Sikiö liikkuu liian vähän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Tiedän ettei pitäis vertailla muiden raskauksiin tai vauvoihin, mutta silti mietityttää..

Olen viikolla 32. Monet puhuvat että heillä vauva liikkuu tuntejakin putkeen. Ei mun vauvani.. kyllä se tunnin saattaa yhtä mittaa heilua. Eikä kyllä todellakaan liiku joka tunti. Saattaa olla parikin tuntia etten tunne mitään liikkeitä. Teen istumatyötä joten pystyn hyvin tarkkailemaan.
Jos vaikka nyt alkaisin liikelaskentaa tekemään niin en usko että tulisi 10 liikettä tunnissa. Mutta sitten kun se liikkuu niin voi tulla ne 10 liikettä 5 minuutissa. Ja vauva on selkeästi iltaisin kun menen nukkumaan, aktiivisimmillaan ja samoin aamulla kun herään ja makoilen vielä sängyssä. Muutenkin liikkeet tunnen parhaiten makuuasennossa. Kyllä se pitkin päivää siis liikkuu, joskus kunnolla ja joskus silloin tällöin.
Istukka minulla on etuseinällä.

Ja vauva on koko ajan ollut tällainen, että liikkeet eivät sinällään ole vähentyneet, mutta silti mua huolestuttaa kun tuntuu että muilla vauvat ovat koko ajan liikkeessä.

Jos tunnissa pitäisi tulla se 10 liikettä niin vuorokaudessa pitäisi siis 240, ja ei mulla kyllä tule.. Huomenna on neuvola ja otan asian siellä varmaankin puheeksi, mutta kyselen nyt täältäkin että onkohan jotain syytä huoleen?

Viikkoja en enää muista. Mutta mulla vauva oli myös aktiivisempi iltaisin/öisin kuin aamuisin/päivisin sekä tietysti silloin jos oli kyljellään. Jos oli päivällä laskenut liikkeitä niin niitä ei välttämättä tullut, mutta illalla se 10 tuli hetkessä täyteen. Välillä oli rauhallisempia päiviä ettei liikkeitä meinannut tulla edes illalla, mutta sitten seuraavana päivä se oli yhtä menoa aamusta iltaan. Mulla oli myös istukka etuseinällä.

Kyllähän ne neuvolassa/äippäpolilla käskivät ottaa yhteyttä jos niitä liikkeitä ei ala olla, mutta ei tullut soiteltua, kun luotin siihen ettää kyllä niitä liikkeitä tulee vielä illalla tai sitten huomenna.. vaikka olisihan se voinut olla jotain huolestuttavaakin!

Joo kun mä olen kans joskus miettinyt että pitääkö soitella ä-polille. Mutta silloin kun niitä liikkeitä tulee, niin niitä kans tulee kunnolla, just iltaisin tai aamulla. Ja kyllä niitä sittenkin jos oikein tarkoituksella juon sokerista ja menen laskemaan..

Mulla oli tämä kolmas vauva mahassa hiljainen. En saanut 10 liikettä/tunti. Vauva nyt vain sattui olemaan rauhallisempi kuin siskonsa. Rauhallisuus on jatkunut myös mahan ulkopuolella.

Toki kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa.Minulle sanottiin että jotkut vauva on rauhallisempia kuin toiset ja että kun vauva on aina ollut vähä liikkeinen niin ei ole hätää,eriasia jos oisi liikkunut joskus enemän.

Ihan terve vauva oli syntyessään rv 39.

Mulla tytöt mylläsivät mahassa todenteolla, mutta poika oli rauhallinen ja liikkui vähän, kaikki kuitenkin kunnossa. Ja rauhallinen on ollut syntymästään asti :)

Uskoisin, että lapset ovat yksilöitä jo siellä vatsassa. Joten, jos teillä on vaan "rauhallisempi" tapaus tulossa.

