Sinä kaunis, hoikka työssäkäyvä äiti, jonka koti on kaunis ja siisti - MITEN SÄ TEET SEN???

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24831013:
Oma kuvioni: herään n. 45 min ennen kuin kiidän ovesta ulos. Siinä ajassa ehtii loistavasti suihkuun, kuivata, meikata, pukea sekä pestä ja pukea lapset ja lähteä.

Hoikkuus on geeneissä. Liikunta on pakkopullaa.
45 minuutissa kaikki toi... oot kyl nopea. :D
 
1st things 1st
Arvomaailmoistahan tämä on kiinni.
Ja resursseista - suhteutettuna arvomaailmaan.
En varmana ole ihan vastaajakohderyhmässä - normipainoinen - useimmiten siedettävän näköinen.
Nyt ne kestoripset varmaan helpottaa laittautimista ja ulkonäköä ?
Kaksin ollaan tyttöni kanssa - töihin selvitään aamulla , suihkut ja kylvyt samoin illalla ...
Töissä ehtii onneksi laittaa loppusilaukset meikeistä.
Liikunnasta sanoisin että onneksi olkoon lähiverkollisille ja kahden vanhemman perheille , kyllä meidän arjessa on hommaa että pääsee edes joskus yksin liikkumaan... tänään hotjoogasin sentään.
Tenavan kanssa täytyisi enemmän yhteisliikkua tietty , siitäkin on parempia esimerkkejä lähipiirissä...

Kodin siisteydessä ykkösasiana näkisin oleellisempana hyvät säilytystilat ja vähäinen tavaran määrä.
 
Eikö lasten hampaita pestä? Ja meillä pitää ainakin tytön hiukset harjata. Niissä on melkein yhtä tuskainen selvittely, kuin äitinsäkin hiuksissa. Jos kävisin vielä suihkussa, niin siitähän vasta sirkus syntyisikin :D
Pestään tietenkin ja käydään vessassa. Samoin harjataan hiukset jne. Jos hiukset menee mahdottomaan takkuun yön aikana, niin kannattaisi varmaan selvittää ne illalla ja laittaa yöksi letille?
 
gs
Miten hitossa työssäkäyvät äidit ehtivät ehostautua, kun lapset pitää viedä tarhaan ja ennen sitä myös niidenkin aamutoimet hoitaa, eikä vaan omat? Aika hiton aikaisin joutuu heräämään? Mullakaan ei tunnu olevan meikkaamiseen aikaa, kun jo hiusten harjaaminen kestää niin kauan, ettei sen jälkeen jaksa enää kovin kauaa viettää aikaa huussissa. Enkä käy edes töissä, eikä lapsia tarvitse viedä tarhaan. Kerhoon pitää joskus ehtiä yhdeksäksi.
Iitse herään tuntia ennen lähtöä
Normaalisti laitan kahvin pesen hampaat jne. sitten otan kahvia ja meikkaan laitan vaatteet menee noin puol tuntia ja sen lopun aikaa nautin aamusta ennen töihin lähtöä. Noh jos lapset pitäis viedä niin heräisin 15 min aiemmin. Lapset lähtee hoitoon suoraan sängystä, vaatteet päälle ja menoks. Päiväkodissa saavat aamupalan niin ei se vaadi muuta.
 
g
mulla menee heräämiseen vähintään puoli tuntia- 45 min aamuisin. aamuvuoroon jos meen niin saa riittää se 30 minuuttia, eli sen ajan juon kahvia ja käyn koneella lukemassa uutiset netistä. sit meikkaan mihin menee vartti korkeintaan (perusmeikki, pohjat, eyeliner, ripsiväri, jotain nudea luomiväriä) ja laitan hiukset. väli- tai iltavuoroon jos meen niin herään tuntia ennen lasten koulua, herättelen lapsia kunhan oon saanu kahvin tippumaan ja syödään aamupalaa. meikkaan vasta sitten kun olen saanu lapset kouluun. iltaan jos meno niin kerkeen siivota ja pestä pyykkiä kotona eikä kukaan ole jaloissa pyörimässä ;) ja välivuoron jälkeen jaksan iltaisinkin, aamuvuorot on sellasta pakkopullaa kun en ole aamuihmisiä ettei hirveesti jaksa kotona sen jälkeen aina touhuta...
 
