Siivouksesta ennen ja nyt

Tämmönen asia tuli miehen kanssa yks päivä puheeksi, että siivottiinko ennen (n. 30-40 vuotta sitten) enemmän vai vähemmän kuin nyt. Ihan yleisellä tasolla. Ei siis ajatella mitään yksittäistä perhettä. Meillä oli erilaiset näkemykset asiasta, mutta emme toki riitaa saaneet siitä aikaiseksi;)
 
"mama"
En tosiaan tiedä, mutta ajattelisin että ennen on siivottu harvemmin, mutta perusteellisemmin. Eli on pesty ikkunat sun muut, mitä kuvittelisin ettei nykyään niin usein tehdä perheissä. Useimmin varmaan puunataan lattiat ja keittötasot yms nykypäivänä.
 
"äiti"
Sanoisin, että riippuu suvusta. Minun mummo on siivoushullu nykyäänkin vaikka ikää jo pitkälti yli 80v. Eli hän on aikanaan siivonnut enemmän kuin minä tulen ikuna siivoamaan. Hän siis yksineläjänäkin tekee/teetättää perusteellisen viikkosiivouksen jokaikinen viikko. Ei taida yksin ehtiä edes sotkea mitään vkon aikana.
 
[QUOTE="eee";26950671]Kemikaaleja ei varmasti käytetty yhtä paljon kuin nykyään.[/QUOTE]

Ei varmaankaan yleisesti, mut mun mummo pesi kaiken kloorilla :whistle: no, vaari kun sattu olemaan klooritehtaalla töissä :D
 
"vieras"
Meillä kotona siivottiin 40 vuotta sitten viikottain viikkosiivous, johon kuului pölyjen pyyhkiminen, matot ulos, lattioiden pesu, vessan pesu.

Sanoisin, että nykyisin tehdään perussiivouksia harvemmin, mutta imuroidaan ja pestään vessaa useammin. Toisaalta silloin 40 vuotta sitten meillä oli sisävessan lisäksi ulkovessa, joten etenkin kesäaikaan sisävessa oli vähäisellä käytöllä.
 

Yhteistyössä