Siivoojat on alinta kastia.

..
Joo, kesäduunipaikassa... Siivooja pilaa koko tunnelman omalla katkeruudellaan. Olen vanhainkodissa töissä, hoitajana. Siivooja valittaa jokaikisestä asiasta, turhaan. Ollaan sanottu, että ei olla siivoojia, meillä on muutakin tekemistä. Siivooja tekee sitä työkseen. Me hoitajat emme. Se EI kuulu meille. Tietyt asiat joo, suurinosa ei. Siivooja siis etenee luutunsa kanssa katsomatta toisia silmiin, tupisten itsekseen ja valittaen. On jopa loukkaantunut kun häntä on kutsuttu siivoojaksi. Hän ei kuulemma ole siivojaa, vaan monitoimiosaaja. Salli mun nauraa :D Menis kouluun, jos niin ahistaa työnsä.

"voke"
opiskeluaikana olin VAIN siivooja... eräässä miesvaltaisessa työpaikassa siivotessani joku sattui vahingossa kysymään ammatistani... kun kerroin opisk. sairaanhoitajaksi arvoni nousi huimasti ja minulle ja ämpäreilleni availtiin jopa ovia =)

• Tykkää
Reactions: sinisulka
"vieras"
Minä olen siivonnut nyt 3 kk ja aluksi oli joissain firmoissa nihkeetä sakkia. Huikkaan aina ilosesti ovelta terve ja juttelen heidän kanssaan ja yhdessä firmassa oli aluksi tosi tympeä nainen joka teki selväksi että minä olen siivooja. En piitannut moisesta ja jutustelin aina vain niin viime viikolla tämä nainen tuumasi että "hemmetti sun kanssas, eihän sulle voi olla vastaamatta":)

• Tykkää
Reactions: sinisulka
"vieras"
[QUOTE="vieras";24204117]Minä olen siivonnut nyt 3 kk ja aluksi oli joissain firmoissa nihkeetä sakkia. Huikkaan aina ilosesti ovelta terve ja juttelen heidän kanssaan ja yhdessä firmassa oli aluksi tosi tympeä nainen joka teki selväksi että minä olen siivooja. En piitannut moisesta ja jutustelin aina vain niin viime viikolla tämä nainen tuumasi että "hemmetti sun kanssas, eihän sulle voi olla vastaamatta":)[/QUOTE]

Itselleni on käynyt niin päin, että vanhempi siivoja ei vastannut hyvän huomen toivotuksiin, lopulta vuoden jälkeen alkoi kuulua hyvää huomenta myös hänen suunnaltaan.

Itse olen DI enkä siivoa töissä, tosin en myöskään heittele roskia pitkin lattioita. Jos meillä ei siivottaisi säännöllisesti, niin ei siellä voisi pian töitä tehdä. Jokaisella on omat tehtävänsä, eikä niistä kannata kastimerkintää itselleen tehdä.

sosionomi
Opiskeluaikana juttelin toimistomme mukavan siivoojan kanssa ja töistämme. Meinasin pudota penkiltä, kun hän sanoi "mutta minä olen vain siivoja". Oli pakko todeta vähän kakkellellen ja hämmentyneenä, miten ilman hänen työpanostaan olisimme täysin lirissä. En siis sen vuoksi, että hän olisi alempana verraten minun ammattiini, vaan sen vuoksi, että en IKINÄ ole ajatellut, että hän voisi omasta ammattitaidostaan todeta jotain tuollaista. Se pisti vähän sydämeen.

täytyy myös lisätä et kyllä niitä hyviäkin kokemuksia on, eräässä kaupassa kauppiaat oli aina jättäny meille just paistettua leipää ja pullaa, ja muistivat aina kiitellä kun nähtiin.
ja toinen kauppias kerran avautui siitä kuinka ei meinaa muistaa kiittää tarpeeks.

ja tuolla ravintolassa (ja hotellissa ) missä olin, meidät laskettiin henkilökuntaan ja siellä suurimmaksi osaksi meille kaikki jutteli ja moikkaili niinkuin toisilleenkin.

