Sinä, joka olet laihtunut 20-30kg

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
äsk
Vuodessa lähti 30 kg.Lisäsin liikuntaa ja vähensin syömistä eli nämä perinteiset =)
tyhjä nahkareppu vyätärölle kyllä jäi eikä varmaan lähde ilman kirurgin veistä mutta who cares ;)
 
"Joku"
oon kuopuksen jälkeen laihduttanut 25kg..20kg lähti vuodessa aika kivuttomasti imetyksellä ja arkiliikkumisella,vuoden vaihteessa aloitin kuntokuurin ja tavoite oli saada itseni kiinteämmäksi ja pudottaa vielä 5kg.Liikun paljon ja syön myös paljon..kiloklubin avulla laihdutin ja katoin vaan että päivän kalorivaje oli n.500kaloria..nykyään urheilen ja liikun paljon niin voin syödä päivässä joku 2400kaloria enkä liho=)Eli siihen mahtuu hyvinkin pizzaa ja karkkia muun ruuan lisäksi=)
 
Meni 8-9 kk. Ei mitään ihmeellistä oikotietä onneen, tarkkailin syömisiäni ja tein ruokavaliosta terveellisemmän (proteiineja hiilareiden tilalle) sekä nostin hissukseen aktiivisuustasoa aloittan 1-2 treenillä viikossa päästen 1-3 treeniin päivässä.
 
"mä"
-25kg ja aikaa meni 1,5v ekan vuoden aikana laihdutin 20kg ja viimeiset 5kg lähti vielä kun "laskeuduin arkeen" .
3lämmintä ateriaa päivässä ja 2-3 välipalaa säännöllisesti alussa laskin myös kaloreita . Sokeri ja rasva minimiin liikuntaa 3-5x viikossa . Yksi herkkupäivä viikossa jolloin saa syödä hyvällä omallatunnolla jätkevästi herkkuja.
 
"vieras"
26 kg ja 3 kk. Sairastuin syömishäiriöön. Kaikki tuli takas sairauden ja kortisonin vuoksi. Nyt terveemmällä tavalla lähtenyt 12 kg kolmessa kuukaudessa. Olen laskenut syömisiäni, kiinnittänyt huomiota proteiinin määrään ja liikkunut enemmän. Tarkoitus vielä laihduttaa lisää, mutta nyt on juhannuksen ajan laihdutus tauolla. Yritän syödä säällisiä määriä herkkuja ja pitää painon samassa.
 
Koska olen totaalikieltäytyjä herkuttelemattomuudesta, en missään vaiheessa sitä lopettanut laihduttaessani, ruokavalioon tein sen muutoksen että jätin ne kotiruokien hiilarikasat veke ja korvasin ehkä parilla lusikallisella pastaa, perunaa jne... ja loput kasviksia. Korvasin suurimman osan hiilareista proteiinilla, jonka olen havainnut maukkaammaksi vaihtoehdoksi. :) Kerran viikossa olen koko prosessin ajan pitänyt yhden herkuttelupäivän jolloin olen syönyt mitä vaan ja niin paljon kuin olen vain jaksanut mätätä (eli PALJON!) mutta kiloja lähti silti 32 alle 8 kuukaudessa.

Tässä painossa olen nyt pysynyt 2 vuotta, enkä enää KOSKAAN, IKINÄ aijo lihoa takaisin vanhoihin mittoihin. Jos ihminen, joka on aina ollut reippaasti ylipainoinen tietäisi miltä normaalipainoisuus tuntuu siihen verrattuna, jokaisella olisi äärettömän hyvä motivaatio laihduttaa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
Reilu 30 kg alle puolessa vuodessa. :)

Pienensin annoskokoja ja söin useammin.
Vähensin sokerin,suolan ja valkoisten jauhojen käyttöä ja lisäsin lihan,kalan,kanan,kasvisten,marjojen ja hedelmien syöntiä.
Lisäsin myös veden juontia.
Harrastin paljon hyötyliikuntaa.

Missään vaiheessa en alkanut LAIHDUTTAMAAN vaan huomasin yht'äkkiä ettei vaatteet sovi enää päälle,vaan roikkuvat.
Siitä innostuneena aloin liikkua vielä enemmän.
Aloin harrastaa potkunyrkkeilyä taas salilla käynnin lisäksi.

Herkkuja söin kerran viikossa.
Pidin jääkaapissa porkkanaa,omenaa,mansikoita tms aina varana jos tekee mieli napostella jotain.
 
