Siivouksesta... mies ei tee osaansa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en jaksa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en jaksa!

Vieras
Että mua taas vituttaa!! Taas meni aamupäivä siivotessa.
Ollaan miehen kanssa sovittu, että se joka on illalla kotona , siivoaa. Eli kun minä olen iltavuorossa niin mies tiskaa, imuroi, laittaa paikat kuntoon jne. Ehkä kerran tai kahdesti viikossa olis näin, mä siivoan muuten ja pesen pyykit ja teen ruuan.
Eilen olin taas illassa ja TAASKAAN mies ei ollut siivonnut. Muutaman tavaran oli nostanut lattialta ja siinä se. Nyt varsinkin kun hiekkaa kantautuu sisälle, täällä pitäis imuroidakin päivittäin, mutta ei niin ei. Mikro oli kuin joku olis räjähtänyt sinne, tiskipöytä likainen, pöydät pyyhkimättä...
VOi helvetti mulla menee hermot! Mä olen TUHAT kertaa pyytänyt, että siivoaisi ja hän on aina luvannut, että jo siivoaa kun mä olen illassa. PAskanmarjat! Taas se on luultavasti lojunut vaan jossain telkkarin ääressä kun "kerrankin on vapaailta". Olispa helvetin mukavaa jos mullakin olis ees joskus!
MIksi se lupaa asioita joita se ei kuitenkaan edes yritä pitää!!!!

Miehet...:-/

Meillä mies oli 6 kk taaperon kanssa kotona ja minä töissä, tein rankkaa fyysistä vuorotyötä. Silti kotityöt lankesivat 90% minulle ihan vain siksi ettei mies lupauksistaan huolimatta tehnyt. Oli melko ikävää tulla illalla 21 jälkeen töistä kotiin, jossa oli ihan totaalinen hävityksen kauhistus, vaikka ennen töihin lähtöäni olisin siivonnut. Ei mitään jälkiä korjattu, likaiset astiat altaassa ja pöydillä, pöytä likaisena, vaatteita ja leluja sikinsokin joka puolella tms.

Ero oli todella lähellä, minun puoleltani, kun miehen hoitovapaa loppui. Sitten onneksi tilanne parani, koska minä jäin puolestani hoitovapaalle.

Mutta en osaa sinulle mitään ihan konkreettisia neuvoja antaa, sinun pitää vaan sitkeästi koittaa saada mies tajuamaan että hän on itsekäs ja että kotityöt kuuluvat ihan yhtä lailla hänelle kuin sinullekin, varsinkin kun molemmat käytte töissä. Yritä hyvällä tai pahalla, vaikka huuda tai raivoa, uhkaa vaikka erolla. Se meillä lopulta auttoi, nyt käymme kumpikin töissä, ja kotityöt hoituu aika mukavasti puoliksi, joskin aina joka päivä minun aloitteestamme sovimme että mitä kumpikin sinä päivänä tekee, ei mies osaa itse organisoida siivousjuttuja.

Eli saatan ehdottaa vaikka että voisitko sinä tänään jossain vaiheessa kun ehdit, imuroida, niin minä hoidan ruuanlaiton ja tiskit. jne. Näin kotityöt jakautuvat tasaisesti, ja minulle on ihan Ok että ehdotan miehelle aina mitä hän voisi tehdä, pääasia että hän tekee jotain, kun ei hänestä ikinä tule kovin oma-aloitteista kotitöissä, kaikilla miehillä ei vaan ole tajua noista jutuista.

Mutta, kokeilehan jos mies suostuisi.

Miehet...:-/

Meillä mies oli 6 kk taaperon kanssa kotona ja minä töissä, tein rankkaa fyysistä vuorotyötä. Silti kotityöt lankesivat 90% minulle ihan vain siksi ettei mies lupauksistaan huolimatta tehnyt. Oli melko ikävää tulla illalla 21 jälkeen töistä kotiin, jossa oli ihan totaalinen hävityksen kauhistus, vaikka ennen töihin lähtöäni olisin siivonnut. Ei mitään jälkiä korjattu, likaiset astiat altaassa ja pöydillä, pöytä likaisena, vaatteita ja leluja sikinsokin joka puolella tms.

Ero oli todella lähellä, minun puoleltani, kun miehen hoitovapaa loppui. Sitten onneksi tilanne parani, koska minä jäin puolestani hoitovapaalle.

