sinä, kiusaaja vai kiusattu...?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emppu75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En oikeastaan koe olleeni kumpaakaan.
MUTTA 15v myöhemmin sain kovat syytökset yhdeltä vanhalta luokkakaverilta... hän kuulemma kärsii kiusaamisestamme edelleen. Muutamilta luokkakavereilta olen asiasta kysynyt, eikä kukaan muista että kyseistä tyttöä olisi millään lailla kiusattu. JOTEN, kai se on ihan miten kukakin asian ottaa. Kyllähän esim ylä-asteella voidaan olla räävittömiä kaikkia kohtaan, ilman että sillä tarkoitetaan mitään pahaa.

muistan aina kun lukiossa piti tehdä parityö ja luokasta minä ja yksi toinen tyttö jäimme viimeiseksi niin opettaja kysyi tältä tytöltä haluaako tehdä työn kanssani vai yksin. ja jokainen voi itse miettiä mitä tämä tyttö vastasi. ja olin siis kiusattu. ala-asteelta lukioon asti. mua vaan syrjittiin, ei oteetu viereen istumaan, puhuttiin isoon ääneen ja katsottiin pahasti. Ja sit se että ne sivustakatsojat on kiusaajia. Ainakin kiusattujen mielestä. Mutta enää mua ei kiusata. Tuntu kerran niin hyvältä varastaa poikakaveri erään parhaimmannäköisen tytön kynsistä. tai kahdelta tytöltä. että se tuntu hyvältä. hahahaa!! ehkä voi huoraksi sanoa mutten mä niiltä maksua ottanut. Mutta tuntuu etten ikinä oo sujut.

Eli sinusta tuli kiusaaja sitten.

Itse koin jonkinasteista kiusaamista ihan ekaluokkalaisena, kun kaikki muut pikkukoulun lapset tunsivat toisensa, paitsi minä en tuntenut juuri ketään. Yksi kiusaajapoika jopa ajoi mut pyörällä nurin. Kymmenen vuotta myöhemmin tanssipaikalla kertoi olleensa ihastunut minuun silloin lapsena.

Tuo alkuluokkien kiusanteko sittemmin pian loppui, ja yleensä olin kiusattujen puolustaja. Yritin montaa eristäytyjää saada porukkaan mukaan, mutta enpä siinä juuri onnistunut. Myös koin aika lailla vaativaksi ja jälkeenpäin ajatellen myös itseni kiusaamiseksi näiden "kiusattujen" taholta sen, että jonkun "kiusatun" mielestä minun olisi sitten pitänyt olla pelkästään hänen kanssaan aina eikä kenenkään muun. Kuka sellaista jaksaa. Mutta jälkeenpäin sitten olen kuullut että jonkun tällaisen mielestä minäkin olin hänen kiusaajansa, kun olin ensin hänen kanssaan ja sitten olinkin muidenkin kanssa (tämä mainittu tyttö ei siis halunnut tehdä mitään jos ei tehty niinkuin hän halusi, siksi ei tullut kaikkien kanssa toimeen).

Että en sitten tiedä. Tahallani en ole kiusannut ketään, ja yrittänyt saada vähemmän sosiaaliset muuhun porukkaan mukaan, puolustanut niitä joita avoimesti kiusataan. Mutta jonkun mielestä sitä toinen on kiusaaja jos ei jaksa aina sitä kiusattua ja sen kommervenkkejä.

Yhteistyössä