ja onnea uudesta vauvasta!
ei ookkaan varaa. elämme säästeliäästi. ostetaan vaan se mitä kuuluu budjettiin. joskus kun tulee ylimääräistä (esim. veronpalautukset :D ostamme jotain kivaa) hyvin meillä menee ilman niitä etelänmatkoja.

asutaan vuokralla juu. 3h+k+s, 70 neliöö. kaupungissa joten kaikki on lähellä. miehen kouluunkin on matkaa vaan n. 5km. =)

kai sitä muokkaa menotkin tulojen mukaan.


mies opiskelee aikuiskoulutuksella ja saa rahat liitolta eli on aika kivat summa. eli ei me millään opiskelijatuella kiduttele.
 
HelloShitty
suurin syy siihen ettei mulla oo ollu kiirettä mihinkään on se ettei ensinnäkin oo paikkaa mihin mennä (koulu tai työpaikka), sit ei tiiä mitä haluu tehä. niin sit oon mielummin kotona kuin että meen jonnekin duuniin mihin en haluu.

mulla on myöskin masennus joten kynnys lähtee kokeilee on aika korkee. kai kuulun niihin jotka kokee ettei ne kuulu oikein mihinkään. :ashamed:
 

Yhteistyössä