Siis Turkilmaksen poika painoi syntyessään yksin sen

  • Viestiketjun aloittaja vakkari nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tää on tätä:
Alkuperäinen kirjoittaja serveri:
Mun mielestä on vähän tyhmää kauhistella/päivitellä vauvojen syntymämittoja. Niille kun ei kukaan mitään mahda minkäkokoinen sieltä tulla putkahtaa. Ja en oo sit ite mitään viiskiloista synnyttänyt että sillä en puolustele tässä.
Kyllä siihen vähän voii, paljonka ylipainoa, paljomka annat nousta painon, onko sokeria veressä.
Nykyisin on äideillä niin paljon ylipainoa että lapset ovat sokerihumalassa valtavia.
Joskus tosin voi sukuperimäll'ä normi-ihminenkin synnyttää ison lapsen.
No jaa.
Mun serkku, hoikka kun mikä, synnytti liki viisikiloisen vauvan (alakautta). Eikä ollut raskausdiabetesta hänellä, tai mitään muutakaan häikkää. Viikko synnytyksen jälkeen oli taas hoikka kuin tikku.
Ja minä, jolla oli raskausdiabetes, ja siitä huolimatta söin makeaa yms, enkä ihan hoikkakaan ollut (normaalipainoinen silti) sain rv 40+5 2.8 kg painaneen vauvan, jonka kaiken järjen mukaan olisi pitänyt olla pari kiloa suurempi, mutta eipä vaan ollut. Ja kuopus, joka syntyi 10 päivää yli lasketun ajan, painoi 3½ kg vaikka sokeriarvot oli koholla koko raskausajan, ja tämä mamma söikin ihan kiitettävästi kaikenlaista hyvää :snotty: :p
 
Mulla yksi lapsista ollu 4550 ja olihan siinä tekemistä mutta ärsyttää ehkä vähän tommonen kauhistelu koska ei sen pitäisi olla sen kummempaa kuin vaikkapa kiloa pienemmän synnyttämisen jos tietyt mitat ovat kunnossa. Tai se että joku sanoo etten mä vaan olis pystynyt. Mistä tiedätte kun ette ole kokeilleet. Mulle sanottiin aikoinaan ykkösen jälkeen joka oli 3800g että isompi ei tulis mut silti vaan tuli.
 
höh
Mulle kaikki sukulaiset kauhisteli kun vauva oli niin kauhean iso. Poikani painoi syntyessään 3880grammaa. Kyllä se vähän kurjalta tuntui kun omasta mielestä ihan normaali kokoinen varsinkin yliaikaiseksi vauvaksi ja on sitä suurempiakin nähty.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Mulle kaikki sukulaiset kauhisteli kun vauva oli niin kauhean iso. Poikani painoi syntyessään 3880grammaa. Kyllä se vähän kurjalta tuntui kun omasta mielestä ihan normaali kokoinen varsinkin yliaikaiseksi vauvaksi ja on sitä suurempiakin nähty.
no eihän tuo nyt mikään mieletön jätti ole :) ihan normaali painoinen kuten sanoit. Sukulaisilla tuntuu olevan urputettavaa joka hiton asiasta, älä välitä. Minunkin poika kuulemma ihan epänormaali kun paino 4 kiloa...