Itsellä kyllä on kokemusta vähäliikkeisestä sikiöstä. Esikoisesta oli kyse ja minä myös silloin ihmettelin, kun puhuttiin, ettei kunnolla saa oltua, kun potkuja tulee niin paljon. Itsellä ei niin ollut. Ja loppujen lopuksi liikkeet loppuivat/vähenivät niin, etten kokonaiseen päivään tuntenut juuri mitään. Tunnin liikelaskennassa tulos oli 0 ja toisen tunnin aikana tunsin pari pientä liikettä. Sairaalaan lähdettiin ja uhkaavan hapenpuutteen takia tehtiin hätäsektio viikolla 32. Vauva oli muutenkin sairas, mutta tuo sektio pelasti hänen henkensä.

Ota rohkeasti neuvolassa puheeksi huolesi.

Mulle ainakin neuvolassa korostettiin, ettei liikelaskennasta pitäisi ottaa paineita. Eli ei todellakaan koko ajan tarvitse laskeskella (ja mä olen niin tottunut siihen myllerrykseen, etten sitä enää noteeraakaan) vaan tosiaan illalla pitkällään laskeskella, jos tuntuu ettei päivällä ole riittävästi liikkeitä tuntenut.

Jos on pakko lapsen liikkeitä johonkin verrata, niin mieluummin vertaa sen lapsen omaan aiempaan rytmiin kuin kenenkään kaverin vauvoihin.

Joo no onneks huomenna on se neuvola, jospa tässä siihen asti..

Mietinkin tuota että onkohan sitten synnyttyäänkin rauhallisempi liikkeissään. Kyllä se nyt parasta aikaakin ilmottelee itsestään, mutta liikkeet on enemmän sellaista möyrimistä ja kääntyilyä.
Muutenkin musta tuntuu että se viimeisen viikon ajan ollut jalat mun selkärankaan päin kun potkut monesti tuntuu jossain tuolla "syvällä" tai heijastuu suoleen tms.

Ne sikiöt myös nukkuvat välillä. Liikelaskenta pitää aina suorittaa makuulla ja mielellään vas. kyljellään. Ei sikiölä pitäisi noiden antamiesi tietojen perusteella olla mitään hätää, kun liikkuu. Vauvan ei todellakaan pidä liikkua joka tunti ja varmaankin aika harva vauva liikkuu. Huolta sitten, jos ei koko päivänä liikettä tunne ja muuten on päivittäin liikkunut paljon.

[QUOTE="Maris";22930224]
Tunnin liikelaskennassa tulos oli 0 ja toisen tunnin aikana tunsin pari pientä liikettä. Sairaalaan lähdettiin ja uhkaavan hapenpuutteen takia tehtiin hätäsektio viikolla 32. Vauva oli muutenkin sairas, mutta tuo sektio pelasti hänen henkensä.[/QUOTE]

Hyvä että vauva kumminkin pelastui :) Mistä hapenpuute johtui, oliko istukassa jotain häiriötä tai oliko napanuora kiertynyt kaulan ympärille?

Itellä ei tosiaan välttämättä ekan tunnin aikana tule se 10 täyteen, mutta kyllä se sitten on alkanut liikkumaan kunnolla kun oon juonut vaikka mehua ja tökkinyt mahaa. Mutta esim. n. tunti sitten liikkeitä tuli varmaan 100 tunnin aikana :D Että voisiko se vauvan rytmi vaan olla tällanen..

Mutta kiitos vastauksista ja otan asian neuvolassa huomenna puheeksi :)

mulla ihan sama ongelma tässä raskaudessa ja viikkojakin lähes samanverran. kyllähän tuo vähän välillä huolettaa. joskus saatan tuntea päivän ekat liikkeet vasta iltapäivän puolella.. sen oon aina katsonu et 2-3 kertaa päivässä täytyy tulla liikkeitä..

niin ja mulla liikkunut alusta asti oharvakseltaan. th sanoi että jos yhtääkkiä vilkas vauva muuttuu hiljaseks niin sitten voi olla jotain vialla, mutta seurata silti täytyy päivittäin.

Hyvä että vauva kumminkin pelastui :) Mistä hapenpuute johtui, oliko istukassa jotain häiriötä tai oliko napanuora kiertynyt kaulan ympärille?

Istukka sekä napanuora "epämuodostuneet". Perussairauteen kuuluu suurentunut istukka. Napanuora oli toisesta päästä vain kynän paksuinen. Luultavasti pientä hapenpuutetta ollut jo pidempään. Näitä ongelmia ei huomattu ultrassa.

