silja line ei peruuta lähtöjään vaikka myrskyää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksiköhän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25191543]Oikeastiko sun mielestä Vikingin Mariella on saman kokoinen kuin vaikkapa Silja Serenade? :)[/QUOTE]

Itse asiassa Mariella on isoin Itämerellä risteilevä laiva ja samalla kyllä myös vanhin.

Älkää nyt viitsikö väittää että viikkarit laiminlyövät matkustajien turvallisuutta. Ja ei niitä Turku-Tukholma, Helsinki-Tukholma ole peruttu. Se on ihan luonnollista että kovalla myrskyllä laivat eivät mene esim. Maarianhaminaan. Näin oli jo monta vuotta sitten ja niin oli parikin viikkoa sitten risteilyllä Helsinki-Tukholma.

[QUOTE="vieras";25192188]Itse asiassa Mariella on isoin Itämerellä risteilevä laiva ja samalla kyllä myös vanhin.

Älkää nyt viitsikö väittää että viikkarit laiminlyövät matkustajien turvallisuutta. Ja ei niitä Turku-Tukholma, Helsinki-Tukholma ole peruttu. Se on ihan luonnollista että kovalla myrskyllä laivat eivät mene esim. Maarianhaminaan. Näin oli jo monta vuotta sitten ja niin oli parikin viikkoa sitten risteilyllä Helsinki-Tukholma.[/QUOTE]

Miten se voi olla isoin, jos se on sekä leveydeltään että pituudeltaan lyhyempi kuin Serenade?

[QUOTE="vieras";25192188]Itse asiassa Mariella on isoin Itämerellä risteilevä laiva ja samalla kyllä myös vanhin.

Älkää nyt viitsikö väittää että viikkarit laiminlyövät matkustajien turvallisuutta. Ja ei niitä Turku-Tukholma, Helsinki-Tukholma ole peruttu. Se on ihan luonnollista että kovalla myrskyllä laivat eivät mene esim. Maarianhaminaan. Näin oli jo monta vuotta sitten ja niin oli parikin viikkoa sitten risteilyllä Helsinki-Tukholma.[/QUOTE]

Viking Line on todellakin peruuttanut matkat Kapellskär-Maarianhamina reitillä. Eli menee niin kuin Siljakin tukholmaan ja lisäksi vielä tallinnaan, tosin myöhässä.

Pahoittelen että aloitin ehkä jopa turhan keskustelun aiheesta, lukematta tarkemmin tiedotteita. Sain päähäni jostain että viikkarin matkat tukholmaankin on peruttu, mutta näin ei todellakaan siis ole.

Kiinnostaisi silti tietää kuinka kovaa myrskyä vaaditaan että laivat ohittavat maarianhaminan vai jäävätkö ne lähistölle pitääkseen aikataulunsa?

Alkuperäinen kirjoittaja miksiköhän;25192271:
Viking Line on todellakin peruuttanut matkat Kapellskär-Maarianhamina reitillä. Eli menee niin kuin Siljakin tukholmaan ja lisäksi vielä tallinnaan, tosin myöhässä.

Pahoittelen että aloitin ehkä jopa turhan keskustelun aiheesta, lukematta tarkemmin tiedotteita. Sain päähäni jostain että viikkarin matkat tukholmaankin on peruttu, mutta näin ei todellakaan siis ole.

Kiinnostaisi silti tietää kuinka kovaa myrskyä vaaditaan että laivat ohittavat maarianhaminan vai jäävätkö ne lähistölle pitääkseen aikataulunsa?

En osaa tarkkaa lukua sanoa, mutta viimeksi kun ohitti Maarianhaminan, niin tuule nopeus oli n. 23. Menevät vaan Maarianhaminan ohi, että aikataulu jotenkin pysyy. Viimeksi tosin myöhästyi n. tunnin aikataulustaan.

Niin ja anteeksi kun väitin Mariellaa isoimmaksi laivaksi. Nuo koko erot ovat loppujen lopuksi niin marginaalisia, että laivan koko erojen takia mitään peruutuksia ei kuitenkaan tule.

Alkuperäinen kirjoittaja miksiköhän;25191937:
En ollut, mutta olin tänä syksynä ja sen jälkeen on tullut jostain syystä seurattua merisäätä eri silmällä. Olen myös aina pitänyt siljaa parempana ja turvallisempana kuin viikkaria, mutta olen ollut pistävinäni merkille sen huonon kehityssuunnan omistuksen vaihdon myötä.