 
ärsyttävä ämmä
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja tää on tätä:
Alkuperäinen kirjoittaja serveri:
Mun mielestä on vähän tyhmää kauhistella/päivitellä vauvojen syntymämittoja. Niille kun ei kukaan mitään mahda minkäkokoinen sieltä tulla putkahtaa. Ja en oo sit ite mitään viiskiloista synnyttänyt että sillä en puolustele tässä.
Kyllä siihen vähän voii, paljonka ylipainoa, paljomka annat nousta painon, onko sokeria veressä.
Nykyisin on äideillä niin paljon ylipainoa että lapset ovat sokerihumalassa valtavia.
Joskus tosin voi sukuperimäll'ä normi-ihminenkin synnyttää ison lapsen.
No jaa.
Mun serkku, hoikka kun mikä, synnytti liki viisikiloisen vauvan (alakautta). Eikä ollut raskausdiabetesta hänellä, tai mitään muutakaan häikkää. Viikko synnytyksen jälkeen oli taas hoikka kuin tikku.
Ja minä, jolla oli raskausdiabetes, ja siitä huolimatta söin makeaa yms, enkä ihan hoikkakaan ollut (normaalipainoinen silti) sain rv 40+5 2.8 kg painaneen vauvan, jonka kaiken järjen mukaan olisi pitänyt olla pari kiloa suurempi, mutta eipä vaan ollut. Ja kuopus, joka syntyi 10 päivää yli lasketun ajan, painoi 3½ kg vaikka sokeriarvot oli koholla koko raskausajan, ja tämä mamma söikin ihan kiitettävästi kaikenlaista hyvää :snotty: :p
On se kumma kun sulla on aina esimerkkejä aiheesta kuin aiheesta.
Kyllä Ravistettava tietää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tää on tätä:
Alkuperäinen kirjoittaja serveri:
Mun mielestä on vähän tyhmää kauhistella/päivitellä vauvojen syntymämittoja. Niille kun ei kukaan mitään mahda minkäkokoinen sieltä tulla putkahtaa. Ja en oo sit ite mitään viiskiloista synnyttänyt että sillä en puolustele tässä.
Kyllä siihen vähän voii, paljonka ylipainoa, paljomka annat nousta painon, onko sokeria veressä.
Nykyisin on äideillä niin paljon ylipainoa että lapset ovat sokerihumalassa valtavia.
Joskus tosin voi sukuperimäll'ä normi-ihminenkin synnyttää ison lapsen.
Onhan se totta, että lapset on nykyään isompia... neljäkiloinen ei ole enää harvinaisuus.
Mut ajattele, mun isoäiti on synnyttänyt viisi lasta, kaikki 4,5-5,5 kiloisia. Nykypäivänä nuo luokiteltaisiin sokerilapsiksi (yli 4,5kg) mutta silloin ei vielä tiedetty mistään raskausdiabeteksestä. Tosin, epäilen olisiko sitä isoäidillä siltikään ollut raskausdiabetestä koska oli hoikka kun mikä ja maataloustöiden lomassa sai rutkasti liikuntaakin...meni pyörällä synnyttämäänkin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Mulle kaikki sukulaiset kauhisteli kun vauva oli niin kauhean iso. Poikani painoi syntyessään 3880grammaa. Kyllä se vähän kurjalta tuntui kun omasta mielestä ihan normaali kokoinen varsinkin yliaikaiseksi vauvaksi ja on sitä suurempiakin nähty.
no eihän tuo nyt mikään mieletön jätti ole :) ihan normaali painoinen kuten sanoit. Sukulaisilla tuntuu olevan urputettavaa joka hiton asiasta, älä välitä. Minunkin poika kuulemma ihan epänormaali kun paino 4 kiloa...
Tuo on kyllä ärsyttävää, että jo vastasyntyneen kokoa päivitellään! Mun vauvani painoi syntyessään 3,5 kiloa (tämä on muuten vastasyntyneiden keskipaino Suomessa tai ainakin Kättärillä) ja oli 51cm pitkä (ka 50cm) ja osa sukulaisista ihmetteli miten vauva on niin iso!!! Onkohan kaikki niiden näkemät vauvat olleet keskosia... Ai mutta ei ole, mieheni oli pikkuisen isompi kuin lapsemme ja isoin ihmettelijä oli hänen isänsä... Mahtoiko koskaan vauva-aikana poikaansa nähdä.
 
Täytyy muista että sekin vaikuttaa asiaan miten leveä lantio synnyttäjällä on. Ei se iso vauva välttämättä ole sen hankalampaa synttyttää mitä pieni.
Itse olen synnyttänyt 3 lasta. 52-53cm jokainen. Heistä painavin oli 4230g ja pienin 3720g, Yli 4 kiloset synnytin helposti, eikä tikkejäkään tarvittu kun 2 ja 3. Alle 4 kilonen sen sijaan syntyi imukupilla ja jälki oli sen mukaista.
Mulle lekuri sanoi synnytystapa arviossa et lantioni on niin leveä jotta sieltä mahtuisi norsukin :D
 
