Sikiön lyhyt reisuluu ja olkavarsi rv 37+1 APUA!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitämitämitä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitämitämitä?

Vieras
Kävin synnytystapa arvioinnissa ja lääkäri vaan tokaisi että sikiön olkavarsi ja reisiluu ovat 4-5vk jäljessä, paino oli 3kg.
Mutta lääkärillä oli vaikeus saada mittoja huonon näkyvyyden takia, ja sai mitattua vain toiselta puolen.

Rakenne ultrassa ei ollut mitään hämminkiä.

Pitäisikö nyt olla huolissaan, mittasiko rakenne ultraaja väärin vai pimittikö tietoja? Onko meille tulossa kuitenkin down lapsi vaikka down riski on 1:15000 :(

Kertokaa kokemuksia ja lääkäreiltä myös odotan vastauksia...

Tämä äskeinen ultraaja ei kyllä sanonut mitään muuta kuin että synnytyksen jälkeen katsotaan tilanne.

Argh itkettää kun en tiedä mitä pitäisi ajatella... :(

Voi viitata downin syndroomaan tai johonkin muuhun kromosomipoikkeamaan.

Kuitenkin syytä huomioida, että raskausaikana, että reisi- ja olkaluiden pituutta on erittäin vaikea mitata riittävän tarkasti. Suurin osa tapauksista johtuu mittavirheistä.

• Tykkää
Reactions: jenttu
Sikiön rakenneultraäänitutkimuksen yhteydessä voi tulla esiin tiettyjä löydöksiä, jotka voivat viitata sikiön kromosomipoikkeavuuteen.

Tällaisia löydöksiä ovat:
- Sikiön rakennepoikkeavuus, esimerkiksi napatyrä (omfalosele) tai sydänvika
- Sikiön niskapoimu yli 6mm
- Lyhyt reisiluu
- Lyhyt olkaluu
- Munuaisaltaan laajentuma etu-takasuunnassa yli 6 mm
- Runsaskaikuiset suolet
- Sydämen papillaarilihaksen kalkkikertymä (ns. golf-pallolöydös)
- Plexus choroideuksen kysta

Kahdesta ensin mainitusta tulee kaksi riskipistettä kummastakin, lopuista yksi riskipiste kustakin. Mikäli riskipisteitä on vähintään kaksi, suositellaan raskaana olevalle ja hänen puolisolleen perinnöllisyyslääkärin neuvonta ja mahdollisesti lapsivesipunktiota sikiön kromosomiston määrittämiseksi.

TYKS:n naistenklinikan äitiyspoliklinikka toimii hyvin läheisessä yhteistyössä perinnöllisyyspoliklinikan kanssa. Perinnöllisyyslääkärit pyydetään usein mukaan jo sikiön ultraäänitutkimukseen. Vaikeissa tilanteissa edetään usein siten, että tutkimuksia on useita eri päivinä. Seuranta-aikana saadaan usein sikiön kromosomivastaus. Sen tultua voidaan tilanne arvioida vielä uudelleen. Mikäli löydös on poikkeava, voidaan sen perusteella anoa lupaa raskauden keskeyttämiseksi Terveydenhuollon Oikeusturvakeskukselta (TEO). Keskeytyksen jälkeen sikiö tutkitaan huolellisesti. Myöhemmin jälkitarkastuksen yhteydessä mietitään tarkkaan esiintyneen poikkeavuuden merkitys jatkon kannalta. Sikiön menetystä seuraa usein luonnollinen suruaika, jolloin uutta raskautta ei ehkä kannata suunnitella kovin aktiivisesti.

[QUOTE="Mie";28560018]Sikiön rakenneultraäänitutkimuksen yhteydessä voi tulla esiin tiettyjä löydöksiä, jotka voivat viitata sikiön kromosomipoikkeavuuteen.