En haluaisi viedä lapsiani tulevaisuudessa mihinkään purkkiin jonka on annettu ruostua käsiin ja turvallisuus on niin ja näin. Myös henkilökunnan pelastustaitojen osalta. Kaikki vaikuttaa vain rahastukselta ja tuudittaudutaan toivoon ettei mitään satu.

Onnettomuuksia on sattunut ennen ja tulee sattumaan tulevaisuudessakin joskus. Olisi tyhmää olla olematta ajan tasalla asioista.

Halusin vain kysellä onko muita jotka ovat pistäneet jotakin tämän suuntaista merkille. Vai olenko vain vainoharhainen :D

Mitä lapset niissä "purkeissa" tekee muutenkaan - pelkkiä känniääliöitä täynnä :laugh:

Tuskin Estoniakaan olisi uponnut, jos sen keulavisiiri olisi ollut kiinni. Mikä tahansa laiva voi vastaavassa tilanteessa upota, jos keulasta pääsee vesi sisään. Kyllä nuo purkit uskomattoman myrskyn kestävät, ja niiden kallistuksenvakaajat pitävät laivat pinnalla huikeissakin oloosuhteissa. Kivaa siellä tuskin on, itse en ainakaan lähtisi mistään hinnasta vaikka olisi matka varattuna...

Rosellassa ei ole kallistuksenvakaajia...

[QUOTE="vieras";25192328]Rosellassa ei ole kallistuksenvakaajia...[/QUOTE]

Tähän pakko sanoa että ne kallistuksen vakaajat ei paljon auta jos autokannen lastia ei ole lastattu oikeassa jäjestyksessä ja kiinnitetty kunnolla.

Ei alle 25 m/s tuuli Itämerellä ole sinällään mikään syy automaattisesti peruuttaa vuoroja eikä mikään turvallisuusriski. Nopeutta voidaan joutua alentamaan muttei vuoroja tarvitse tollaisten tuulien takia jättää ajamatta.

Roskamedia toki mässäilee näillä "myrskyillä" jos ei parempaa ole mutta se on sitä samaa tuttua sensaatiohakuista paskajournalismia kuin yleensäkin.

Muuhun en ota kantaa, mutta Mariella on pienemmästä päästä näiden varustamojen välisessä vertailussa.

-
Olin tuossa pari kuukautta sitten Siljan Päivä Tukholmassa-risteilyllä, joka siis lähtee Helsingistä. Silloinkin oli tuulen nopeus muistaakseni 23 m/s ja oli muuten huono olo! En ennen ole ollut merisairas, mutta oli kyllä sellanen keikutus, että laatta meinasi lentää koko ajan... En kyllä enää lähde Helsingistä mihkään, varsinkaan jos tuulta luvattu. Siellä sen verran enemmän avomerta. Mutta turvallisuusriski en kuitenkaan usko tuon tuulen olevan.

Olen ollut 12 vuotta Siljalla töissä. Juuri nyt en ole työvuorossa.

Mietitäänpä vaikka Turku-Tukholma-linjaa. Kaksi isoa laivaa, lähes koko matka saaristossa. Ainut mihin tuuli vaikuttaa, on se, pääseekö laiva yöllä Ahvenanmaalle. Ja siihenkin vaikuttaa paljon se, mistä suunnasta tuulee.

Helsinki-Tukholma linjalla on kaksi isoa laivaa, paljon avomerta. Kyllä, laiva keinuu, mutta ei se keinuminen laivaa haittaa, ennemmin matkustajia. Kuulemma 11m aallot ollut nyt tuolla välillä. Jos tulee helposti merisairaaksi, tai haluaa nukkua laivalla, niin ehkä kannattaa jättää matka nyt väliin. Mutta sen takia on turha jättäytyä matasta, että pelkäisi, että laiva uppoaa, kaatuu tai muuta sellaista. Ei kaadu, eikä uppoa.

Kuinka te monet pelkäätte tuulta merellä? Arvatkaa mitä minä pelkään laivalla? Tulipaloja. Pienet palonalut on aika yleisiä ja valitettavan usein ne on matkustajien tahallaan sytyttämiä.

Mukavia risteilyjä kaikille!

