Sikiön suolitukos/-kiertymä tms...auttakaa.

Auttakaa viisaammat..Kävin siis tänään yksityisellä loppuraskauden ultrassa ja hän sanoi,että vartalon poikkileikkauksessa näkyy joku ylimääräinen kupla (?) suolistossa joka viittaa suolitukokseen/-kiertymään tai johonkin vastaavaan :/ Puolet lääkärin selostuksesta meni ihan ohi,en muista enää mitään mutta jotenkin noin se meni.Ajan varasi viikon päähän äitiyspolille.Onko kellään ollut tälläistä ja kuinkahan tuo sitten hoidetaan jos se vauvalla synnyttään on...Pelottaa.
 
Heippa janette-84!Mun esikoisella todettiin odotusaikana tuollanen suolitukos,duodenaali atresia,kaksoiskupla vatsalaukussa.sain tietää viikolla 28 kun vatsa vaan kasvoi ja vauva ei niellyt lapsivettä ollenkaan vaan sitä tuli koko ajan lisää.Viikottain ravasin kontrolleissa Naistenklinikalla ja sanottiin että totuus selviää vasta synnyttyä ja että riski downin syndroomaan on melkoinen.Tyttäreni syntyi viikolla 34+4,vuorokauden päästä leikattiin ja kuukausi vietettiin lastenklinikalla ja sitten päästiin kotiin.Muita kehityshäiriöitä ei ollut ja terve tyttö muutenkin.Edelleen käymme vuosittain kontrolleissa lastenklinikalla ja mahdollisia korjausleikkauksia voi joutua tekemään...muuten asiat tosi hyvin,odotusaikana tuo oli aikamoinen sokki saada tietää jostain suolitukoksesta ja tietää että leikkaus tulee!Pian saat lisätietoa kun pääset sinne ä-polille :hug: !
 
Ihanaa kun joku edes vastasi,hirmuisesti minäkin säikähdin.Juuri kaksoiskuplasta se lääkäri puhui ja lapsiveden todella runsaasta määrästä.Minulla viikkoja jo 35 kylläkin.Saanko kysyä,että syntyikö vauva ihan "itsestään" jo viikolla 34 vai?Mulle ei tuosta Downin syndrooma-riskistä puhuttu mitään,lääkäri sanoi vain että kontrolli viikon päähän ja sitten katsotaan asiaa eteenpäin jos se kupla vielä siellä näkyy :(
 
Heippa!Joo vauva alkoi syntyä itsestään 34+4,lapsivettä oli niin paljon että vatsa yksinkertaisesti ei enää venynyt!Juuri tuo runsas lapsiveden määrä oli ensimmäinen syy ä-polille lähetykseen.Minulla vauva ei pystynyt nielemään yhtään lapsivettä,suolisto oli kiertynyt kaksi kertaa ympäri,jostain syystä?Jos haluat keskustella enemmän asiasta,varsinkin jos tämä juttu nyt löytyy vauvaltasi voidaan meilailla:)!Nämä on tosi harvinaisia,olikohan se nyt 1:50000 tuo suhdeluku...olen yrittänyt löytää saman kokeneita mutta vain yhden tähän mennessä.Kuulumisiin,toivotaan ettei vauvaltasi löytyisi mitään :hug: !
 
Mulla on supistuksia kanssa ollu reilummin ja tosiaan tuntuu,että maha repeää eikä veny enää yhtään.Lääkäri sanoikin,että varautua ennenaikaiseen synnytykseen (ei kyllä syystä puhunut)jos lapsivesi menee ensimmäisenä,niin ei säikähtää sen todella runsasta määrää.Soittivat eilen sieltä äitiyspolilta ja se uusi aika on ensvko:n perjantaina,tuntuu että ikuisuus on siihen.Ja he sanoivat myös Downin syndroomaan suuresta riskistä.Oliko sinulla vauva minkäkokoinen,mulla oli viikkoja sillon keskiviikkona kun yksityisellä kävin 34+4 ja painoarvio 2400g.Mitat muuten ok,mutta reisiluu vastasi vain viikkoja 32...oisin laittanu yv:tä ni oltas voitu vaihtaa s.postiosoitteet,mutta en osannut....Suuri kiitos tuesta,yritin minäkin tietoa etsiä,mutta eipä sitä juuri löytynyt. :hug:
 
Heippa!Voit laittaa minulle meiliä osotteeseen Piizu4@luukku.com!Minun typykkä oli syntyessään 2340g ja 49 cm,tosi pieneltähän tuo näytti ja olikin pitkän aikaa...mutta kyllä siitä pullukka vauva aikanaan tuli =) !Nyt neiti täyttää kohta 4v. ja on täysin normaalissa kehityksessä kulkenut,siro vieläkin mutta niin on pikkusiskonsakin.Meille tulossa syksyllä kolmas vaavi ja pääsen taas rakenneultraan sikiötutkimusyksikköön tämän ekan neidin tapauksen takia...siellä katsoo erikoislääkäri ultran ja tuntuu turvalliselta.tietoa tästä aiheesta löytyy tosi vähän,olen kolunnut vuosien aikana kaiken mahdollisen!Sen tiedän että nämä leikkaukset hoidetaan vain yliopistosairaaloissa ja varsinkin Helsingin lastenklinikalla,siellä parhaat spesialistit!Missä päin Suomea asutte?me pääkaupunki seudulla.
 
Mulla reilu 1-v lapsi, jolla oli syntyessään ileum atresia, eli ohutsuolen loppuosan tukkeuma/umpeuma. Vauva syntyi käynnistyksellä 42 vkolla ja oli kans aika hoikka 2800g ja 50cm. Me ei tiedetty etukäteen vammasta, lapsivettä meilläkin oli normaalia enemmän. Vuorokauden ikäisenä leikattiin ja kotiuduttiin jo kahden viikon päästä. Kotiutuminen kuulemma tosi tapauskohtaista, riippuu paljon siitä, miten suoli alkaa vetää ja paino nousta. Mekin oltiin lastenklinikalla HKI:ssä hoidossa, asutaan kans pääkaupunkiseudulla.

Kovasti oon kans yrittänyt saada tietoa, mut ainakaan en ole törmännyt samaa sairastaviin.

Mielellään vaihdan kokemuksia. Nyt pitää mennä ulos neidin kans.
Voimia odotukseen!





 

Yhteistyössä