silmien väri lapsen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mahdollista?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mahdollista?

Vieras
hei te jo äidit, tiedustelenkin että oletteko te törmänneet samaan kuin minä (kaverini lapsella täysin eri värise silmät kuin vanhemmillaan, ja eräällä toiselle tuttavallanikin sama homma) Niin eli siis että vauvalla ei ole kummaltakaan perittyä silmien väriä? mahdollista tosissaan?
Eli jos toinen vanhempi on ruskea silmäienn ja toinen sini niin vauvanlla kuitenkin on harmaat silmät, mahdollista? tietoat?
taikka tällä toisella tutullani on vauvalla kirkkkaa siniset silmät ja vanhemmilla vihreät ja aivan haalakan siniharmaat toisella... kiitokset vastauksista etukäteen, minua itseäni niin vain askarrutaa tämmöinen että ei luonnostaa sitten mukamas periydykään, vai?

Koulussa aikanaan opetettiin, että ruskea väri on dominoiva ja sininen resessiivinen eli sininen voi kulkea piilevänä, ruskea ei. Nyt luin jostain, että silmien väriin vaikuttaa useampi eri geeni ja että vanha sääntö on yksinkertaistettu. Toisaalta kaikki harmaan, vihreän ja sinisen nyanssit ovat tätä sinisilmäisyyttä, joka maailmanlaajuisessa mittakaavassa on kuitenkin harvinaista. Kyllä sinisilmäisillä voi olla vihreäsilmäisiä lapsia.

Minulla on vihreänsruskeat silmät ja lapsilla on yhdellä ihan saman väriset, toisella kirkakan oliivinvihreät ja kolmannella siniharmaat, jossa keltaista keskellä. Kahden ensin mainitun isällä on vihertävät ja kolmannen isällä siniharmaat silmät - ja jokaisessa tapauksessa olen itse äiti -;) ja isäkin on ihan varma!

Mutta minun vanhemmillani on siniset silmät eli joko geenejä on todella lukuisia tai sitten isäni ei olekaan isäni, mikä on epätodennäköistä, koska olen muuten hänen näköinen ja minulla on ihan hänen luonteensa.

Kahdella serkullani on siniset silmät vaikka vanhemmilla ruskeat ja vihreät silmät. Meillä sama juttu; miehelläni vihertävät ja minulla ruskeat, lapsella kuitenkin sinertävät.

Periytyminen on tosiaan huomattavasti monimuotoisempaa kuin koulussa opittiin. Erityisesti vihreä väri on yhteisvaikutteinen eli jos vanhemmilla on vähänkään vihertävää silmissään, lapsille voi tulla oikeastaan minkäväriset silmät vain. Vauva ja parisuhde-osastossa oli tästä pitempää keskustelua, jos haku toimii.

Jos kyseessä on pieni (alle 3v) lapsi, ei silmien väri välttämättä ole vielä se ""lopullinen"". Esim. vihreäsilmäistä vauvaa en ole koskaan nähnyt, vaikka suvussani suurin osa ihmisistä on vihreäsilmäisiä. Esim. omien lasteni silmät ovat alkaneet muuttumaan sinisestä vihreäksi vähän yli 3 vuotiaana.

AP:lle.
Mun mielestä asiaa kannattas tiadustella suoraan noiden lasten vanhemmilta.
Mielellään silleen ihmettelevään äänensävyyn.
Ja ehkä vielä mainita, että naapurin isännällä kyllä, on kumma kyllä ihan samansävyiset silmät kun tolla teitin pikkunupulla!

;)

Hyvä Lyyli! ;-)

Ja samallahan sitä voisi kommentoida vielä vauvan nenän muotoa ja hiusten väriä, onpas ne tosiaan aika tummat...!

No joo, sori ap, ihan asiallinen kysymys se oli.

Silmäläkärin mukaan silmien väri ei koskaan muutu, eli sama väri säilyy syntymästä asti. Kysyin viimeksi kun muissa asioissa ramppasin silmälääkärin luona. Ainoastaan tietyt harvinaiset sairaudet voi muuttaa väriä.
Valo ja ympäristö taasen voi vaikuttaa silmän väriin, tai että silmä heijastaa eri tavalla erilaisissa tilanteissa ja näin ollen sävyerot muuttuu.
Pienen lapsen silmä on yksinkertaisesti pieni, jolloin se valonmäärä minkä se haijastaa on myöskin pieni, jolloin sävy voi olla hieman eri kuin sitten kun lapsi kasvaa.
Itselläni on sini-vihreä-harmaat silmät, eli kaikilla on erimielipide väristä riippuen minkälaisessa ympäristössä olen ollut.