Alkuperäinen kirjoittaja miksiköhän;25192375:
Tähän pakko sanoa että ne kallistuksen vakaajat ei paljon auta jos autokannen lastia ei ole lastattu oikeassa jäjestyksessä ja kiinnitetty kunnolla.

Ja miksihän lastia ei olisi kiinnitetty oikein? Tai laskettu painoa ja vakautta? Tottakai ne tehdän tarkasti!

Mietitäänpä vaikka Turku-Tukholma-linjaa. Kaksi isoa laivaa, lähes koko matka saaristossa. Ainut mihin tuuli vaikuttaa, on se, pääseekö laiva yöllä Ahvenanmaalle. Ja siihenkin vaikuttaa paljon se, mistä suunnasta tuulee.

Helsinki-Tukholma linjalla on kaksi isoa laivaa, paljon avomerta. Kyllä, laiva keinuu, mutta ei se keinuminen laivaa haittaa, ennemmin matkustajia. Kuulemma 11m aallot ollut nyt tuolla välillä. Jos tulee helposti merisairaaksi, tai haluaa nukkua laivalla, niin ehkä kannattaa jättää matka nyt väliin. Mutta sen takia on turha jättäytyä matasta, että pelkäisi, että laiva uppoaa, kaatuu tai muuta sellaista. Ei kaadu, eikä uppoa.

Kuinka te monet pelkäätte tuulta merellä? Arvatkaa mitä minä pelkään laivalla? Tulipaloja. Pienet palonalut on aika yleisiä ja valitettavan usein ne on matkustajien tahallaan sytyttämiä.

Kiitos sulle vastauksestasi! On hienoa saada oikeaa tietoa ihmiseltä joka tietää mistä puhuu. En tiedä miksei noi tulipalot niin paljon pelota.. Ehkä siksi että on niin paljon vettä ympärilllä :D Tyhmää, tiedän..

jos tää on totta, niin sitten valvoin turhaan koko edellisen risteilyn, takaisin tukholmasta tultaessa, kun pelotti että laiva kaatuu ja uppoaa.

laiva keinui niin että lapsikaan ei oikein nukkunut kuin alkuyöstä.

[QUOTE="totta";25194470]kuin myös tiedossa, sisäpiiri tietoa molemmista ;)[/QUOTE]

Voisitko vähän valaista? Millä tasolla paremmat? Miehistön, laivan kunnon vai molempien osalta?

Jaa. On ne kovemmissakin tuulissa seilannut. Olin penskana joskus risteilyllä (80-luvulla) ja hyvä että pystyssä pysyin. Hauskaa oli mutta äiti oli kauhusta kankeena... :P

Taisi olla lähemmäksi 30m/s silloin.

[QUOTE="siis";25194528]miten estonia on uponnut, jos uppoamista ei tarviste pelätä?[/QUOTE]

Yhdessäkään Siljan laivassa ei ole enää Estonia-laivan kaltaista keulavisiiriä. Nykyään laivan keulassa olevat "ovet" ovat sellaiset, että jos esim. koko matkan aallot hakkaavat niitä, niin perillä voi käydäkin niin, että ovia ei saada auki. Ne siis junttaantuvat kovemmin kiinni.

Estoniassa ei ollut vesitiiviitä osioita. Nykyään laivoissa on autokansi sekä mahdolliset hyttikannet sen alapuolella ja alin kerros jaettu vesitiiviisiin osioihin. Eli jos vaikka jostakin vuotaa vettä sisään ja yksi osio täyttyy vedestä, niin laiva ei uppoa. Ei uppoa edes kahden osion täytyttyä.

Estoniassa saattoi olla lasti huonosti surrattua. Nykyään sen kanssa ollaan paljon tarkempia. Mitään autoa, rekkaa tai ihmistä ei päästetä laivaan ilman rekisteröintiä. Näin ollen on myös tarkkaan tiedossa rekkojen määrä, samoin kuin ihmisten ja autojen. Kuorma kiinnitetään asianmukaisesti ja paino lasketaan niin, että laiva on "suorassa".

Siinä muutama syy, miksi uskon, ettei laivat noin vain uppoa. Vaikka totta puhuen, en uskontun Estoniankaan aikana. Mutta voimme kuitenkin luottaa siihen, että sen jälkeen on tapahtunut paljon parannusta. Estoniasta on opittu.

Yhteistyössä