silmien värin periytymisestä

• Viestiketjun aloittaja selventäkää
  • Ensimmäinen viesti
selventäkää
mun vanhemmat molemmat on vihreäsilmäsiä. mulla on vihreet silmät ja siskolla oikein siniset. nyt oon miettinyt et onko meillä sama isä. siskossa ei mitään samaa kuin isässä.

Muistelen peruskoulun tunneilta 15 vuoden takaa..

Silmien värejä on vain kahta, sininen ja ruskea. Eli vihreät luetaan myös sinisiksi silmiksi. Ja ruskea väri on vallitseva ominaisuus, eli jos saat jommalta kummalta vanhemmalta ruskean geenit, sinulla on ruskeat silmät ja sininen "väistyy". Eli sinisilmäisillä vanhemmilla eli jos molemmat sinisilmäisiä, ei voi geeniperimäteorian mukaan olla ruskeasilmäisiä lapsia. Koska jos on siniset/ vihreät silmät, ei perimässä voi olla ruskeasilmäisyyden geeniä.

Ja jos olet saanut molemmilta vanhemmilta ruskeasilmäisyyden geenin, kaikki lapset ovat myös ruskeasilmäisiä, koska silloin ei voi muuta perimää saada kuin ruskeat ja se "voittaa" sinisen vaikka lapsi saisikin toiselta vanhemmalta sinisten silmien geenit.
Ymmärsikö..? :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:38 vieras kirjoitti:

Silmien värejä on vain kahta, sininen ja ruskea. Eli vihreät luetaan myös sinisiksi silmiksi. Ja ruskea väri on vallitseva ominaisuus, eli jos saat jommalta kummalta vanhemmalta ruskean geenit, sinulla on ruskeat silmät ja sininen "väistyy". Eli sinisilmäisillä vanhemmilla eli jos molemmat sinisilmäisiä, ei voi geeniperimäteorian mukaan olla ruskeasilmäisiä lapsia. Koska jos on siniset/ vihreät silmät, ei perimässä voi olla ruskeasilmäisyyden geeniä.

Ja jos olet saanut molemmilta vanhemmilta ruskeasilmäisyyden geenin, kaikki lapset ovat myös ruskeasilmäisiä, koska silloin ei voi muuta perimää saada kuin ruskeat ja se "voittaa" sinisen vaikka lapsi saisikin toiselta vanhemmalta sinisten silmien geenit.
Poikkeus vahvistaa säännön kuten tuolla yllä jo kerroin. :wave:

Ei muute pidä paikkaansa tuo et ruskeat silmät periytyy aina, veljen pojalla aivan äitinsä siniset silmät ja veljelläni ruskeat...
Ja kyllä, olen itsekin miettinyt onko isä varmasti tämä oletettu henkilö, eli veljeni, mutta lapsen äiti olisi suostunut isyystestiin, joten tuskin hänellä mitään salattavaa on :D

Fiona71 harmaana
\

Noup, ei pidä paikkaansa :attn: Erään perinnöllisyslääkärin sanoja lainatakseni: perimä ei ole niin yksinkertaista kuin koulubiologia opettaa!

Tätä samaa kysyi nimittäin joku epätoivoinen äiti lehden palstalla, kun olivat molemmat sinisilmäisiä miehensä kanssa ja lapsella ruskeat.
Oli alkanut tulemaan sukulaisilta kommenteja niin, että mieskin oli alkanut epäilemään :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:40 Uska kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:31 Joy Division kirjoitti:
http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html
Meillä ei pitäisi tulla ruskeä silmäistä lasta,mutta pojulla on tummanruskeat silmät :whistle:
Melkein jokaiseen sääntöön on poikkeus, tässä tapauksessa mutaatio :) Onko isovanhemmilla ruskeita silmiä?

PahaSilmä
\

Nykyään tiedetään, ettei se noin yksinkertaista ole, vaan silmien väri määräytyy useamman eri geenin perusteella.

