Siivouspäivä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti myös
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti myös

Vieras
Millainen teidän siivouspäivä on? Siis ihan vain sillä kyselen että mitenkähän tän homman sais luistamaan sujuvasti.
Meillä on kaks kerroksinen omakotitalo. Alakerrassa sauna, pesuhuone, kodinhoitohuone, keittiö, ruokatila, olohuone, eteinen, wc, tuulikaappi, 2 makuuhuonetta ja 2 vaatehuonetta. Yläkerrassa aula, 2 makuuhuonetta, wc ja 2 vaatehuonetta.
Siis te siivouksen "ammattilaiset" siis oikeesti ammattilaiset tai kokemuksen kautta oppineet kuinka siivous kannattaisi järjestää.
Perheessämme on vanhemmat, 2 koululaista tyttöjä sekä alle kouluikäinen kuopus poika.

Meillä myös iso talo (kolmessa tasossa, kellarikerroksessa vain kodinhoitotilat) ja itse siivoilen vähän miten milloinkin eli ei ole perinteistä siivouspäivää. Ylä- ja alakerran siivoan yleensä eri päivinä, alakerrassa imuroin pari kertaa viikossa ja toisen kerran yhteydessä pesen lattiat. Joka päivä järkkäilen jotain pientä (pölyjen pyyhintä jne. mikä nyt ottaa silmään). Kellarissa touhuan aina sillon tällöin, kun inspiraatio iskee, samalla kun pesen pyykkejä ja silitän. Molemmat vessat pesen joka viikko, saunaa harvemmin (ja onkin eri rakennuksessa). Yläkerrassa imuroin kerran viikossa ja lattiat pyyhkäsen joko samalla kertaa tai seuraavalla viikolla =)

Meillä myös iso talo (kolmessa tasossa, kellarikerroksessa vain kodinhoitotilat) ja itse siivoilen vähän miten milloinkin eli ei ole perinteistä siivouspäivää. Ylä- ja alakerran siivoan yleensä eri päivinä, alakerrassa imuroin pari kertaa viikossa ja toisen kerran yhteydessä pesen lattiat. Joka päivä järkkäilen jotain pientä (pölyjen pyyhintä jne. mikä nyt ottaa silmään). Kellarissa touhuan aina sillon tällöin, kun inspiraatio iskee, samalla kun pesen pyykkejä ja silitän. Molemmat vessat pesen joka viikko, saunaa harvemmin (ja onkin eri rakennuksessa). Yläkerrassa imuroin kerran viikossa ja lattiat pyyhkäsen joko samalla kertaa tai seuraavalla viikolla =)

Iso talo on kiva - paitsi siivouspäivinä! Minä pidän kerran viikossa perinteisen siivouspäivän, jolloin ensin selvittelen kaaoksen ja kuljetan tavarat omille paikoilleen, sitten valkotornadon lailla pyyhällän imurin ja luutun kanssa huushollin läpi. Viikolla imuroin.

Ei kai siihen siivoukseen ole muuta viisastenkiveä, kuin että hankkii hyvät välineet, satsaa helppohoitoisiin pintoihin (esim. matot helposti imuroitavia), eliminoi kaikki pölynpesät ja koettaa pysäyttää kuran ja lian jo eteiseen. Ja laittaa ylimääräiseen ja tarpeettoman tavaran surutta kiertoon. Avarat tilat pysyy siistimpinä.

Olen itse nyt ä-lomalla ja on helpompi siivota, mutta kun palaan töihin, aiomme palkata viikkosiivoojan. Ison talon siivoukseen kun helposti hujahtaa se lauantain puolikas, vaikka kuinka jo viikolla raikkoaisi ja imuroisi.

meillä kans 3 kerrosta, mutta ylimmäisessä ollaan harvoin joten riittää jos imuroin kerran viikossa tai joka toinen viikko. alimman kerroksen imuroin 2-4 kertaa viikossa joska lapset murustelevat. makuuhuoneet imuroin kerran viikossa.
ennen pesin vessat ja kylpyhuoneet päivittäin (siis desinfioivilla kertakäyttöpyyhkeillä ja kerran viikossa kunnolla) mut nyt kun ei meillä asu enää lastennoitaja niin kerran viikkoon olen jättänyt.
pyykkikone käy usein ja silityksen teen joko heti kohta tai sitten jos ei ole aikaa heti silitellä viikonloppusin tai siivooja silittää.
meillä on vaihtelevasti käynyt siivooja 1-3 kertaa viikossa mutta nyt olen yrittänyt pärjätä itsekseen (mies ei siivoa) kun jouduin kuitenkin siivoamaan siivoojan jälkeen jotakin (pyyhkimään pölyjä jne) ja hyvin on vielä mennyt kun yrittää jaksaa siivota JOKA PÄIVÄ koska muuten työssäkäyvänä kaikki kasaantuu viikonloppuun.

