Sikiön painoarvio rv 38

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mame"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mame"

Vieras
Minulla oli eilen (37+5) neuvola jossa ultrattiin sikiön painoarvioksi 3.4kiloa. Jos vauva aikoo vielä kaksi viikkoa viettää tuolla vatsassa on siis todennäköistä että synnytän reippaasti yli nelikilosen vauvan. Mitä mieltä olette, pitäisikö alkaa kotikonstein käynnistelemään tätä?
Terkka sanoi että lapsivettä on "tarpeeksi, mutta ei älyttömiä määriä ja jos painoa tulee vielä 10% lisää niin ei sieltä ihan viis kiloista kuitenkaan tule.."

Mulle annettiin painoarvio rv35+ noin 3kg. Vauva syntyi rv41+3 ja painoi 3885g.
Harvoin osuu painoarviot kohdalleen. Ja muutenkin ei sitä kotikonstein saa käynnistymään :)
Odottele ihan rauhassa.

itsellä arvoitiin rv36 vauvan painoksi 3,3kg. syntyi 40+2 ja painoi 3630g.

tutulla arvoitiin vauvalle syntymäpainoksi 3,6kg ja painoi 4,5kiloa muutama pvä myöhemmin

No ei se kyllä kahdessa viikossa reippaasti yli nelikiloiseksi muutu, mikäli utra on pitänyt paikkaansa. Mutta yleensä ultra ei pidä paikkaansa, sillä se on arvio, jossa on noin 10% virhemarginaali.

Mut ultrattiin viikolla 38 ja vauva painoi ultran mukaan 3,8 kg, vai oliko peräti 3,9 kg. Syntyi 2 viikon kuluttua 3,3 kilon pianoisena.

tokassa raskaudessa olin kokoarviossa rv 38+5 ja arvioitiin vauvan olevan 4100g, poika syntyi 39+1 ja oli 4085g. kolmannessa raskaudessa painoarvio oli rv 37+1 4000g ja poika syntyi 38+6 ja oli 4015g.

Ei noihin painoarvioon ole aina uskomista, voi heittää kumpaanki suuntaan. Mielestäni sun painoarvio ei kyl vaikuttanu kauhean isolta...

[QUOTE="mame";23943296]Minulla oli eilen (37+5) neuvola jossa ultrattiin sikiön painoarvioksi 3.4kiloa. Jos vauva aikoo vielä kaksi viikkoa viettää tuolla vatsassa on siis todennäköistä että synnytän reippaasti yli nelikilosen vauvan. Mitä mieltä olette, pitäisikö alkaa kotikonstein käynnistelemään tätä?
Terkka sanoi että lapsivettä on "tarpeeksi, mutta ei älyttömiä määriä ja jos painoa tulee vielä 10% lisää niin ei sieltä ihan viis kiloista kuitenkaan tule.."[/QUOTE]

Painoarvio rv 38+1 3,2kg ja tyttö syntyi 38+6 ja painoi 3265g

mulla meni painoarvio täysin oikein. synnytyspäivänä ultrasivat ja sanoivat, että painoarvio tänään 3,6kg, no synnytin siis samana päivänä 3570g painoisen lapsen.

Niin, että voi ne joskus pitää paikkansa.

Painoarviot on vain arvioita, ei niinkään luotettavia. Esikoisesta painoarvio rv.34 2kg, syntyi kuitenkin pari päivää myöhemmin kolmi kiloisena. Tokasta painoarvio n. viikkoa ennen syntymää reilusti yli neljä kiloa, syntymäpaino vähän päälle 3kg.

Niissä voi tosiaan olla yllättävän suuria heittoja. Esikoisen kohdalla ultrat piti hyvin paikkansa, tuli melkein grammalleen sen kokoinen, mitä käynnistysaamuna ultrassa arvioivat. Kuopuksen kohdalla tehtiin 4 ultraa ja aina kasvoi ns. samalla käyrällä ja piti olla laskettuna aikana nelikiloinen. Tyttö syntyi kuitenkin 41+0 juuri ja juuri kolmekiloisena...

En lähtisi kokeilemaan mitään "itsekäynnistyskikkoja". Vauva syntyy, kun se on siihen valmis. Tiedän, että päivät matelee siinä lopussa, mutta loppujen lopuksi ap:llakin on todellakin kysymys korkeintaan muutamasta viikosta.