[QUOTE="vieras";24204006]Tässä työssä asenne on myös iso tekijä. Se miten kohtelet asiakkaita ja kuinka hyvin ylläpidät siivoukohdettasi vaikuttaa pitkälti siihen, miten ihmiset siellä käyttäytyy. Kannattaa myös koittaa asiakkaiden/työntekijöiden/asukkaiden tervehtimistä tai niille hymyilyä, vaikuttaa yllättävän paljon siihen mitä mieltä he ovat työnjäljestänne.

t: Monta vuotta siivoojana ja lähes pelkkää kiitosta saava :)[/QUOTE]

Kyllä mä tervehdin ja hymyilen.
Luonnostanikin, mutta myös ohjeistettuna.

Mutta ainakin tässä kohteessa missä siivoan, on palvelu ulkoistettu ja senhän saa halvimman tarjouksen tehnyt. Työaika on vedetty minimiin.

Muahan nämä ei sinällään koske, koska teen kesätyönä, en vakipalkollisena, eli mun palkkaus on jokatapauksessa eri.
Mutta ainakin tällä firmalla jolla olen työssä nyt, saa palveluvuosien mukaista palkkaa, vuosittain nousee. Ilta ja vuorolisä tulee. Myös kohde jota siivoaa vaikuttaa, eli sos.tilojen siivouksesta enemmän mitä ulkotyöstä ja varsinaisesta 'paskaisesta työstä' saa kaikkein korkeinta palkkaa. Ja se duuni ON likaista hommaa.

Mutta mulla on asenne, että mä saan tästä palkan. Paremman palkan mitä sain siististä sisätyöstä jota tein itsenäisenä yrittäjänä.
JA kyllä kun lopulta päivää kulkee siivoamiensa paikkojen ohi ja näkee siistin lattian tms niin on hyvä mieli. Että MÄ olen tuon tehnyt.
Fyysisesti raskas työ jollain lailla myös 'puhdistaa' ja saan siitä jonkinlaista kieroutunutta nautintoa, kun näännytän itseni viimeiseen asti.
Ja se myös kaventaa vyötäröä :D Se tulee ihan ilmaisena ekstrana :D

Tämän aloituksen tein huonon päivän jälkeen, mutta kaikenkaikkiaan en ole pitänyt tätä hommaa mitenkään huonona- ja mä osaan mielestäni hoitaa sen hyvin myös. Niin hyvin että mulle tarjottiin vakipaikkaa :D Mutta menen kuitenkin sinne kouluun pariksi vuodeksi, katotaan sitte..... mitä teen ja missä.

Itsekin olen ollut siivoojana enkä ole huonoa kohtelua saanut. Tein työni enkä odottanut että minua tervehditään tai huomioidaan erityisemmin. En minäkään tervehdi vieraita ihmisiä. En kuulunut talon työntekijöihin vaan olin firman kautta enkä tuntenut talon työntekijöitä. Miksi pitäisi erityisemmin arvostaa, nostaa hattua? Työtä siinä missä muutkin ja palkkansa ansaitsee. Paska palkka mutta ei sen kummempi kuin esim tarjoilijalla. Tässä juuri mollin sivuilla selailen siivoojan paikkoja...

minä arvostan siivojien työtä, mutten arvosta sitä miten vähättelevät itseään ja luulevat jokaisen toisen ammatin edustajan vähättelevän heitä.
Tämä on totta.

Aloitus oli tahalleen provosoiva, myönnän. Ja tehty kamalan päivän jälkeen.

Mut on kotona jo opetettu että jokaista tarvitaan, jos yhtälöstä puuttuu jokin tekijä homma ei toimi. Itse en ole pitänyt siivoustyötä huonona, en roskakuskin hommaa, en puistotyöntekijän työtä tms, mitä monesti vähätellään.
Mutta monesti, nytkin kun olen ilmoittanut että olen kesätöissä ja mitä teen ja missä, kuulen ihan spontaanina kommenttina että 'paskaduunia paskapalkalla, miten sä semmosta.... :O'

MÄ olen loukkaantunut noista kommenteista kyllä hyvin perusteellisesti ja kerrankin myös osannut vastata siinä paikassa takaisin että ei oo noin. Ja että mä kerrankin saan palkkaa työstäni ja sitä on. Ei lopu kesken. En pidä huonona työnä millään tavalla.
Sen tämä yrittäjän vapaus on kyllä opettanut arvostamaan, että säännöllisesti tilille tupsahtava palkka on kyllä luksusta. :snotty:

