Sikiöseulonnat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kahden vaiheilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kahden vaiheilla

Vieras
Tosi vaikea paikka. Pitää päättää meneekö, vaiko ei. Onko joku ollut menemättä ja tyytyväinen päätökseen? Ja jos olet käynyt niin miksi? Olen viikolla 8 raskaana ja jo nyt mietityttää. Kohta tulisi eteen veriseula ja np-ultra jonka jälkeen rakenneultra. Etenkin toi np-ultra mietityttää. Toisaalta sitä haluaisi tietää, toisaalta taas haluaisi ottaa sen vastaan mitä tulee. odotan kolmatta, aiemmin oon käynyt, mutta nyt mietityttää. Kävisikö vaan veriseulan ja jos siinä on kohonnut arvo, kävisi np-ultrassa. Kävisikö vaan np-ultrassa vai kävisikö kummassakaan... np-ultrassa mietityttää väärät tulokset jota on paljon, siitä seuraava lapsivesipunktio jossa keskenmeno riski ja lapsivesipunktion tulokset eivät aina ole luotettavat. Hitsit et on vaikeaa. Toisaalta taas rakenneultran haluaisin käydä, koska joskus on parempi tietää ennen synnytystä jo jos jotain välitöntä korjaamisen tarvetta on...toisaalta alan jo nyt oleen niin hysteerinen "mitä jos kaikki ei olekaan ok" että tekisi mieli olla osallistumatta mihinkään ja luottaa, että kaikki menee hyvin ja jos ei niin sillehän ei mitään mahda.

Joko siellä on kaikki hyvin tai sitten ei. Ei se ultra siihen vaikuta millään tavoin. Jos olet kuitenkin sitä mieltä, että otetaan vastaan se mikä saadaan niin mitä haittaa ultrasta sitten on? Jos et kuitenkaan keskeytystä tekisi? Ultran jälkeen voi aina vielä kieltäytyä lapsivesipunktiosta, siihen ei ole pakko mennä.

nehän ei oo 100% varmoja ne seulonnat. itse kävin ja sanottiin että on iso mahdollisuus että lapsi on down vauva ja sit koko raskaus ajan murehdin ja mietin asiaa ja vauva oli 100% terve

Itse mietin samaa jokin aika sitten, veriseulaa varten oli kortti odottamassa, mutta en mennytkaan, koska en halua murehtia koko raskautta jos siina olisi jotain hamminkia, mika suurella todennakoisyydella osoittautuisi aiheettomaksi. Kavin ultrassa viikolla 11, ei siis ollut np, ja rakenneultrassa kavin myoskin, missa nakyi etta kaikki ruumiinosat paikoillaan, enka totta puhuen haluakaan muuta tietaa, koska eihan nekaan tutkimukset olisi muuta kuin suuntaa antavia.

Mulle oli todella helpottavaa tietää jo ennen syntymää, että lapsellani oli vatsassa reikä. Olis ollut ihan hirveää (varmaankin) jos synnytyksen jälkeen yhtäkkiä olis vaan viety lapsi pois ja sanottu että jokin on hätänä -siinä mielentilassa kun helposti varmasti alkaa ajatella ihan kaikenlaisia asioita..
Nyt kun tiesin mitä tuleman piti, niin pystyin helpommin suhtautumaan siihen.

Ja oli se lapsellekin äärimmäisen hyvä, että tiedettiin etukäteen, saatiin sitten suoraan hoitoon hänet.

Alkuperäinen kirjoittaja civindal:
Mulle oli todella helpottavaa tietää jo ennen syntymää, että lapsellani oli vatsassa reikä. Olis ollut ihan hirveää (varmaankin) jos synnytyksen jälkeen yhtäkkiä olis vaan viety lapsi pois ja sanottu että jokin on hätänä -siinä mielentilassa kun helposti varmasti alkaa ajatella ihan kaikenlaisia asioita..

Ja oli se lapsellekin äärimmäisen hyvä, että tiedettiin etukäteen, saatiin sitten suoraan hoitoon hänet.

Mä meinasin just tästä sanoa. siis että on hyvä jos etukäteen on tiedossa mahdolliset poikkeavuudet (vaikka kaikkia ei voidakaan nähdä seuloissa) .

no tätä just tarkotan, että tavallaan haluan sen rakenneultran mut enemmän mietin np-ultraa ja veriseulaa missä vääriä tuloksia tulee aika paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

no tätä just tarkotan, että tavallaan haluan sen rakenneultran mut enemmän mietin np-ultraa ja veriseulaa missä vääriä tuloksia tulee aika paljon.

tavallaan sieltä ei tule vääriä tuloksia sillä np-ultra näyttää kohonneen riskin down-syndroomaan, eikä siis sitä että sikiöllä on down-syndrooma.

mutta todennköisimmin mitään poikkeavaa ei löydy, ja jos löytyy, se voi olla jotain vakavaakin jonka olisikin hyvä löytyä :|

me käytiin sit niitten verikoe tulosten jälkeen vielä ultra seulassakin missä katottiin niskapoimut yms ja silloinki vielä oli se down mahdollisuus joten käytiin sikiötutkimuspolilla myös ultrassa ja siinä oli kaikki hyvin mutta siltikin sai miettiä että onkohan lapsi terve vai ei

Tyhmänä kysyn että onko toi veriseula se alkuraskaudessa otettava verikoe missä katsotaan jotain vasta-aineita vai mikä?

Voithan mennä ultraan ja sanoa siellä paikan päällä että et halua että niskaturvotusta mitataan, ja ultraaja sitten vain katsoo että vauvalla sydän sykkii, on kädet ja jalat jne.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Tyhmänä kysyn että onko toi veriseula se alkuraskaudessa otettava verikoe missä katsotaan jotain vasta-aineita vai mikä?

Voithan mennä ultraan ja sanoa siellä paikan päällä että et halua että niskaturvotusta mitataan, ja ultraaja sitten vain katsoo että vauvalla sydän sykkii, on kädet ja jalat jne.

meillä täällä on mahdollisuus katsoa myös verestä jokin luku joka kertoisi jostain...

Yhteistyössä