Sikainfluessarokote - jos ottanut raskauden aikana, onko syntynyt vauva/lapsikin suojattu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pandemrixin suoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pandemrixin suoja

Vieras
Olin raskaana vuonna 2009, lapsi syntyi v. 2010. Otin raskaana ollessani sikainfluenssarokotteen (pandemrix). En nyt ota tässä kantaa siihen, oliko rokote tarpeen vai ei, se on otettu eikä sille voi enää mitään.

Minua kuitenkin kiinnostaa, saiko vauva kohdussa ollessaan saman rokotesuojan kuin mitä itse sain? Vai onko hän nyt, vajaa 4-vuotiaana ns. rokottamaton? Tietääkö kukaan, miten nämä menevät? Siirtyykö raskaana olevan äidin rokote veren / istukan tms. mukana myös sikiölle?

Kumpikaan teistä ei ole enää suojattu, koska rokotteen teho kestää yhden vuoden ja lapsi on saanut sinulta suojan noin puoleksi vuodeksi, jos olet ottanut rokotteen raskauden loppuvaiheessa. Kysymykseesi vastaus on joka tapauksessa, että suojaa ei ole enää kummallakaan. Uudet rokotteet siis kummallekin, jos aiotte rokotteen avulla taudilta säästyä.

Ei suojaa ja ihan voit laskea kun vuodessa kuolee suomessa noin 1500 ihmistä ihan perusinfluenssaan niin montako se tekee per kuukausi? Sen verran, että sikainfluenssa jää kauas taakse. ....ja joka lauantai moni uskoo sen lottovoiton nyt tulevan vaikka mahdollisuus on häviävän pieni... Meillä ei ole kukaan piikkejä ottanut eikä ota. Jos possutauti tulee niin kai se sairastaminen antaa paremman suojankin jatkossa.