silmien värin periytymisestä

  • Viestiketjun aloittaja selventäkää
  • Ensimmäinen viesti
perinnöllisyys
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:57 JoannaH kirjoitti:
Mun äidillä on virheät silmät, isällä on siniset. Mulla ja keskimmäisellä sisaruksella on ruskeat silmät mutta nuorimmalla on siniset. :) Meiän ukkivainaalla on ollu ruskeat silmät, siitä kai mulle ja veljelle periytyny.
Ei voi ajatella niin, että jotain on periytynyt isovanhemmilta, sillä kaikki geenit periytyvät vanhemmilta. Jos rukeasilmäisen ukin lapsella ei ole ruskeat silmät, hänellä ei ole ruskean geeniä, koska se geeni on dominoiva ts. näkyy aina ilmiasussa. Näin ollen et ole voinut periä ruskeasilmäisyyttä tuolta ruskeasilmäisen ukin ei-ruskeasilmäiseltä lapselta. Kyseessä lienee siis erittäin harvinainen mutaatio, minkä tekee entistä harvinaisemmaksi se, että perheeseen on sattunut kaksi tällaista. Kiinnostaisi tietää myös teidän kaikkien sisarusten ja vanhempienne veriryhmät. Onko tiedossa?

Ruskeasilmäiset vanhemmat sen sijaan voivat saada sinisilmäisiä lapsia, jos heillä on piilevänä sinisen resessiivinen geeni. Karkeasti ilmaistuna heillä todennäköisyys sinisilmäiseen lapseen on 25% eli yksi neljästä.
 
elämä on
minun vanhemmillani molemmilla siniset silmät, meitä 4 sisarusta ja kaikilla eriväriset silmät eli vihreät, ruskeat, siniset ja puhtaan harmaat. minulla itselläni siis harmaat, miehelläni vihreät ja lapsellamme siniset. Ruskeaa löytyy isän suvusta kauempaa:) eikä siis tulisi ikinä itselle mieleen epäillä isää lapsen silmienvärin perusteella...eiköhän siinä tarvitse olla ihan muut epäilyt silloin kehissä?!
 
Periaatteessa
Sinisilmäiset voi saada vain sinisilmäisiä lapsia ja ruskeasilmäiset joko ruskea tai sinisilmäisiä lapsia, riippuen onko heidän ruskeasilmäisyytensä peritty molemmilta vai vain toiselta vanhemmalta. Harmaat ja vihreät silmät ovat sinisilmäisyyden muunnoksia ja niitä voi esiintyä kenellä vaan. Mutta niinkuin biologiassa yleensäkin poikkeuksen poikkeuksia ja geenimutaatioita tapahtuu, joten lapsen silmät voivat olla minkäläiset vain, jopa eripariset, jos sellainen kohdalle sattuu.
 
tulis harmaana
Minun ja miehen puolella ei ole ruskeasilmäisiä,minulla vihreät ja miehellä siniset.Yhdellä muksulla on toinen silmä sininen ja toinen ihan ruskea. =) Muill tenavilla on sitten siniset ja vihreet silmät.
 
MEILLÄ NÄIN:
Itselläni ja vanhemmillani(sekä kaikilla sisaruksillani) on vihreät silmät.
Miehelläni ja hänen isällään ruskeat, miehen äidillä ja siskolla vihreät.

Tytöllämme on ruskeat silmät. Nyt toista odotellaan, mahdollisuus ruskeisiin silmiin on vähän yli 50 prossaa ja vihreisiin vähän alle 50 prossaa. saa nähdä, sinisiin silmiin mahdollisuus n.5prossaa, jännä vaikka kellään ei perheessämme näin ole..
 
Miehelläni on tummanvihreät silmät,keskellä hivenen ruskeaa,mulla siniharmaat. Yhdellä lapsista on siniset,yhdellä siniharmaat,yhdellä sinivihreät ja kahdella tummanruskeat silmät. Eli kai minun miehellä sitten on se ruskeasilmäisyyden geeni,vaikkei sillä kunnolla ruskeat silmät olekaan...
 
No voi ärsytys, miehen isästä kun kukaan ei tiedä mitään (anoppi on kerran sanonut "käsipäivää" ja pim sai mieheni...) Niin ei toi toimi :( Tosin kokeilin kaikki vaihtoehdot ja kaikilla tuli sama tulos, yli 50% ruskeaa ja n 20% sinistä. Vaan väärin meni esikon kohdalla ;)<br><br>
 
ggg
Vihreä väri on mutaatio eli sen kantaja voi kantaa mitä vain väriä geeneissään: ruskea, sininen, ja se vihreä. Näin olen oppinut. Eli ihan sama isä varmaan :wave: :)
Eli vihreä ei ole ns varsinainen silmien väri vaan oikeiden silmänvärien mutaatio.
 
kysynpä vaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:38 vieras kirjoitti:
Muistelen peruskoulun tunneilta 15 vuoden takaa..

