Siivoojat on alinta kastia.

vierass
Minäkin olen ollut monena kesänä siivoamassa. "Ai, eihän täällä ollukaan kuin vain siivooja". Näkymätön vain-siivooja. Kylläpä sitten huomattiin ja palautetta annettiin, kun jotain oli jäänyt tekemättä..

Yksi mielenkiintoisimmista kesätöistä oli ikkunanpesu prikaatilla. Inttipojat arvosteli kroppaa ja löi vetoa alushousujen väristä ja muutenkin keskustelivat minusta keskenään, kuin olisin ollut kuuro. Tulivat myös suihkuun seisomaan kun olin pesemässä sieltä ikkunoita. Eipä siinä mitään, mielelläänhän minä paljaita miesvartaloita katselen.
Tästä tuli mieleen, mitä mun isä aina jaksaa ihmetellä:

Uimahalleissa voi naissiivoja olla miesten puolella kyllä siivoomassa samaan aikaan, kun miehet on siellä suihkussa jne. Mut mikäs haloo nousisi, jos joskus olisi miessiivooja naisten puolella? :D

Oikeasti, mulla on yleensä ihan hyvät päivät. Tämä päivä oli heti aamusta saakka jotenkin pilalla.

Kyllä joka päivä sattuu jotain jonka avulla jaksaa loppupäivän- juuri miesten pukkareita siivotessa :D
Naiset on melkoisia prinsessoita, mutta miesten tyyli on pukuhuoneissa työpäivän jälkeen rennompi, ei olla niin moksiskaan vaikak siivoojaleidi siellä kärrynsä kanssa korrii vessanpönttöjä, pyyhe lanteille ja suihkuun tms.
Juttu lentää (siisti, ei mikään rivo sentäs) ja huikitaan että 'älä anna meidän häiritä' :D

Mä tapaan iskeä silmää siinä kohden :D

..
mulle on ilmeisesti osunut ihanat työkohteet kun aina moikataan ja kiitellään ja pystytään keskustelemaan jonkun toimiston , kokoushuoneen ym siivouksesta jos siellä on toimintaa..kerran jopa yksi tuli kertoman kuinka paljon siistimäpää jälkeä teen ja oli tosi iloinen kun hoidan hommani :)..se pelasti päivän..joskus ovat tulleet pissille selän taakse kun ei kerkiä kuulemma enää muaalle .D..minä tuijottelen seiniä korrektisti sen aikaa..

.......
Minäkin olen ollut monena kesänä siivoamassa. "Ai, eihän täällä ollukaan kuin vain siivooja". Näkymätön vain-siivooja. Kylläpä sitten huomattiin ja palautetta annettiin, kun jotain oli jäänyt tekemättä..
Hehheh. Eiköhän näillä tällaisilla yleensä tarkoiteta sitä, kun siivooja ei varsinaisesti ole sen talon vakiokalustoa vaan on jonkun siivousfirman kautta siellä siivoamassa. Siivooja ei siis välttämättä tunne talon väkeä, eikä osaa auttaa, jos toinen etsii jotain tiettyä henkilöä. Hän on myös voinut luulla sinua etsimäkseen henkilöksi ja sitten huomannut, että se olikin siivooja siivoamassa Pertin työhuonetta eikä itse Pertti.

Beep
Hehheh. Eiköhän näillä tällaisilla yleensä tarkoiteta sitä, kun siivooja ei varsinaisesti ole sen talon vakiokalustoa vaan on jonkun siivousfirman kautta siellä siivoamassa. Siivooja ei siis välttämättä tunne talon väkeä, eikä osaa auttaa, jos toinen etsii jotain tiettyä henkilöä. Hän on myös voinut luulla sinua etsimäkseen henkilöksi ja sitten huomannut, että se olikin siivooja siivoamassa Pertin työhuonetta eikä itse Pertti.
Näinkin varmasti, mut onhan se asenne siivoajia kohtaan silti aika huono. Mä arvostan itse tosi paljon ja oon aina huomioinut siivoajia, sillä ilman siivoajia joka paikka olis aivan karseessa kunnossa, kun ne siivottunakin vielä on, kun ei porukan kuseenkaan ihan kaikki konstit tepsi esim. metroasemien hissit.

No se juttu oli vähän pidempi ja vähän jäi harmittamaan.