Mutta en osaa sinulle mitään ihan konkreettisia neuvoja antaa, sinun pitää vaan sitkeästi koittaa saada mies tajuamaan että hän on itsekäs ja että kotityöt kuuluvat ihan yhtä lailla hänelle kuin sinullekin, varsinkin kun molemmat käytte töissä. Yritä hyvällä tai pahalla, vaikka huuda tai raivoa, uhkaa vaikka erolla. Se meillä lopulta auttoi, nyt käymme kumpikin töissä, ja kotityöt hoituu aika mukavasti puoliksi, joskin aina joka päivä minun aloitteestamme sovimme että mitä kumpikin sinä päivänä tekee, ei mies osaa itse organisoida siivousjuttuja.

Eli saatan ehdottaa vaikka että voisitko sinä tänään jossain vaiheessa kun ehdit, imuroida, niin minä hoidan ruuanlaiton ja tiskit. jne. Näin kotityöt jakautuvat tasaisesti, ja minulle on ihan Ok että ehdotan miehelle aina mitä hän voisi tehdä, pääasia että hän tekee jotain, kun ei hänestä ikinä tule kovin oma-aloitteista kotitöissä, kaikilla miehillä ei vaan ole tajua noista jutuista.

Mutta, kokeilehan jos mies suostuisi.

Tää mua monesti ärsyttää kun vauhkotaan siitä että myös MIEHEN pitäisi voida käyttää hoitovapaata. Olen samaamieltä että PITÄISI VOIDA SAADA mutta silloin tuon miehen pitäisi olla edes jonkinverran aktiivinen isä.

Meillä mies oli myös hoitovapaalla vajaan vuoden ja se oli mulle tosi rankkaa. Stressaava työ matkoineen ja kotona odotti liuta lapsia ja mies sekä kaaos. Lapsilla oli iltaisin harrastuksia ja nekin jäi mun kontelle samoin isoin osa kotitöistä. Mies olis kyllä (ja on) rakastava isä ja ihana mies, mutta onnetottoman laiska kotitöissä. Ei oikein sanominenkaan auttanut.

Nyt kun itse olen hoitovapaalla (ja lapsia oli monta enemmän) hoidan helposti pääosan kotitöistä (miehelle jää vain ne ns. rankimmat mitä en osaa/saa tehtyä, yleensä pihalla jotain tehtäviä tms) Sen lisäksi hoidan lastenharrastukset jne.

Nyt vähän mietityttää kun olen itsekin menossa töihin, että jääkö tuo kotityömäärä miten pitkälle taas mun harteille, sillon nekin voi jo napsahtaa kun lapsia on tosiaan 5 ja kotona paljon kotitöitä. No jonkinalaiset pelisäännöt on vaan keksittävä.

AP:LLE TULI MIELEEN
että aika tiukasti määräät sen mitä siellä kotona pitää tehdä, tai siltä musta tuntuu. Joskus siivouskäsityksetkin on aika erilaiset, voisiko sellainen suupiirteinen siivous riittää ja vaikka sitten 1-2 krt viikossa enemmän. Ymmärrän kyllä hyvin sua, itsekin toivon että koti olis siistii ja teen oikeastaan koko ajan sen kodin siisteyden eteen. (vie mennessä, tuo tullessas, tee joutessas vai miten se menee...)

Meillä tekee se kumpi sattuu olemaan sillä hetkellä kotona. Mies on vähempi ni pakostakin ne jää minulle. Nytku mies ollu lomautettuna ja mä töissä ni hän on ne tehny.
Mä en voi tätä käsittää kun joudun vaatimaan töissäkin miespuolisilta asukkailta omien jälkien siivoamista ja osansa yhteisistä hommista ni vetäisin sellaset kilarit kotona jos miehet ei sillä tekis mitään. Ottaen huomioon et minun lapsetkin on poikia jotka joutuu siivoamaan.

Täällä on pakko imuroida joka päivä, edes suurpiirteisesti. Muuten täällä hukutaan karvoihin ja muuhun roskaan. Talvella ei tarvii niin usein, mutta keväällä kyllä! Samaten tiskata on pakko päivittäin. Me tiskataan käsin ja jos joku päivä jää välistä niin se on seuraavana päivänä kahta isompi homma.
Ja musta se on ihan selvää, että pöydät pyyhitään aina kun ollaan syöty, lattialta lakaistaan puuroskat kun ollaan lämmitetty, roskapussit viedään ulos ennenkuin ne tursuaa lattialle jne. Ihan perussiistiä siis, ei mitään steriiliä tarvii olla.
Ja tosiaan se on ehkä kerran tai kaksi viikossa kun pyydän miestä jotain tekemään ja silloinkin jää hommat tekemättä. No, katsotaan koska se hoksaa että jonkun pitää senkin pyykit pestä. Nimittäin mä en tee sitä jatkossa. Hoitakoon itse ne, kun kerran kaikkea niin itsestäänselvyytenä pitää.

