silmien värit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami65
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mami65

Vieras
Hei!

Kysyisin, että periikö lapsi jommaltakummalta vanhemmalta samat silmien värit? En tiedä kuuluuko tämä kysymys tälle palstalle, mutta kysyn kumminkin, koska en tiedä millä palstalla kysyisin. Kysymys oikeastaan koskee itseäni, olen pitkään ihmetellyt että silmieni väriä en perinyt kummaltakaan. Tiedän, että äitini on oikea, mutta että en perinyt isältäkään samaa silmien väriä?

Jos silmäsi ovat vihreät, niin ne on ns. luonnonoikku. Ja ruskea on vallitsevasti perityvä, mutta voi hypätä yli sukupolven, joten luultavasti olet oikeassa, vanhempasi ovat ihan oikeat vanhempasi ;)

Silmien värin peritytymisestä hyvin karkeasti:
kaksi sinisilmäistä -> sinisilmäinen lapsi (sininen väri on peittyvä ominaisuus)
sinisilmäinen + ruskeasilmäinen -> voi tulla siniset tai ruskeat(tai vihreät) silmät, riippuen ruskeasilmäisen perintötekijöistä
kaksi ruskeasilmäistä -> ruskeat tai siniset(tai vihreät) silmät mahdollisia, riippuen taas vanhempien geeneistä

Eli ruskeasilmäisyys on vallitseva ominaisuus, ja ruskeasilmäinen voi kantaa sinisilmäisyyden geeniä joka voi periytyä lapselle vaikka ei siis vanhemmallaan näkyisi. Jos taas molemmilla vanhemmilla on siniset silmät ja lapsella ruskeat, kantsii vilkasta sitä postinkantajan silmien väriä... ;) Tää nyt on ihan yläasteella opittyjen pohjalta, että ei mikään tarkan tieteellinen katsaus, mut noin se yksinkertaistetusti menee.

niin, äidilläni on vaaleat siniharmaat silmät ja minä olen ainoa perheessäni, jolla on yönsiniset silmät ja isällä vaalean vihertävän kellertävät eli vähän sekaväriset silmät, sisarellani myös äitinsä väriset silmät.

Silmien väri ei periydy mitenkään yksioikoisesti kuten yläasteella/lukiossa opetettiin perinnöllisyysopissa. Meidän opettaja ainakin sanoi että sävyjä on tosiaan monia. Ja ainahan voi mutaatioitakin sattua...

Uskokaa nyt että kyllä lähes kaikki on mahdollista. Ihan oikeasti geeneissä tapahtuu kaiken maailman mutaatioita, toivotaan vaan että ne mutaatiot tapahtuu tällaisissa viattomissa geeneissä...

Alkuperäinen kirjoittaja dfhtyhh:
Uskokaa nyt että kyllä lähes kaikki on mahdollista. Ihan oikeasti geeneissä tapahtuu kaiken maailman mutaatioita, toivotaan vaan että ne mutaatiot tapahtuu tällaisissa viattomissa geeneissä...

No varmasti kaikki on mahdollista. Tiedän mäkin pari tyyppiä joilla toinen silmä on ihan selkeästi eri värinen kun toinen, eikä kai tuo ole edes mitenkään harvinaista. Eikä varmasti ole niin yksinkertaista tuo silmien värin perityminen kun peruskoulussa opetetaan. Mutta jos molemmilla vanhemmilla on siniset silmät ja itsellä ruskeat niin olisi varmaan todennäköisempää että äippä on hypännyt vieraissa kun että on sattunut mutaatio...

Kiitoksia vastauksistanne. Yritän vain ymmärtää, miksi isäni on aina niin kylmä minua kohtaan ja purki vihansa minuun, sain lapsena selkäsaunaa häneltä, mutta vaimoaan rakasti ja rakastaa edelleen, kunnioittaa. Ajattelin vain nuoruuden piikiksi. Vanhempani olivat nuoria saadessaan minut alle kaksikymppisinä. Isä on vielä vähän nuorempi kuin äitini ja naimisiin menivät äitini odottaessa minua raskauden puolessavälissä. Vanhempani eivät tajua edelleenkään tehneensä mitään väärin. Yritän selvitä masennuksestani edelleen ja kaikista epäonnistuneista asioista elämässäni.

Meitä on monta lasta ja mulla ja mun kahdella sisaruksella on vihreät silmät vaikka äidillä ja isällä on molemmilla siniset silmät. Suvussa melkein kaikilla on siniset silmät paitsi yhdellä tädillä vihreät joten me ollaan sitten niitä luonnonoikkuja! =)
Lisäksi lapsillani on kaikilla vihreät silmät.

Yhteistyössä