Mies tahtoisi jäädä koti-isäksi, mutta minä en kelpaa töihin (narinaa, turhis)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuodattaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vuodattaja

Vieras
Mies on tällä hetkellä työssä, joka ei vastaa hänen koulutustaan. Isosta kaupungista huolimatta työtilanne on muuttunut surkeaksi aika yllättäen eikä näytä olevan suosittelijoilla tai työtodistuksilla mitään merkitystä, kun ei edes haastatteluun pääse (ennen pääsi ja sai valita paikkansa). Joutui omalta alaltaan työttömäksi pari kuukautta sitten ja otti pakon edessä vastaan työn, jossa on edes vähän entisen työn elementtejä. Tässä yhtälössä on seuraavanlainen ongelma: mies on työssä, josta ei erityisemmin pidä eikä koe sen edes sopivan hänelle -> palaa nopeasti loppuun, vaikka tekee vajaata viikkoa -> rahaa jää heikosti käteen, hyvä että laskuista selvitään -> miestä vituttaa entistä enemmän ja loputkin motivaatiosta menee. :( Elämä ei ole joo reilua, mutta juuri nyt tuntuu siltä että ainakin tämä yhtälö on kestämätön.

Miksi mies ei sitten jäisi koti-isäksi esikoisen ja vauvan kanssa? Koska minä en saa töitä mistään. Ennen lapsia olin pitkäaikaistyötön sairauteni vuoksi vuosia ja vaikka kuntouduin, palkkatöihin en päässyt missään vaiheessa. Saimme lapset kun miehen työtilanne oli vielä hyvä ja usko tulevaisuuteen vahva. Mutta nyt, tilanteen ollessa tätä luokkaa...mitä tässä pitäisi tehdä?

Miehen valmistumisesta ei ole kolmea vuottakaan ja osa opintolainaa vielä maksamatta eli opiskelu ei liene realistinen vaihtoehto. Minun tyhjällä työhistoriallani ei pääse edes kaupan kassalle (minne menisin mielelläni). Mitä vaihtoehtoja meille jää, oikeasti? Olen yrittänyt miettiä jokaista mahdollista ratkaisua mitään keksimättä. Mies palaa varmasti loppuun tämän vuoden aikana, jossei onnistu saamaan oman alansa töitä (hakee koko ajan), käytöksensä on muuttunut todella ikäväksi ja väsyy nykyään hyvin helposti. Haluaisin auttaa häntä, mutten tiedä miten!

Periaatteessa, mies on hakenut yli 600km päästä töitä parhaimmillaan (ilman että hakemukseen on vastattu mitenkään tms.). Nyt asumme kuitenkin Uudellamaalla eli jos täältä ei löydy töitä, niin enpä tiedä mistä sitten...

Tuo opiskeluidea ei ollut ihan huono.

Datan ohjeiden mukaan miehelle uusi työ, vaikka sitten jostain kauempaa, ja muutatte sinne ja sinä sitten saman tien siellä uudella paikkakunnalla opiskelemaan!! Kohta et saa enää yhtään mistään mitään työtä jos jatkat vielä kotona....

Jos asutte Uudellamaalla, enpä tiedä onko jokaisella alalla töitä jossain Perä-Hikiällä. Onko teillä suku/ystävät alueellanne myös? Jos mieheni irtisanottaisiin vieraalla paikkakunnalla, eteen voisi tulla taas yksi muutto...miten jaksaisitte? 2 pientä lasta on jo itsessään vaativa juttu, siihen sitten muutot ym. päälle.

En ole kannustamassa ketään yhteiskunnan loiseksi, mutta sellainen vaihtoehto voi olla mahdollinen, että miehesi irtisanoutuu/työsuhde lopetetaan ja jäätte molemmat kotiin (tai sinä lähdet opiskelemaan). Teillä on varmasti edes hieman säästöjä ehtinyt kertyä ja Kela + sossu auttavat kyllä, kun ne loppuvat...tiedän kokemuksesta.

Yhteistyössä