sikalunssa pelottaa.liikaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Millä mä saisin itseni rauhoitettua nyt. Ikinä ennen en ole flunssia tms pelännyt, mut nyt tuo sikalunssa on saanut mut sekopäiseksi. Meillä on 2lasta, 3v ja 6kk Tänä vuonna en uskalla ilmoittaa lapsia harrastuksiin tai mitään, kun kammoan tuota tautia. 3v pitäisi päästä kerhoilemaan tai jotain kun e ijuuri kavereita ole, mutta kun en uskalla laittaa.

Tiedän ylireagoivani. Jos se tauti on tullakseen,niin se tulee varmaan tavalliselta kauppareissulta. Mutta jotenkin tekee vaan mieli käpertyä neljän seinän sisään.
Olenko minä täydellisesti ainut panikoiva? Tää menee kyllä jo ihan yli. Vai onko perusteltua pitää lapset kotosalla tämän syksyn ja katsoa tilannetta uudelleen keväällä??

Et oo ainoa, mun kaveri on kans! Aikoo tosiaan pysytellä 3v:n ja vauvansa kanssa kotona!! (enpä oo kysyny kuinka kauan!), ei uskalla lähteä puistoon, kauppaan...menee oikeesti vähä överiks...

Osaattako pestä kätenne? ja lisäksi vielä desinfioida?
Välttelä kättelyitä mutta anna nyt hyvä ihminen lapsesi leikkiä!

Sitä paitsi, muista myös se että se ei ole sikaflunssa vaan sikainfulenssa. Flunssa ja infulenssa on kaksi täysin eri tautia.

Pelkäätkö tavallista infulenssaa? Mikä sikainfulenssassa pelottaa enemmän kuin tavallisessa infulenssassa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et oo ainoa, mun kaveri on kans! Aikoo tosiaan pysytellä 3v:n ja vauvansa kanssa kotona!! (enpä oo kysyny kuinka kauan!), ei uskalla lähteä puistoon, kauppaan...menee oikeesti vähä överiks...

Milloin aloitat tuon eristäytymisen, vai oletko jo aloittanut? Itse mietin, että välttelen turhia kauppareissuja lasten kanssa ja ehkä pienemmän kanssa myös perhekerhoja, mut vasta sitten pahimpaan aikaan. Minusta sellainen ei ole vielä.
Tosin voihan se tarttua jo nyt. Asutaan pohjoisessa päin, täällä influenssa ei vielä riehu valtoimenaan.

Esikoinen aloittaa kerhossa tänä syksynä ja muitakin harrastuksia olen katsonut.

Mutta ihanko aiotte puistossa käymisenkin lopettaa?

Kyllä muakin pelottaa aika paljon. Odotan toista lastamme ja esikoinen on vajaa 2-vuotias. Olen ajatellut, että perhekerhoon ei tänä syksynä mennä, koska siellä pyörii monesti niin räkäisiä lapsia muutenkin, mutta jonnekin "suljetumpaan" harrastukseen voisin esikoisen viedäkin eli vaikka jonnekin jumppaan tai muskariin.

Muutenkin hiukan vähennetään liikkumista "turhissa" tapahtumissa ja kaupasta ostetaan kerralla enemmän ruokaa, ettei sielläkään kovin usein tarttisi käydä pöpöjä hankkimassa. Tuttuja (terveitä) lapsia nähdään normaalisti ja leikkipuistossa käydään, joten ihan tarpeeksi esikoinen saa kuitenkin osallistua sosiaaliseen elämään.

Lyhyesti sanottuna siis turhia menoja rajoitetaan eikä kyläillä tai oteta kylään kipeitä ihmisiä, mutta uskon että kyllä se tauti silti meillekin tulee. Toivottavasti on tarpeeksi hyvä vastustuskyky, että suht helpolla kuitenkin selvitään. Sekin jää nähtäväksi selviytyykö maha-asukki siitä taudista, toivottavasti, sillä tämän lapsensaanti ei ole ollut kovin helppoa tämän kakkosen kohdalla.

Et varmaankaan ole ainut panikoiva. Mä olen sitä mieltä, että jos haluaa välttyä tarttuvilta taudeilta mahdollisimman pitkään, silloin ei kannata niitä ehdoin tahdoin lähteä hakemaankaan. Kuten sanoit, sikainfluenssan voi saada kauppareissultakin, mutta jos välttelee muutoin suurissa ihmisryhmissä liikkumista, niin riski sairastua pienenee.

