selventäkää
mun vanhemmat molemmat on vihreäsilmäsiä. mulla on vihreet silmät ja siskolla oikein siniset. nyt oon miettinyt et onko meillä sama isä. siskossa ei mitään samaa kuin isässä.
Poikkeus vahvistaa säännön kuten tuolla yllä jo kerroin. :wave:Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:38 vieras kirjoitti:Muistelen peruskoulun tunneilta 15 vuoden takaa..
Silmien värejä on vain kahta, sininen ja ruskea. Eli vihreät luetaan myös sinisiksi silmiksi. Ja ruskea väri on vallitseva ominaisuus, eli jos saat jommalta kummalta vanhemmalta ruskean geenit, sinulla on ruskeat silmät ja sininen "väistyy". Eli sinisilmäisillä vanhemmilla eli jos molemmat sinisilmäisiä, ei voi geeniperimäteorian mukaan olla ruskeasilmäisiä lapsia. Koska jos on siniset/ vihreät silmät, ei perimässä voi olla ruskeasilmäisyyden geeniä.
Ja jos olet saanut molemmilta vanhemmilta ruskeasilmäisyyden geenin, kaikki lapset ovat myös ruskeasilmäisiä, koska silloin ei voi muuta perimää saada kuin ruskeat ja se "voittaa" sinisen vaikka lapsi saisikin toiselta vanhemmalta sinisten silmien geenit.
Ymmärsikö..?
Meillä ei pitäisi tulla ruskeä silmäistä lasta,mutta pojulla on tummanruskeat silmätAlkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:31 Joy Division kirjoitti:http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html
Noup, ei pidä paikkaansa :attn: Erään perinnöllisyslääkärin sanoja lainatakseni: perimä ei ole niin yksinkertaista kuin koulubiologia opettaa!Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:38 vieras kirjoitti:Muistelen peruskoulun tunneilta 15 vuoden takaa..
Silmien värejä on vain kahta, sininen ja ruskea. Eli vihreät luetaan myös sinisiksi silmiksi. Ja ruskea väri on vallitseva ominaisuus, eli jos saat jommalta kummalta vanhemmalta ruskean geenit, sinulla on ruskeat silmät ja sininen "väistyy". Eli sinisilmäisillä vanhemmilla eli jos molemmat sinisilmäisiä, ei voi geeniperimäteorian mukaan olla ruskeasilmäisiä lapsia. Koska jos on siniset/ vihreät silmät, ei perimässä voi olla ruskeasilmäisyyden geeniä.
Ja jos olet saanut molemmilta vanhemmilta ruskeasilmäisyyden geenin, kaikki lapset ovat myös ruskeasilmäisiä, koska silloin ei voi muuta perimää saada kuin ruskeat ja se "voittaa" sinisen vaikka lapsi saisikin toiselta vanhemmalta sinisten silmien geenit.
Ymmärsikö..?
Melkein jokaiseen sääntöön on poikkeus, tässä tapauksessa mutaatio Onko isovanhemmilla ruskeita silmiä?Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:40 Uska kirjoitti:\Meillä ei pitäisi tulla ruskeä silmäistä lasta,mutta pojulla on tummanruskeat silmätAlkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:31 Joy Division kirjoitti:http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html
Nykyään tiedetään, ettei se noin yksinkertaista ole, vaan silmien väri määräytyy useamman eri geenin perusteella.Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:38 vieras kirjoitti:Muistelen peruskoulun tunneilta 15 vuoden takaa..
Ymmärsikö..?
Ei pidä paikkaansa, mun miehellä ja hänen koko suvullaan on ruskeat silmät, mulla sini-vihreät. Kahdella lapsellamme on ruskeat silmät, mutta tällä nuorimmaisella kauniin siniset =)Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:38 vieras kirjoitti:Muistelen peruskoulun tunneilta 15 vuoden takaa..
Ja ruskea väri on vallitseva ominaisuus, eli jos saat jommalta kummalta vanhemmalta ruskean geenit, sinulla on ruskeat silmät ja sininen "väistyy".
sekä mun isällä että miehen isällä on molemmilla ruskeat silmät, meillä taas miehen kanssa molemmilla siniset. meidän esikoisella on ruskeat vaikka noiden laskelmien mukaan ei meille pitäis tulla ruskeasilmäistä lastaAlkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:40 Uska kirjoitti:\Meillä ei pitäisi tulla ruskeä silmäistä lasta,mutta pojulla on tummanruskeat silmätAlkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:31 Joy Division kirjoitti:http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html
Yhdellä,mutta siltikään ei pitäisi tullaAlkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:45 Joy Division kirjoitti:\Melkein jokaiseen sääntöön on poikkeus, tässä tapauksessa mutaatio Onko isovanhemmilla ruskeita silmiä?Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:40 Uska kirjoitti:\Meillä ei pitäisi tulla ruskeä silmäistä lasta,mutta pojulla on tummanruskeat silmätAlkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:31 Joy Division kirjoitti:http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html
Siis, kyllä teidän kohdalla ainakin voi pitää: miehelläsi voi olla väistyvänä ominaisuutena sinisilmäisyys, mutta ei näy koska ruskea vallitseva. Lapsesi on saanut isältään tämän sinisilmäisyysgeenin.Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:46 NiksiNella kirjoitti:\Ei pidä paikkaansa, mun miehellä ja hänen koko suvullaan on ruskeat silmät, mulla sini-vihreät. Kahdella lapsellamme on ruskeat silmät, mutta tällä nuorimmaisella kauniin siniset =)Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:38 vieras kirjoitti:Muistelen peruskoulun tunneilta 15 vuoden takaa..
Ja ruskea väri on vallitseva ominaisuus, eli jos saat jommalta kummalta vanhemmalta ruskean geenit, sinulla on ruskeat silmät ja sininen "väistyy".
tätä mäkin mietin, kun itsellä ihan sekaväriset silmät, vihreää sinistä ja ruskeaa löytyy.Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:43 vieras kirjoitti:mites kun on sekavärisiä silmiä?
Yleensä joku väri kuitenkin on se hallitseva Esim. mulla on harmaavihreät ruskeilla pilkuilla, mut vihreiksi ne aina merkitsenAlkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:57 harmis kirjoitti:\tätä mäkin mietin, kun itsellä ihan sekaväriset silmät, vihreää sinistä ja ruskeaa löytyy.Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:43 vieras kirjoitti:mites kun on sekavärisiä silmiä?