Sinä kaunis, hoikka työssäkäyvä äiti, jonka koti on kaunis ja siisti - MITEN SÄ TEET SEN???

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"miikkulainen"
Illalla kaikki muksujen kamppeet valmiisiin pinoihin, samoin ulkovaatteet hanskoja myöden. Säästää aikaa aamulla.
Herään tuntia ennen kun muksut. Juon kahvit,meikkaan ja pukeudun. Muksuille kuteet niskaan, aamupalaa ja päiväkotiin. Töistä ja tarhasta kotiin, ruoanlaittoa ja oleilua, leikkimistä. Alkuillasta jumpalle, mies lasten kanssa ja välillä toisin päin. Ennen nukkumaanmenoa lelut siivotaan ja kämpän yleisilme laitetaan siistiksi. Kerran viikkoon kunnon imurointi, muuten sieltä ja täältä..
 
"Mumm"
Siivooja + silloin tällöin eineksiä ja jumppaan, kun pienokaiset ovat menossa yöpuulle. No okei pari ylimääräistä kiloa verrattuna aikaan ennen lapsia on tullut, mutta kroppa musta edelleen ihan kuosissa... Ja hermoraunionakin olen hetkittäin ollut.

Mut ap, pakota miestä ottamaan myös vastuuta kodista ja perheen pyörittämisestä ja hyvällä omalla tunnolla koeta ottaa omaa aikaa. Hieman itsekkäämpi asenne on saanut mun vanetta päänympärillä löystymään ja lopputulema itsekkyydestä, että muukin perhe voi paremmin.
 
"xXx"
No mä herään viideltä, varttia ennen jos käynkin aamulla suihkussa enkä iltaisin niinkuin yleensä. Sitten 3 mukia kahvia, lehden luku, hiusten föönaus ja laitto, meikkaus (pohjameikki, kulmat, silmämeikki) . Lapsen herätän n. 6.15, sitten lapsen aamupesut, vaatteet päälle muksulle ja itselle, sitten päikkyyn lähtö viim. 6:40. Seitsemäksi olen töissä. Iltaisin lapsen iltapesujen yhteydessä katsotaan seuraavan päivän vaatteet ja varavaatteet, sekä ulkovaatteet valmiiksi, nopeuttaa huomattavasti aamuja! Joka päivä siistin jostakin päin, keittiö pestään joka päivä jne, kunnon siivous kerran viikossa. Lelut paikalleen joka päivä yms. Ruokaa meillä laitetaan useaksi päiväksi kerrallaan ja jämät jalostetaan "uusiksi" ruuiksi, joten siihen ei mene aikaa. Yksin en suinkaan tätä kaikkea tee, mun mies osaa hoitaa kotia ihan tasavertaisesti, ei ole siis yhtä ylimääräistä huollettavaa tässä huushollissa.

Olen siedettävän näköinen ja kroppaani tyytyväinen, ei ylipainoa. Kampaajalla käyn 4-5vkon välein. Liikuntaa toivoisin voivani harrastaa enemmän, mutta nyt ei malta olla lapsen luota yhtään ylimääräistä joten se puoli on aika minimissään. Nähdään paljon kaveriperheitä ja muutenkin kyläillään paljo, se mielestäni piristää. Meillä on joka päivä säännölliset ruoka-ajat, koskaan ei arkena osteta mehuja ja limsoja tai muitakaan herkkuja. Ja herkkujen syöntiä rajoittaa myös se etten lapselle halua opettaa mitään jokapäiväistä herkuttelua, joten hänen nähtensä ei voi syödä :) Mitään pullaa en mussuta kotona, töissä voin ottaa. Työnkuva mulla aika hektinen ja kaloreita varmaan kuluu. Siinä se, ei mitään ihmeellistä rakettitiedettä. Tosin, onhan mulla vasta yksi lapsi.
 
"vieras"
on se, että teen koko ajan vähän jotain järkkäämistä vähän kotona. En tosin ota siitä isompia paineita. Kaunis ja huoliteltu olen siksi, että viihdyn itseni kanssa paremmin kun tukka on hyvin ja vaatteet on kivat. Mulla kevyt meikki on ihan perusarkirutiini, ei mitään laittautumista.
 