-ap-
Todella ihana lukea näistä onnistimisista! Kovasti nämä antaa uskoa, että kyllä mäkin pystyn siihen, kun muutkin :)

Itselle olin tavoitteeksi ajattelut, että ensi juhannuksena olen 30kg kevyempi, ja nyt tuntuu että se on ihan realistinen tavoite.
Alkuun pääseminen vaikeinta, oon niin huono kaikissa noissa hiilari, proteiini yms. jutuissa.

Aluksi olen nyt ajatellut opetella sen oikean ruokarytmin eli aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ja lisätä liikuntaa, lenkkeilyä siis.

Olisiko teillä hyviä vinkkejä mitä söisi aamupalaksi? Leipää en haluaisi syödä, ja puuro ei pidä nälkää pois, päinvastoin. Voiko kahvia juoda?

Kiva jos joku viitsisi vielä vastailla ja neuvoa :)
 
Todella ihana lukea näistä onnistimisista! Kovasti nämä antaa uskoa, että kyllä mäkin pystyn siihen, kun muutkin :)

Itselle olin tavoitteeksi ajattelut, että ensi juhannuksena olen 30kg kevyempi, ja nyt tuntuu että se on ihan realistinen tavoite.
Alkuun pääseminen vaikeinta, oon niin huono kaikissa noissa hiilari, proteiini yms. jutuissa.

Aluksi olen nyt ajatellut opetella sen oikean ruokarytmin eli aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ja lisätä liikuntaa, lenkkeilyä siis.

Olisiko teillä hyviä vinkkejä mitä söisi aamupalaksi? Leipää en haluaisi syödä, ja puuro ei pidä nälkää pois, päinvastoin. Voiko kahvia juoda?

Kiva jos joku viitsisi vielä vastailla ja neuvoa :)
Hei! :)

Mäkään en koskaan miettinyt mitään proteiini ja hiilari ym juttuja.
Mä uskon,että painon pudottaminen onnistuu sitä helpommin,mitä vähemmän siitä ottaa stressiä. :)

Itse aikanaan söin aamupalaksi puuroja,kokojyvämuroja jogurtin kanssa,rahkaa,hedelmiä,joskus todella harvoin ruisleipää ja päälle margariinia,kurkkua,tomaattia,salaattia,juustoa ja kalkkuna tai broilerileikkelettä.
Ja kahvia join joka aamu melkein pannullisen. :D
Mutta sokeria siis en käyttänyt kahvissa.
 
"Mina"
Alkuun pääseminen vaikeinta, oon niin huono kaikissa noissa hiilari, proteiini yms. jutuissa.

Kiva jos joku viitsisi vielä vastailla ja neuvoa :)
Ei niissä tarvitsekaan olla hyvä :)

Aloita sillä, että joka kerta, kun tekee mieli syödä herkkuja, syöt ensin esim. yhden omenan ja kaksi porkkanaa. Tämän jälkeen on helppo vähentää sitä herkkujen määrää.. Itselleni tuo oli erittäin hyvä konsti. En joutunut kieltämään itseltäni mitään, mutta kun söin noita vähäkalorisia kasviksia/omenia ensin, niin ei tehnytkään mieli syödä paljoa herkkuja.

Toisekseen pidä huoli, että jokaisella aterialla vähintään puolet lautasesta on kasviksia/salaattia. Eli tuolloinkaan et joudu kieltämään itseltäsi mitään, mutta kun täytät mahaa kasviksilla ja salaatilla, niin et jaksa syödä muuta niin paljoa. Osta jääkaappiin esim. valmis salaattipussi, jos tuntuu ettet jaksa joka aterialla ruveta repimään salaatinlehtiä.

Salaatti itsessään on myös hyvä ateria. Laita lautaselle iso kasa valmista salaattisekoitusta+ kohtuudella oliiviöljyä, sitten maustat sen pippurilla ja sitruunamehulla ja laitat vaikka 30 g aurajuustomurua salaatin päälle. Hyvä tapa nauttia juustosta vähäkalorisesti :) esim. 200 g salaattia on 30kcal, 5g öljyä on 35kcal, 30g aurajuustoa on 115 kcal. Koko annos on siis alle 200 kcal ja maistuu hyvältä.

Liikuntaa suosittelisin aloittelemaan hyötyliikunnalla. Säästää luontoa ja tekee hyvää, kun ei lähdekään töihin autolla vaan pyöräilee. Jos työmatka on pitkä, niin käy sitten lähikaupassa pyörällä tai ystävien luona jne.
 