g
mulla menee heräämiseen vähintään puoli tuntia- 45 min aamuisin. aamuvuoroon jos meen niin saa riittää se 30 minuuttia, eli sen ajan juon kahvia ja käyn koneella lukemassa uutiset netistä. sit meikkaan mihin menee vartti korkeintaan (perusmeikki, pohjat, eyeliner, ripsiväri, jotain nudea luomiväriä) ja laitan hiukset. väli- tai iltavuoroon jos meen niin herään tuntia ennen lasten koulua, herättelen lapsia kunhan oon saanu kahvin tippumaan ja syödään aamupalaa. meikkaan vasta sitten kun olen saanu lapset kouluun. iltaan jos meno niin kerkeen siivota ja pestä pyykkiä kotona eikä kukaan ole jaloissa pyörimässä ;) ja välivuoron jälkeen jaksan iltaisinkin, aamuvuorot on sellasta pakkopullaa kun en ole aamuihmisiä ettei hirveesti jaksa kotona sen jälkeen aina touhuta...
niin ja siis jos menen aamuun niin herään myös tuntia ennen, mies vie sillon lapset kun mulla työt alkaa jo klo 6.

mihinkään muuhun mulla ei aamulla mee aikaa kun siihen heräämiseen! puoli pannua kahvia ja vähän aikaa niin päiväkin alkaa paremmin...
 
svieras
No minä olen kaunis ilman laittamistakin. Hoikka en ole (mun mielestä hoikka on yhtä kuin laiha), mutta normaalipainoinen. Olen kahden lapsen yh ja liikunnat on sitä, että ulkoilen lasten kanssa (tarkoittaa siis että 2 kilsan kävely kestää tunnin).

Koti on kyl aina yks hurun helvetti, johtuen siitä, että liian pieni talo ja liian paljon tavaraa :D
 
työäiti
Mä olen aina ollut suht siisti ja tykännyt sisustaa nätisti. Arvostan kaunista muotoilua ja keräilen klassikoita.

Vaatteet ja muoti on myös minulle olleet "pienestä pitäen" olleet lähellä sydäntä, enkä ymmärrä mihin se muuttuisi kun on lapsia. arjessa luonnollinen, huoliteltu look on helppo saavuttaa kun on treenannut ja käyttää hyvä kosmetiikkatuotteita. Hyvä leikkaus tukassa, siistit kynnet ja kulmat auttavat näyttämään aina hyvältä. Olen myös kerännyt vaatekaappiini helposti yhdisteltäviä, mukavia ja hyvännäköisiä asuja, joten ei tarvi sovitella, mikä näyttä hyvältä.

Oletko ap joskus ollut kiinnostunut näistä asioista ja nyt vaan muuttunut? Silloin olisin huolissani mielialastasi ja jaksamisestasi. Jos siis et jaksa panostaa ulkonäköön, huolehtia kodistasi ja olet väsynyt ja vetämätön, vaikka et ole ennen ollut, veikkaisin masennusta. Jos taas haaveilet olevasi jotain mikä ei ole sinua koskaan ollutkaan, tilanne on toinen.
 
[QUOTE="Vieras";24830813]Sinä kaunis, hoikka työssäkäyvä äiti, jonka koti on kaunis ja siisti - MITEN SÄ TEET SEN???

T. ylipainoinen hermoraunio, joka kahlaa roinavuorten keskellä tukka pystyssä :((([/QUOTE] Helppoahan se... Kunnes aamulla kello soi:)
 
"Äiti"
Moni kakku päältä kaunis ja silkkoa sisältä! Miksi pitäisi ihannoida "kaunista, hoikkaa ja työssäkäyvää äitiä, jonka koti on kaunis ja siisti"??? Minä ihannoin kotiäitejä ja -isiä! He hoitavat lapsensa kouluikään asti kotona. Pienillä koululaisilla on turvallinen vanhempi kotona aamulla ja iltapäivällä. Mielestäni tärkeämpää kuin sisustettu koti ja kuntosaleilla asuvat vanhemmat on yhteinen aika vanhempien ja lasten kanssa! Lapset ovat pieniä vain kerran.

Nykyään on perheitä, joissa lastenhoito on ulkoistettu subjektiiviselle päivähoidolle tai sukulaisille. Kotona on päivällä korkeintaan uusavuton äiti tai isä. "Vanhempi" viettää päivät tietokoneella ja LärviRaamatussa (FaceBook). Television katselu ja kaupoissa pyöriminen ovat myös suosittuja ajanviettotapoja.