Sinuna tekisin juuri niinkuin susta hyvältä tuntuu.

kyllä me puistoillaan ja ulkosalla liikutaan, mutta noihin kerhoihin ja isoihin kauppakeskuksiin ei tee mieli lasten kanssa lähteä.
en mä tiedä mikä tästä nyt on muka niin pelottavan mun päässäni tehnyt. varmaan vaikuttaa sekin, että miehen serkku sairastui tautiin yhdysvalloissa ja oli siellä aika huonossa kunnossa jonkin aikaa.(parani kyllä)

Alkuperäinen kirjoittaja Prkl:
No pysykää kotona jos pelkäätte ja lopettakaa narina. Saakeli ärsyttää tuollaiset turhista narisijat.

Ja mua ärsyttää tollaset jotka ei tajua, että huoli voi todella olla aiheellinen! Sulla ei varmaankaan ole pieniä lapsia etkä ole raskaana tai kuulu muuten riskiryhmään? Sehän tässä onkin että kellään ei taida olla vastustuskykyä tälle taudille, niin siksi se on niin ärhäkkä tarttumaan. "Tavallinen" influenssakin on toki lähes yhtä vaarallinen, mutta sepä ei tartukaan yhtä moneen kuin tämä sikainfluenssa!

Voit olla kyllä huoleti niistä nuhaisista räkänokista perhekerhoissa.
Kyllä infulenssa on semmoinen tauti joka kaataa lapsenkin petiin hyvin huolellisesti. Sairas lapsi kun ei leiki.
Nuhainen ja pienessä kuumeessa kylläkin. Infulenssassa se kuume on vaan tajuttoman korkea että ei varmasti leiki.

Joten leikkiviä lapsia ei tarvitse vältellä, niin kannataa ajatella.
Eikä kukaan vanhempi vie niin sairasta lasta (joka ei leiki) kotoaan pois, vai vietkö itse?

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Kyllä infulenssa on semmoinen tauti joka kaataa lapsenkin petiin hyvin huolellisesti. Sairas lapsi kun ei leiki.
Nuhainen ja pienessä kuumeessa kylläkin. Infulenssassa se kuume on vaan tajuttoman korkea että ei varmasti leiki.

Eikä kukaan vanhempi vie niin sairasta lasta (joka ei leiki) kotoaan pois, vai vietkö itse?

Influenssa (niin tämä sikainfluenssa kuin tavallinenkin) voi toki olla myös lievänä muotona, ettei sitä tavallisesta flunssasta edes erota. Voi hyvinkin olla mahdollista, että joku nuhainen räkänokka sitä levittää. Ja btw, se on influessa ei infulenssa..

sikainflunssa (kuten monet muutkin taudit) tarttuu jo ainakin vuorokausi ennen oireiden puhkeamista joten perhekerhoista ja hoitopaikoista taudin saa kyllä helposti. Meillä on kotona kolme riskiryhmään kuuluvaa ja me kyllä jätetään perhekerhot ja muskarit väliin alkusyksyksi, ainakin kunnes kaikki on rokotettu. Leikitään enemmän kotona, tehdään metsäretkiä jne. muuta mukavaa. Keskitytään nyt omaan perheeseen. Pakkanen on täynnä ruokaa ja muutenkin tehdään isommat ostokset kerralla jotta kaupoissa ei tarvitse käydä kuin max kerran viikossa, sinnekin mennään ilman lapsia. En itse koe tätä panikoimiseksi vaan ihan helposti järjesteltäväksi asiaksi. Me kun aiotaan olla niiden joukossa jotka ei sairastu...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Influenssa (niin tämä sikainfluenssa kuin tavallinenkin) voi toki olla myös lievänä muotona, ettei sitä tavallisesta flunssasta edes erota. Voi hyvinkin olla mahdollista, että joku nuhainen räkänokka sitä levittää. Ja btw, se on influessa ei infulenssa..

typo.. Ei influessakaan vaan influenssa.

Jos yhtään lohduttaa: "More than two million people are believed to have contracted the new flu in the U.S.; 7,511 had been hospitalized and 477 had died as of Aug. 13, according to the Centers for Disease Control and Prevention."

lähde: http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204543304574350920660799750.html

Ei me siis kuolla ihan vielä:) jos suomalaisista 30% sairastuu eli 1,8 miljoonaa, lukemat jää reilusti tuonkin alle.

Yhteistyössä