siivouksesta, kaipailen neuvoja......

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
eli meillä omakotitalo, alakerrassa on sauna yms. ja yläkerras kaikki muut huoneet. riittääkö kolmen lapsen kanssa seuraavanlainen siivousrutiini??

wc siivous 2 kertaa viikossa
imurointi joka pvä
lattian pesu 2 x viikossa
pölyt kerran viikossa
tavarat paikoilleen kerran päivässä
alakerran siivous 2 ketaa kuussa

tilanne siis sellainen että mieheni kolme lasta muuttaa nyt meille; 6,4 ja 2 vuotiaat väliaikaisesti vuodeksi.

ja siis olis kiva saada lisävinkkejä??

Siivousrytmi on toki kullekin ominaista, mutta tuo kuulostaa ihan siivousnarkomaanilta ;) Oletteko te kaikki kotona päivät?

Miten voi olla tarvetta pestä lattiat 2 kertaa viikossa? Keittiön vielä ymmärtäisin. Miten teillä riittää imuroitavaa joka päiväksi? Kenellä on aikaa imuroida ja siivota talo lattiasta kattoon joka päivä. Vessan pesun ymmärrän, jos vaikka on vain yksi vessa.

Siivouskalenteri

Suosi mieluummin siivoustöiden jakoa päivittäin ja viikoittain, kuin pari kertaa vuodessa tehtävää stressaavaa suursiivousta.

Älä kuitenkaan edellytä ainaista täydellisyyttä, hyväksy ajoittainen epäjärjestys!

Päivittäin
tuuleta ja jätä vuoteesi auki aamutoimien ajaksi
sijaa vuoteesi
järjestä tavarat paikoilleen
siisti keittiö
poista häiritsevät roskat ja tahrat.
Viikoittain
imuroi lattiat, matot ja tekstiilipintaiset huonekalut
pyyhi lattiat tarvittaessa nihkeällä
Pyyhi pölyt ja poista sormenjäljet pinnoilta
pese wc ja kylpyhuone
tyhjennä paperikorit
hoida kukat.
Silloin tällöin
pese ikkunat
järjestä ja pyyhi kaapit ja laatikot
puhdista valaisimet ja kirjahylly
pese lattiakaivo, tuuletusventtiilit, patterit
huolla kodinkoneet
puhdista sauna
puhdista lattiat perusteellisemmin, pyyhi myös lattialistat
puhdista seinät ja ovet
harjaa katosta pölyt ja hämähäkinseitit
tuuleta ja pese sisustustekstiilejä (vuodevaatteet, päiväpeitot, matot, verhot).

http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/siivous/siivouskalenteri/

No ei tollasesta kannata stressiä ottaa :D . Imurilla hurautat tarpeen mukaan, esim jos on sellainen keli että tulee esim hiekkaa sisään tjn. kyllä sen silmällä näkee ku koti tarvii siivousta.

Silmäthän sen parhaiten näkee koska on tehtävä ja mitä, käytäntö opettaa. Meillä esimerkiksi saa imuroida kerran päivässä, eikä toinen mokomakaan pöydän alla tekis pahaa. Vessan siivoan sillon kun koen sen olevan tarpeellista, en tee sitä rutiininomaisesti pakko siivota kun tuli päätettyä että 2x viikossa siivotaan tai että pitää odottaa pari päivää että viikko vaihtuu niin voin siivota etten siivoa 3xviikossa. Semmonen lepponen siivoilu eikä mitään pakkopullaa kuitenkaan.

Meillä neljä lasta ja 1-2 kertaa imuroin viikossa,pölyt pyyhin kerran viikossa ja lattiat moppaan samalla. Petivaatteet vaihdan joka toinen viikko. Lelut tulee luonnollisesti siivottua joka päivä paikalleen tai muuten ei mahdu liikkumaan, lapset hyvä opettaa jo pienenä että siivoovat myös itse omia jälkiään.

juu yksi vessa on ja mä en siedä likaista vessaa, siks kaks kertaa viikossa pesu.
mies on töissä mut mä en ja lapsista kaks ois kotona ja yks käy jo esikoulua eli ois vaan muutaman tunnin poissa.

siis meillä vanha muovilattia ja tuntuu aina olevan likainen siks aattelin pestä kaks kertaa viikossa tähän asti on riittäny yks kerta mut riittääkö sit ku nuo lapset tulevat??