Jopa ne vanhemmat, jotka ovat päätoimisesti kotona, vievät lapsiaan päivähoitoon. En ymmärrä, miksi äitiys- tai vanhempainlomalla olevan äidin pitää laittaa isommmat sisarukset päivähoitoon! Myös työttömillä ja lomautetuilla vanhemmilla on koko päivä aikaa olla lastensa kanssa. Joka kunnassa on jokin seurakunnan, MLL:n tai vastaava kerho. Kotihoidossa olevt lapset saavat olla ryhmässä muutaman tunnin viikossa. Miksi nuori ja terve vanhempi ei hoida itse lapsiaan, jos on päivät kotona? Lapset syövät päivähoidossa aamiaisen, lounaan ja välipalan. Kotona ei laiteta kotiruokaa, vaan heitetään eineksiä mikroon.

Lapset kuskataan viikonlopuiksi isovanhemmille hoitoon. Iäkkäätkin muorit ja vaarit hoitavat lapsia 24/7. Koomista, että joissakin perheissä 60-70-vuotiaat isovanhemmat hoitavat lapsia enemmän kuin äidit ja isät! Kotona käy viikkosiivooja tai oma äiti tai anoppi käy siivoamassa.

Jos kotoa lähdetään aamulla klo 6-7 ja tullaan kotiin klo 17-18 illalla, kuinka monta tuntia äiti ja isä viettävät päivässä omien lastensa kanssa??? Lapsi on suurimman osan päivästä päivähoidossa, koulussa ja iltapäiväkerhossa. Perheen yhteinen aika jää kovin vähäiseksi, jos äiti ja isä ovat kokopäivätyössä kodin ulkopuolella.
 
[QUOTE="Äiti";24831276]Moni kakku päältä kaunis ja silkkoa sisältä! Miksi pitäisi ihannoida "kaunista, hoikkaa ja työssäkäyvää äitiä, jonka koti on kaunis ja siisti"??? Minä ihannoin kotiäitejä ja -isiä! He hoitavat lapsensa kouluikään asti kotona. Pienillä koululaisilla on turvallinen vanhempi kotona aamulla ja iltapäivällä. [/QUOTE]

Aivan vapaasti, mutta annathan muillekin vapauden "ihannoida" mitä haluavat.

(Ja mitähän tästä maailmasta tulisi, jos kaikki lasten äidit ja isät olisivat kotona.)
 
CruellaDeVil
"sit meikkaan mihin menee vartti korkeintaan (perusmeikki, pohjat, eyeliner, ripsiväri, jotain nudea luomiväriä) ja laitan hiukset." Mihin työhön pitää näin paljon laittautua? Mikä on "välivuoro"?
 
"vieras"
Herään klo 6.00, meen lenkille ja sit suihkuun, aamupalaksi puuroa ja marjoja, sit lasten herätys pukevat itse (melkein joka aamu). Kotoa lähdetään noin 20 yli 7 - puol 8.
Mies pääsee töistä kolmelta ja hakee muksut, mä tuun suoraan tai kaupan kautta kotiin puol viis-viis ja ruoka on silloin valmiina.
Sit lenkille tai lapsi harrastuksiin ja siinä välissä lenkille. Illalla kotiin pikasiistiminen tai jos mies on ollut kotona eikä viemässä toista lasta kotona onkin jo siivottu :) (tai sitten toisinpäin) jos lapsilla ei oo harrastuksia niin mennään omiimme.
Lapsille iltapalaa ja nukkumaan. Kun lapset on sängyssä jompi kumpi lähtee vielä lenkille.

Lenkkeilystä pitää huolta kolme aktiivista koiraa ja omasta kunnosta on pakko pitää huolta että jaksaa juosta niiden kanssa myös kisoissa.

Lisäksi meillä käy 1xvko siivooja kotona. Noita koiria kun on niin karvoja riittää ihan joka päivälle.
 
Argh...
Mitenköhän me pärjättäisiin, jos kaikki lapsiperheiden vanhemmat lopettaisivat työnteon. Kateelisten panettelua!

