Siis todellako tyttöjen karvankasvu alkaa jo nyt?Tyttö on 8v =O

Saapasjalkakissa

Aktiivinen jäsen
02.06.2004
3 490
0
36
Siis, meinaako se että on todellakin toi murroikä jo niin lähellä?
Eilen vahingossa huomasin että likalla on karvoja alkanu kasvamaan... Mitään se ei oo puhunu, mut muistaako lie sitten kun oon joskus kysyttäessä selittäny miks äidillä on karvoja ja isillä ja että hällekki joskus kasvaa...

Siis apua... en mä oikeesti ajatellu että ne alkaa todellakin jo nyt kasvamaan :o

Mä sain riesakseni nämä ikävämmät vaivat vasta 15 vuotiaana :) Olin kauhean iloinen asiasta, enkä ymmärtänyt miksi jotkut jopa toivoivat jo menkkojen alkamista.

Minusta tuntuu aika aikaiselle... Oma tyttö täyttää parin kk kuluttua 11v, rintojen "nypyt" alkavat hiljalleen erottua heiveröisestä rintakehästä, karvoista ei ole tietoakaan.

Ehkä itse mainitsisin asiasta esim. terveydenhoitajalle/ lääkärille. Oletko itse ns. varhain kehittynyt?

Alkuperäinen kirjoittaja sipsukka:
Minusta tuntuu aika aikaiselle... Oma tyttö täyttää parin kk kuluttua 11v, rintojen "nypyt" alkavat hiljalleen erottua heiveröisestä rintakehästä, karvoista ei ole tietoakaan.

Ehkä itse mainitsisin asiasta esim. terveydenhoitajalle/ lääkärille. Oletko itse ns. varhain kehittynyt?

Muistaakseni olen kyllä joo...
Mut en todellakaan muistanu,että jo tossa iässä ois kasvanu karvat.
Sattuneesta syystä mä en oikeen muista mun lapsuusajasta mitään...

10v alkaa olla nykyään varhaisimpia ikiä kun murrosikä alkaa tulla, 8 kuulostaa tosi aikaiselta. Syöttekö tosi paljon broileria, siitä saa naishormonia, joka saattaa kasvattaa miehillekin rinnat.
Kävisin lekurissa tytön kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
aikaiselta tuntuu, mutta voiko sille kuitenkaan mitään? :/

onko tokaluokkalaisesta kysymys?

Jos esim. jokin hormonihäiriö syynä niin voidaan kyllä hoitaa, eli kannattaa tosiaan tutkituttaa.
Jos ei löydy mitään syytä niin silloinhan toki asialle ei voida mitään.

Eivät pysäytä enää varhaisena alkavaa puberteettia, jos lapsi on 8v täyttänyt. Tällöin on normaalia, että se alkaa. Mun tyttärellä oli tutkimuksia ja muuta vastaavasta, kun oli 5v. Ei onneks ollut, mutta lääkäri sanoi näin; Puberteetin alkaminen on yksilökohtaista, mutta 8-vuotiaalta ei sitä enää lääkkein aleta estämään vaan saa sitten tulla.
Vapautuksen saa liikunnasta ja tollasesta sit lääkärintodistuksella, ettei joudu koulussa kiusatuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta on:
Eivät pysäytä enää varhaisena alkavaa puberteettia, jos lapsi on 8v täyttänyt. Tällöin on normaalia, että se alkaa. Mun tyttärellä oli tutkimuksia ja muuta vastaavasta, kun oli 5v. Ei onneks ollut, mutta lääkäri sanoi näin; Puberteetin alkaminen on yksilökohtaista, mutta 8-vuotiaalta ei sitä enää lääkkein aleta estämään vaan saa sitten tulla.
Vapautuksen saa liikunnasta ja tollasesta sit lääkärintodistuksella, ettei joudu koulussa kiusatuksi.

Syynä voi myös esim. hyvälaatuinen kasvain lisämunuaisissa tms. joka hoitamalla voidaan asialle vielä tehdä jotain vaikka olisi jo 8-vuotiaskin.
Eli niin tai näin, lääkäriin ja sitä kautta tutkimuksiin niin asia selviää.

Minulla itselläni alkoi aikanaan karvoitus kasvamaan 8-vuotiaana. Kuukautiset alkoivat kuitenkin vasta kun olin liki 13:sta vuotias ja pituutta minulla on ihan riittävästi (165cm) kun katsoo vanhempia jotka ei todellakaan ole mitään hongankolistajia :D Ei se pelkkä karvoitus vielä ole mitenkään hälyyttävää..

*muoks. asialle ei siis ole tehty mitään vaan kuukautiset tulivat ihan luonnollisesti tuossa iässä.. Enkä minä koe olleeni mitenkään hormonihäiriöinen tapaus :D olihan se hiukan noloa kun muilla ei karvoitusta ollut mutta ei minua siitä koskaan kiusattu. Ehkä ne pelot on enemmän vanhempien asia kuin sen lapsen..*

Tuota broilerijuttua en ole kuullutkaan, meillä syödään broileria tosi usein :(:( on tytön ja minun herkkua...

Meillä murrosiän lähestyminen näkyy kiukkuna, hikoiluna, tukan rasvomisena ja tosiaan pienet nypyt on tulleet rintojen paikalle. Itse muistan menkkojen alkaneen aika pian karvojen tulon jälkeen, juuri ehdin 13v täyttää. Jos tyttö kulkisi samoja latuja. Eikös joskus voi tytöt äitejä seurata...

Ylipainoisilla lapsilla saattaa tuo murkkuikä alkaa jo aikaisemmin kuin normaalisti, laitahan lapsesi laihdutudkuurille niin ei tarvitse ruveta aikuistumaan liian aikaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja sipsukka:
Tuota broilerijuttua en ole kuullutkaan, meillä syödään broileria tosi usein :(:( on tytön ja minun herkkua...

Meillä murrosiän lähestyminen näkyy kiukkuna, hikoiluna, tukan rasvomisena ja tosiaan pienet nypyt on tulleet rintojen paikalle. Itse muistan menkkojen alkaneen aika pian karvojen tulon jälkeen, juuri ehdin 13v täyttää. Jos tyttö kulkisi samoja latuja. Eikös joskus voi tytöt äitejä seurata...

Broilerissa ei varmasti ole estrogeeniä.

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
aikaiselta tuntuu, mutta voiko sille kuitenkaan mitään? :/

onko tokaluokkalaisesta kysymys?

Juu.... tokaluokkalainen...

Mut ei tästä oo ku kuukausi kun yhden samanikäsen äiti jutteli mulle, kun heidän tytöllä oli jo hiki alkanu haisemaan... eikös ne oo ihan samaan kategoriaan kuuluvia?

*järkyttynyt*

Yhteistyössä