Silmien värejä on vain kahta, sininen ja ruskea. Eli vihreät luetaan myös sinisiksi silmiksi. Ja ruskea väri on vallitseva ominaisuus, eli jos saat jommalta kummalta vanhemmalta ruskean geenit, sinulla on ruskeat silmät ja sininen "väistyy". Eli sinisilmäisillä vanhemmilla eli jos molemmat sinisilmäisiä, ei voi geeniperimäteorian mukaan olla ruskeasilmäisiä lapsia. Koska jos on siniset/ vihreät silmät, ei perimässä voi olla ruskeasilmäisyyden geeniä.

Ja jos olet saanut molemmilta vanhemmilta ruskeasilmäisyyden geenin, kaikki lapset ovat myös ruskeasilmäisiä, koska silloin ei voi muuta perimää saada kuin ruskeat ja se "voittaa" sinisen vaikka lapsi saisikin toiselta vanhemmalta sinisten silmien geenit.
Ymmärsikö..? :)


Mites minä sitten, kun silmät on reunoilta vihreät ja keskeltä ruskeat?
 
fff
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:30 vieras kirjoitti:
Silmien väri voi periytyä isovanhemmiltakin ja ehkä myös kauempaakin. Sinisilmäiset vanhemmat voivat saada ruskeasilmäisiäkin lapsia, jos suvussa on ruskeasilmäisiä.
Ei voi. Mieheni selitti kerran sen kaaviolla jonka oli oppinut lukiossa. Aivan selkee ja simppeli juttu: sinisilmäiset EIVÄT voi saada ruskeasilmäisiä!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:46 NiksiNella kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:38 vieras kirjoitti:
Muistelen peruskoulun tunneilta 15 vuoden takaa..

Ja ruskea väri on vallitseva ominaisuus, eli jos saat jommalta kummalta vanhemmalta ruskean geenit, sinulla on ruskeat silmät ja sininen "väistyy".
Ei pidä paikkaansa, mun miehellä ja hänen koko suvullaan on ruskeat silmät, mulla sini-vihreät. Kahdella lapsellamme on ruskeat silmät, mutta tällä nuorimmaisella kauniin siniset =)
aivan, meidän vanhemmilla on ruskeat silmät, mulla kans ruskeat mutta siskolla siniset . Ruskea ei ole se vallitseva kuitenkaan :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 13:04 fff kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:30 vieras kirjoitti:
Silmien väri voi periytyä isovanhemmiltakin ja ehkä myös kauempaakin. Sinisilmäiset vanhemmat voivat saada ruskeasilmäisiäkin lapsia, jos suvussa on ruskeasilmäisiä.
Ei voi. Mieheni selitti kerran sen kaaviolla jonka oli oppinut lukiossa. Aivan selkee ja simppeli juttu: sinisilmäiset EIVÄT voi saada ruskeasilmäisiä!!!
Tottakai voivat, geeneissä kun on myös ne isovanhempien genotyypit olemassa ja jos isovanhemmissa on sinisilmäisiä niin jossain vaiheessa se voi pullahtaa esiin. T: kahden ruskeasilmäisen vanhemman ja yhden vihreäsilmäisen siskon ruskeasilmäinen sisar.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 13:04 fff kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:30 vieras kirjoitti:
Silmien väri voi periytyä isovanhemmiltakin ja ehkä myös kauempaakin. Sinisilmäiset vanhemmat voivat saada ruskeasilmäisiäkin lapsia, jos suvussa on ruskeasilmäisiä.
Ei voi. Mieheni selitti kerran sen kaaviolla jonka oli oppinut lukiossa. Aivan selkee ja simppeli juttu: sinisilmäiset EIVÄT voi saada ruskeasilmäisiä!!!

Kokeiles tuolla linkin automaatilla, laita vanhemmille siniset silmät ja isovanhemmille ruskeat. Katso kuinka mahdotonta se on...
 
HALOO!

Kaikki tuntuu täällä olevan asiantuntijoita jonkin lukioaikaisen periaatteen opittuaan. Ensinnäkin, perimä EI OLE niin yksinkertaista, että sen voisi jollain simppelillä kaavalla 100%:n varmuudella laskea. Toiseksi: itse aivan hiljattain Helsingin yliopiston perinnöllisyysstieteen professorin kanssa keskustelleena tiedän sen verran, ettei silmän värin periytymistä tunneta vielä täysin - tietyt periaatteet tuntuvat pätevän useimmiten, mutta täysin selvillä noiden silmän väriin vaikuttavien alleellien määrästä (edes), kombinaatioista ja niiden ilmenemisestä ei olla!