Mulla on sellanen villi veikkaus, että ne kauniit, hoikat ja kauniisti sisustavat hoitavat myös lapsensa yhtä täydellisesti :D Ja ainakin itse olin kaunis ja hoikka ja kotimme oli kauniisti sisustettu myös silloin kun olin vanhempainvapailla. Kävin myös lenkillä ja jumpassa, kun lasten isä oli kotona. Mihinkä sitä ihmisenä muuttuisi, vaikka onkin lapsia? Työelämässä toki pitää pukeutua vähän toisin kuin kotiäitiaikoina.

[QUOTE="Äiti";24831276]Moni kakku päältä kaunis ja silkkoa sisältä! Miksi pitäisi ihannoida "kaunista, hoikkaa ja työssäkäyvää äitiä, jonka koti on kaunis ja siisti"??? Minä ihannoin kotiäitejä ja -isiä! He hoitavat lapsensa kouluikään asti kotona. Pienillä koululaisilla on turvallinen vanhempi kotona aamulla ja iltapäivällä. Mielestäni tärkeämpää kuin sisustettu koti ja kuntosaleilla asuvat vanhemmat on yhteinen aika vanhempien ja lasten kanssa! Lapset ovat pieniä vain kerran.

Nykyään on perheitä, joissa lastenhoito on ulkoistettu subjektiiviselle päivähoidolle tai sukulaisille. Kotona on päivällä korkeintaan uusavuton äiti tai isä. "Vanhempi" viettää päivät tietokoneella ja LärviRaamatussa (FaceBook). Television katselu ja kaupoissa pyöriminen ovat myös suosittuja ajanviettotapoja.

Jopa ne vanhemmat, jotka ovat päätoimisesti kotona, vievät lapsiaan päivähoitoon. En ymmärrä, miksi äitiys- tai vanhempainlomalla olevan äidin pitää laittaa isommmat sisarukset päivähoitoon! Myös työttömillä ja lomautetuilla vanhemmilla on koko päivä aikaa olla lastensa kanssa. Joka kunnassa on jokin seurakunnan, MLL:n tai vastaava kerho. Kotihoidossa olevt lapset saavat olla ryhmässä muutaman tunnin viikossa. Miksi nuori ja terve vanhempi ei hoida itse lapsiaan, jos on päivät kotona? Lapset syövät päivähoidossa aamiaisen, lounaan ja välipalan. Kotona ei laiteta kotiruokaa, vaan heitetään eineksiä mikroon.

Lapset kuskataan viikonlopuiksi isovanhemmille hoitoon. Iäkkäätkin muorit ja vaarit hoitavat lapsia 24/7. Koomista, että joissakin perheissä 60-70-vuotiaat isovanhemmat hoitavat lapsia enemmän kuin äidit ja isät! Kotona käy viikkosiivooja tai oma äiti tai anoppi käy siivoamassa.

Jos kotoa lähdetään aamulla klo 6-7 ja tullaan kotiin klo 17-18 illalla, kuinka monta tuntia äiti ja isä viettävät päivässä omien lastensa kanssa??? Lapsi on suurimman osan päivästä päivähoidossa, koulussa ja iltapäiväkerhossa. Perheen yhteinen aika jää kovin vähäiseksi, jos äiti ja isä ovat kokopäivätyössä kodin ulkopuolella.[/QUOTE]
 
"Nea"
Piti vielä lisäämän: tyttärellä on lanteilla asti pitkä & paksu tukka, joka tottakai pitää pistää kiinni & setviä sitä ennen, tietty. Mutta siis ehtii tuonkin tehdä aamuisin (minä, mies ei useimmiten vaivaudu, vaikka on meilläkin nähty "isi letitti tänään" kampaus ;) ).
 
niin helppoa
Olen jo vanha, mutta kotihan jää siihen kuntoon kun aamulla jättää. Petit oedattuna ja paikat kunnossa. Mukava tulla illalla siistiin kotiin. Taas illalla raivaus kun lapset käyvät nukkumaan ja aamulla siistiä ja illalla.
 
helppoa
Miten hitossa työssäkäyvät äidit ehtivät ehostautua, kun lapset pitää viedä tarhaan ja ennen sitä myös niidenkin aamutoimet hoitaa, eikä vaan omat? Aika hiton aikaisin joutuu heräämään? Mullakaan ei tunnu olevan meikkaamiseen aikaa, kun jo hiusten harjaaminen kestää niin kauan, ettei sen jälkeen jaksa enää kovin kauaa viettää aikaa huussissa. Enkä käy edes töissä, eikä lapsia tarvitse viedä tarhaan. Kerhoon pitää joskus ehtiä yhdeksäksi.

