Sikainfluenssan riskiryhmistä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja poika:
kuuluu. mulle tuttu sanoi et hänellä on välitön lähtö jos sen saa ja häneltäkin poistettu perna.

Aijaa...? Onko hänellä siis jotain muutakin? Ei miehelle kyllä mitään tuollaista ole sanottu. On vain saanut ennen pernanpoistoa jotain rokotuksia, jotka pitää uusia 5v välein. Esim. joku pneumokokkirokote yms. Mutta tavallisia influenssarokotteita ei ainakaan ole käsketty ottaa. Ja juuri kävi syöpäkontrollissa eikä oltu puhuttu mitään. ( Ei siis sairasta enää vaan käy kontrolleissa 6kk välein.)

Olen ymmärtänyt että vastustuskyky on jonkun aikaa huonompi pernanpoiston jälkeen, mutta vähitellen muut elimet korvaa sen. Miehen pernanpoistosta on nyt 3,5 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Petomamma:
Meillä leukemia 12v pojalla, ehdottomasti riskiryhmää. Vanhukset, vauvat, elinsiirteen saaneet?? Sydänpotilaat?

No joo leukemia on vähän eri juttu kuin puuttuva perna. Tai syöpähoidoissa käyvät ylipäätään. Mutta mies ei siis enää käy missään hoidoissa ja on terve, mutta perna toki ei ole kasvanut takaisin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä leukemia 12v pojalla, ehdottomasti riskiryhmää. Vanhukset, vauvat, elinsiirteen saaneet?? Sydänpotilaat?

No joo leukemia on vähän eri juttu kuin puuttuva perna. Tai syöpähoidoissa käyvät ylipäätään. Mutta mies ei siis enää käy missään hoidoissa ja on terve, mutta perna toki ei ole kasvanut takaisin. :D

No perna ei ihmiselle olekaan välttämätön.

Petomamma.. missä vaiheessa teidän pojan hoidot on?
Meillä menossa ylläpitovaihe. Kauhistuttaa silti kaikki tommoset flunssat sun muut..
Juuri sairasti flunssan ja tuli kaikkea muuta sitte sen lisäks. Toukokuussa alkoi flunssa ja vieläkään ei ole siitä toipunut ennalleen.

mä oon ymmärtäny et esim. ensin rokotetaan ne jotka "normaalistikkin" saisivat ilmaisen infulenssa rokotteen ja jos sun mies ei siihen "ryhmään" kuulu.. ni tuntus sillon ettei ol riskiryhmässä

Alkuperäinen kirjoittaja sukkapari:
mä oon ymmärtäny et esim. ensin rokotetaan ne jotka "normaalistikkin" saisivat ilmaisen infulenssa rokotteen ja jos sun mies ei siihen "ryhmään" kuulu.. ni tuntus sillon ettei ol riskiryhmässä

Juu... ei tod ole missään riskiryhmässä. Ihminen kun ei edes pernaa tarvitse.

Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Petomamma.. missä vaiheessa teidän pojan hoidot on?
Meillä menossa ylläpitovaihe. Kauhistuttaa silti kaikki tommoset flunssat sun muut..
Juuri sairasti flunssan ja tuli kaikkea muuta sitte sen lisäks. Toukokuussa alkoi flunssa ja vieläkään ei ole siitä toipunut ennalleen.

ylläpitovaihe. On vaan vähänväliä pitäny kaikkee ihmeellistä, vyöruusun sai viimeseks ja nyt on sit polvitaipeessa niinku punkki olis purru, sellanen punainen rinkula... Halkaisijaltaan n.20cm. Seurataan vaan, verikokeet otettu ja kaikki suht normaalia.. Antibiootit joten sytot tauolla pari vk. Arvot tippu liiian alas viimeviikollla, sytot oli siksikin tauolla. Tätä tämä on. Poikako teilläki? Ikä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ylipainoiset ovat muuten myös riskiryhmässä.

Tällä varmasti tarkoitetaan niitä kellä sitä ylipainoa onkin reippaamman puoleisesti. Tuskimpa 5 kg ylipainoa vaikuttaa.

Tutkimuksessa mainittu et 30-40 tienoilla ollut painoindeksi, mutta mietin et jospa on vain sattumaa ollut....eli 9 kymmenestä ollut ylipainoisia, joista 7 vakavasti ylipainoisia...tämän perusteella sitten tehty tutkimus, mutta onko se luotettava?.....

Osaakos joku kertoa että miten se tarttuu?

Mietin tässä kun olen raskaana ja on puhuttu paljon että se on raskaana oleville vaarallinen.
Työskentelen kassalla jossa tietysti käy paljon ihmisiä jotka on ulkomaalaisia turisteja tai iha suomalaisia jotka on käyny kesälomareissuillaan.
Että millanen riski se on sit saada?

Yhteistyössä