"Tyytyväinen"
Huomaan eron omassa jaksamisessa, kun tulee pidempään syötyä epäterveellisesti ja liikuttua jostain syystä tavallista vähemän. Eli urokavalio kuntoon ja liikkumaan. Johan alkaa näkyä eroa niin kotona kuin omassa ulkomuodossakin. Arvosta itseäsi!
 
"äiti"
Kun olin nuori kahden pienen lapsen yh, olin kyllä tosi hoikka, varmaan nätti ja tyylikäskin, mutta koti oli yleensä perjantaisin sekaisin. Nykyään olen normaalipainoinen, ilmeisen hyvännäköinen ja kotikin loistaa puhtauttaan. Aamuisin minulla menee laittautumiseen 30 minuuttia (suihku, hiukset, meikkaus ja vaattet). Vaatteet laitan illalla valmiiksi ja pitkät hiukseni pesen aina iltaisin.

Lasten ollessa pieniä loin muutamia rutiineja, jotka helpottivat kodin hoitamista. Leluille isot laatikot, joihin lelut korjattiin joka ilta. Pesin pyykin aina viikolla, jotta ei tarvinnut vkl pestä. Silitin vain omat työvaatteet. Pe laitoin kaikki viikon aikana kerääntyneet tavarat paikoilleen. La imuroin ja pyyhin lattiat. Su pyyhin pölyt. Maanantaisin siivoin wc/kylppäärin. Kun tekee joka päivä vähän, ei asiat kerry.

Lenkkeilyn aloitin lasten leikkiessä hiekkalaatikolla. Jätin heidän meidän pihalle tai lähipuistoon tutun äidin valvovien siilmien alla 15 minuutiksi, jolloin kiersin lähikorttelit ja palasi takaisin. Muutaman kerran peräkanaa. Heti kun vanhin pystyi pyöräilemään, aloimme käydä uimahallussa 5 km päässä toinen lapsi tarakalla turvaistuimessa. Hikistä, mutta kuntoa ylläpitävää puuhaa.

Nyt lapset ovat isoja ja minulla on varaa ah siivoajaan, joka käy 2 krt kuukaudessa. Aina on puhdasta! Maksan lapsien viikkorahat sen persuteella kuinka paljon tekevät kotitöitä. Ovat todella ahkeria lapsia. Naapurit ja ystäväni jaksavat ihmetellä kuinka saan heidän siivoamaan, vaihtamaan lamput, tekemään kodin pikku korjaustöitä. Tämä on 100% win-win-tilanne.
 
"vieras"
Mutta toi edellyttää sellaista ahaa-elämystä ja itsekurin löytymistä että tavallaan muuttaa elämänsä. Ketjun aloittajankin pitäisi saada voimia jostain muutokseen. Kun on paksu, omasta mielestään epäviehättävä ja koti on kaaoksessa on vaikea kerätä itsensä ja alökaa uusi elämä.

[QUOTE="äiti";24834857]Kun olin nuori kahden pienen lapsen yh, olin kyllä tosi hoikka, varmaan nätti ja tyylikäskin, mutta koti oli yleensä perjantaisin sekaisin. Nykyään olen normaalipainoinen, ilmeisen hyvännäköinen ja kotikin loistaa puhtauttaan. Aamuisin minulla menee laittautumiseen 30 minuuttia (suihku, hiukset, meikkaus ja vaattet). Vaatteet laitan illalla valmiiksi ja pitkät hiukseni pesen aina iltaisin.

Lasten ollessa pieniä loin muutamia rutiineja, jotka helpottivat kodin hoitamista. Leluille isot laatikot, joihin lelut korjattiin joka ilta. Pesin pyykin aina viikolla, jotta ei tarvinnut vkl pestä. Silitin vain omat työvaatteet. Pe laitoin kaikki viikon aikana kerääntyneet tavarat paikoilleen. La imuroin ja pyyhin lattiat. Su pyyhin pölyt. Maanantaisin siivoin wc/kylppäärin. Kun tekee joka päivä vähän, ei asiat kerry.