Minni: Joo mulla sama juttu että alusta asti on liikkunut vähän. Oonkin koko raskauden ajan ollut välillä hermostunut siitä että onko liikkeitä normaali määrä..
Ensimmäistä lasta odotan ja kun ei tiedä mikä on normaalia : /

Minni: Joo mulla sama juttu että alusta asti on liikkunut vähän. Oonkin koko raskauden ajan ollut välillä hermostunut siitä että onko liikkeitä normaali määrä..
Ensimmäistä lasta odotan ja kun ei tiedä mikä on normaalia : /

ihan omaksi rauhakses jos sulla on huomenna neuvola niin seuraile tänään aktiivisemmin liikkeitä niin et turhaan huolestu asiasta. huomenna sitte juttele terkan kans että mitä mieltä hän on asiasta.

mulla on jo useampi raskaus takana niin oon kyllä huomannu että raskaudet on erilaisia jokainen, kuten jokainen syntynyt vauvelikin :)

Heips, samoilla viikoilla ollaan. Ja myös ensimmäinen lapsi, tai siis edellinen meni kesken viikolla 20.
Liikkeet täälläkin enempi möyrimistä ja kääntyilyä kuin selkeitä potkuja, istukka on toki etuseinämässä joten vähän "lieventää" voimakkuutta. Muutaman kerran paniikki iski tuossa viikolla 20 kun liikkeitä en tuntenut (olen tuntenut viikosta 16 lähtien) ja käytiin polilla ultrassa, mutta kaikki oli hyvin. En ole nyt ottanut kauheaa paniikkia noista liikkeistä, kunhan ne vaan tuntuvat väilillä. En ole ruvennut laskemaan liikkeitä, kun pelkään sen vain enempi stressaavan minua.

älä hermostu linkistä :) mutta tässä on hyvät ohjeet. mulla itsellä on vauva kuollut kohtuun 36+ joten "tiedän mistä puhun" http://www.kohtukuolema.fi/default/www/tietoa/ennaltaehkaisy_ja_liikelaskenta/

ultralla ei saa vauvan vointia yhtä hyvin selville kuin ktg-rekisteröinnillä, ultrassa voi olla kaikki (virtaukset,bioprofiili yms) hyvin ja vauva voi silti voida huonosti.ktgssä pitää tulla sykkeen vaihteluita ja liikeitä tietty määrä tiettyyn ajanjaksoon. voit käydä tänään päivystyksessä oman huolen takia ja pyytää ktg.n,sanot puhelimessa ettei vauvan liikkeet huolettavat. kukaanhan ei voi sanoa että kaikki on varmasti hyvin tms, sen tiedän :(
ktgn saa helposti kätilön tekemänä ja sitten voit olla rauhallisin mielin.

Tänään vauva on liikkunut aika paljon, oon tuntenut liikkeitä melkeinpä koko päivän. Just, näköjään heti kun kirjoittaa huolestaan jonnekin, se auttaa :D Toisaalta jos se nyt taas alkaa liikkua vähemmän niin onkohan syytä huoleen.. Syntyis jo niin ei tarvis olla liikkeistä huolissaan : / Tai no ei sen nyt vielä tarvi syntyä mutta kumminkin..

Tää nyt masussa oleva ipana on sitä sorttia että liikkuu tuntikausia (rv nyt 37+0), aivan outoa mulle koska esikoinen liikkui tosi vähän koko raskauden aikana.
Muistan kun häntä odotin viikolla 32-33, oli joulupäivä, ja yhtäkkiä tajusin että lapsi ei ollut liikkunut koko päivänä YHTÄÄN. Juoksin makkariin tönimään ja möyhimään masua ja menin aivan paniikkiin kun mitään liikettä ei edelleenkään tuntunut. Isänsä kosketukselle vauva sitten lopulta antoi vastakaikua, mutta hitto että pelästyin...
Esikoinen oli kyllä syntymänsä jälkeenkin tosi hiljainen, nukkui niin paljon ettei imetyksestä meinannut tulla mitään kun en saanut sitä pysymään kahta minuuttia kauempaa hereillä...
Nyt on kyllä vähän liiankin liikkuvainen ja vilkas 3-vuotias =)

Yhteistyössä