Olen aikoinani pudottanut vuodessa 40kg Painonvartijoiden ohjeilla. Syömällä kilot pudotin, en kikkaillut millään helkkarin karppauksella. Idea oli siinä, että pidettiin ruokapäiväkirjaa kaikista syömisistä ja juomisista ja kullekin ruoka-aineella oli oma pistearvonsa. Pisteitä laskemalla siis ja tarkkana sai olla, ettei mene pisteet yli. Liikuntaa en lisännyt. Liiallinen elämäntaparemontti aiheuttaa vaan liikaa stressiä, silloin laihdutus ei onnistu. Tosi tosi harmi, ettei Suomessa enää Painonvartijoita ole :(
 
-ap-
Kiitos kovasti kaikille vastanneille! :)
Liikunnan lisäämistä olen ajatellut niin, että kun meillä tuo koiruliini on, niin pikkuhiljaa voisi pidentää lenkkejä. Ettei liikunnasta tuu mitään pakkopullaa, tiedän et sit lopahtaa into jos kaikki on ns. pakkoa.

Rahkan kanssa oon aina syönyt ananasta, pitäisi varmaan keksiä muitakin vaihtoehoja tai voi alkaa pian tökkimään :D Mitenkäs noi piltit, esim. mango, voisiko niitä sekoittaa rahkaan?
 
mulla 8kk lähti 20 kiloa :) vielä olis 10 kiloa pois. nyt jotenkin tuo paino on jymähtänyt tuohon ja joutuu tekemään paljon enemmän töitä. nuo 20 kiloa olivat raskauskiloja. liikuin sopivasti, söin tasasin väliajoin ja luovuin herkuista :)

mun äiti kans laihdutti painonvartijoilla 30 kiloa ja harmitteli kun sitä ei enää ole. se oli kuulema tosi hyvä tuki siinä laihdutuksessa :)
 
"nausku"
Mulla lähti n.25 kg; a muutamassa kuukaudessa. Eipä ihan terveellisin tapa ollut, mutten vain surultani ja tunnetilani vuoksi kyenneyt ensin syömään juurikaan muuta kuin kirsikkatomaatteja. Sitten kun hokasin, että *vau*, kilot tippuu hurjaa vauhtia, jätin leivän pois lähes kokonaan, ruokavalioni muuten palatessa lähen ennalleen.. Leipää sallin itselleni yhden, max 2 siivua päivässä, aamukahvin kaverina.vatsalaukkukaan ei kyllä kestä enää samoja määriä kuin ennen, joten paljon vähemmilä määrillä tulee täyteen. Kun tekee vaikka iltasella hurjasti mieli syödä jotakin, niin pyrin syömään vain hedelmiä tai vihanneksia.. Ja samalla lupailen itselleni, että aamulla voin taas syödä jotakin "täyttävämpää". En ikinä toivon mukaan enää palaa entiselleni, haluan pysyä hoikkana! Nyt 170/59
 
jiji
Kiitos kovasti kaikille vastanneille! :)
Liikunnan lisäämistä olen ajatellut niin, että kun meillä tuo koiruliini on, niin pikkuhiljaa voisi pidentää lenkkejä. Ettei liikunnasta tuu mitään pakkopullaa, tiedän et sit lopahtaa into jos kaikki on ns. pakkoa.

Rahkan kanssa oon aina syönyt ananasta, pitäisi varmaan keksiä muitakin vaihtoehoja tai voi alkaa pian tökkimään :D Mitenkäs noi piltit, esim. mango, voisiko niitä sekoittaa rahkaan?
Mehukeittoa?
 
"pöö"
58kg vuodessa tsemppi tuli kun laitettiin lähete lihavuusleikkaukseen ja ennen leikkausta pudotin 33kg eneilemällä, leikkaus oli marraskuussa ja loput lähteneet sitten sen jälkeen.
Liikuntaan on nykyään pakkomielle, vuosi sitten tuskin pystyin kävellä edes kilometriä.

Ruokailut koostuu lähinnä proteiineista, salaatteja menee paljon ja kyllä mä välillä herkuttelenkin, ne määrät on vaan niin minimaallisia :D
Ihanaa löytää vaatteita normaali osastolta kun ennen oli telttaosastolla, ainoa miinus on roikkuva iho, mutta se korjaantuu tallinnassa :)
 
-ap-
Olen nyt yrittänyt suunnitella syömisiäni, esimerkkinä:
- Aamupala: rahka marjakeitolla, 1-2 kuppia kahvia maidolla.
- Lounas: salaattia / vihanneksia + kanaa
- Välipala: kahvia, hedelmä ( välipala vaikein miettiä, tähän kaipaisin vinkkejä )
- Päivällinen: salaattia / vihanneksia + samaa ruokaa kuin muukin perhe syö
- Iltapala : rahkaa ja ananasta
Lisäksi vielä n. 2 litraa vettä päivässä.

Kommentteja? :)
 

Yhteistyössä