Omasta kokemuksestani voin kertoa, että meidän suvussa on myös aika jännästi nuo silmän värit periytyneet, mutta ei ole epäselvyyttä sukulaisuussuhteesta, koska geenitutkimuksia on tehty, kylläkin liittyen yhteen perinnöllisees sairauteen. Tai sitten on vain harvinaisen paljon mutaatioita, mikä voi toki sekin pitää paikkansa. On nimittäin, pilkullista, eriväristä silmäparia ja tätini silmät jopa alkoivat vaihtaa väriä aikuisiällä. (Hänellä tosin eräs silmäsairaus josta johtuen ruskeat silmät alkoivat muuttua sinisiksi...)
 
sissy
Etsiskelin tässä netissä just sitä, että mitä puhutaan vihreänruskeista silmistä. Mulla on sellaiset, äidillä tummanruskeat ja isällä kauniit vaaleansiniset. Yhdellä siskolla jännittävät sekaväriset, joissa kaikenlaisia pilkkuja, kolmella muulla sisaruksella huomiotaherättävän siniset mutta eri sävyasteissa. Eli geenit näkyvät menevän sikinsokin, muut sukulaisuusominaisuudet näyttäytyvät muissakin kuin silmien värissä. Mutta minuun aina kiinnitettiin huomiota, kun silmät olivat normaalivalossa kuin vihreät kissansilmät mutta hämärässä ruskeat. Mulle on sanottu että onpa sulla 'jännät silmät', ja muustakin olemuksestani on huomauteltu, vaikka olen tasan tarkkaan suomalainen. Ulkomailla asuessani en ole kohdannut vastaavia kommentteja!! Valitettavaa, jos suomalaiset ovat liian fasisteja sinisilmäisyydessään
 
Pippa
Alkuperäinen kirjoittaja sissy:
Etsiskelin tässä netissä just sitä, että mitä puhutaan vihreänruskeista silmistä. Mulla on sellaiset, äidillä tummanruskeat ja isällä kauniit vaaleansiniset. Yhdellä siskolla jännittävät sekaväriset, joissa kaikenlaisia pilkkuja, kolmella muulla sisaruksella huomiotaherättävän siniset mutta eri sävyasteissa. Eli geenit näkyvät menevän sikinsokin, muut sukulaisuusominaisuudet näyttäytyvät muissakin kuin silmien värissä. Mutta minuun aina kiinnitettiin huomiota, kun silmät olivat normaalivalossa kuin vihreät kissansilmät mutta hämärässä ruskeat. Mulle on sanottu että onpa sulla 'jännät silmät', ja muustakin olemuksestani on huomauteltu, vaikka olen tasan tarkkaan suomalainen. Ulkomailla asuessani en ole kohdannut vastaavia kommentteja!! Valitettavaa, jos suomalaiset ovat liian fasisteja sinisilmäisyydessään
Mikäs vastaus tässä muka oli? Leuhkit vain "jännittävillä" silmilläsi.
 
"Incognito"
Lueskelin täältä muutamia kommentteja, en siis kaikkia, joten en ole ihan sataprosenttisen varma että jos toistan samaa kuin joku toinen... Mutta siis kyllä, lukiossa (lukuvuonna 2010-2011) biologian 2 kurssilla käytiin läpi yleisesti periytymistä, mm. silmien väreihin liittyen. Silmienväriin vaikuttavat geenit sijaitsevat siis tietyssä kohdassa, lokuksessa. Ja koska lapsi saa molemmilta vanhemmiltaan geenejä, on näitä silmien väriin vaikuttavia lokuksia (ainakin) kaksi. Riippuu sitten vanhempien geeneistä, onko molemmissa/toisessa lokuksessa dominoiva ruskea (hallitseva), vai molemmissa/toisessa resessiivinen (vetäytyvä) sininen. Käytimme YKSINKERTAISTA taulukointi menetelmää, jossa dominoivat piirteet merkittiin resessiivisen piirteen isolla kirjaimella. Silmien värissä ruskea on dominoiva, ja sininen on resessiivinen, joten ruskeaa merkitään isolla (S) kirjaimella, ja sinistä pienellä (s) kirjaimella (ja kirjaimellahan ei sinänsä ole väliä, tärkeintä ehkä on että dominoiva on iso kirjain, jotta ajatukset eivät mene sekaisin). Ihmisellä voi olla joko täysin ruskeat silmät (SS), täysin siniset (ss) tai ruskeat silmät, joissa resessiivinä sininen (Ss). Ja näiden avulla voidaan päätellä lasten MAHDOLLISET silmien värit, jos mutaatiota ei oteta huomioon.
Eli esimerkkinä vaikka:
A (SS) saa B:n (ss) kanssa lapsen, on todennäköistä että lapsella C on päällepäin ruskeat silmät, mutta sininen silmien väri on mukana resessiivisenä (Ss).