Tulee mieleen se yksi biisi: ""Silmät ihan niin kuin ...meidän mamilla, alakerran Ramilla.."" Heh.

Minä olen tässä pitkään miettinyt, että miten on mahdollista jotta meidän lapsestamme on tullut täydellisen sinisilmäinen blondi. Molemmat vanhemmat kun ovat tummia ja samoin myös isovanhemmat.

Olenkin kysellyt itseltäni ankaraan sävyyn, että mahtaako poika sittenkin olla postimiehen..?? Tosin tähän taloon postin jakaa pääosin nainen.

Äkkipäätä luulisin, ettei sillä silmienvärillä taida olla elämisen kannalta hirveesti merkitystä=)
Itselläni erittäin harvinaisen väriset silmät. En ikänä kuuna päivänä oo kellään nähny saman värisiä. Auringon valossa näyttävät lähinnä kellertävän ruskeilta ja hämärässä taas ruskehtavan vihreiltä (ota siitä sitten selvä) ja mustuaisen ympärillä selkeä sininen rengas.
Lapsillani yhdellä vaalean ruskeat silmät, toisella harmaat ja kolmannella vihreät. Heidän isällään harmaan vihreät.
Mutta ihan hyvin ollaan pärjätty=))

Naamioidaan tunnistamattomaksi? Hyvä idea! Näin syksyisin voi myös ulkoilla pelkästään pimeällä. Kun muut lapset menevät nukkumaan, hiivimme me salaa leikkimään hiekkalaatikolle..

Söpö kuva muuten teitin ihmelapsesta!

Meidän poika oli lähes kaksivuotiaaksi asti sinisilmäinen kuten äiti ja nykyään 9-vuotiaana silmät ovat ihan ruskeat kuten isällään. Ja katsoo kuka tahansa ja missä valossa niin tulos on sama.

Lähes kaikilla vauvoilla on syntyessään tummat, usein sinisävyiset silmät. Lopullinen silmien väri muodostuu ensimmäisen vuoden aikana. Silmien värin periytyminen on tosiaan monimutkaisempaa kuin luulisi, vanhempien silmien väristä ei juurikaan pysty päättelemään lapsen silmien väriä, etenkin jos ovat ""sekoituksia"". Sini- tai vihreäsilmäiselläkin saattaa olla piilevinä geeneinä mm. harmaata ja ruskeaa, sekä kaikkea muuta mahdollista väriä. Esimerkkinä tuttavapariskuntani, jossa molemmat vanhemmat vaaleita ja sinisilmäisiä. Esikoispoikansa myös vaalea ja sinisilmäinen mutta tytär onkin sitten tummahiuksinen ja ruskeasilmäinen :) Ja on muuten tyttö kuin kopio isänsä äidistä, tässä on vain tummaverisyys hypännyt yhden sukupolven yli.

Lapsemme on 3kk ja kaikki lähes kaikki ovat sanoneet että sinisert silmät lapselle jää. Meillä vanhemmilla on molemmilla oikein tumman ruskeat silmät. Saa nähdä millaiset silmät pojalla loppuen lopuksi on

Omenalle: Jopas on silmälääkärillä ollut erikoinen näkemys asiasta. Itselläni oli vielä 1 -vuotiaana siniset silmät ja sen jälkeen ne muuttuivat ruskeanvihreiksi, sinisestä ei ole häivähdystäkään. Kummipojan silmät olivat sairaalassa aivan tumman siniset ja nyt silmät ovat jo keskustasta muuttuneet ruskeiksi. Ikää lapsella on 10 kk ja veikkaan silmien olevan vielä jonakin päivänä kokonaan ruskeat. Aika monella vauvalla tosiaankin on syntyessään siniset silmät ja siitä ne sitten alkavat kehittymään eri värisiksi. Eikä kyse ole valosta tai sen heijastuksista ;)

Meidän pojalla (8v) on myös tuollaiset ""hassun"" ruskeat silmät. Eli kirkaassa auringonvalossa ovat jopa kellertävänruskeat ja hämärämmässä ruskeat, joissa välkähtelee vihreää.

Tytöllämme taas on nyt silmät muuttuneet aika tumman vihertäviksi. Kuopuspojan silmät taas ovat täysin siniharmaat, eikä häivähdystäkään vihreää, ainakaan vielä. Ikää 10kk.

Meillä vanhemmilla on molemmilla enemmän tai vähemmän vihertävät silmät ja ehkä harmaata taustalla. Ja ei varmasti ole ollut postimies asialla :)

Yhteistyössä