[QUOTE="vieras";26204113]No jos sulla on viis lasta ni miksi ne lapset ei tee mitään[/QUOTE]

=) Meinasin tästä kirjotttaa, mutta ajattelin että on ihan itsestään selvää että MYÖS LAPSET TEKEVÄT, mutta paljon isossa perheessä on silti tehtävää niille aikuisillekin =))

Täällä on pakko imuroida joka päivä, edes suurpiirteisesti. Muuten täällä hukutaan karvoihin ja muuhun roskaan. Talvella ei tarvii niin usein, mutta keväällä kyllä! Samaten tiskata on pakko päivittäin. Me tiskataan käsin ja jos joku päivä jää välistä niin se on seuraavana päivänä kahta isompi homma.
Ja musta se on ihan selvää, että pöydät pyyhitään aina kun ollaan syöty, lattialta lakaistaan puuroskat kun ollaan lämmitetty, roskapussit viedään ulos ennenkuin ne tursuaa lattialle jne. Ihan perussiistiä siis, ei mitään steriiliä tarvii olla.
Ja tosiaan se on ehkä kerran tai kaksi viikossa kun pyydän miestä jotain tekemään ja silloinkin jää hommat tekemättä. No, katsotaan koska se hoksaa että jonkun pitää senkin pyykit pestä. Nimittäin mä en tee sitä jatkossa. Hoitakoon itse ne, kun kerran kaikkea niin itsestäänselvyytenä pitää.

Mitä mies tonhon itse sanoo? Siis mikä on selitys miksei tee mitään, ei osaa/jaksa/halua?
Auttaisko ihan työlistä sille vai mikä? Yks vaihtoehto on kai sekin, että mies maksaisi sitten omilla rahoillaan siivoojan (ei ehkä oikeasti vaihtoehto mutta periaatteessa) tai niin että sä tekisit vaikka lyhennettyä päivää jolloin jäis aikaa tehdä kotitöitä ja myös kivoja juttuja (tää toimii vain jos rahat on yhteisiä) mutta kysehän oikeesti on siitä että miehen pitäisi yhtälailla osata siivota jäljet ja vähän muutakin... =)

Ei tuo meilläkään tahdo tehdä mitään..eilen oli poikkeus,vittuunnuspäissään imuroi ja tiskasi.Ja se,mikä sitä otti päähän oli simppeli: minä ostin pari (3) olutta ja hällä oli yövuoroon meno..Näin minusta tuli juoppo..Kaiken kukkuraksi alkoi vittuilemaan mulle siitä,että mun työkaveri soitti ja kysy mua käymään.

Lapsia on vaikea saada tekemään yhtään mitään, jos MOLEMMAT vanhemmat eivät tee kotihommia. Uskottavuus menee kun sohvalta huitelee lapsille, että siivotkaa jälkeenne.

Tiskikone on kyllä tulossa, mutta vasta kun keittiöremppa on tehty eli parin kk päästä.
Ja ei todellakaan ole mattoja kaikkialla ja tavaraa joka puolella! Tai varmasti sitä alkais kertymään jos ei pidettäis paikkoja kunnossa!
Mies sanoo, että ei nää sitä sotkua. Mä en vaan ymmärrä MITEN se voi lla näkemättä että lattiat ja sohva kaipaa imuroinia, tiskipöytä siistimistä, miten se ei nää ruuanmurusia pöydällä ja luulis hieman herättävän kun tunkee roskia väkisin roskiin, tai ne tippuu lattialle.
Hän on kuitenkin kova työmies ja hyvä ammatissaan, eikä ole mikään laiska tai tyhmä, mutta välillä kyllä mietityttää sen älynlahjat kun ei tuommoisia aisoita tajua.
Oon joskus tehny jonkun lapun et mitä voisi tehdä, mutta ei sekään oo musta kivaa että yhteisistä asioista pitää aina sanoa. Vaan kai se on pakko alkaa kirjoittaa kaikki qaina ylös jos toinen ei vaan muuten tajua.