Jos C (Ss) sitten hankkii lapsia D:n (Ss) kanssa, on 25% varmuus että lapsi on sinisilmäinen (ss), 25% lapsi on ruskeasilmäinen (SS), 50% että lapsella on resessiivinä siniset silmät, mutta päälle näkyy dominoivana ruskea väri.

Jos C kuitenkin päätyy hankkimaan lapsia E:n (SS) kanssa, lopputuloksena on 50% ruskea, 50% ruskea+sininen resessiivi.

Jos laskutoimitus olisikin Ss+ss, olisi tuloksena 50% ruskea+sininen resessiivi ja 50% sinisilmäisiä.

Ja tosiaan, kuten aikaisemmin täällä sanottiin niin silmien väriin voi vaikuttaa erikoisella tavalla mutaatio. Itsellä on mm. ruskeat silmät, mutta niissä on häivähdys oliivin vihreää ja hunajaa/meripihkaa, ja veljelläni taas on tumman ruskeat silmät. Äidin silmien väri on ruskea ja isän sininen.
 
"vieras"
[QUOTE="Incognito";24252556]Lueskelin täältä muutamia kommentteja, en siis kaikkia, joten en ole ihan sataprosenttisen varma että jos toistan samaa kuin joku toinen... Mutta siis kyllä, lukiossa (lukuvuonna 2010-2011) biologian 2 kurssilla käytiin läpi yleisesti periytymistä, mm. silmien väreihin liittyen. Silmienväriin vaikuttavat geenit sijaitsevat siis tietyssä kohdassa, lokuksessa. Ja koska lapsi saa molemmilta vanhemmiltaan geenejä, on näitä silmien väriin vaikuttavia lokuksia (ainakin) kaksi. Riippuu sitten vanhempien geeneistä, onko molemmissa/toisessa lokuksessa dominoiva ruskea (hallitseva), vai molemmissa/toisessa resessiivinen (vetäytyvä) sininen. Käytimme YKSINKERTAISTA taulukointi menetelmää, jossa dominoivat piirteet merkittiin resessiivisen piirteen isolla kirjaimella. Silmien värissä ruskea on dominoiva, ja sininen on resessiivinen, joten ruskeaa merkitään isolla (S) kirjaimella, ja sinistä pienellä (s) kirjaimella (ja kirjaimellahan ei sinänsä ole väliä, tärkeintä ehkä on että dominoiva on iso kirjain, jotta ajatukset eivät mene sekaisin). Ihmisellä voi olla joko täysin ruskeat silmät (SS), täysin siniset (ss) tai ruskeat silmät, joissa resessiivinä sininen (Ss). Ja näiden avulla voidaan päätellä lasten MAHDOLLISET silmien värit, jos mutaatiota ei oteta huomioon.
Eli esimerkkinä vaikka:
A (SS) saa B:n (ss) kanssa lapsen, on todennäköistä että lapsella C on päällepäin ruskeat silmät, mutta sininen silmien väri on mukana resessiivisenä (Ss).

Jos C (Ss) sitten hankkii lapsia D:n (Ss) kanssa, on 25% varmuus että lapsi on sinisilmäinen (ss), 25% lapsi on ruskeasilmäinen (SS), 50% että lapsella on resessiivinä siniset silmät, mutta päälle näkyy dominoivana ruskea väri.

Jos C kuitenkin päätyy hankkimaan lapsia E:n (SS) kanssa, lopputuloksena on 50% ruskea, 50% ruskea+sininen resessiivi.

Jos laskutoimitus olisikin Ss+ss, olisi tuloksena 50% ruskea+sininen resessiivi ja 50% sinisilmäisiä.

Ja tosiaan, kuten aikaisemmin täällä sanottiin niin silmien väriin voi vaikuttaa erikoisella tavalla mutaatio. Itsellä on mm. ruskeat silmät, mutta niissä on häivähdys oliivin vihreää ja hunajaa/meripihkaa, ja veljelläni taas on tumman ruskeat silmät. Äidin silmien väri on ruskea ja isän sininen.[/QUOTE]

Näinpä. On kohtalaisen yleistä, että ruskeasilmäisillä vanhemmilla on sinisilmäinen lapsi. Jos taas sinisilmäisillä vanhemmilla on ruskeasilmäinen lapsi, niin silloin on tapahtunut geeneissä mutaatio.
 

Yhteistyössä