Lenkkeilyn aloitin lasten leikkiessä hiekkalaatikolla. Jätin heidän meidän pihalle tai lähipuistoon tutun äidin valvovien siilmien alla 15 minuutiksi, jolloin kiersin lähikorttelit ja palasi takaisin. Muutaman kerran peräkanaa. Heti kun vanhin pystyi pyöräilemään, aloimme käydä uimahallussa 5 km päässä toinen lapsi tarakalla turvaistuimessa. Hikistä, mutta kuntoa ylläpitävää puuhaa.

Nyt lapset ovat isoja ja minulla on varaa ah siivoajaan, joka käy 2 krt kuukaudessa. Aina on puhdasta! Maksan lapsien viikkorahat sen persuteella kuinka paljon tekevät kotitöitä. Ovat todella ahkeria lapsia. Naapurit ja ystäväni jaksavat ihmetellä kuinka saan heidän siivoamaan, vaihtamaan lamput, tekemään kodin pikku korjaustöitä. Tämä on 100% win-win-tilanne.[/QUOTE]
 
"ilona"
Itsellä on tapana tehdä koko ajan vähäsen. En harrasta suursiivouksia vaan järjestelen paikkoja vähän kerrassaan. Meillä on vieraat ihmetelly miten siistiä meillä on mut jos katsos vähän tarkemmin niin huomais et aika likasta meillä joissakin paikoissa on (esim. lapsen syöttötuolin luona) Eli tavarat on paikoillaan mut ei meillä puhdasta ole. Siisteyteen auttaa se et tavaraa ei ole liikaa ja kaikelle on olemassa oma paikkansa eli järjestelyssä ei mee kauan kun sutkii vaan tavarat omille paikoilleen. Ehostautumisesta sen verran et hiustyyli mulla on sellanen et ei vaadi föönaamista eikä laittamista (etuhiukset + hiukset yleensä poninhännällä) ja meikiks riittää pelkkä ripsiväri. Tämä lookki ei vaadi kun 5 min. ja onnistuu vaikka lapsi roikkus jalassa kiinni! :)
 
Cis
ei kai kauneudella oo mitään tekemistä siisteyden ja jaksamisen kanssa? mä nyt kuitenkin siivoon jokapäivä jo elukoittenkin takia. njiistä lähtee karvaa. joka aamu alkaa imuroinnilla, paitsi jos meen aikaseen aamuvuoroon, sillon en imuroi. yleensä työvuorot alkaa vasta 10-11 aikaan. mies vie pienemmät tarhaan, mä laitan koululaisen kouluun.
käyn salilla ennen töitä tai töiden jälkeen.
ehostamiseen mulla menee aikaa aamusin ehkä 15-20min. harvemmin syön aamulla, jos en sit mee sinne salille.
 
"Lissu"
Kauneuteen ja hoikkuuteen en ota kantaa. :D Mutta kyllä mulla pysyy kämppä paljon siistimpänä töissä käydessä kuin kotona ollessa. Varsinkin keittiö, kun arkisin ei tarvi kotona tehdä kuin päivällinen ja iltapala.

Mä pyrin siivoamaan viikolla töiden jälkeen joka päivä vähäsen, loppuviikkoon painottuen, jotta on sitten viikonlopuksi siisti kämppä eikä tarvitse viikonloppua käyttää siivoamiseen. :)
 
"vieras"
Herään puoli tuntia ennen muita, ehdin siis syödä ja laittautua ennen töihin lähtöä. Lapset eivät ole mitenkään avuttomia, joten osaavat jo kivasti omatoimisesti esim. pukea. Isohko talo pysyy siistinä, kun tavarat menevät omille paikoilleen viimeistään illalla. Iltaisin myös kaikkien kamppeet valmiiksi aamua varten. En todellakaan koko ajan heilu rätin varressa, mutta pidän hyvän järjestyksen yllä. Lapsetkin ovat oppineet viemään omat lelut leikkihuoneeseen iltaisin. Ja siitä hoikkuudesta - hyötyliikunta ja perusruoka ovat a ja o!
 
hfg
Tää on ihana ketju (lukuun ottamatta tota yhtä paasausviestiä), tulee oikein hyvä mieli lukiessa ja voi vitsi, että on löytynyt jo vinkkejä omaankin elämään (johon sisältyy opiskelu/työ + kolme lasta jne.). Laittakaa vielä lisää!

nimim. pitäisiköhän lähteä koiran kanssa aamulenkille klo 5?
 
