perinnöllisyys
\
Ruskeasilmäiset vanhemmat sen sijaan voivat saada sinisilmäisiä lapsia, jos heillä on piilevänä sinisen resessiivinen geeni. Karkeasti ilmaistuna heillä todennäköisyys sinisilmäiseen lapseen on 25% eli yksi neljästä.
Ei voi ajatella niin, että jotain on periytynyt isovanhemmilta, sillä kaikki geenit periytyvät vanhemmilta. Jos rukeasilmäisen ukin lapsella ei ole ruskeat silmät, hänellä ei ole ruskean geeniä, koska se geeni on dominoiva ts. näkyy aina ilmiasussa. Näin ollen et ole voinut periä ruskeasilmäisyyttä tuolta ruskeasilmäisen ukin ei-ruskeasilmäiseltä lapselta. Kyseessä lienee siis erittäin harvinainen mutaatio, minkä tekee entistä harvinaisemmaksi se, että perheeseen on sattunut kaksi tällaista. Kiinnostaisi tietää myös teidän kaikkien sisarusten ja vanhempienne veriryhmät. Onko tiedossa?Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:57 JoannaH kirjoitti:Mun äidillä on virheät silmät, isällä on siniset. Mulla ja keskimmäisellä sisaruksella on ruskeat silmät mutta nuorimmalla on siniset. Meiän ukkivainaalla on ollu ruskeat silmät, siitä kai mulle ja veljelle periytyny.
Ruskeasilmäiset vanhemmat sen sijaan voivat saada sinisilmäisiä lapsia, jos heillä on piilevänä sinisen resessiivinen geeni. Karkeasti ilmaistuna heillä todennäköisyys sinisilmäiseen lapseen on 25% eli yksi neljästä.