Siis olenko minä pitkäaikaistyötön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eräs toinen äiti sanoi, että joudun heti kohta hoitovapaani päättymisen jälkeen työkkärin kursseille ellen pääse töihin, koska olen pitkäaikaistyötön. En jaksanut edes kommentoida, mutta en ole mielestäni pitkäaikaistyötön, kun ennen lapsia en ole ollut työttömänä ja nyt olen ollut kotiäitinä 6 vuotta. Lapsia on kolme. Nuorin siis täyttää pian 3v ja hoitovapaani päättyy.

Minä käsitän kyllä pitkäaikaistyöttömäksi ihan sellaisen ihmisen, joka on ollut työttömänä enkä sellaista, joka on ollut kotiäitinä.

[QUOTE="lll";23235038]Se toinen äiti ei tiennyt sun tilannetta :-) Se on tuntenut vaan sen ajan sut, kun oot loikoillut kotona laiskasti.[/QUOTE]

Loikoillut kotona laiskasti? No joo... hän tietää kyllä, että olen ollut nimenomaan kotiäitinä enkä työttömänä. Mitään syytä hänellä ei ole olettaa etten olisi ennen lapsia tehnyt töitä ja mielestäni tietää kyllä, että töissä olen ollut.

[QUOTE="vieras";23235147]Vuosi kai poissa työmarkkinoilta tekee pitkäaikaistyöttömäksi, vuosi osa-aikatyötä ei, vaikka päivärahaa nostaisikin. Kotiäitiys ei ole työtä.[/QUOTE]

Höpö höpö :D Kotiäitinä olen ollut 4 vuotta, päivääkään en työttömänä ;)

Ihme yleistyksiä. Mulle tiedossa töitä viimeistään 4kk hoitovapaan päättymisestä, ehkä jo ennen, ehkä ei. Mutta mites sitten tommoset kurssit... ne keksii sitten lapsille hoitopaikan kahden viikon ajaksi vai? Ei mua haittaa siis. Voin istua vaikka miten typerillä kursseilla. Aivan sama. Arkirytmit meillä kyllä on. Ei tarvita ulkopuolisten apua. Olen ihan aikuinen ihminen ja osaan rytmittää perhe-elämän miten kulloinkin tarvitsee. Mutta järjestyykö siis hoito extempore?

[QUOTE="alkup";23235354]Ihme yleistyksiä. Mulle tiedossa töitä viimeistään 4kk hoitovapaan päättymisestä, ehkä jo ennen, ehkä ei. Mutta mites sitten tommoset kurssit... ne keksii sitten lapsille hoitopaikan kahden viikon ajaksi vai? Ei mua haittaa siis. Voin istua vaikka miten typerillä kursseilla. Aivan sama. Arkirytmit meillä kyllä on. Ei tarvita ulkopuolisten apua. Olen ihan aikuinen ihminen ja osaan rytmittää perhe-elämän miten kulloinkin tarvitsee. Mutta järjestyykö siis hoito extempore?[/QUOTE]

Kyllä sä joudut ihan itse lapsille hoitopaikan järjestämään.

[QUOTE="alkup";23235368]Jaa häh? Eikös sitä varten ole perhepäivähoitojat vai pitääkö mun palkata jostain randomina joku täti tänne?[/QUOTE]

Mutta itse joudut paikan hakemaan. Ei niitä työkkärissä kiinnosta miten sä lastenhoidon järkkäät.

Juu mulle on tosiaan ihan sama, vaikka laittaisivatkin. On vaan ihan haaskausta laittaa mua jonnekin työnhaku-kurssille. Osaan tehdä cv:t ja hakemukset ja hakea töitä, mutta ei mua haittaa istua sellaisellakaan kurssilla. Kaikki käy. Ihmettelen vaan, että järkkääntyykö lapsille hoitoa tuolla tavalla yhtäkkiä. Ja että laittaako ne tosiaan kykenevän ihmisen samantien jollekin kurssille.

[QUOTE="alkup";23235403]Juu mulle on tosiaan ihan sama, vaikka laittaisivatkin. On vaan ihan haaskausta laittaa mua jonnekin työnhaku-kurssille. Osaan tehdä cv:t ja hakemukset ja hakea töitä, mutta ei mua haittaa istua sellaisellakaan kurssilla. Kaikki käy. Ihmettelen vaan, että järkkääntyykö lapsille hoitoa tuolla tavalla yhtäkkiä. Ja että laittaako ne tosiaan kykenevän ihmisen samantien jollekin kurssille.[/QUOTE]
Itse sä soittelet AJOISSA paikkakunnan/alueen hoitopaikkavastaavalle, ja KYSYT, minne saat lapset päivänä xx.xx.xxxx, jolloin sun kotihoidontuen aika päättyy.
Ja ajoissa, koska jos työkkäri laittaa sut kurssille, ja sä kieltäydyt, saat karenssia, lasten hoitoon saamattomuus ei ole syy.

Toisaalta jos karessi ei haittaa? ;)

[QUOTE="vieras";23235020]Eräs toinen äiti sanoi, että joudun heti kohta hoitovapaani päättymisen jälkeen työkkärin kursseille ellen pääse töihin, koska olen pitkäaikaistyötön. En jaksanut edes kommentoida, mutta en ole mielestäni pitkäaikaistyötön, kun ennen lapsia en ole ollut työttömänä ja nyt olen ollut kotiäitinä 6 vuotta. Lapsia on kolme. Nuorin siis täyttää pian 3v ja hoitovapaani päättyy.

Minä käsitän kyllä pitkäaikaistyöttömäksi ihan sellaisen ihmisen, joka on ollut työttömänä enkä sellaista, joka on ollut kotiäitinä.[/QUOTE]

Kaikki lähtee päästä, jos asennoidut olemaan luuseri niin sitten sinusta tulee luuseri. Mutta sen pääkopan voi virittää muuhunkin asentoon, se on sinusta kiinni mitä mantraa rupeat hokemaan.

Sun ei tarvitse ilmottautua työkkäriin, sitten et vaan saa päivärahaa siltä ajalta, mutta toisaalta et joudu kursseillekaan. Ja jos sulla on jo töitä tiedossa niin tuskin ne ihan hirveesti sunhun jaksaa panostaa siellä.

Hae ajoissa lapsille hoitopaikkaa, eli nyt. Silloin saatat saada lapset edes kohtuulisen mieleiseen paikkaan.

Yhteistyössä