Siis sairaanhoitajaksi opiskelleet, pitääkö tissit näyttää kurssilla?

  • Viestiketjun aloittaja oikeesti?
  • Ensimmäinen viesti
no tottakai pitää, miten se ihmisen anatomia muuten tosissaan opitaan?! katetrointikin hoidettava tunnilla, siitä vaan joku petiin ja pöksyt kinttuun, pesuille ja etsimään sitä virtsaputken suuta... mitäs ajattelit, oikeesti? ;)
 
nooo
No ei pidä, eikä katetrointiakaan siis opiskelijat toisilleen tee :O se harjoitellaan nukella. Meillä oli pestessä ihan vaatteet pestävällä kaverilla päällä ja pestii siitä mikä näky :D ei ollu koko luokasta kukaan edes uikkarit päällä.
 
Pesemistä harjoittelimme nukella, samoin katetrointia. Pistämistä toisillamme, ja siinä tuli hiukan pakaraakin vilautettua parille. Ja EKG:tä otimme kolmen ryhmissä, siinä ne tissit muille paljastuivat :) Mutta mikään pakko ei ollut "potilaaksi" suostua.
 
klee
Periaatteessa olisi ihan hyvä, että hoitajilla ja lääkäreillä olisi edes jonkinlaista kokemusta potilaan asemasta ja tunteista. Osa hoitohenkilökunnasta ei osaa pienimmässäkään määrin asettua potilaan asemaan vaan kohtelevat näitä kuin paketteja tai tilastonumeroita. Moni ei ymmärrä miten nöyryyttävältä tai haavoittuvalta voi tuntua potilaasta, jota pestään, pistellään ja katetroidaan vieraiden silmien alla (toisinaan kovakouraisessa käsittelyssä). Kun itse osaa edes jotenkin samaistua potilaaseen, joka on hoitohenkilökunnan armoilla kaikissa kääntelyissä, vessa-asioissa, syöttämisissä, pistämisissä, pesemisissä jne. , kohtelee yleensä hoidettavaa tuntevana ihmisenä eikä pelkästään rutiininomaisten hoitotoimenpiteiden kohteena.
 
Me ollaan näytetty tissit. Ei tosin koko luokalle, mutta muutamalle luokkakamulle kyllä; otettiin ekg:tä toisiltamme.

Ollaan laitettu toisiimme injektioita ja kanyloitu myös.

En opiskele sh:ksi vaan rtg-hoitsuksi. Voisi kuvitella että sairaanhoitajilla on tällaista vielä enemmän.
 
Periaatteessa olisi ihan hyvä, että hoitajilla ja lääkäreillä olisi edes jonkinlaista kokemusta potilaan asemasta ja tunteista. Osa hoitohenkilökunnasta ei osaa pienimmässäkään määrin asettua potilaan asemaan vaan kohtelevat näitä kuin paketteja tai tilastonumeroita. Moni ei ymmärrä miten nöyryyttävältä tai haavoittuvalta voi tuntua potilaasta, jota pestään, pistellään ja katetroidaan vieraiden silmien alla (toisinaan kovakouraisessa käsittelyssä). Kun itse osaa edes jotenkin samaistua potilaaseen, joka on hoitohenkilökunnan armoilla kaikissa kääntelyissä, vessa-asioissa, syöttämisissä, pistämisissä, pesemisissä jne. , kohtelee yleensä hoidettavaa tuntevana ihmisenä eikä pelkästään rutiininomaisten hoitotoimenpiteiden kohteena.
Meinaat, että lääkärit tai hoitajat ei ole itse koskaan potilaan asemassa..?
Ainakin hoitajakoulutuksessa opiskellaan paljon nimenomaan tunnepuoleen liittyviä asioita ja todellakin käydään läpi potilaiden tuntemuksia ja ajatellaan asioita muutenkin nimenomaan potilaslähtöisesti.

Sitäpaitsi on hiukan eri asia olla potilaana tuntemattomalle hoitajalle kuin luokkakaverille...
 
"vieras"
Meinaat, että lääkärit tai hoitajat ei ole itse koskaan potilaan asemassa..?
Ainakin hoitajakoulutuksessa opiskellaan paljon nimenomaan tunnepuoleen liittyviä asioita ja todellakin käydään läpi potilaiden tuntemuksia ja ajatellaan asioita muutenkin nimenomaan potilaslähtöisesti.

Sitäpaitsi on hiukan eri asia olla potilaana tuntemattomalle hoitajalle kuin luokkakaverille...
Minusta se on enemmän luonteesta kiinni kuin siitä hoksaamisesta, että aha tältäkö tämä tuntuu. Ne kovakouraset tunteettomat akat, joita ei paljon potilaan tunteet liikauta on varmaan itse olleet potilaita jossain vaiheessa, mutta ei ole heidän perusluonnettaan muuttaneet. Empatiaa tarvitaan, ja just psykologiaa, enemmän kuin hoitsu-potilas-leikkejä.
 
[QUOTE="vieras";22905854]Minusta se on enemmän luonteesta kiinni kuin siitä hoksaamisesta, että aha tältäkö tämä tuntuu. Ne kovakouraset tunteettomat akat, joita ei paljon potilaan tunteet liikauta on varmaan itse olleet potilaita jossain vaiheessa, mutta ei ole heidän perusluonnettaan muuttaneet. Empatiaa tarvitaan, ja just psykologiaa, enemmän kuin hoitsu-potilas-leikkejä.[/QUOTE]

No sillehän ei voi mitään, että hoitajia on monenlaisia - niin kuin jokaisen ammatin edustajia. Valitettavasti myös niitä epäempaattisia, alalle sopimattomia. Mutta kuten sanottu, se on luonteesta kiinni, eikä sitä voi opetella missään koulussa.

Nämä käytännön harjoitukset ei tosiaanole mitään "hoitsu-potilas-leikkejä" vaan kädentaitojen harjoittelua - jota sitäkin tarvitaan.
 
labran täti
No mä olen laboratoriohoitaja ja opiskeluaikana otettiin toisiltamme ekg:tä ja kyllä siinä tissit näkyi. Tottakai verikokeita myös otettiin toisiltamme. Papaa ei sentään otettu luokkakavereilta, vaan sitä harjoiteltiin harjoittelupaikoissa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja labran täti;22906020:
No mä olen laboratoriohoitaja ja opiskeluaikana otettiin toisiltamme ekg:tä ja kyllä siinä tissit näkyi. Tottakai verikokeita myös otettiin toisiltamme. Papaa ei sentään otettu luokkakavereilta, vaan sitä harjoiteltiin harjoittelupaikoissa.
Saiko siis jonkinlainen peite olla ylävartalon päällä, minä olen kyllä sen verran ujo, että jännittää jo nyt, vaikka vasta keväällä haen.
 
EKG:tä mekin otetaan tässä kohta pian, ja luulenpa että ne tissit on pakko näyttää. Meille tulee lääkisporukat samaan syssyyn siihen, että näkevätpähän nekin sitten tissejä. Pesut tehtiin toisillemme niin että oli toppi & alushousut, alapesut nukeilla. Pistäminen ja pistetyksi tuleminen on ainakin meillä pakollista.
 

Yhteistyössä