silakat,silit ym herkut

  • Viestiketjun aloittaja avuton
  • Ensimmäinen viesti
avuton
eli tässä kun äitien päivä lähenee niin tuli vaan mieleen että saako noita perinteisen seisovan pöydän herkkuja syödä vai onko niissä vaara että on listeriaa....siis graavikalaa tiedän että ei saa syödä mutta onko sinappi yms sillit kiellettyjen listalla. ja sillit...
tarviiko vaan vierestä katsoa kun muut herkuttelee kaloilla vai uskaltaako niitä popsia.neuvolan täti ei sanonut oikeen juuta eikä jaata kun kysyin...pähkäs vaan itekseen että onkohan ne nyt sitten raakoja kaloja vai ei..... :eek: :whistle: :wave:
 
kalaa
Eikös listeria-bakteeri katoa kuumentaessa tarpeeksi kuumaksi? Eihän silliä vissiin missään vaiheessa kuumenneta, vaan se raaka kala laitetaan lillimään sinne suola/mausteliemeen. Ja siellä se sitten "kypsyy". Itse en kyllä söisi muuta kuin lämminsavukalaa tai jotain sellaista, joka valmistuksen aikana on varmasti kuumentunut riittävästi.
 
tiksu harmaana
Säilykekalat on kuumennettu, eli niitä voi syödä. Silliähän on tosin vakuumissakin, mutta senhän erottaa säilykesillistä.

Minusta silli ei tod. ole herkku :x mutta makunsa kullakin ja kalahan on terveellistä :)
 
tiksu harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 20:29 kalaa kirjoitti:
Eikös listeria-bakteeri katoa kuumentaessa tarpeeksi kuumaksi? Eihän silliä vissiin missään vaiheessa kuumenneta, vaan se raaka kala laitetaan lillimään sinne suola/mausteliemeen. Ja siellä se sitten "kypsyy". Itse en kyllä söisi muuta kuin lämminsavukalaa tai jotain sellaista, joka valmistuksen aikana on varmasti kuumentunut riittävästi.
Ääk, eikö? Minä olen jotain suolakaloja syönyt, kun olen ollut siinä uskossa, että ne kuumennetaan. Kun ei kai ne muuten niin pitkään säily? Kun siinä neuvolan listassa oli vaan graavikala ja vakuumipakattu kala... ööh, no jos noin on, niin sitten ei varmaan kannata silliäkään syödä :ashamed:
 
Pistänpä minäkin lusikkani tähän soppaan kysymällä, että...

Kai vakuumipakattuja kaloja (esim. kylmäsavulohi) voi syödä jos ne itse kuumentaa? Eli tekee vaikka kastiketta tms.

Meinaa tää raskaus sumentaa aivotoiminnan, niin ettei järki oikeen juokse :kieh:
 
kalaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 20:57 Aamu kirjoitti:
Pistänpä minäkin lusikkani tähän soppaan kysymällä, että...

Kai vakuumipakattuja kaloja (esim. kylmäsavulohi) voi syödä jos ne itse kuumentaa? Eli tekee vaikka kastiketta tms.

Meinaa tää raskaus sumentaa aivotoiminnan, niin ettei järki oikeen juokse :kieh:
Kyllähän niitä voi syödä, jos itse kuumentaa ne. Ja siis ei hetkeksi vaan niin, että ihan oikeasti kalassa mahdollisesti oleva listeriabakteeri kuolee kuumassa. Esim. toiset eivät uskalla syödä aurajuustoa, ei kylmänä eikä kuumana, mutta jos sitä laittaa esim kastikkeeseen mauksi niin, että se porisee siellä kastikkeessa jonkun aikaa, niin pöpö ihan varmana kuolee. Ja ne kirjolohisuikaleet... Eikös nekin valmisteta kuumentamalla? Vai popsiiko joku niitä suoraan kaupan pakkauksesta :x ?

Sitten tietty kannattaa muistaa sekin, että kaikissa kalapakkauksissa ei ole listeriaa, jokainen pikkulintu ei kanna salmonellaa, jokaisella kissalla ei ole toksoplasmoosia jne... Eli hysteria pois, mutta kuumentaa kannattaa :)
 
jupaa
Olin itse huolissani samasta asiasta kun uudetpotut ja sinappisilli on suurta herkkua, kysyin neuvolassa ja täti sanoi että saa huoleti syödä, kunhan muistaa että silli on suolaista mausteliemen takia ja liika suolahan ei ole hyväksi, joten kohtuutta käytössä muistutti vielä!

Kielettyjä kaloja:

Hauki

ravut (saksien lihaa saa syödä)

kalanmaksa (myös pasteijat)

tuore tonnikala (purkkitonnikalaa saa syödä)

Graavattu tai savustettu kala

Pastoroinnista!! Suomessa Pastorointi maitotuotteissa on lakisääteinen, eli suomalaiset maitotuotteet turvallisia. Homejuusto kuitenkin kielletty!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 22:06 maija kirjoitti:
Entäs marinoidut kirjolohisuikaleet (esim.apetit) jotka ovat pakkauksessa?
Niitä kai harvoin kukaan raakana vetää =) Jos nyt ymmärsin oikein mitä tarkoitat..
Kun ne kypsennetään ruoan valmistuksessa, niin eihän niistä mitään vaaraa ole.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 09:39 jupaa kirjoitti:
Olin itse huolissani samasta asiasta kun uudetpotut ja sinappisilli on suurta herkkua, kysyin neuvolassa ja täti sanoi että saa huoleti syödä, kunhan muistaa että silli on suolaista mausteliemen takia ja liika suolahan ei ole hyväksi, joten kohtuutta käytössä muistutti vielä!

Kielettyjä kaloja:

Hauki

ravut (saksien lihaa saa syödä)

kalanmaksa (myös pasteijat)

tuore tonnikala (purkkitonnikalaa saa syödä)

Graavattu tai savustettu kala

Pastoroinnista!! Suomessa Pastorointi maitotuotteissa on lakisääteinen, eli suomalaiset maitotuotteet turvallisia. Homejuusto kuitenkin kielletty!

Mitäänhän ei sinällään kielletä syömästä raskausaikana, mutta joitain ruokia kehoitetaan välttämään.. :) Miksi savustettu kala on sinun mielestäsi kiellettyä? Sehän kuumennetaan...
 
juupaeipä
Kahta edellistä kommentoin... Suomalaista sinihomejuustoa SAA syödä. Eli esim. Valion Auraa, mutta toki mahdollisimman tuoreena. Myös savustettua kalaa saa syödä, PAITSI kylmäsavustettua. Kylmä- ja lämminsavustettu kun ovat kaksi eri asiaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 09:52 juupaeipä kirjoitti:
Kahta edellistä kommentoin... Suomalaista sinihomejuustoa SAA syödä. Eli esim. Valion Auraa, mutta toki mahdollisimman tuoreena. Myös savustettua kalaa saa syödä, PAITSI kylmäsavustettua. Kylmä- ja lämminsavustettu kun ovat kaksi eri asiaa.
Aivan. Ja tokihan homejuustoja saa ihan rauhassa kuumennettuna ruoan valmistuksessa käyttää..
 
hassu juttu mutt amoni sanoo minulle että homejuustoa ei kannata edes kuumenttuna syödä, ei sen listerian vaan homeen takia. Minä olen kuintkein syönyt kylmänä ja kuumana, aika alkuraskaudessa, mutta nyt vähän hiljentänyt tahtia noista suosituksista johtuen
 

Yhteistyössä