Sillon kun vielä kävitte koulua.

Varsinkin ala-astetta. Niin saitteko joka vuonna uuden repun, penaalin ja vaatteita?

Meillä kun oli tapana ostaa aina ekalle päivällä jotkut kivat vaatteet ja ainakin uudet kynät ja penaalikin yleensä. Reppua ei kyllä joka vuosi vaihdettu.

Ukko vaan oli ihan ihmeissään, kun asia tuli puheeks, tällä oli melki koko ala-asteen sama reppu ja muutkin. Onko se muka eriasia tytöllä kun pojilla? :|

Kyllä! Jostain kumman syystä juuri ekana koulupäivänä piti olla uudet vaatteet :eek:
Ylä-asteella ja lukiossa ei sentään enää reput ja penalit vaihtuneet joka vuosi, mutta uutta vaatetta piti olla B)

Luulen, että pojilla on vähän toinen juttu. Veikkaan että omakin mieheni käytti samaa reppua niin pitkään kuin saumat kesti :LOL:

Mä en ihan oikeasti muista millainen reppu mulla oli, luultavasti vaaleanpunainen.. :whistle: Enkä muista sitäkään että uusittiinkö se joka vuosi, tuskin!
Mutta kyniä ja kumeja sun muuta sälää käytiin aina äidin kanssa hommaamassa, vaatteitakin muistaakseni. :)

No juu - meillä ei liiemmin shoppailtu. En muista, kuinka usein sain uuden repun, mutta ihan varmasti tiedän, että en ainakaan joka vuosi. Kyniä ja kumeja hain itse Tiimarista (oli meidän koulun vieressä melkein) kuten muutkin luokkakaverini, mutta ei niistäkään tainnut kukaan huolehtia ennen koulun alkua.

Joka vuosi hankittiin uudet "kouluvaatteet" syksyksi, joko kaupasta ostettiin tai äiti ompeli. Uusi reppu kuului myös varustukseen, samoin penaaliin uutta krääsää B)
Ihan sama juttu meillä, isäntä oli ihan :eek: kun kerroin tästä meidän traditiosta. Hää käytti samaa reppua koko peruskoulun ajan, vaatetta nyt tietty ostettiin, mutta ei mitenkään erityisesti juuri uutta lukuvuotta varten.

kinuski
Sain joka vuosi uuden repun, ja välillä muutenkin jos löytyi joku kiva. Ja vaatteita nyt pakostakin kun entiset kävi pieniksi. Vähän isompana sain sitten rahaa jolla käydä kavereiden kanssa ostamassa kyniä, kumeja ja tilpehööriä. Mies sanoi että ei hän muista saiko uusia reppuja miten usein, ja ammattikoulussa oli kuulemma muovipussissa kirjat :D.

vieras
Muistaakseni joka toinen vuosi sain uuden, ja vaatteita äiti teki aina silloin kun oli tarvis (kunnes tuli se aika jolloin liikaa kiusattiin kun oli äitin tekemät eikä kaupan vaatteet päällä :(

Mä taisin saada, mutta omat lapset ei nykyään kyllä saa! Ne saa uusia vaatteita jatkuvasti niin paljon, ettei koulun alkuun enää erikseen tule hankittua ja tyttö sai repunkin tuossa kesällä, joten saa sama kelvata kouluun.
Pojalle on nyt uudet vaatteet, mutta luultavasti ne on liian kuumat huomiseksi ja tyttö on saanu varmaan 10 toppia kesän aikana, joku niistä saa kelvata kouluun.

Uudet kynät ja kumit taisin saada joka vuosi, mut reppua ja penaalia ei uusittu kuin silloin tällöin. Muistaakseni ala-asteella mulla oli kaks erilaista reppua ja sit yläasteelle ostettiin seuraava. Uutta vaatetta ostettiin tarpeen mukaan, suurimmaksi osaksi äiti ompeli niitä itse tai toi töistä.

kaikki piti aina olla uutta :D :kieh:

Nyt omien lasten kanssa on sovittu, että joka toinen vuosi saavat uuden repun ja penaalin (ei kyllä pojilla kauempaa kestäkään!!), vaatteita ostetaan aina tarpeen mukaan, ei erityisesti juuri koulun alkua varten.

Mulla oli 1-7 luokkaan asti sama reppu kunnes ostin itse uuden repun.
molemmat on vielä tallessa/käytössä.
penaaleita kyllä oli useampi mutta en muista että koulujen alkua olisi hehkutettu vaatteilla. hiukset äiti saattoi leikata jos pyysi.

vieras
Muistan saaneeni ensimmäistä kertaa uutta vaatetta 9. luokan päättäjäisiin. Siis niin että menin kauppaan ja sain valita. Muut olivat serkun vanhoja tai sain ne pukilta ja olivat jotain halpakauppavaatteita äidin ostamia.

Mitään uutta en koulua varten saanut. Yh-perheen vanhinlapsi. Nuorempi sisko oli pulskempi ja sai näin jälkikäteen kun miettii, enemmän vaatteita kuin minä, koska serkku oli hoikka myös. Me siskon kanssa samankokoisia.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muistan saaneeni ensimmäistä kertaa uutta vaatetta 9. luokan päättäjäisiin. Siis niin että menin kauppaan ja sain valita. Muut olivat serkun vanhoja tai sain ne pukilta ja olivat jotain halpakauppavaatteita äidin ostamia.

Mitään uutta en koulua varten saanut. Yh-perheen vanhinlapsi. Nuorempi sisko oli pulskempi ja sai näin jälkikäteen kun miettii, enemmän vaatteita kuin minä, koska serkku oli hoikka myös. Me siskon kanssa samankokoisia.
Reppua en tainnut omistaa. Joku halpa putkilaukku taisi olla. Penaaleja sain kai syntymäpäivälahjaksi.

vieras
Oli sittenkin reppu kun aloitin koulun. Sellainen ruskea kuin olisi tehty paperin ja nahan sekoituksesta, jotain ruskeaa puuvillaa kai, ehkä metsästykseen tai kalastukseen tarkoitettu. Kai vähän katsottiin sitä koulussa, ja ehkä vähän kiusauksen tapaista, ja sain sitten sen putkilaukun.

Yhteistyössä