silmien väri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja markki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Esikoisella silmät muuttuivat vihreiksi vuoden iässä. Kuopus on nyt reilun vuoden ja silmissä on hieman havaittavissa vihreää pupillin ympärillä. Muuttuu tai sitten ei :).

Mulla itselläni oli pienenä siniset silmät,koulussa ollessa siniharmaat ja nyt aikuisena vihreät. Vanhemmilla molemmilla siniset,samoin isovanhemmilla mutta äidin isän molemmat olivat ruskeasilmäisiä.omissa lapsissa on sinisilmäisiä ja harmaanvihreä silmäisiä,miehellä siniset ja hänen suvussa myös ruskea ja vihreä silmäisiä.

Lukiosta 16 vuotta, mutta silti muistan jotain :). Ruskea silmienväri perityy vallitsevasti. Ruskeasilmäiset voivat kuitenkin saada sinisilmäisiäkin lapsia, jos molemmat vanhemmat ovat ruskeasilmäisyyden osalta ns. eriperintäisiä eli kummankin geeneissä löytyy piilevänä sinisilmäisyys. Kaksi sinisilmäistä eivät siis voi saada ruskeasilmäisiä lapsia, sillä sinisilmäisen geeneissä ei ole ruskeasilmäisyyttä piilossa. Jos geeneistä löytyy ruskeasilmäisyyttä, niin se näkyy ilmiasussa tietenkin aina vallitsevana ominaisuutena.

Ehkäpä hyvinkin. Ainakin olen sellaista nähnyt, tosin sillä ruskeasilmäisellä vanhemmalla oli silmissään myös tummaa vihreää. Kolmesta lapsesta kahdella on tässä perheessä vihreät silmät.

Mun serkulla on ruskeat silmät. Hänen äitinsä puolelta ei kenelläkään ole ruskeita eikä isänkään puolelta. Vanhemmilla siis kummallakin siniset silmät. Miten on mahdollista?

Eiks vasta ollut joku uusi tutkimus, jonka mukaan vanhat silmienvärin periytyvyys-opit ei pitäneetkään paikkaansa? Että ei ollutkaan ihan niin yksioikoista se, miten silmienväri periytyy? Muistelen jostain lehdestä jokin aika sitten lukeneeni.

Silmien värin vaihtumista odotellaan täälläkin. Molemmilla meillä vihreät silmät, mutta pojalla edelleen sinistäkin sinisemmät, ikää ½vuotta.

Silmien värin periytyvyys ei ole ihan niin yksinkertaista kuin varmaan monelle meistä on joskus koulussa opetettu. Ruskea on niin hallitseva väri, että voi kyllä tulla ruskeasilmäisiä lapsia vaikka vanhemmilla/suvussa ei ruskeita silmiä olisikaan.

En olisi niinkään varma. Minun äitini on vihreäsilmäinen ja isä sinisilmäinen. Me lapset olemme vihreäsilmäisiä. Samoin omassa perheessäni, eli mieheni on sinisilmäinen ja minä vihreäsilmäinen, ja lapset vihreäsilmäisiä.

Mutta meidän suvussamme ei ole ollut yhtään vihreäsilmäistä vauvaa, eli se voi joskus vaikuttaa siltä, että sinisilmäisyys olisi se helpommin periytyvä, mutta kun ne siniset silmät muuttuvatkin kouluikään mennessä vihreiksi.

Meidän pojalla (8kk) on ollut ruskeat silmät syntymästään lähtien ja tuskinpa enää väriä vaihtavat. Itselläni on ruskeat silmät, samoin äidilläni ja äidin isällä. Että näyttää ruskeat silmät periytyvän tehokkaasti :))

Meillä esikoisen silmät olivat 1,5 -vuotiaiksi selkeän siniset vihreänruskealla renkaalla silmän keskiosassa. Ajateltiin jo miehen kanssa et jäävät sinisiksi... Itselläni ruskeat silmät, joissa vihreää, miehellä vihreät. Pojalla silmät muuttuivat sinisistä ruskeiksi, mutta kuitenkin niin, että ovat vaaleammat kuin omat selvästi ruskeat silmäni.

Pinni

mun biologian opettaja sanoi yläasteella, että vihreä ei ole silmien väri!! ja siis mulla on aivan selkeästi vihreät silmät... kyselin siltä siinä, että minkäs väriset silmät mulla sitten opettajan mielestä on... muttei suostunut katsomaan. ja näistä periytyvyyksistä puhuttiin sitten vain sinisistä ja ruskeista.
tuo, että kahdella sinisilmäisellä on ruskeasilmäinen lapsi - oli silloin ihan todistettavasti mahdollista. ruskeasilmäisyyttä on sekä R että r -tyyppiä. R on hallitsevampi kuin r. jolloin kahdella sinisilmäisellä voi olla r-tyyppiä mukana silmissään, ja kun tämä r periytyy kummaltakin vanhemmalta - on lapsella ruskeat silmät.
jos silmissä sitten on edes toiselta puolelta R -tyypin ruskeaa, tuloksena on aina ruskeat silmät.

Vihreä silmien väri on tavallaan ""mutaatio"", sillä yleisesti vain ruskea ja sininen periytyvät suoraan. En muista hienoja kiekuroita mitä tämä tieteen kielellä tarkoitti, mutta vihreä silmien väri joka tapauksessa on kuitenkin luonnon ihme, jota ei kai täysin osata selittää.

Yhteistyössä