Khimaira
\

Ja ruskea väri on vallitseva ominaisuus, eli jos saat jommalta kummalta vanhemmalta ruskean geenit, sinulla on ruskeat silmät ja sininen "väistyy".
Ei pidä paikkaansa, mun miehellä ja hänen koko suvullaan on ruskeat silmät, mulla sini-vihreät. Kahdella lapsellamme on ruskeat silmät, mutta tällä nuorimmaisella kauniin siniset =)

\
\
Meillä ei pitäisi tulla ruskeä silmäistä lasta,mutta pojulla on tummanruskeat silmät :whistle:
sekä mun isällä että miehen isällä on molemmilla ruskeat silmät, meillä taas miehen kanssa molemmilla siniset. meidän esikoisella on ruskeat vaikka noiden laskelmien mukaan ei meille pitäis tulla ruskeasilmäistä lasta :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:45 Joy Division kirjoitti:
\
\
Melkein jokaiseen sääntöön on poikkeus, tässä tapauksessa mutaatio :) Onko isovanhemmilla ruskeita silmiä?
Yhdellä,mutta siltikään ei pitäisi tulla :D

Tässä täytyy alkaa miettimään joskos yön pimeydessä oletettu mies ei olisikaan oma vaan naapurin Erkki. :whistle: :LOL: :D ;)

Mun äidin vanhemmilla on molemmilla ollut ruskeat silmät..
Heillä 3 ruskeasilmäistä tyttöä, yksi sinisilmäinen poika.

Yhdellä tädeistäni on ruskeasilmäinen poika, toisella vihreäsilminen tyttö, mulla itselläni on rukskeat silmät, samoin kolmella lapsellani, veljelläni on vihreät silmät, samoin hänen molemmilla pojillaan ja enoni tytöllä ja hänen kolmella lapsella siniset silmät..

Joten ei ihan niin yksinkertaista, et aina tulis ruskeat silmät jos vanhemmilla näin on B)

Ja mulle on sanottu, et tilastollisesti se neljännellä lapsella olis vihreät tai siniset silmät, kun mulla siis ruskeat, saa nähdä sit kuin käy jos joskus sen neljännen saisin ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:46 NiksiNella kirjoitti:
\

Ja ruskea väri on vallitseva ominaisuus, eli jos saat jommalta kummalta vanhemmalta ruskean geenit, sinulla on ruskeat silmät ja sininen "väistyy".
Ei pidä paikkaansa, mun miehellä ja hänen koko suvullaan on ruskeat silmät, mulla sini-vihreät. Kahdella lapsellamme on ruskeat silmät, mutta tällä nuorimmaisella kauniin siniset =)
Siis, kyllä teidän kohdalla ainakin voi pitää: miehelläsi voi olla väistyvänä ominaisuutena sinisilmäisyys, mutta ei näy koska ruskea vallitseva. Lapsesi on saanut isältään tämän sinisilmäisyysgeenin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:57 harmis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:43 vieras kirjoitti:
mites kun on sekavärisiä silmiä?
tätä mäkin mietin, kun itsellä ihan sekaväriset silmät, vihreää sinistä ja ruskeaa löytyy. :D
Yleensä joku väri kuitenkin on se hallitseva :) Esim. mulla on harmaavihreät ruskeilla pilkuilla, mut vihreiksi ne aina merkitsen :p

Siis, voi ruskeasilmäinen saada sinisilmäisiä, vaikka ruskea onkin vallitseva. Eli jos ruskeasilmäinen isä saanut omilta vanhemmiltaan toiselta sinisten silmien geenit, toiselta ruskeiden, hänellä on ruskeat silmät mutta myös sinisilmäisyyden geenit peittyvänä. Kai jokaisella on tiedossa että jokaista geeniä on kaksin kappalein, toinen äitiltä, toinen isältä.. Ja kun tämä ruskeasilmäinen isä saa lapsen sinisilmäisen äidin kanssa, voi lapsi periä isältää joko siniset tai ruskeat silmät, riippuen kumpi geeni on sattunut siihen siittiöön sattumaan..

Yhteistyössä