Meillä kans kaks kerrosta, alhaalla keittiö, olkkari, kodinhoitohuone, suihku, sauna, vessa ja yks mh. Ylhäällä 4mh ja vessa. Meillä ei perinteistä siivouspäivää. Imuroin tarpeen mukaan alakerrassa, ylhäällä kerran viikossa. Noin parin viikon välein siivotaan yhdessä miehen kanssa paremmin; vaihdetaan lakanat, tuuletetaan tyynyt, patjat ja petarit, imuroidaan sekä pyyhitään pölyt ja lattiat. Vessat pesen n. kerran viikossa, tarvittaessa useammin. Meillä kolme lasta, vanhin täytti just viisi, vauva on 9kk. Minua ei huvita heilua rätin kanssa joka päivä, yritän ajatella, että tärkeintä on olla lasten kanssa, ja että muutaman vuoden päästä saan puunata ihan rauhassa, ilman että kukaan pyörii jaloissa.

Minä yritän järjestää kerran tai kaksi kuussa ison siivouspäivän, johon saan miehen ja isot lapset mukaan ja vauvan pois jaloista. Ensin siivotaan tavarat ja vaihdetaan lakanat. Sitten viedään matot ulos, pyyhitään pölyt ja pestään lattiat. Miehen tehtäväksi jää yleensä mattojen piiskaus ja pullojen, lehtien yms. vieminen keräykseen. Kun vauav herää, saa lähteä vauvan kanssa ulos...

Isommat lapset (6 ja 8) auttavat minua sisällä siinä missä osaavat, saavat siitä sitten viikkorahansa. Kun on oikein tehokas, niin tähän menee noin kaksi-kolme tuntia, ja ns. ylläpitosiivous on paljon vaivottomampaa ja vähemmän aikaa vievää.

SItten lämmitetään sauna, ja katotaan joku perheleffa ja onnitellaan itseämme hyvin tehdystä työstä ja nautitaan kauniista kodistamme.

Meillä asunto kahdessa kerroksessa enkä kuvittelekaan siivoavani koko asuntoa kerralla. Alakerta tulee imuroitus ainakinm joka toinen päivä jotta hiekka-leivänmuru-yms roskaa ei keräänny kamalasti (etupiha hiekkaa niin sisään kulkeutuu melkoisesti, etenkin koiran jaloissa. Yläkerran imuroin kerran viikkoon, joskus pariin kertaan. Pölyt pyyhin kerran viikossa mutta nekin niin että tänään tästä, huomenna tuolta, niin että viikon aikana tulee käytyä koko asunto läpi. Vessat ja kylppärin siivoan kerran viikkoon, saunan ehkä kerran kuukauteen, jos sitäkään, viime vuonna se lämpesi meillä 6 kertaa eli hieman turha kapistus.. Tavarat pysyy aika hyvin paikoillaan, 5v6kk poika kerää tavaransa ja pitää huoneensa kohtuullisessakunnossa pienellä muistuttamisella. Minä pesen pyykit ja mies viikkaa ne kaappiin. Keittiötä harvemmin tarvitsee sen kummemmin jynssätä, jotenkin mulle on onnistunut tarttumaan äidin tapa että kun laittaa ruokaa ja syömisen jälkeen siinä samassa tulee pestyä hella ja tasot yms. Ehkä kerran kuukauteen pyyhin sitten ovet tarkemmin, pesen uunin yms perusteelllisempaa. Ylipäätänsä olen koittanut opetella että en stressaa niin kamalasti jos ei joka paikka kiillä, meillä tuntuu silti olevan jatkuvasti sen verran siistiä että anopinkin voi päästää yllätysvierailulle :)

meillä okt ja kaksi lasta.olen huomannut, että paras tapa pitää kaaos loitolla siivoamalla joka päivä 15-30 min.(tavarat paikoilleen, keittiö kuntoon). näin lauantain viikkosiivous on ihan kiva (wc, kylppäri, lattioiden luutuaminen, pölyjen pyyhintä yms.) ja aikaa ei mene yli kahta tuntia vaikka yksin teen. ehdoton sääntö lapsille on, että lelut pysyy lasten huoneessa! näillä ohjeilla meidän talo on aina niin siisti, että ei hävetä vaikka kuka tulis yllärinä kylään.

Meillä omakotitalo 4h, keittiö + sauna kahdessa kerroksessa. Meillä myös koira ja kaksi kissaa, poika opettelee juuri liikkumaan. Nyt äippälomalla imuroin yläkerran, missä olohuone, keittiö ja kaksi makuuhuonetta, 4-5 kertaa viikossa ja alakerran 2-3 kertaa viikossa. Lattiat pesen kerran viikossa. Mattoja meillä ei ole, nopeuttaa siivousta. Meillä ei myöskään silitetä kuin pyhävaatteet. Päivittäin siivoukseen kuluu n. 0,5-1 tuntia.

Yhteistyössä