enni
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja tää on tätä:
Alkuperäinen kirjoittaja serveri:
Mun mielestä on vähän tyhmää kauhistella/päivitellä vauvojen syntymämittoja. Niille kun ei kukaan mitään mahda minkäkokoinen sieltä tulla putkahtaa. Ja en oo sit ite mitään viiskiloista synnyttänyt että sillä en puolustele tässä.
Kyllä siihen vähän voii, paljonka ylipainoa, paljomka annat nousta painon, onko sokeria veressä.
Nykyisin on äideillä niin paljon ylipainoa että lapset ovat sokerihumalassa valtavia.
Joskus tosin voi sukuperimäll'ä normi-ihminenkin synnyttää ison lapsen.
Onhan se totta, että lapset on nykyään isompia... neljäkiloinen ei ole enää harvinaisuus.
Mut ajattele, mun isoäiti on synnyttänyt viisi lasta, kaikki 4,5-5,5 kiloisia. Nykypäivänä nuo luokiteltaisiin sokerilapsiksi (yli 4,5kg) mutta silloin ei vielä tiedetty mistään raskausdiabeteksestä. Tosin, epäilen olisiko sitä isoäidillä siltikään ollut raskausdiabetestä koska oli hoikka kun mikä ja maataloustöiden lomassa sai rutkasti liikuntaakin...meni pyörällä synnyttämäänkin!
Mihin sä perustat ton väitteen että nykyisin vauvat on isompia?
Ite en ole mistään tällästä kuullut, saati että oma tuttavapiiri tuon asian vahvistaisi. Taitaapi olla melkein toisinpäin...
12-23 vuotta sitten synnyttäneet lähipiiriläiset taisivat järjestään puskea liki 5 kilosia maailmaan (4-5,5kg). Ok, yhdeltä tuli alle 1,5kg, mutta ne olivatkin keskosia.
Nyt taas viimesen 5 vuoden aikana synnyttäneet tuttavat, ovat kaikki saaneet sellaisia 3,5kilosia.
Mutta oikeesti, mitä merkitystä tuolla syntymäpäinolla on siinä mielessä, että sitä päivitellä tarvitsee?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja tää on tätä:
Alkuperäinen kirjoittaja serveri:
Mun mielestä on vähän tyhmää kauhistella/päivitellä vauvojen syntymämittoja. Niille kun ei kukaan mitään mahda minkäkokoinen sieltä tulla putkahtaa. Ja en oo sit ite mitään viiskiloista synnyttänyt että sillä en puolustele tässä.
Kyllä siihen vähän voii, paljonka ylipainoa, paljomka annat nousta painon, onko sokeria veressä.
Nykyisin on äideillä niin paljon ylipainoa että lapset ovat sokerihumalassa valtavia.
Joskus tosin voi sukuperimäll'ä normi-ihminenkin synnyttää ison lapsen.
No jaa.
Mun serkku, hoikka kun mikä, synnytti liki viisikiloisen vauvan (alakautta). Eikä ollut raskausdiabetesta hänellä, tai mitään muutakaan häikkää. Viikko synnytyksen jälkeen oli taas hoikka kuin tikku.
Ja minä, jolla oli raskausdiabetes, ja siitä huolimatta söin makeaa yms, enkä ihan hoikkakaan ollut (normaalipainoinen silti) sain rv 40+5 2.8 kg painaneen vauvan, jonka kaiken järjen mukaan olisi pitänyt olla pari kiloa suurempi, mutta eipä vaan ollut. Ja kuopus, joka syntyi 10 päivää yli lasketun ajan, painoi 3½ kg vaikka sokeriarvot oli koholla koko raskausajan, ja tämä mamma söikin ihan kiitettävästi kaikenlaista hyvää :snotty: :p
miun tuttu (hoikka nainen) synnytti pojan 5130g ja 56cm.. ei raskausajandiabetestä ei mitään. minä iso ihminen olen synnyttänyt alta nelikiloisia lapsia. tosin minullakaan ei diabetestä.
 
nimellinen
Ei sitä aina kätilö tai lääkärikään edes ulrtassa näemmä tiiä minkä kokonen vauva tulossa.. huvittaa kun omalle kohdalle sattu että ultran mukaan viikkoa ennen synnytystä vauvan painoarvio oli yli 4kg (viikolla 38) kun sitten käynnistettynä poika syntymässä oli (38+6) niin kätilö kokeilin masun päältä että kyllä vähintään 3.8kg tulee ja kun sai pojan käsilleen niin kuulu, oho, mihin se puolikiloa jäi? 3330g ja 51cm :D silti minulla nousi paino melkeen 20kg raskauden aikana eikä ollu sokeriarvot edes koholla
 
jeps
Minun poikani painoi alle 3,5 kg ja oli 47 senttinen. Repesin melkis perseeseen asti ja julmetut traumat synnytyksestä. :(
En synnytä alateitse enää koskaan, ihan vaan vaurioidenkin takia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hanna08:
Mä todella nostan hattua näille äideille jotka synnyttää melkeen 5 kiloisia alakautta. Itsestäni ainakin tuntuu että musta ei siihen olisi, mun omat ollu 3190 ja 3350.
mä aikanani vakuutin ja vannoin etten esikoista isompaa synnytä(paino 2765g)oli sen verta tuskaa ku viel valvonu 2päivää,mut niin vaa kuopus tuli luomuna ja paino 3320g :LOL: ja oli nii helppo ja nopee etten ees tajunnu et synty jo!onnea vaa kaikille n.5kg synnyttäjil...ei olis musta ehkä siihen!
 

Yhteistyössä