Heräämällä ajoissa ja laitta itsensä ennen lapsien herätystä. Kello soi viidelt'.
 
Mä en kuulu tuohon kastiin, mutta täytyy sanoa että mulle riittäisi kun saisi vaan kodin pysymään siistinä...

Ja se, että stressi lihottaa.. No musta tuntuu että se on se joka on multa kiloja vienyt eikä lisännyt.. Tämäkin siis riippuu ihan ihmisestä miten tuollainen vaikuttaa..
 
vastaaja
Väittäisin kyllä, että kysymys on perusluonteesta ja kyvystä organisoida asioita. Koti pysyy siistinä, kun kaikki korjaavat jälkensä, lapsille ei osteta liikaa leluja, säilytystilaa on riittävästi eikä kaikki roju näkyvillä ja toki siivousapua voi käyttää silloin tällöin. Toiset viihtyy siistimmässä ja toisia ei sotku niin häiritse. Hoikkana pysymiseen auttaa suunnitelmallisuus ruokien kanssa. Etukäteen miettii, mitä milloinkin syödään niin välinaposteluun jne ei tule sorruttua. Samoin liikunta-ajat mietitään etukäteen. Kauneus on katsojan silmässä, mutta tosiaan vaatekaappi kannattaa miettiä järkeväksi niin, että monet vaatteet sopii keskenään.

En oikein ymmärrä, miten aamuhässäkästä tehdään niin vaikeaa. Meillä mies lähtee ennen minua töihin ja herään 1,5v. lapsen kanssa samoihin aikoihin noin 7.00. Aamupalaa en kotona syö ja lapsi syö puurot tarhassa. Suihkussa käyn ovi raollaan ja lapsi leikkii omiaan sillä aikaa. Arkiaamuisin meillä ei telkkaria katsota. Laitan hiukset ja meikkaan, omat ja lapsen vaatteet+muut tavarat on katsottu illalla valmiiksi. Kylppärissä touhutessani lapsi istuu samalla potalla ja hänen hammaspesut, pukemiset jne hoidetaan oman laittautumisen lomassa. Ulkona ollaan ennen kahdeksaa. Meillä on vain yksi lapsi eli ehkä siksi aamut tuntuu helpoilta. Itsekin olen pitkähiuksinen ja en ymmärrä, miten pelkästään hiusten harjaaminen on toisille kamala ponnistus?
 
Niin, kauneus on katsojan silmissä toki...mutta, mä herään aina 30 min aikaisemmin kuin muu perhe, ehdin "ehostautua"...koti pysyy siistinä, siivoan aina tavarat paikoilleen kun lapset menneet nukkumaan, lasten kanssa laitetaan aina heidän huoneet kuntoon ennen iltatouhuja aamun vatteet ja jutut valmiiksi, eipä se kummallisempaa vaadi, koti pysyy aina suht. siistinä :)
Olen onnekas siinä, että pääsen töistä jo kolmen aikaan, jää iltaa olla lasten kanssa ja silti ehtiä käymään liikkumassakin joten kroppa pysyy suht. kuosissa, samoin syödään terveellistä kotiruokaa joten ei se lihota kummemmin. En siis koe ongelmalliseksi huolehtia näistä asioista mitä ap peräänkuulutti, tosin olen luonteeltanikin aika aktiivinja lapset jo suht. isoja ja mies on hommassa mukana ihan tasavertaisena...vaikkakin toki nautin illalla pienestä omasta hiljaisesta lötköilyhetkestä :)
 
"maniokki"
Itsetunto kohdillaan näin lauantai-iltana...eli
mä kyllä herään niinä aamuina, kun meen itsekin aamuvuoroon, 30-45 min ennen lasta (ja miestä) jolloin ehdin käydä suihkussa, laittautua ja jopa ehkä juoda kupin kahvia ihan rauhassa.

Ei meillä kyllä aina ole siitiä, mutta perusperiaate itselläni alkanut olemaan että n. kerran viikossa imurointi ja vessanpesu (siis vähintään), iltaisin lelut paikoilleen ja muutenkin yritän noudattaa periaatetta tuo tullessas, vie mennessäs.

Vielä kun sais tuon ruokapuolen pelaamaan niin, ettei tulis niitä paniikki ratkaisuja, eli suunnitelmallisuutta enemmän, niin ois hyvä.
 

Yhteistyössä