Tiskikone on kyllä tulossa, mutta vasta kun keittiöremppa on tehty eli parin kk päästä.
Ja ei todellakaan ole mattoja kaikkialla ja tavaraa joka puolella! Tai varmasti sitä alkais kertymään jos ei pidettäis paikkoja kunnossa!
Mies sanoo, että ei nää sitä sotkua. Mä en vaan ymmärrä MITEN se voi lla näkemättä että lattiat ja sohva kaipaa imuroinia, tiskipöytä siistimistä, miten se ei nää ruuanmurusia pöydällä ja luulis hieman herättävän kun tunkee roskia väkisin roskiin, tai ne tippuu lattialle.
Hän on kuitenkin kova työmies ja hyvä ammatissaan, eikä ole mikään laiska tai tyhmä, mutta välillä kyllä mietityttää sen älynlahjat kun ei tuommoisia aisoita tajua.
Oon joskus tehny jonkun lapun et mitä voisi tehdä, mutta ei sekään oo musta kivaa että yhteisistä asioista pitää aina sanoa. Vaan kai se on pakko alkaa kirjoittaa kaikki qaina ylös jos toinen ei vaan muuten tajua.

Suosittelen lämpimästi sitä että otat päävastuun, ja joko kirjoitat ylös tai kerrot mitä haluat miehen milloinkin tekevän. Ei vaan kaikkia miehiä pysty muuttamaan sellaisiksi jotka tekevät oma-aloitteisesti, ei millään. Minusta sinun kannattaisi vaan sopeutua siihen, ja yrittää saada miehesi tekemään osansa edes sovitusti.

Mistä vielä löytyy tänä päivänä tuollaisia naisia, jotka tekevät lähes kaikki kotityöt? Vaikkakin ehkä täällä asiasta nuristen, mutta tekevät kuitenkin. Kun sekä omassa taloudessa, että koko tuttavapiirissä on aivan itsestäänselvää, että kotityöt jaetaan oikeudenmukaisesti. Mikäli minä toimisin noin kuin täällä ainakin väitetään suuren joukon miehiä toimivan, niin en todellakaan usko, että vaimoni kovin pitkään minua katselisi.

Ettei vaan olisi kuitenkin kyse siitä, että olette jotenkin itse ajaneet tilanteen tuollaiseksi? Todenneet, että miehenne eivät osaa siivota ja ottaneet homman itsellenne? Ja ehkäpä vielä jotenkin alitajuisesti pidätte miehen siivoustouhuja jotenkin epämiehekkäinä tms.?

huushollissa on tohtorismies, eikä sekään näe muita töitä kuin sen, että ottaa jääkaapista viimeksi ostamansa ja tekee siitä ruokaa, ja laittaa koneen pyörimään sitten kun sukat on loppu.

ei pitäisi olla älynpuutteesta kysymys, vaan se suuntautuu hiukan väärin. joihinkin asioihin tuo ei millään tahdo paneutua kunnolla, vaikka hän meillä on se joka otti huushollihommat mukamas vastuulleen. no ei, minähän se työnjohtaja sitten kuitenkin olen, ja se joka tekee ne asiat joita tuo ei asioiksi ymmärrä.

hiukan ymmärrystä on lisännyt, kun on leikitty, että tämän viikon sinä sanot mitä täällä tehdään ja ensi viikolla minä.

Alkuperäinen kirjoittaja noo höm;26204691:
huushollissa on tohtorismies, eikä sekään näe muita töitä kuin sen, että ottaa jääkaapista viimeksi ostamansa ja tekee siitä ruokaa, ja laittaa koneen pyörimään sitten kun sukat on loppu.

Tohtorismies kirjoittelee täälläkin (joka tekee siis vähintäänkin oman osansa kotitöistä). Mutta ei tässä minun mielestäni ole kyllä missään määrin kyse koulutusasteesta, vaan pikemminkin siitä, mitä on elämän mittaan vaadittu. Kuinka moni arvon leideistä on vaivautunut opettelemaan vaikkapa nyt auton ajovalopolttimon vaihtamisen, mikäli mies on sen aina tehnyt?

[QUOTE="Vieras";26205055]On montakin autohommaa, jotka haluaisin osata tehdä, mutta mies ei jaksa opettaa.[/QUOTE]

No niin, juuri tätä vähän hainkin. Eli voisiko tuossa kotityöasiassa ainakin osalla olla kyse juurikin tästä?

Ei meilläkään mies oikeasti näe sitä "sotkuisuutta" samalla tavalla kuin minä. Minulla on kestänyt 14v tajuta se asia, että mies ei todellakaan katso asioita samalla tavalla kuin minä.

Meillä kyllä osallistuu kivasti kotihommiin, mutta kyllä aika usein saa vihjailla asioista ennen kuin huomaa ne. Kun tein 3-vuorotyötä niin osallistui paljon enemmän kuin nyt kun olen kotona, mikä on hyvin ymmärrettävää.

Yhteistyössä