Lepäile niin paljon kuin mahdollista, valmistaudu synnytykseen ja nauti vauvattomasta elämästä. Kohta sitä vauvantuoksua sitten riittää :)

mä luulisin, että ultralla tehty painoarvio on kuitenkin yleensä kohtuullisen pätevä, jos ultraaja osaa asiansa. sit mahan päältä kätilön tai lääkärin tunnustelemalla tekemä painoarvio on yhtä huuhaata. itselläni on tehty ihan paria päivää ennen synnytystä ultran avulla painoarvio, ultraajana oli oulussa huippu ammattilainen, joka johtaa "sikiötutkimusryhmää" ja arvio osui lähes grammalleen oikeaan. sit ne arviot, joita on tehty mahan päältä tunnustelemalla, on mulla heittänyt ihan pieleen. ilmeisesti lantioni ja selkäni rakenne on jotenkin sellainen, että vauva "uppoaa" sinne. kaikkien lastemme olisi pitänyt tuon mahan päältä tunnustelun perusteella olla korkeintaan 3-kiloisia. todellisuudessa lapsemme ovat olleet hieman päälle 3,5-kiloisia ja mahtuupa joukkoon yksi 4,8-kiloinenkin käärö!

[QUOTE="jossu";23943556]mä luulisin, että ultralla tehty painoarvio on kuitenkin yleensä kohtuullisen pätevä, jos ultraaja osaa asiansa. sit mahan päältä kätilön tai lääkärin tunnustelemalla tekemä painoarvio on yhtä huuhaata. itselläni on tehty ihan paria päivää ennen synnytystä ultran avulla painoarvio, ultraajana oli oulussa huippu ammattilainen, joka johtaa "sikiötutkimusryhmää" ja arvio osui lähes grammalleen oikeaan. sit ne arviot, joita on tehty mahan päältä tunnustelemalla, on mulla heittänyt ihan pieleen. ilmeisesti lantioni ja selkäni rakenne on jotenkin sellainen, että vauva "uppoaa" sinne. kaikkien lastemme olisi pitänyt tuon mahan päältä tunnustelun perusteella olla korkeintaan 3-kiloisia. todellisuudessa lapsemme ovat olleet hieman päälle 3,5-kiloisia ja mahtuupa joukkoon yksi 4,8-kiloinenkin käärö![/QUOTE]

Ja sitten taas mun kuopuksen piti ultrien (niitä tehtiin 4 ja joka kerta eri lääkäri) mukaan olla nelikiloinen, kun kätilö 40+6 tunnusteli mahaa ja sanoi, että hänen mielestään on korkeintaan kolmekiloinen. Tyttö syntyi seuraavana päivänä ja oli 3015g.

Komppaan edellisiä, arvio on vain arvio. Eikä tuo saamasi painoarvio minunkaan mielestäni mitenkään isolta kuulostanut. Vauva syntyy kun on syntyäkseen ja vaikka olisikin yli nelikiloinen, ei se ole mikään katastrofi.

Ekasta käsikopelolla painoarvio rv40+0 oli n.4,3-4,5kg. Syntyi 40+5 ja painoi 3370g. Tokasta ultran painoarvio lasketuksi ajaksi oli raskausviikolla 37+0 n.3,8kg ja 38+0 n.3,6-3,7kg. Meni tosin yli, 41+4 syntyi ja painoi 4150g. Mulle sanottiin, et yleensä ultran arviot saattaa heitellä n.500g suuntaan tai toiseen.

[QUOTE="jossu";23943556]mä luulisin, että ultralla tehty painoarvio on kuitenkin yleensä kohtuullisen pätevä, jos ultraaja osaa asiansa. sit mahan päältä kätilön tai lääkärin tunnustelemalla tekemä painoarvio on yhtä huuhaata. itselläni on tehty ihan paria päivää ennen synnytystä ultran avulla painoarvio, ultraajana oli oulussa huippu ammattilainen, joka johtaa "sikiötutkimusryhmää" ja arvio osui lähes grammalleen oikeaan. sit ne arviot, joita on tehty mahan päältä tunnustelemalla, on mulla heittänyt ihan pieleen. ilmeisesti lantioni ja selkäni rakenne on jotenkin sellainen, että vauva "uppoaa" sinne. kaikkien lastemme olisi pitänyt tuon mahan päältä tunnustelun perusteella olla korkeintaan 3-kiloisia. todellisuudessa lapsemme ovat olleet hieman päälle 3,5-kiloisia ja mahtuupa joukkoon yksi 4,8-kiloinenkin käärö![/QUOTE]

Meillä päinvastainen tilanne - yliaikaiskontrollissa kätilön suorittama ultra antoi painoarvioksi 5,1 kg (meinasin tippua tuoliltani nähdessäni lukemat) mutta oma kokenut terkka arvioi käsikopelolla painoksi 4,4 kg - lapsi painoi syntyessään 4,43 kg.

Yhteistyössä