....
Itsekin olen ollut siivoojana enkä ole huonoa kohtelua saanut. Tein työni enkä odottanut että minua tervehditään tai huomioidaan erityisemmin. En minäkään tervehdi vieraita ihmisiä. En kuulunut talon työntekijöihin vaan olin firman kautta enkä tuntenut talon työntekijöitä. Miksi pitäisi erityisemmin arvostaa, nostaa hattua? Työtä siinä missä muutkin ja palkkansa ansaitsee. Paska palkka mutta ei sen kummempi kuin esim tarjoilijalla. Tässä juuri mollin sivuilla selailen siivoojan paikkoja...
Juu, tavallaan mullekin ihan sama, vaikka olisin näkymätön. En ole niin sosiaalinen muutenkaan, että haluaisin alkaa small talkia tuntemattomien ihmisten kanssa, kun tulen siitä vain vaivaantuneeksi. Se vain välillä harmittaa, kun yritän kohteliaasti tervehtiä ja mun tervehdyksiin ei vastata.

Mutta silti mun mielestä asenne on niillä henkilöillä väärä, jotka nakkaavat sen roskan vain suurinpiirtein sinne roskiksen suuntaan, potkivat ja nakkelevat roskansa pukukaapin alle tai jättävät sen pudonneen voileivän sinne lattialle - koska siivooja siivoaa, ei kuulu mulle :mad:

Tuskimpa se on siivoojan vähättelyä että sotkee. Jospa vain omaa laiskuutta ajattelemattomuutta ja epäsiisteyttä. Nyt tuntuu että siivoojat vaativat että heille pitäisi suunnilleen punainen matto laskea eteen.... Tai sitten se on niin mukavaa valittaa että "byyyyyyyyyyhhhh meitä ei arvosteta vaikka ilman meitä ei mikään toimisi!!!!!!

"vieras"
Mä emmärrä tätä narinaa paskasta palkasta. Kuka vaan tienaa liian vähän kun ihmisiltä kyselet, kenellekään ei makseta tarpeeksi hyvää palkkaa.

Minä olen laitoshuoltaja ja tienaan 12 € / tunti. Ikälisiä ropsahtelee sitä mukaa, miä kauemmin olet töissä.
Minusta ihan hyvä palkka ja toimeen tullaan =).

Tuskimpa se on siivoojan vähättelyä että sotkee. Jospa vain omaa laiskuutta ajattelemattomuutta ja epäsiisteyttä. Nyt tuntuu että siivoojat vaativat että heille pitäisi suunnilleen punainen matto laskea eteen.... Tai sitten se on niin mukavaa valittaa että "byyyyyyyyyyhhhh meitä ei arvosteta vaikka ilman meitä ei mikään toimisi!!!!!!
Ei ei ei.... tämä ei ollut mun ajatus ainakaan.

Mä en usko, että se sottainenkaan ihminen jättää kotonaan sitä voikkaria lattialle.
Tai onhan niitäkin......

Mutta lopetetaan tähän.

"ulkosuomalainen"
Meillä käy kotona siivooja 1-2 krt viikossa. Ei täällä nyt ulosteita tartte siivoilla, mutta varmasti on enemmän jynssäämistä kuin ois jossain konttorissa. Lelut yritän siivota pois lapsen huoneesta, mutta ehtii se ne vetää lattialle yleensä joka tapauksessa ennne kuin siiooja tulee.

Tosin meille hän ei ole siivooja, vaan hänellä on nimi. Ja jouluna ja nimpparina ja nyt viimeksi synttärinä muistetaan. Lapsi on häneen todella kiintynyt, ja hän itsekin näyttää viihtyvän meillä. Yläkerran naapuritkin, joilla käy myös, ovat paljon muodollisempia, heille hän on "vain siivooja", taitava työssään, mutta ei mitään henkilökohtaista.

Itse olin opiskeluaikoina KERRAN siivoamassa, se oli niin helkutillista, että yksi kerta riitti. Jynssäsin niin huolella, että kului 6 tuntia, vaikka maksettiin vain 4 tunnista... hutiloiden en halunnut tehdä, joten jätin koko homman. Hattua vaan nostan siivoojille, itse kun en tosiaan saa edes meidän omaa kotia siivotuksi :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24197391:
:snotty:

Kesäduunikokemus puhuu.......

Halvatun vaikeata on vissiin osua roskikseen paperimytyillään, pudonnut voileipä nostaa lattialta roskikseen tai kusta edes pönttöön.

Kun tuleehan siivoojaleidi ja moppaa, nostelee ja kerää.

Tervehtiähän mua ei tarvitse.

