SILLISALAATTI!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maripauliina harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maripauliina harmaa

Vieras
Moi, kiinnostuneena olen lukenut sun aloittamaaketjua, kun meillä samaa ongelmaa. Tyttö 2v5kk, käy kyllä pissalla potalla, mutta ei kakalla, vaikka kuinka houkuttelee.. Ei tarrat kelpaa(sanoi vaan että en halua, kun kerroin et saa tarran kun tekee kakan pottaan)Pitää siis "ottaa järeämmät" houkuttimet käyttöön...Muumikeksit tms. Neiti itse hakee vaipan kaapista ja sanoo, että kakkaa vaippaan. Sitten myös välillä ottaa kakkavaipan itse pois.. Huonompi juttu. Olen kyllä sanonut aika ankarasti tästä vaipan poisotosta ja välillä jopa sottasi kätensä kakkaan.. Ja mä olin iloinen... :( En tiedä kyllä mitä tehtäis.. Meillä myös vauva talossa, ei tosin haitannut muuten tätä kuivaksiopettelua, kekkasi itse pissalla käynnin..

Kertoile ihmeessä miten teillä sujuu.. Saa laittaa myös yv: tä.

tervehdys vaan. valitettavasti yksityisviestiä en voi laittaa kun en ole tänne rekisteröitynyt (se kai vaatii sitä?), mutta saatanhan toki kertoilla kuulumisia näin julkisestikin, josko tästä vaikka olisi apua muillekin samassa tilanteessa oleville.

ja muutkin toki saavat osallistua puheeseen, jos vaikka haluat jakaa oman kokemuksesi isomman lapsen potalle opettamisesta tai antaa vinkkejä, niin tervetuloa kirjoittamaan vaan.

enpäs tiedä luitko tuosta mun edellisestä ketjusta tämän eilisen päikkäri-episodin, kun laitoin lapsen nukkumaan kakat housuissaan, mutta eipä silläkään näyttänyt olevan mitään vaikutusta. tosin heti herättyään kyllä pyysi päästä pytylle ja vaipanvaihtoon, mutta silti oli myös pissannut jo housuun ennen kuin päästiin potalle asti. no, tänään oli sitten taas kakkaamassa housuunsa, oltiin kylässä ja juoksi siellä kiireesti keittiöön ja siitä arvelin, että salaa lähti taas vääntämään kakkoja housuunsa. ehdin juuri ajoissa hätiin ja kiikutin likan pytylle ja sinne tuo sitten kakkasikin. nyt sitten kotiin tultua sai piirtää ekan rastin itse siihen taulukkoon, jonka nyt vihdoin olen tehnyt (siinä saa 3 rastista uudet pikkuhousut). toivoisin, että nyt ymmärsi taulukon tarkoituksen kunnolla ja yrittäisi vähän itsekin "metsästää rastia". sehän sitten jää nyt nähtäväksi...

eilenkin käytiin kylässä, jossa toinen lapsista käy jo itse omatoimisesti potalla, joka on aina esillä eteisessä. meidänkin tytsy alkoi käydä vähän väliä istuksimassa siellä potalla ja kerran jo pissasikin sinne. vielä kotonakin yritin tätä, että mene itse sinne potalle sitten kun pissattaa ja tule sitten vaan kertomaan äitille kun olet pissannut, niin tyhjennetään potta. enpä tiedä oliko tuo kuinkakin ahkeraan käynyt potalla, mutta illalla ohi kulkeissani kyllä huomasin, että siellä oli pissaa. että on varmaan käynyt sitten potalla ihan omatoimisesti jossain välissä. toivoa siis vielä on.

tuli tuosta sun tilanteestasi mieleeni, että jos tytölläsi ei ole vaippaa, niin pidättääkö silloin vai tekeekö housuun? meinaan, että mitä tapahtuu, jos näytät vaippakaappia tytölle ja sanot, että katos, vaipat on loppuneet. ei ole enää, tyhjästä on paha nyhjästä... meniskö sitten potalle vai tekiskö housuun? meillä ei toimi tuokaan, kun tää meidän tyttö tekee sitten tasan tarkkaan housuunsa, jos ei vaippaa ole. ja on tuo kerran kakannut lattiallekin kun oli ihan paljain pyllyin...

Mitäs jos ottaisit aikalisän koko kakkatouhussa ja katsoisit kesän yli miten edistyy tytön omasta aloitteesta? Saisitte molemmat hengähdystauon ja tyttö aikaa sulatella asiaa. Painostaminen voi vaikuttaa just päinvastoin kuin toivot ja vaipaton aika on aina vaan jossain tulevaisuudessa.

Perustelen tätä omalla kokemuksella: Mun tyttöni oli kans jotain 2,5-v, kun alkoi olla pissan suhteen kutakuinkin päiväkuiva. Vahinkoja sattui kyllä usein ja pitkään, mutta ilman vaippaa kuitenkin mentiin. Kakan teki kuitenkin vaippaan vähän yli 3-vuotiaaksi, sitä ennen ei kertakaikkiaan suostunut muuten kakkaamaan. Alkoi tuhertaa surkeaa itkua, jos muuta edes ehdotti. No, viime kesänä oli siis jo vaipatta muuten ja kerran ehdin sitten sattumalta tyrkätä potan alle kun kakka oli jo lattialle tulossa. (Ei siis olisi ehtinyt ihan vaippakaapille asti.) Tytön hämmennys oli suuri, kun huomasi tuotoksensa, mutta kun sitä mieheni kanssa kilpaa kehuimme niin joku naksahti tytön päässä. Sen kerran jälkeen sain lahjottua potalle kakkahädän yllättäessä kun lupasin jäätelön palkinnoksi, ja nopeasti homma alkoi sujua ilman jäätelöäkin. (Pissavahinkojen kanssa olikin kivisempi tie ja äidillä hermo mennä, ja menikin välillä, mutta ei siitä sen enempää tässä...)

Yhteistyössä