Oon myös ollut mökkisiivoojana ja silloin jotkut rikkaiden kakarat oletti, että siivoaja tarjoaa myös seksipalveluita taskurahasta.. Se ärsytti ihan oikeasti.

.......
Tästä tuli mieleen, mitä mun isä aina jaksaa ihmetellä:

Uimahalleissa voi naissiivoja olla miesten puolella kyllä siivoomassa samaan aikaan, kun miehet on siellä suihkussa jne. Mut mikäs haloo nousisi, jos joskus olisi miessiivooja naisten puolella? :D
Mä oon kanssa miettinyt samaa. Leikilläni oon ajatellut, että tää ois pervon tirkistelijän unelmaduuni, kun pääsee naisena miesten pukuhuoneisiin. :D
Oikeesti kohteessa on vain yksi pukkari, jossa on suihkut ja sinne en yleensä mene, jos kuuluu suihkun ääniä. Odottelen kiltisti, että mies tulee pois pukkarista ja sitten vasta menen siivoamaan.

"Lilly"
Itse olin kesätöissä teininä laivalla siivoojana ja se oli kivaa. En kyllä ikinä saanut tuollaista kohtelua ja palkka oli tosi hyvä :) Ainoa oli se, että hytit saattoi olla todella likaisia ja sieltä löytyi vaikka mitä. Huulipunalla oli aina jonkun pakko sotkea peilit kun ne oli NIIIIIIIIN kiva siivota. Kuitenkaan ei jäänyt yhtään huonoa kokemusta.

.........
[QUOTE="Lilly";24197790]Itse olin kesätöissä teininä laivalla siivoojana ja se oli kivaa. En kyllä ikinä saanut tuollaista kohtelua ja palkka oli tosi hyvä :) Ainoa oli se, että hytit saattoi olla todella likaisia ja sieltä löytyi vaikka mitä. Huulipunalla oli aina jonkun pakko sotkea peilit kun ne oli NIIIIIIIIN kiva siivota. Kuitenkaan ei jäänyt yhtään huonoa kokemusta.[/QUOTE]

Minäkin tykkään tästä kesätyöstäni ja monena kesänä olenkin ollut samassa paikassa siivoamassa. Jollain masokistisella tavalla nautin siitä, kun saan tosissani raataa ja tehdä fyysistä työtä. Jotkut pienet asiat vain välillä alkaa jurppimaan, mm. tervehtimättömyys ja välinpitämättömyys siivoojaa kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;24197575:
itse kun oli yökerhon miestenvessaan mennyt henkeä pidätellen, kahlaten nilkkoja myöten lasinsiruissa, tukitusta pöntöstä (oluttuoppi tungettu pöntön sisälle sinne putkeen ) valuneen veden, virtsan, tupakantumppien ja paskan keskelle siivoamaan, niin yks vähän pissainen pisuaari ei oikein tuntunut miltään =)
Voi kuinka tutulta kuulostaa :D Useamman vuoden siivosin sunnuntaisin yhtä baaria.

.....
Kertokaa viisaammat, että jos siivoojista on pula, niin miksi niiden palkkoja ei nosteta ja ylitöistä makseta? Jos olisi kunnon palkka, niin voisi senkin alan arvostus vähän nousta.
Tavallaan ymmärrän ettei ylitöistä makseta, etteivät lusmuaisi turhan pitkään kohteessa, mutta joskus aika vain ei tahdo millään riittää, varsinkaan, jos on sattunut jotain erikoista, jotain kaatunut laajalle alueelle jne. ja se pitää luututa pois. Ja samalla tavallahan muissakin työpaikoissa voi vain jäädä työpaikalleen lusmuamaan ylitöihin varsinaisesti tekemättä mitään ja vaatia siitä ylityökorvausta, mutta kuka oikeasti viitsii?

jnb
Mä olen töissä eräässä valtion virastossa ja kyllä ainakin meidän osastollamme siivoojia arvostetaan. Me kaikki tervehdimme aina siivoojia ja rupattelemme heidän kanssaan muutaman sanasen milloin mistäkin. Huoneitamme emme sotke, vaan pyrimme helpottamaan siivoojien työtä. Itse esimerkiksi nostan aina siivouspäivänä kaikki kamat pois lattialta, jotta siivoojan on nopeampi ja helpompi mopata se. Sama homma pöydällä "lojuvien" papereiden kanssa. Pinkkaan ennen siivouspäivää, jotta pöytä on helpompi pyyhkiä. Kaikki roskikseen kuuluvakin löytää kyllä tiensä sinne, eikä jää pyörimään muualle. Muutkin työkaverini toimivat samoin.