Tällaisia löydöksiä ovat:
- Sikiön rakennepoikkeavuus, esimerkiksi napatyrä (omfalosele) tai sydänvika
- Sikiön niskapoimu yli 6mm
- Lyhyt reisiluu
- Lyhyt olkaluu
- Munuaisaltaan laajentuma etu-takasuunnassa yli 6 mm
- Runsaskaikuiset suolet
- Sydämen papillaarilihaksen kalkkikertymä (ns. golf-pallolöydös)
- Plexus choroideuksen kysta

Kahdesta ensin mainitusta tulee kaksi riskipistettä kummastakin, lopuista yksi riskipiste kustakin. Mikäli riskipisteitä on vähintään kaksi, suositellaan raskaana olevalle ja hänen puolisolleen perinnöllisyyslääkärin neuvonta ja mahdollisesti lapsivesipunktiota sikiön kromosomiston määrittämiseksi.

TYKS:n naistenklinikan äitiyspoliklinikka toimii hyvin läheisessä yhteistyössä perinnöllisyyspoliklinikan kanssa. Perinnöllisyyslääkärit pyydetään usein mukaan jo sikiön ultraäänitutkimukseen. Vaikeissa tilanteissa edetään usein siten, että tutkimuksia on useita eri päivinä. Seuranta-aikana saadaan usein sikiön kromosomivastaus. Sen tultua voidaan tilanne arvioida vielä uudelleen. Mikäli löydös on poikkeava, voidaan sen perusteella anoa lupaa raskauden keskeyttämiseksi Terveydenhuollon Oikeusturvakeskukselta (TEO). Keskeytyksen jälkeen sikiö tutkitaan huolellisesti. Myöhemmin jälkitarkastuksen yhteydessä mietitään tarkkaan esiintyneen poikkeavuuden merkitys jatkon kannalta. Sikiön menetystä seuraa usein luonnollinen suruaika, jolloin uutta raskautta ei ehkä kannata suunnitella kovin aktiivisesti.[/QUOTE]

Mut sepä se... Rakenne ultrassa kaikki oli hyvin ja normaalisti!

Meillä oli reisiluu jäljessä koko ajan 2-3 viikkoa. Painoarvio oli vk 37 2400g eli hyvin pieni. Pelkäsin koko ajan sairasta lasta, mutta terve tyttö syntyi vk 41. Painoi 2910g. Meilläkin oli mitat normaalit rakenneultrassa. Lapsihan alkaa kasvaa omien geenien mukaisesti sen jälkeen, joten kaikki ei kasva käyrien mukaisesti ja silti on kaikki OK. Älä murehdi kuten minä tein. :)

Meillä oli reisiluu jäljessä koko ajan 2-3 viikkoa. Painoarvio oli vk 37 2400g eli hyvin pieni. Pelkäsin koko ajan sairasta lasta, mutta terve tyttö syntyi vk 41. Painoi 2910g. Meilläkin oli mitat normaalit rakenneultrassa. Lapsihan alkaa kasvaa omien geenien mukaisesti sen jälkeen, joten kaikki ei kasva käyrien mukaisesti ja silti on kaikki OK. Älä murehdi kuten minä tein. :)

2-3 viikkoa jäljessä on vielä aivan "normaalin" rajoissa. 4-5 viikkoa ei.
Silti jos olisi vakava muutos, niin luulisi että se olisi havaittu rakenneultrassa.
Toivottavasti kyse siis vain siitä, että on ollut huonossa asennossa eikä ole saatu mitattua kunnolla.

Itse jos olisin ollut siinä mittaamassa, niin olisin kyllä ottanut vielä uudelleenmittaukseen vaikka toisena päivänä, jolloin pikkuinen olisi toivottavasti ollut mittauksen kannalta paremmassa asennossa

Mun käsityksen mukaan, noilla viikoilla voi jo hyvin näkyä ihan persoonaalliset erot.
Ei kaikilla ihmisillä ole yhtä pitkät kädet/jalat eikä yhtä suuri pää. Poikkeamat voi aikuisillakin olla aika suuretkin.