"kolmen lapsen äiti"
Ostan vain sellaisia vaatteita, jotka sopivat minulle ja näytän niissä hyvältä. Eli muotitrendien jokaista tai edes puolta vaatetyyliä ei mun päällä näy. Tyylini on ns. preppy casual.

Herään aamulla ajoissa (klo 6.10) ja hoidan itseni lähtökuntoon ennen kun herätän lapset (klo 7.00). Meillä syödään kunnon ruokaa ja se näkyy mun ihossa ja kiloissa. Käytän pyörää ruokakauppamatkoilla ja muutenkin huhti-lokakuussa pyöräilen usein töihin eli saan tuolloin liikunnan muun elämän ohessa.

Kotona toimii se, että en osta koko ajan jotain uutta kotiin. Mun mielestä meillä on selvästi vähemmän tavaraa kuin muilla lapsiperheillä. Ostan laadukasta, välillä kallistakin. Meillä on tavaroilla selvät paikat ja aina mietin kalusteita ja muuta hankkiessani, että puhtaanapito onnistuu helposti. Meillä on 240-neliöinen talo, mutta sen siivoaminen vie 2,5 h viikossa harkittujen juttujen ansiosta.

Yksi juttu vielä: mä pidän mun unen määrästä huolen. Jos olen väsynyt, en jaksa niin kiinnittää ulkonäkööni, kodin siisteyteen ja perheen ruokavalioon huomiota. Ja olen kiukkuinen. Mutta tarpeeksi unta ja jaksan kunnolla.
 
"vieras"
Yhtenäinen vaatekaappi tosiaan helpottaa, kun yhteensopiva asu on helppo löytää. Yritän valita vaatteita jotka näyttävät hyvältä päälläni juuri nyt, eivät 5 kilon päästä.

[QUOTE="kolmen lapsen äiti";24836254]Ostan vain sellaisia vaatteita, jotka sopivat minulle ja näytän niissä hyvältä. Eli muotitrendien jokaista tai edes puolta vaatetyyliä ei mun päällä näy. Tyylini on ns. preppy casual.

Herään aamulla ajoissa (klo 6.10) ja hoidan itseni lähtökuntoon ennen kun herätän lapset (klo 7.00). Meillä syödään kunnon ruokaa ja se näkyy mun ihossa ja kiloissa. Käytän pyörää ruokakauppamatkoilla ja muutenkin huhti-lokakuussa pyöräilen usein töihin eli saan tuolloin liikunnan muun elämän ohessa.

Kotona toimii se, että en osta koko ajan jotain uutta kotiin. Mun mielestä meillä on selvästi vähemmän tavaraa kuin muilla lapsiperheillä. Ostan laadukasta, välillä kallistakin. Meillä on tavaroilla selvät paikat ja aina mietin kalusteita ja muuta hankkiessani, että puhtaanapito onnistuu helposti. Meillä on 240-neliöinen talo, mutta sen siivoaminen vie 2,5 h viikossa harkittujen juttujen ansiosta.

Yksi juttu vielä: mä pidän mun unen määrästä huolen. Jos olen väsynyt, en jaksa niin kiinnittää ulkonäkööni, kodin siisteyteen ja perheen ruokavalioon huomiota. Ja olen kiukkuinen. Mutta tarpeeksi unta ja jaksan kunnolla.[/QUOTE]
 
no haloo
herään puolisen tuntia ennen lapsia, hyvin ehtii kaiken. On aikoja, kun raahasin yhtä tarhaan ja toinen piti lähettää kouluun, aika kiirettä piti kun töiss piti oll kahdeksalta eikä ole autoa. Ei mitenkän vaikuttanut siihen, etten ehtis meikata, näyttää hyvältä jne. ja pitää koti kondiksessa. En tosin katso juuri lainkaan televisiota että mulle jää aikaa kaikkeen muuhun kyllä, vaikka lapset oli pieniäkin, olin aina ihan huolitetlu j koti kondiksessa. Nää on nitä temparamenttikysymyksikin osittain, itse olen sellanen sata rautaa tulessa samaan aikaan niin joku siivominen nyt menee yhdessä hetkessä.
 