"Kop"
Mä ainakin arvostan meidän laitoshuoltajia ja jos tarvitsen heitä siivoamaan konkun sotkun, pyydän aina todella kohteliaasti. Hotellissa yöpyessäni laitan aina ennen lähtöä tavarat niille paikoille, missä olivatkin ja otan pussilakanat ja muut lakanat pois ja viikkaan ne sängylle. Mulle tulee siitä hyvä mieli, kun mä ajattelen ilahduttavani kerrossiivojaa pienellä teolla.

Kertokaa viisaammat, että jos siivoojista on pula, niin miksi niiden palkkoja ei nosteta ja ylitöistä makseta? Jos olisi kunnon palkka, niin voisi senkin alan arvostus vähän nousta.
Täällä on vastaavia ketjuja, joissa pohditaan miksi pph:t saavat niin huonoa palkkaa. Mutta vastaavisti ihan samat ihmiset aloittavat ketjuja, joissa keskustellaan miten pienen summan maksaisit lastenhoitajallesi.

Niin kauan kuin summa ei mene omasta pussista, on mukava maksaa palkkaa kaikille, mutta sen jälkeen.... Joo, kilpailutan itsekin myös siivouspalvelut samalla tavalla kuin sähköntoimittajat.

Mutta se kyllä, jos väitetään että siivooja on talon tärkein ihminen, niin alkaa minusta soopan puhuminen. Siivoojan tehtävä on samalla tavalla tärkeätä, kuin monen muunkin. Ei nykypäivänä taida olla tehtäviä, jotka eivät jostain syystä ole tärkeätä - koska sittenhän niitä tehtäviä ei tarvitsisi edes tehdä.

"tsip"
Minä myös työskentelen siivoojana. Olen työskennelyt jo monta vuotta. Olen töissä koko ajan yhdessä ja samassa paikassa. Siellä meitä siivoojia arvostetaan. Olemme samaa työporukkaa muiden kanssa. Meitä tervehditään (niin henkilökunta kuin asiakkaatkin) ja taukotilatkin on samat muun henkilökunnan kanssa. Aiemmin muissa paikoissa siivonneena osaan arvostaa nykyistä työpaikkaani. Hyvä työilmapiiri ja arvostus työtäni kohtaan näkyy!

-------
Täällä on vastaavia ketjuja, joissa pohditaan miksi pph:t saavat niin huonoa palkkaa. Mutta vastaavisti ihan samat ihmiset aloittavat ketjuja, joissa keskustellaan miten pienen summan maksaisit lastenhoitajallesi.

Niin kauan kuin summa ei mene omasta pussista, on mukava maksaa palkkaa kaikille, mutta sen jälkeen.... Joo, kilpailutan itsekin myös siivouspalvelut samalla tavalla kuin sähköntoimittajat.

Mutta se kyllä, jos väitetään että siivooja on talon tärkein ihminen, niin alkaa minusta soopan puhuminen. Siivoojan tehtävä on samalla tavalla tärkeätä, kuin monen muunkin. Ei nykypäivänä taida olla tehtäviä, jotka eivät jostain syystä ole tärkeätä - koska sittenhän niitä tehtäviä ei tarvitsisi edes tehdä.
Siivousfirmojen ei pitäisi myydä palveluitaan niin halvalla, tai ainakin jonkun lain pitäisi puuttua siihen, että siivoojalle pitäisi jäädä kunnon palkka käteen tekemästään työstä. Se on väärin, että yritetään myydä aina vain halvemmalla ja halvemmalla ja sitten se, joka tekee sen työn, kärsii eniten.

"vieras"
Tässä työssä asenne on myös iso tekijä. Se miten kohtelet asiakkaita ja kuinka hyvin ylläpidät siivoukohdettasi vaikuttaa pitkälti siihen, miten ihmiset siellä käyttäytyy. Kannattaa myös koittaa asiakkaiden/työntekijöiden/asukkaiden tervehtimistä tai niille hymyilyä, vaikuttaa yllättävän paljon siihen mitä mieltä he ovat työnjäljestänne.

t: Monta vuotta siivoojana ja lähes pelkkää kiitosta saava :)

Yhteistyössä