Ei se passittanut minnekkään jatkoihin, sano vaan kylmästi että synnytyksen jälkeen sitten katsotaan. Olen koko raskausajan luullut että terve lapsi tulossa niin miten helvetissä siitä selviää jos synnytyksessä selviääkin aivan jotain muuta. En kestä en :'(

No todellisen tilanteen näkee kun lapsi syntyy, toivottavasti teidän tapauksessa hyvinkin pian. Ootteko miehenne kanssa minkälaisia ruumiinrakenteeltanne? Jos te ootte persjalkaisia niin kai se lapsikin sitten on. Meillä esikoisella oli reisiluun mitta koko raskauden pari viikkoa edellä muita mittoja kun on isäänsä tullu. Edelleen on pitkäkoipi..

Käsittääkseni joihinkin lieviin kehityshäiriöihin voi liittyä nuo lyhyet raajat, esim turnerin syndroomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitämitämitä?;28560128:
Ei se passittanut minnekkään jatkoihin, sano vaan kylmästi että synnytyksen jälkeen sitten katsotaan. Olen koko raskausajan luullut että terve lapsi tulossa niin miten helvetissä siitä selviää jos synnytyksessä selviääkin aivan jotain muuta. En kestä en :'(

Kestät sinä. Koeta saada muuta mietittävää ja synnytyksen jälkeen sitten näet. Kyllä kaikki järjestyy :)

[QUOTE="Vieras";28560129]No todellisen tilanteen näkee kun lapsi syntyy, toivottavasti teidän tapauksessa hyvinkin pian. Ootteko miehenne kanssa minkälaisia ruumiinrakenteeltanne? Jos te ootte persjalkaisia niin kai se lapsikin sitten on. Meillä esikoisella oli reisiluun mitta koko raskauden pari viikkoa edellä muita mittoja kun on isäänsä tullu. Edelleen on pitkäkoipi..

Käsittääkseni joihinkin lieviin kehityshäiriöihin voi liittyä nuo lyhyet raajat, esim turnerin syndroomaan.[/QUOTE]

Ollaan molemmat aika pyöreähköjä ja n. 170cm pitkiä

Mulla on terve 2v. lapsi jolla oli 4vkoa reisi/olkaluut lyhyempiä kuin pitäisi olla ja kahdessa ultrassa katsoivat. Lääkäri sanoi usein mittaamisen olevan hankalaa ja vauva on väärässä asennossa. Pienikokoinen 3kg syntyi, mutta ihan normaali ja terve on.

Mittavirhe on todennäköisin vaihtoehto. Mulla ultrattiin syntymäpäivän aamuna ja ei ollut siihen ulltraan luottamista. Mittaava lääkäri oli mittausta tehdessään hyvin epävarman oioinen eli ilmeisesti kokemusta laitteiden käytöstä oli niukasti.

[QUOTE="Vieras";28561056]Juu mutta onko teillä lyhyet jalat ja pitkä selkä vai toistepäin?[/QUOTE]

No ei minun mielestä normaalia lyhyemmät jalat tai pitempi selkä eikä toisinpäin. :/

[QUOTE="Mie";28560018] Mikäli löydös on poikkeava, voidaan sen perusteella anoa lupaa raskauden keskeyttämiseksi Terveydenhuollon Oikeusturvakeskukselta (TEO). Keskeytyksen jälkeen sikiö tutkitaan huolellisesti. .[/QUOTE]Keskeytys ei vaan Suomessa onnistu enää viikolla 38.

[QUOTE="vieras";28561075]Niitten ultrat nyt on aika kehnoja, mullekin tuli lapsen painoarvio 3500 g ja seuraavana päivänä syntyi tyttö joka painoi 3090g aika iso heitto mun mielestä.[/QUOTE]

Mulla oli painoarvio 3500 ja lapsi painoi 4200 :D

[QUOTE="vieras";28561096]Oliko np-ultrassa turvotusta kun riskiluku on noin pieni (eli riski suurehko kuitenkin)? Vai muistanko mä sitten vaan omat lukemat niin pieleen..[/QUOTE]

Npssä ei ollu turvotusta. laitoin väärin 1:100000 ja se 1:1500 oli joku muu, en muista.

Yhteistyössä