Anteeksi, mutta kun jurppii! Kyllähän mä ne nostelen..... juu juu.
Samat tunnelmat täällä päässä!!

Kiittämätöntä työtä... olisi edes kunnon palkka...sen verran mitä raskaasta työstä sietäisikin saada! Sit voisi ihmisetkin kunnioittaa!!!!!!!

Mutta siltikin mä aina mietin kotona, että miksi keskellä lattiaa oleva tahra jää sinne vaikka siivooja on juuri siivonnut lattiat.

Juu, en siivoa kotona siivoojaa varten. Tarjosin viimeksi helteellä siivoojalleni jäätelön.
No kaikki tahrat ei kuulee irtoo noin vain!!

Ne pitäisi ottaa heti irti kun ne syntyy!!

Siis sen joka on tahran aiheuttanut!!

Eikä aatella, että tää mun sotku ei oo mun asia!!!

Mä olen ollut kaks vuotta siivoojana (ja enää kaks viikkoa jäljellä, jee) ja ainoa asia mikä häiritsee on just tuo kun on asiakkaille kuin ilmaa. "Moi, mä tulin siivoamaan" ja vastaus on tyhjä katse. "Mä oon valmis, lähden nyt, heippa" ja vastauksena se sama tyhjä katse.

.....
Kuka tässä ketjussa on vaatinut mitään erityiskohtelua? Monia on vain tuntunut harmittavan, kun heihin suhtaudutaan kuin heitä ei olisikaan. Mua ei haittaa olla ilmaa ja tehdä työtäni ihan hissukseen omassa rauhassa, mutta ymmärrän sen että joitakin harmittaa kun ei edes tervehditä.

7thHeaven
Siivoojat on esim. lähihoitajien kanssa sellanen ammattiryhmä, että ihan ite valittavat työstään ja ns. alentavat itseään. Sen sijaan asiakkailta ja duunikavereilta kuulee usein, miten oon pitänyt alueen hyvänä ja miten tärkeetä työtä siivous on. En myöskään siviilissä tunne KETÄÄN kuka väheksyisi siivoojia tai lähihoitajia, tai varsinkaan heidän työpanostaan. Miten kukaan voi arvostaa sua, josset arvosta edes itse itseäsi?

Olen ollut nyt 6v vakituisesti siivooja ympäri Helsinkiä, tai lähinnä kiinteistönhoitaja, eli teen paljon muutakin mutta siivousta pääasiassa. Ihan yhden käden sormilla laskettavat kerrat, kun joku on läjäyttänyt jotain loukkaavaa, käskyttänyt ilkeästi tai jättänyt edes moikkaamatta.

Mulla on varmaan ihan ufot työkaverit, kun heidän wc tai keittiötiloistaan ei ole ikinä löytynyt mitään erityisen ihmeellistä. Kerran toimiston asiakasvessassa joku ääliö oli jättänyt kakkavaipan lattialle ja se oli muhinut siinä viikonlopun yli..
On myös asukkaita, pääasiassa lapsia jotka ovat harjoittaneet ilkivaltaa esim. hissiin pissaamisen, mehun tahallisen rappuunkaatelun, roskisten levittämisen jne. muodossa. Aika nopeeta on loppunut, kun on pienen puhuttelun lurauttanut.
Aikuisiin onkin pitänyt käyttää jo vihaista raivoapina- moodia, ja laittaa virallista varotusta perään.

Toki myös kesätyöntekijöitä/sijaistajia on ilmeisesti "tapana" koetella, joka tietenkin on ihan ääliömäistä eikä millään tavalla hyväksyttävää.
Siivoojienkin pitäis vaan saada turpansa auki useammin, asioista voi huomauttaa myös nätisti.
"Hei, ootko huomannut että sulla usein loiskuu toi kahvi yli? Viitsisitkö vähän varoa jatkossa, ettei ton lattian vaha menis pilalle? :)"

No, on myös olemassa sellasia toivottomia kohteita, joissa ei minkään valtakunnan uhkailu, kauniistipyytäminen tai kongreettiset toimenpiteet tehoa.

Mun pointti varmaan kuitenkin oli se, että olkaa siivoojat ylpeitä siitä mitä teette, positiivisia, sosiaalisia vaikka vastausta ei tuliskaan, ja jo pieni hymy saa työnjäljenkin näyttämään asiakkaan mielestä paremmalta.

Yhteistyössä