sikiöseulonnat ja ultrat

  • Viestiketjun aloittaja "Kookos"
  • Ensimmäinen viesti
"Lokkii"
[QUOTE="ria";25253078]Ei kaikissa neuvoloissa ultrata. Ei ainakaan meillä etelä-karjalassa. Täällä on vaan 11-12 vkon ja 20+ viikon ultrat keskusssairaalassa.. ja veriseulontoihin ei ole pakko osallistua![/QUOTE]

Ja nimenomaan täällä pitäs olla myös ilmaiset noi kaks käyntikertaa ultrassa, ja sairalaan edustajan mukaan ne ois maksuttomat jos tehtäs tk:ssa. Vaan kun niissä ei tehdä ni joutuu maksamaan kun ainoa vaihtoehto on se keskussairaalan ultra...
 
[QUOTE="vieras";25253192]Onpa taas sinisilmäistä porukkaa liikenteessä... Kyllä se 20-vuotias ensisynnyttäjäkin voi saada vammaisen lapsen.

Kenenkään ei ole pakko ottaa noita sikiöseulontoja eikä mennä ultraankaan.[/QUOTE]

Juuri näin. Kenenkään ei ole pakko ottaa seuloja, ei myöskään veriseuloja. Ja näyttäkää mulle laki joka pakottaa ottamaan veriseulat tai ei pääse ultraan. Mutta kuten sanottu, niin uä on paljon muutakin kuin pelkän downin seulonta. Miksi muutenkaan turhaan ottaa veriseuloja jos vanhemmat vaikka päättävät pitää lapsen joka tapauksessa, tuli mitä tuli?
 
nohh
[QUOTE="Lokkii";25253212]Lain mukaan kaikille on tarjottava kaksi ultraa ilman että on pakollista käydä verikokeissa tms seulonnoissa. Niskaturvotusta ei vaan mitata,vaan silloin ekassa lähinnä tarkistetaan sikiöiden määrä ja että on oikeassa paikassa ja vastaa suunnilleen aikaa.[/QUOTE]

kuten kirjoitin, täällä kaikki ultrataan neuvolassa jokaisella lääkärikerralla eli vähintään kolmesti. Sairaalan ultra on seulontatutkimus, joka vaatii myös verikokeen.
Rakenneultraan pääsee toki ilman alkuraskauden seulaakin.
 
Kompastus
Ongelma vain on se, että hyvin monessa Suomen kunnassa tk:ssa ei ultrata. Että ne sairaalan ultrat ovat ainoa vaihtoehto. Sitten, jos ei ole halunnut osallistua siihen veriseulonta bingoon, niin edessä on tenka på. Itsellä esimerkiksi sanottin suoraan, että jos meinaan ultraan päästä on veriseulat teetettävä mutta minun ei ole pakko kysyä tuloksia ( siis mitä hittoa!) mutta jos jotain hälyyttävää on voivat vihjata kuitenkin. Oli niin mahtavaa logiikkaa, etä yritin olla nauramatta.
 
"vieras"
[QUOTE="Lokkii";25253212]Lain mukaan kaikille on tarjottava kaksi ultraa ilman että on pakollista käydä verikokeissa tms seulonnoissa. Niskaturvotusta ei vaan mitata,vaan silloin ekassa lähinnä tarkistetaan sikiöiden määrä ja että on oikeassa paikassa ja vastaa suunnilleen aikaa.[/QUOTE]

Näin minustakin nykyään! Eli siis tämä on MUUTTUNUT IHAN VIIME VUOSINA!!

Täällä Turussa saa valita joko nt-ultran tai ns. varhaisraskauden ultran. Ja sitten saa valita rakenneultran joko ennen rv 24 tai sen jälkeen. Samat asiat katsotaan muuten, mutta niskaturvotusta ei mitata.

Kukaan ei ole koskaan möläytellyt minulle mitään, vaikken veriseuloihin ole mennytkään ja niskaturvotuksestakin olen aina sanonut (ennen siis tätä muutosta varhaisraskauden ultraksi), että se ei varsinaisesti kiinnosta minua.

Ultrista on kuitenkin paljon hyötyä mm. sikiöiden lukumäärän ja istukan paikan selvittämiseen ja synnytyssairaalan valintaan jne, jos sikiöllä jotain sairautta.
 
asiak
Katsotaanhan siinä np sekä rakenne ultrassa PALJON muutakin ku vain et onko lapsi sairas!! Tarkistetaan myös mm. sikiöiden määrä, napanuoran suonten määrä, lapsiveden määrä, istukan siainti

Itse en ole yhdessäkään raskaudessa (niitä on 4) käyny verikokeissa eikä niskaturvotusta ole mitattu. Yhdelläkään kerralla minua ei olla moitittu siitä. Ise menen ultraan lähinnä siksi että A saan tietää onko siellä elämää, B montako sikiötä kohdussa on C missä istukka siaitsee jne. Meillä ei ole neuvolassa ultraa!!

Niin ja oon käyny ultrat Oulussa
 
a67vn
minä kävin kolmessa ultrassa joista viimeinen oli ylimääräinen kohdun liian nopean kasvun takia (tais kyllä johtuu eri mittajasta se iso heittoluvuissa) rv 38. ensimmäisessä ultrassa katsottiin niskapoimun turvotus, ja koska luku oli 0,8 niin päädyin etten veriseulaa ota. ultraaja kysyi asiasta ja sanoin etten halua etsimällä etsiä vikaa lapsesta ja pelätä lopun aikaa vaan nauttia siitä mitä minulla on. asia oli sillä käsitelty. toisessa katsottiin rakenne normaalisti. ja terve lapsi tuli
 
"vieras"
Jos joka tapauksessa ei aio raskautta keskeyttää, on veriseula ihan turha minusta. Ultrissa sen sijaan selviää juurikin esim. istukan sijainti, sikiöiden lukumäärä ja sairauksia, joita voidaan hoitaa heti synnytyksen jälkeen. Mutta eihän ultrissakaan kaikkea löydetä ja lapsi voi sairastua/vammautua vaikka milloin syntymän jälkeen.
 
"Minna"
No onhan se nyt hyvänen aika mahdollista käydä pelkässä ultrassa ilman veriseulaa. Toki tuota yhdistelmäseulaahan ne tarjoavat (ja neuvolassa saattavat vähän virheellisesti siihen pakottaa), mutta sehän ei ole esim. monikkoraskauksissa mahdollista, jolloin seulontana on pelkkä ultra.

Tässä THL:n ohjeet seulonnoista ja ultrista:
www.thl.fi/thl-client/pdfs/5c58fa84-b408-429f-bfb9-5d55d9d3883e
Ymmärtääkseni tätä pitäisi kaikkien hoitotahojen noudattaa.
 

Yhteistyössä