Sanoisin että jatkat siivousta niinkuin olet tähänkin asti siivonnut. Sanoisin että enemmän on kyllä siivottavaa kun 3 ipanaa touhuaa omiaan, mutta ainakin nuo 6 ja 4 vuotiaat osaa siivota mukana (luutu taikka harja ja rikkalapio jne.). 2-vuotiaalle pitää olla enemmänkin kaverina siivous/keräys jutuissa. Ja riippuuhan se siitäkin onko lapset tottuneet siivoamaan esim omat sotkunsa. Voi olla että "uudessa" paikassa siivoaminen on kivaa ja eksoottista toisin kuin kotona (siis entisessä kodissa) :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
siis meillä vanha muovilattia ja tuntuu aina olevan likainen siks aattelin pestä kaks kertaa viikossa tähän asti on riittäny yks kerta mut riittääkö sit ku nuo lapset tulevat??

Vahaa se ja pese sen jälkeen aina Muovi Plussalla tai jollain muulla "vahaa" sisälträvällä muovilattialle tarkoitetulla aineella.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Vahaa se ja pese sen jälkeen aina Muovi Plussalla tai jollain muulla "vahaa" sisälträvällä muovilattialle tarkoitetulla aineella.

Ja sitä on semmoista vahan poisto ainetta jolla otetaan ensin se vanha kulahtanut vaha pois muovimatoista ennen uuden vahan laittoa.... kokemusta on kiiltää kuin uusi ja on helppo pitää puhtaana

kiitti neuvoista. eiköhän se tästä. lattian vois kyl vahata nyt kun lapset ei viel oo täällä. voi olla et ajattelin liikaa tätä asiaa, mut lasten äidin kodissa on vaan niin sairaan siistiä ain ku oon vieny lapsia sinne. siks mietin et miten mä siin onnistun.

Alkuperäinen kirjoittaja Banda:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Ja sitä on semmoista vahan poisto ainetta jolla otetaan ensin se vanha kulahtanut vaha pois muovimatoista ennen uuden vahan laittoa.... kokemusta on kiiltää kuin uusi ja on helppo pitää puhtaana

Joo! Ehdottomasti vahan poisto ensin! Mä vahasin joskus uuden lattian suoraan, ja sinne oli kuitenkin jääny alle jotain likaa, siellä se sit oli vahan alla. Eli se vahan poisto aine ihan senkin takia, että se poistaa piinttyneet tahrat.

kiitti neuvoista. eiköhän se tästä. lattian vois kyl vahata nyt kun lapset ei viel oo täällä. voi olla et ajattelin liikaa tätä asiaa, mut lasten äidin kodissa on vaan niin sairaan siistiä ain ku oon vieny lapsia sinne. siks mietin et miten mä siin onnistun.

Eikös tässä ole sinun kodistasi kysymys?

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Siivousrytmi on toki kullekin ominaista, mutta tuo kuulostaa ihan siivousnarkomaanilta ;) Oletteko te kaikki kotona päivät?

Miten voi olla tarvetta pestä lattiat 2 kertaa viikossa? Keittiön vielä ymmärtäisin. Miten teillä riittää imuroitavaa joka päiväksi? Kenellä on aikaa imuroida ja siivota talo lattiasta kattoon joka päivä. Vessan pesun ymmärrän, jos vaikka on vain yksi vessa.

öhöm, silloin kun olen vireessä (nyt ollut lentsua, eli nyt oon laiskotellut)
mä imuroin ja moppaan joka päivä, eikä se mitenkään rankkaa oo...

Yhteistyössä