"yrittäjä"
Mulla extreme lashes kestoripset. Kulmat ja huulet kestopigmentoitu. Hiustenpidennykset saa hiukset näyttämään paksuilta ja hyviltä ilman jatkuvaa tupeerausta, föönäystä tai laittoa.
Kynnet on aina laitettuna, mulla on 4 viikkoa hyvin kestävä geeliranskis.

Mikäli en ole ehtinyt pestä hiuksia illalla, laitan kuivashampoota, jolla saa tuuheat, puhtaan näköiset hiukset parissa minuutissa.
 
"näin meillä"
[QUOTE="vieras";24830842]No mihins se koti sotkeutuisi, kun lapset on päivän hoidossa ja illalla vietetään laatuaikaa, tai pihalla tai harrastuksissa =) Eikä sitä itse kerkeä syömään, miten sitä lihoiskaan :)

Kaikkien mun tietämien työssäkäyvien vanhempien koti on siisti, ja kaikkien kotonahoidettavien lasten koti sekainen :D[/QUOTE]

Näin se menee, ei se koti tyhjänä itsestään sotkeudu ja kun on syntynyt kauniiksi, niin minkäs sille mahtaa.
 
"vieras"
Minuun ei massa tart edes yrittämällä, joten en pysty sanomaan miten muut pysyisi laihana. Meikkaan usein vasta töissä, enkä käytä meikkaamiseen 10 minuuttia enempää kotonakaan. Onnistuu kun valitsee hyvät perustuotteet ja opettelee hyvän perusmeikin. Kodin siistinä pysymiseen minun niksini on kutsua vieraita vähintään kerran viikossa. Kummasti löytyy motivaatiota siivoamiseen ylipäätään ja lis'ksi se tulee hoidettua todella nopeasti kun odottaa ovikellon soivan.
 
"vieras"
meillä on vaan liian pieni koti :( Ei ole kunnon säilytystiloja, joihin kätkeä tavarat. Siksi ei koskaan ole siistin näköistä. Sisustuksesta olen kiinnostunut, mutta täystuholapseni rajoittavat. kyse on osin liian pienestä tilasta, jossa ei mahdu vapaasti juoksemaan jne. Eli kyllä se kauniin kodin salaisuus on myös riittävän isossa kodissa.

Itse olen tyytymätön ulkonäkööni, mutta ulospäin luulen minua pidettävän suht nättinä ja huoliteltuna. Oikeasti ei ole aikaa eikä rahaa pitää itsestä niin hyvää huolta kuin haluaisin.
 
"vieras"
Minä menen kuudeksi töihin. Herään viideltä. En meikkaa. Käytän senkin ajan mieluummin nukkumiseen. Hoikana pysyn, kun pyöräilen työmatkat. Kotona on ihan ok siistiä minusta.
 
"vieras"
No mä herään aamulla 5.45, laitan itseni valmiiksi ja juon kahvit. Lapsen herätän 6.15, lapselle vaatteet päälle ja vien hoitoon, sitten itse menen töihin seitsemäksi. Töiden jälkeen (15.30) haen lapsen hoidosta, kaupan kautta kotiin. Laitetaan ruoka, tehdään kotihommia ja jotain kivaa yhdessä.
Ei se sen kummempia vaadi.

Niin, ja hoitovaatteet ym. katsotaan aina jo edellisenä iltana valmiiksi, ei mene aamulla siihen aikaa.

Hoikka olen ollut aina, vaikka herkkuja tuleekin syötyä..
Ja kyllä mä tarvitsen vähintään seitsemän tunnin yöunet jotta pysyn skarppina.
 

Yhteistyössä